bouw binnenvaartschip armira

Rien, Gefeliciteerd met je proefvaart! Zo te zien in het ruim van je schip. Wat gebeurt er achter bij de roeren dat het water zo dwars wegspuit? En raakte de koppeling tussen motor en schroefas los, of ging de schroef eraf? Maar dat soort dingen hoort er allemaal bij. Is een beetje ontwikkelfase, moet je maar denken. Altijd spannend zo'n eerste keer. Succes verder! Gr. Klaas.
Inderdaad in het ruim (lekker veilig) het water bij de roeren kan ik ook nog niet verklaren misschien iets te brede roeren
wat er mis ging, de tandriem brak had niet de juiste maat dus er tijdelijk een doorgesneden en aan elkaar geplakt met seconde lijm moet er nog een op de juiste maat bestellen
Vind dat de kopschoef heel goed werkt de hoofdmotor wil bijna niet achteruit net als bij de echte armira met leeg schip hebben we ook geen achteruit doen ook alles met de kopschroef
 
Denk dat bij geladen schip de achteruit beter werkt en dat er minder water wegspuit bij de roeren. Door de tunnel heb je vooruit flink schroefwater. Enig idee hoeveel toeren je schroef maakt? Denk haast een beetje (te)veel. Bij mijn tankertje maakt de schroef (30 mm) volaan rond de 8.000 toeren (1.100 kV op 7,2 Volt) en dan gaat het veel te hard. Helemaal om te manoeuvreren. Heb dit deels "opgelost" door de draairichting van de motor om te keren en het kanaal dat de regelaar aanstturt te reversen. Daarbij de achteruit op 50% geprogrammeerd. Dit alles bij gebrek aan dual rate op de zender. Heeft wel tot gevolg dat achteruit slaan gauw te hard gaat. Het schroefje is eigen fabrikaat met weinig spoed. Gr. Klaas.
 
nog even foto van de machinekamer,wordt al aardig vol, vanmorgen de kabels maar eens geordend nu alles werkt
20180715_100547[1].jpg
 
Wordt een heel bedrijf daar onderdeks Rien. We boffen dat er tegenwoordig een grote keus aan miniatuurspullen is. En nog betaalbaar ook. En hoe ervaar je deze manier van bouwen t.o.v. de statische modellen? Haast niet vergelijkbaar denk ik, maar wel veel uitdagingen om een en ander uit te denken en werkbaar te maken. Sta er versteld van dat je het elektronisch gedeelte zo snel oppakt. Succes verder met het afwerken. Gr. Klaas.
 
Proefvaart ziet er veelbelovend uit.
Mochten er geen kleine probleempjes zijn is dat eerder verdacht dan geluk hebben.
Nu weet je perfect waar je nog extra aandacht moet aan schenken.
Succes met de verdere afwerking
 
Wordt een heel bedrijf daar onderdeks Rien. We boffen dat er tegenwoordig een grote keus aan miniatuurspullen is. En nog betaalbaar ook. En hoe ervaar je deze manier van bouwen t.o.v. de statische modellen? Haast niet vergelijkbaar denk ik, maar wel veel uitdagingen om een en ander uit te denken en werkbaar te maken. Sta er versteld van dat je het elektronisch gedeelte zo snel oppakt. Succes verder met het afwerken. Gr. Klaas.
Vind het eigenlijk leuker dan de statische modellen omdat dat bouwdozen waren, hier moet je echt alles zelf maken,en ben blij dat ik toch voor de rc ben gegaan, elektronisch gezien, heb ooit zelf de hele elektriciteit van mijn eerste en tweede schip vernieuwd
 
Vind het eigenlijk leuker dan de statische modellen omdat dat bouwdozen waren, hier moet je echt alles zelf maken,en ben blij dat ik toch voor de rc ben gegaan

Dat is de ware modelbouwer, die een op schaal werkend varend rc bestuurbaar model bouwt.
:yes: :worship:
 
Heb nog even naar het filmpje zitten kijken en het valt me op dat het kleine schroefje best wel in staat is om (vooruit) snel gang in het schip te krijgen. En ook de boegschroef doet het goed, zelfs met de uitgangen boven water. Kan daarmee onder water alleen maar beter gaan. Maar dan is er ook meer massa te verplaatsen. Zo te zien wil het schip op hoofdmotor en roeren ook goed draaien. De kunst is om goed gedoseerd gas te geven. In ieder geval totdat het schip een beetje vaart maakt. De koperen pijpen voor en achter, moeten dat geleiders van een paar spudpalen worden? Standpijpen zijn ze een beetje te dik voor. Ideaal om zo even in het ruim te kunnen proefvaren, maar ik wens je niet al te veel gelegenheid om dat te doen. Er kan beter vracht in liggen, ook al is het ligwerk. Misschien breng je Itasca wel op een idee. Die vaart af en toe, in combinatie met vracht, met een of meerdere ruimen vol water. Leuk om dit zo te kunnen volgen. Ben benieuwd of je (buiten weinig achteruit bij leeg schip) meer overeenkomsten met de 1:1 Armira opvallen. Gr. Klaas.
 
nog even foto van de machinekamer,wordt al aardig vol, vanmorgen de kabels maar eens geordend nu alles werkt.
20180715_100547[1].jpg
Blijven de roeren bij volle uitslag, links en rechts, netjes evenwijdig staan, d.w.z. minste stromingsweerstand?
Of is niet-evenwijdig juist de bedoeling?
 
Laatst bewerkt:
Blijven de roeren bij volle uitslag, links en rechts, netjes evenwijdig staan, d.w.z. minste stromingsweerstand?
Of is niet-evenwijdig juist de bedoeling?
Bij de meeste nieuwere binnenvaartschepen worden ongelijke roerhoeken toegepast, zodat bij hoge roeruitslag de opening tussen de roeren groter blijft, waardoor er meer water de goede richting in word gestuwd.
 
mooie bouw hoor!. ik vind het varen erg geslaagd uitzien. de boegschroef doet het echt perfect. leuk om te zien dat al dat rekenwerk en discussiëren uiteindelijk wel nut heeft.
 
Help
Heb de lampen in stuurhut en radarmast, dus de radar hoornlicht dekverlichting (4 halogeenlampen) en de stuurhut verlichting aangelegd met een centrale min, nu kom ik er achter dat de rc switch de min aansturen probleem dus hoe kun je dit het best oplossen of gaat dat enkel door relais er tussen te zetten hoop, dat er ook iets anders mogelijk is
Heb inmiddels een stekker stopcontact verbinding gemaakt tussen de woning en het schip zodat als je de woning er afhaalt geen kabels hebt
WIN_20180809_20_36_04_Pro_LI.jpg

WIN_20180809_20_35_40_Pro_LI.jpg

WIN_20180809_20_37_50_Pro_LI.jpg
 
Rien, Ook ik heb de fout gemaakt om een centrale min in de verlichting van de mast (6 leds) te bouwen. Om dit te schakelen met relais was wel mogelijk, maar heb uiteindelijk ervoor gekozen om het geheel opnieuw te bedraden en de leds gelijk te vervangen. Wel een gepruts met 7 draden in een sleuf in de mast en naar binnen op een printje met weerstanden. Als je nog plek hebt voor relais kun je (per groep) deze aansturen via de min en daarmee de plus naar de verbruikers.
Inmiddels de overbrenging tussen motor en schroefas naar wens?
Gr. Klaas.
 
Weer even een update ben eerst een tijd bezig geweest de radarmast te maken
heb zelf lampen en schhijnwerper gemaakt omdat ik ze niet zo klein kon krijgen
De dekverlichting ,hoornlicht en radar werken nachtlichten en zwaailamp vond ik niet nodig
20180818_141110.jpg

Heb voor de radar deze motor gebruikt :https://nl.aliexpress.com/item/1X-E...r-1-5-3V1200rpm-200rpm-40rpm/32820924441.html
Was de kleinste die ik kon vinden dus radar is in verhouding iets te groot
 
Weer eens een bericht van mij, ben tijdje met de electriciteit bezig geweest om in de machinekamer alles aangesloten te krijgen ben bijna klaar zodat het dek erop kan heb inmiddels wel de stuurhut trap gemaakt wat toch wel een tijdje heeft geduurt voordat hij goed werkte de trap is van hout en de relingen van koperdraad

20181012_163336.jpeg
20181012_163904.jpeg
20181012_163842.jpeg
1539355722904.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Dat moet een heel gepiel zijn geweest met al die kanteltreden, trekstang en relingscepters. En dan moet het nog soepel de hefstuurhut volgen. Knap hoor om dat in hout uit te voeren. Gr. Klaas.
 
Back
Top