de motor zal ik moeten gaan bedienen d.m.v. een relais om twee kanten op te kunnen draaien
Je hebt geen relais nodig, maar de goedkoopste vaarregelaar, speedcontroller, die je voor de gebruikte voedingsspanning kan vinden. Deze aangesloten op één van de kanalen van schakelaars op de handzender, geeft vol vooruit of vol achteruit, spanningsomdraaiing.
Onderstaand is de schakeling te zien, die ik in eerder heb toegepast in een van mijn schepen.
Te beginnen, het voordeel is, dat je de beide eindschakelaars op de lift hebt zitten.
De standen van de schakelaars in mijn schets zijn bewust verkeerd getekend.
In jouw geval, dan als de lift omlaag is, staat de L schakelaar Open en de H schakelaar gesloten. De motor is gestuurd met b.v. een neg, - spanning, b.v. rechtsom draaiend. Door het openen van schakelaar L kan er geen min spanning, D2 staat in sperrichting, op de motor komen! Dus de motor is spanningsloos.
Bij omhoog draaien, + spanning D2 staat in doorlaat, schakelaar H gesloten. Het omhoog draaien gaat door tot schakelaar H geopend wordt. D1 staat nu in sperrichting. Dus al laat je urenlang de schakelaar op "omhoog" staan, dan staat er geen spanning op de motor.
Belangrijk: verwijder de rode, middelste draad uit de stekker naar de ontvanger! De meeste vaarregelaars (speedcontrollers) hebben een BEC. Voeding voor de ontvanger. Slechts één vaarregelaar mag de ontvanger voeden!