Bouw Cat385CL Graafmachine

..en verder...


..de complete unit gereed; de basis van messing profiel,de zijwanden van plastic plaat materiaal, bovenkant uit een blokje gefreesd,sluitingen van dun elektra draad gemaakt....


..daarna het geheel in de lak gezet...



...en los op de kraan geplaatst, als het plaatwerk gelakt is, dan wordt het op z'n plaats vastgelijmd, ook worden dan de merk-stickers geplaatst...

Groetjes, Charlotte :bye:
 
Laatst bewerkt:
Hey Allemaal,
Weer wat verder....
Na lang zoeken en meten etc., bijna tot hoofdpijn aan toe;) uiteindelijk de juiste manier gevonden om de ventielen zo goed en plaatsbesparend mogelijk in te kunnen bouwen.


Hierboven zie je dat ik er een compacte unit van ga maken, aan de onderzijde heb ik messing blokken gemaakt bij ieder ventielblok van 3, dit blok is voor de retour van de olie naar de tank toe, ook worden op dit blok de uitgangen van het drukregel ventiel en het overdruk ventiel aangesloten.

..hier een closeup van dit blok, de 2 blokken van iedere ventiel groep zijn in het midden met elkaar verbonden,rechts zie je de uitgang die richting tank gaat...


..hierboven de bovenzijde van het geheel, daar komt per blok een drukaansluiting met gelijk daarop het overdrukventiel geplaatst, de uitgang van het overdruk ventiel gaat dus naar beneden naar het messing blok..

..hierboven zie je het ventielen blok geplaatst, de uitgang van het blok wordt op de olie koeler aangesloten, de uitgang van de olie koeler loopt onder de ventielen door naar de tank , de koppelingen zijn uit de stoom modelbouw ,leiding is 6 mm buiten, 5 mm binnenmaat...


..hier zie je de leiding onder de ventielen vandaan komen, en aangesloten op het filter...


..om vanuit het filter dan naar de tank te gaan.
ik heb het zo gemaakt dat de koppeling bij de tank losgemaakt kan worden,en na het verwijderen van de borgclip in het filter,de binnenzijde van het filter verwijderd kan worden om te reinigen.

Groetjes, Charlotte :bye:
 
Laatst bewerkt:
Wat maak jij mooie dingen voor een mooie kraan,petje af voor je Charlotte.
 
Hey Luitjes, weer wat verder...


..hierboven zie je de onderdelen voor de retour na het solderen van de aansluitingen die niet meer los hoeven, de rest wordt met hydrauliek dicht vloeistof afgedicht...


..en hierboven zie je het geheel in elkaar gezet...


..daarna de ventielen weer terug geplaatst,en de retourslangen ook gelijk gemonteerd ...


..een close-up van het geheel, hier zie je ook dat ik op de uitgangen van het middelste ventiel 90 graden aansluitstukken gemaakt hebt,dit is om de slang een mooi vloeiend verloop naar onder te kunnen geven,aangezien de pomp vlak voor het ventiel eiland komt te staan, en de slang anders een te scherpe bocht zou moeten maken,en dan kan gaan knikken...
gewicht van het geheel : 1,2 Kg.



..eindelijk gearriveerd, de pomp.
het is een drievoudige Jung pomp, opbrengst 0,45/0,30/0,30 l/min.
gewicht : 800 gram.


Groetjes, Charlotte :bye:
 
Laatst bewerkt:
Hoi Marco,
Dank je, idd er komen 3 op zichzelf staande cirquits,vandaar de 3 pompen,elk cirquit heeft 1 ventiel eiland ,met daarin dus een drukregel ventiel die er voor zorgt dat in ruststand van de cylinders de olie drukloos rondgepompt wordt,waardoor dit stroom besparend werkt.
Als de cylinder dan aangestuurd wordt, gaat het drukregelventiel op "dicht" en kan er druk opgebouwd worden.

hier het schema van 1 cirquit,hier is alleen het drukregel ventiel (rechts) in de gesloten stand getekend,ook is er per cirquit een overdruk ventiel geplaatst.

groetjes, Charlotte :bye:
 
Laatst bewerkt:
..en verder...

De temperatuur sensor voor de olie koeler is binnen gekomen, dus deze gemonteerd en getest...


hierboven zie je de temperatuur sensor gemonteerd voor de uitlezing naar de zender toe, in het busje erachter komt nog een sensor die die ventilator aan en uit schakelt....


..en op de zender zie je het dan zo terug aan de rechter zijde, de sensor getest door deze warm te maken, loopt mooi rustig op per 1/10 graad....


..daarna verder met de opbouw van de pompen...
..alle onderdelen gemaakt en daarna monteren...


...de pomp heeft geen eigen ( kogel) lagering, dus om de spanning van de tandriem op te vangen lagers in het frame gemaakt...


..ook in het buitenste frame een lager geplaatst...


...en het geheel na montage...


..daarna de bodemplaat gemaakt waar de pomp op vast geschroefd is, en de steunen naar de bodemplaat met rubberen dempers om resonantie in het model te beperken...
...in de ruimte onder de pomp komen alle slangen te lopen, en ook de aanzuig leidingen naar de pomp toe....


..met de beplating op z'n plaats ziet het er dan zo uit..
..toevallig zit de pomp op dezelfde plaats als bij de echte machine, ook kan de motor mooi lucht aanzuigen voor koeling via de ventilatie sleuven...


...het past allemaal maar net...



...en een blik van bovenaf gezien....

Groetjes, Charlotte :bye:
 
Laatst bewerkt:
liet net aan n oom dit zien en die kan niet geloven dat het schaal 1.14 is,
die dacht dit is iets van 1:4
hij vind t knap werk om t er allemaal zo in te kunnen monteren in kleine ruimte
hij vond u een handige tante,zijn zijn woorden hoor !!!
 
Dank je Markioo,
Even wat recht zetten; de schaal is geen 1:14 maar 1:16,5.
Bij 1:14 had ik iets meer ruimte gehad, ben direct gaan bouwen vanuit de tekeningen van Bauplanmaster die 1:16,5 zijn.

hij vond u een handige tante

Haha,dat krijg ik vaker te horen :)

Groetjes, Charlotte :bye:
 
Back
Top