Bouw Cat385CL Graafmachine

...daarna verder met de loopplaat aan de binnenzijde, ook deze weer zelf van de anti-slip bolling voorzien zoals bij alle andere plaatwerk met dit anti-slip profiel...

..in de kist zit in het echt het overloopvat van de motor-radiateur..

..en in het model...

..bij de echte machine zit onder het frame waar de slangen heen gaan vanaf de arm het hydraulische kleppen blok, wat bij het model ook niet mag ontbreken...

..dit dus zo goed mogelijk nagemaakt en geplaatst op de afdekplaten van de zwenkmotor...

..en gemonteerd in het model...

Groetjes, Charlotte :bye:

Laatst bewerkt:
als u de uitlaat wilt verchromen HG zilverpoets daar krijg je t heel mooi mee
of iets anders koper/messing moet laten glimmen chroom zilver look dan is dat de uitkomst spiegel kan ook

kijk net u verslag een beetje door en fal van de éen verbazing in de andere wat een werk en de oplossinge die u vind als iets niet in de gewenste maat verkrijg baar is me petje af hoor

Dank jullie wel !

Nu het model zijn vormen aan begon te nemen, bleken de cylinders iets te klein te zijn, en kreeg ik het aanbod van Benjamin modelbouw om de oude in te ruilen tegen ietwat grotere in diameter, maar moest ze wel verder zelf monteren.

..hierboven zie je rechts de eerst geplande zuigerafdichtingen, helaas liep dit te stroef, en heb ik een nieuwe zuiger ontworpen en gemaakt,die beter loopt.
Je ziet 2 viton O-ringen voor de afdichting, en daarachter een PFTE ring die maar op 4 punten de cylinderwand raakt,en de zuiger dus geleid, zodat de olie nog wel naar de O-ring kan stromen om druk op te kunnen bouwen.

..hier is de opbouw van een cylinder te zien, de kop is demonteerbaar, zodat de zuiger altijd uit de cylinder te nemen is.

hier zie je de bus waar de keer ringen in zitten, deze bus komt in de kop te zitten, en moet demonteerbaar zijn, de olie aansluitingen op de kop worden vastgesoldeerd.

..dus in de bus een sleuf gemaakt, zodat de olie aansluiting net iets aan de binnenzijde van de kop door de wand komt, en de bus er met het sleufgat in valt, en zo dus niet kan gaan draaien.

..alle cylinders gereed...

..en gelek-test op 20 bar druk met de handpomp...

..bij de echte machine heeft de stick cylinder 3 aansluitingen; 2 voor uitgaande slag, 1 voor ingaand...

..dit dus ook nagebouwd...

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
..en verder...

nu de bouw zover gereed is, alles gedemonteerd om het in de lak te kunnen zetten..

..onderdelen in de spuit cabine...

..tussen het lakken door de hydrauliekleidingen op 20 bar druk getest..

..de onderdelen een dag laten uitharden..

..en daarna weer gestart met de montage...

..omdat een aantal slangen langs het A-frame lopen,deze voorzien van een veer, zodat ze niet doorschuren...

afneembare stofkappen gemaakt op de snel-koppelingen...

..op het contragewicht een veerbelaste spannings verbinding gemaakt voor de werklampen op het contragewicht, zo is deze makkelijk en snel van de kraan af te halen...

Laatst bewerkt:
Hallo Charlotte,

Wat een geweldige mooie kraan wordt het zeg !
(Volvo) petje af voor jou bouwkunsten.

Geweldig zeg het spuitwerk, het ziet er mooi strak uit, Super hoor !

Even een paar vraagjes over het spuitwerk en de voorbehandeling van de materialen.

1.
Voordat je gaat spuiten, wordt dan alles eerst geschuurd of gepareld ??
Doe je dit zelf, of laat je dit doen.

2.
Voordat je de gele CAT lak er op spuit, wordt het materiaal dan eerst in de etsende primer gespoten ?

Piet en Markioo bedankt ! .

@Piet:
1: ik heb alles goed geschuurd met niet te grof, maar ook niet te fijn schuurpapier, iets van korrel 300/400.

2: Ik heb de spuitlak van Scale-Art gebruikt, eerst grijze grondverf tot een mooie dekkende laag is bereikt, daarna de gele Cat kleur erop.
Logo's zijn m.b.v. afdekfolie uit de airbrush hoek met de hand geschilderd met de bekende modelbouw verven Humbroll etc. .

Voor het lakken had ik al eens een proef gedaan met deze lakken, op aluminium, messing en RVS, na uitharden 2 weken hydr. olie erop laten liggen, geen centje pijn...:p:p

425_zps418a9f9e.jpg

Ik vind het geheel schitterend, maar je mast springt er wat mij betreft uit :yes:
Erg gaaf de slangen, connectoren en details :yes:

ik ben hier een stille lezer maar kan het nu toch niet laten .
dit is meer dan modelbouw alleen top prestatie dat u hier neerzet .
kan er niet veel meer over zeggen dan dat dit projecten zijn waar iedereen wel op neer kijkt .
hopelijk zie ik uw model eens in het echt .
kzou zeggen succes met de verdere bouw maar dit heb u zeker niet nodig
doe gewoon verder zoals je bezig bent en dan komt het vanzelf goed ..

Ik kijk ook zo af en toe stiekem naar de foto's.. maar regelmatig twijfel ik of ik naar een echte of het model kijk. Schitterend om te zien!

Hoi Charlotte

In de tour de france zijn de bergen in categorieën ingedeeld. Je hebt bergen van de vierde,derde,tweede en eerste categorie. Maar er zijn ook bergen van buiten categorie.
Die zijn het zwaarst en het moeilijkste te overwinnen.
Wat mij betreft behoort jouw model (en jij ook natuurlijk) tot deze categorie. HULDE.

Mvg Opa Wil

Laatst bewerkt:
Wat een mooie graafmachine is het geworden Charlotte,volg het bouw verslag al vanaf het begin.Alles zo natuur getrouw als de echte petje af voor je.

Back