bouw binnenvaartschip armira

k-k zei: ↑
en dan de stuurkabeltjes tussen ontvanger en servo's/regelaar gescheiden houden van de stroomdraden. Des te kleiner is de kans dat de stuurkabels stoorpulsen opvangen. Gr. Klaas.
dus dan moet je de kabels voor de servo's uit elkaar halen want nu zitten er 3 aan elkaar vast
gelijk nog een vraagje. kun
je https://www.pololu.com/category/142/rc-switches deze ook als schakelaar voor verlichting enz.gebruiken lijken mij mooi klein
 
Laatst bewerkt:
Rien, Kabels van servo's en regelaars hoef je niet uit elkaar te halen. Bedoelde dat je kabels naar servo's en regelaars gescheiden moet houden van voedingkabels tussen accu regelaars en motoren. Op die manier is de kans het kleinst dat stuurpulsen in de servo en regelaarkabels beinvloed worden door pulserende stroomstoten in de voedingkabels tussen accu's en motoren.
Het zou kunnen dat je tijdelijk servostekkers moet verwijderen om deze kabels door te kunnen voeren. Let dan wel op dat je ze weer goed in elkaar zet.
Geen idee hoe het pololu spul werkt en hoe je het moet bedraden. Heb alleen maar ervaring met CTI multiswitches en de Beier module.
Wel iets duurder (CTI), maar reeds bedraad en relatief makkelijk te installeren. Kan weinig mee mis gaan en is ook klein spul. Schakel er op 3 van mijn schepen de verlichting mee. 4 Groepen op één kanaal/switch. Gr. Klaas.
 
Dat ziet er goed uit Rien. Getwiste kabels schijnen minder gauw storing op te pikken dan parallel lopende. Succes met het "trekken"en het aanzetten van de stekkers. Neem aan dat je bekend bent (geworden) met de kleurcodes. Gr. Klaas.
 
casco ligt even stil wacht nog op matriaal, ben dus eerst maar verder gegaan met stuurhut en woning heb getracht onze lessenaar na te bouwen
WP_20180514_14_07_18_Pro.jpg


WP_20180515_15_45_43_Pro.jpg


WP_20180515_16_26_40_Pro.jpg


WP_20180515_16_35_00_Pro (2).jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag voor het eerst eens met polystyreen gewerkt, getracht de bovenbouw van de stuurhut na te bouwen
WIN_20180517_20_11_02_Pro_LI.jpg

WIN_20180517_20_12_48_Pro_LI.jpg

WIN_20180517_20_11_52_Pro_LI.jpg
moet nog wel verder afgewerkt worden
 
Als bouwmateriaal is het even wennen Rien, maar je kunt wel fijner detailleren. Als halfrond gebruik ik wel 1 mm rond en laat de lijmnaad vol vloeien met verf. Fixeren met CA lijm. Als je 1 mm koperdraad gebruikt dan kun je het eventueel wat afvlakken door schuren of vijlen. Dat werkt wat gemakkelijker dan messing of RVS. Koperdraad kun je strekken door het een fractie uit te rekken. Ene eind in de bankschroef en het andere eind in een tang. Maar ieder heeft zo zijn eigen methodes. Heb zelf hele einden verticale raamlamel verwerkt. Goed te snijden en te knippen. Wordt best wel iets zo. Gr. Klaas.
 
Eerst maar eens geexperimenteerd met smd led's voor de stuurhut verlichting gebruik potmeter als weerstand deze komt later in de machinekamer,later komt er het stuurhut dak overheen wat je nu ziet is de bovenkant van het plafond

WP_20180529_16_35_54_Pro.jpg
WP_20180529_16_30_19_Pro.jpg

WP_20180529_16_29_43_Pro.jpg
 
Rien, Om de weerstand te bepalen kun je wel even een potmeter gebruiken, maar op de langere termijn kunnen ze niet zoveel stroom aan. Een ledje gebruikt niet zoveel, maar koolstof potmeters branden in. Een draadgewonden weerstandje zal het beter doen. Maar als je de weerstand voor dat doel op een bereikbare plaats zet kun je die altijd nog vervangen door eentje met een andere waarde. Mijn ervaring is dat leds bij gebruik in modelbouw al gauw teveel licht geven. Kwestie van uitproberen wat voor jezelf een prettige lichtsterkte is. Wel een heel ander soort bouw dat je gewend was met statische modellen. Voordeel is wel dat je een model van je eigen schip maakt en weet waar de dingen zitten en waar ze voor dienen. Gr. Klaas.
 
Zijn 14 dagen op vakantie geweest, nu de bouw maar weer opgepakt, ben momenteel bezig de machinekamer in te delen en heb de kolom voor de stuurhut gemaakt, van alluminium kokers en een loodschroef in de midden
20180623_212333.jpg
 
Wilde de stuuhut kolom eerst met een loodschroef bedienen dit werkte niet echt goed en ik moest dan de motor in de stuuhut zetten ben nu overgestapt op een tandriem werk prima tot zover, heb een tandwiel en tandriem uit een oude printer gebruikt. kom er enkel nog niet uit hoe ik de eindschakelaars moet aansluiten weet iemand raad ? de motor zal ik moeten gaan bedienen d.m.v. een relais om twee kanten op te kunnen draaien

20180625_143418.jpg

20180625_143440.jpg

sorry krijg de foto's niet gedraaid
 
Rien, Over de eindswitches van de hefkolom kun je een diode zetten. Schakelt de motor dan per switch in een richting uit. Even kijken waar ik zo gauw een schema opduikel. In onderstaande link zie je zoiets. Bijna naar onderen scrollen.
http://www.modelbouwforum.nl/threads/drie-standen-schakelaar-vervangen-door-een-potmeter.248328/
Buiten dat je de motor omkeert met een relais moet je die ook nog aan en uit kunnen zetten. Dacht dat CTI daar een speciale switch voor heeft. Kijk maar even of deze in de link in je behoefte voorziet. Gr. Klaas.
https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000269&aid=18056&lang=nl
 
Laatst bewerkt:
de motor zal ik moeten gaan bedienen d.m.v. een relais om twee kanten op te kunnen draaien

Je hebt geen relais nodig, maar de goedkoopste vaarregelaar, speedcontroller, die je voor de gebruikte voedingsspanning kan vinden. Deze aangesloten op één van de kanalen van schakelaars op de handzender, geeft vol vooruit of vol achteruit, spanningsomdraaiing.
Onderstaand is de schakeling te zien, die ik in eerder heb toegepast in een van mijn schepen.
SAM_1993.JPG

Te beginnen, het voordeel is, dat je de beide eindschakelaars op de lift hebt zitten.
De standen van de schakelaars in mijn schets zijn bewust verkeerd getekend.
In jouw geval, dan als de lift omlaag is, staat de L schakelaar Open en de H schakelaar gesloten. De motor is gestuurd met b.v. een neg, - spanning, b.v. rechtsom draaiend. Door het openen van schakelaar L kan er geen min spanning, D2 staat in sperrichting, op de motor komen! Dus de motor is spanningsloos.
Bij omhoog draaien, + spanning D2 staat in doorlaat, schakelaar H gesloten. Het omhoog draaien gaat door tot schakelaar H geopend wordt. D1 staat nu in sperrichting. Dus al laat je urenlang de schakelaar op "omhoog" staan, dan staat er geen spanning op de motor.
Belangrijk: verwijder de rode, middelste draad uit de stekker naar de ontvanger! De meeste vaarregelaars (speedcontrollers) hebben een BEC. Voeding voor de ontvanger. Slechts één vaarregelaar mag de ontvanger voeden!
 
Laatst bewerkt:
... Belangrijk: verwijder de rode, middelste draad uit de stekker naar de ontvanger! De meeste vaarregelaars (speedcontrollers) hebben een BEC. Voeding voor de ontvanger. Slechts één vaarregelaar mag de ontvanger voeden! ...
Better not cut the red wire, you may need it again in another plane.

a6736538-193-user38_pic109922_1338992600.jpg


a6736539-84-user38_pic109923_1338992600.jpg


a6736540-215-user38_pic109924_1338992600.jpg
 
Wat is jouw doelstelling?
Voorkomen van kosten of duurdere oplossingen?. Jouw voorstel kost EUR 18,40, de mijne 2 x IN4004 = 2 x 0,10 EUR + de goedkoopste 2LIPO 10A vaarregelaar, ca. 8 EUR bij onze Chinese vrienden.

en dan met dit soort eindschakelaars.
https://www.rc-point.nl//index.php?action=article&aid=71362&group_id=10000292&lang=nl&srchval=Microswitch SSM001 eindschakelaar wissel 30 V/0.5 A 1x aan Envelop


Dit is op zich een mooie oplossing, maar mogelijk niet geschikt voor motor gekoppeld aan een sterke vertraging.

Soort gelijke microschakelaars zitten op de voedingswater bypassafsluiter, Bühler reductie motor, 12 V, ca. 20 omw/min. Eveneens de eerder beschreven diodes om de afsluitmotor in beide richtingen te kunnen sturen, zonder dat de motor in de eindstanden onder spanning blijft staan.


Zie onderstaande foto's voor meer informatie.
Om dit draadje niet verder te belasten, gaarne vervolg op mijn Topic "Vragen aan stoompomp".
Foto met micro schakelaar met de stuurdiodes.
SAM_1995.JPG

Foto met Bühler reductie motor.
SAM_1996.JPG

Nogmaals vervolg op mijn topic, "Vragen aan stoompomp".
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor jullie input heb inmiddels gekozen voor de methode van ernst grundmann
full
i

werkt uistekend heb de plus en min van de servo gebruikt voor de motor
WIN_20180626_20_21_11_Pro_LI.jpg

wilde een filmpje plaatsen lukt echter niet kan geen mp4 uploaden weet niet wat voor bestand type wel gaat
 
Rien, Filmpje uploaden in YouTube en dan de link kopiëren naar het Forum bij Media in de balk boven het te schrijven bericht. Gr. Klaas.
 
Back
Top