Bouw Cat385CL Graafmachine

Dank je wel jeroenz, demian1290, Opa Will, marcellinets en erwin :)

..hierboven een plaatje van een duitse collega, zoiets gaat het bij mij in de kraan ook worden ,een 3-voudige Jung pomp..

..in afwachting op de pomp heb ik vast wat voor-werk verricht voor de aansluitingen op de pomp, de zuig-aansluitingen en de pers-aansluitingen, als de pomp er is kan ik het verder af maken...

..hier is de koppeling naar de pomp toe te zien van de duitse collega, de pomp heeft een afgevlakte as, deze steekt in de schijf op de tandriempoelie die weer apart gelagerd is, zodat er geen spanning op de pompas komt door de trekkracht van de tandriem...

..dus ook hier mee gestart..

..ook dit moet ik verder afmaken als de pomp er is, het blijkt dat de pomp waarschijnlijk geleverd wordt met een langere as, dus dit concept zal iets gaan wijzigen...

..hierboven het hydraulische schema van 1 pomp cirquit, de stippellijn geeft 1 drievoudig ventiel aan.
Alles is in rust getekend, echter bij bedrijf zal het ventiel waar de lus op de uitgangen zit geopend zijn voor drukloos retour naar de tank...

..de ventielen van Meinhardt, eindelijk binnen gekomen...

..eerste stap , de servo koppelingen op maat maken...

..en de nieuwe zender is ook binnen gekomen....

..de Scale-Art Commander 5000...
Gekocht bij Hobma Modelbouw, hieronder wat indrukken van het scherm etc. ....

...bijgeleverde draagriemen, klein en groot, en de bevestiging voor aan de zender....

..de 5000 ontvanger ( er zijn 2 types, dit is de meest uitgebreide ), deze heeft een ingebouwde, programmeerbare regelaar voor e-motoren tot 3 A....

..de ontvanger wordt los verkocht...

...de HF antenne, deze wordt bij de zender mee geleverd...

..bij besturen van het model ziet het display er zo uit....

..bij het programmeren licht de achtergrond op...
...uitgerust met 3D stuurknuppels...

..hoofdscherm met telemetrie uitlezingen, in de rechthoekige vakjes komt de te programmeren functie van de schakelaars te staan...

..het systeem werkt met een soort kaartenbak, het nummer op de kaart komt overeen met de uitgang op de ontvanger, waar je deze functie aan koppelt, aan de stuurknuppel of aan een schakelaar, is helemaal vrij te programmeren, ook alle instellingen worden hier geprogrammeerd...

..verder is er ook een kaarten bak met functie bouwstenen, hier kun je bijvoorbeeld mixers programmeeren etc...

Groetjes, Charlotte :bye:

Laatst bewerkt:
Schitterend ding, die zender! Bij een subliem model hoort natuurlijk wel een zender uit dezelfde categorie. :cool:

Laatst bewerkt:
hij zou wel gek zijn als hij op een demo deze kraan neer zet en dan uit een zenderkoffer een f14 zou pakken dat staat natuurlijk niet hier mag je mee gezien worden me petje af hoor modelbouw van de boveste plank

hij zou wel gek zijn als hij op een demo deze kraan neer zet en dan uit een zenderkoffer een f14 zou pakken dat staat natuurlijk niet hier mag je mee gezien worden me petje af hoor modelbouw van de boveste plank

Denk dat je toch beter dit verslag moet lezen, tenzij je aanneemt dat " Charlotte" niet de naam is van een dame....
Charlotte, je mag dit bericht gerust verwijderen, maar uit respect voor je kunnen, kon ik niet laten om even te corrigeren.

@ Cheeta, nou ja, ik moet ze ook zuur verdienen hoor...had gelukkig een meevallertje,maar hij is idd vrij prijzig, daarentegen heeft de commander vele voordelen en technische snufjes; bijvb. bij een update hoeft niet de hele zender opgestuurd te worden naar de fabrikant zoals bij sommige merken wel zo is, maar gewoon downloaden en instaleren op de zender...
Alles in de zender is naar eigen keuze te programmeren zoals je het wilt hebben.
En....ik vindt de looks ook heel belangrijk, zender ziet er "technisch perfect uit" , en dat spreekt mij ook aan als technisch proffessional.

@ Lex, ja zo is het !:)

@Fixit, dank je wel, maar eh...ik ben idd een zij...zoals Marco al reageerde, maar ik had idd eerst een FC16 Boat en truck, echter deze heeft maar 2 mixers, en kon er niet mee verder om de kraan straks werkend te krijgen...:(

@ denman ;dank je

@ Marco Polo :dank je wel voor je reactie om het recht te zetten..:)

Groetjes , Charlotte :bye:

Hoi Charlotte,

misschien een beetje offtopic, sorry daarvoor, maar ik ben eigenlijk benieuwd naar jou keuze voor deze zender ipv bv een brixl.

Ik heb mij er weinig in verdiept maar volgens mij kunnen ze beide hetzelfde.

gr
Marco

Hoi Marco,

Zoals al eerder gezegd:
daarentegen heeft de commander vele voordelen en technische snufjes; bijvb. bij een update hoeft niet de hele zender opgestuurd te worden naar de fabrikant zoals bij sommige merken wel zo is, maar gewoon downloaden en instaleren op de zender...
Alles in de zender is naar eigen keuze te programmeren zoals je het wilt hebben.
Daarnaast wordt de zender geheel kompleet geleverd met 3D sticks ( voor/achter,links/rechts en draaien )dus 3 functies per stick mogelijk.
-extra klein joystickie en 2 bedieninghevels voor de tracks,ook alle schakelaars zijn al gemonteerd.
Verder 16 servo aansluitingen,lichtbusoptie ,IR optie en ingebouwde regelaar in de 5000 ontvanger.
Veel mixers , voor elke servo 1, die volledig programmeerbaar zijn,dit heb ik nodig ivm met mijn 3 voudige pomp, en bijbehorende ventielen,heb voor elke servo al een mixer nodig !
En als laatste; bij problemen met kan ik me tot Hobma wenden, zij hebben een korte lijn naar Scale-Art, en zo wordt het probleem snel opgelost .

Na de Cat 385C ga ik nog een Cat777 dumper bouwen, en als die gereed is wil ik een zwaar transport trekker met zwanenhals dieplader bouwen.
Vooral in die laatste komen weer veel leuke technische snufjes, en ook daar zal deze zender een goede besturing voor zijn... .

Ik had ook al bij Brixl en Multiplex gekeken, maar daar koop je alles los,en moet je zo de zender samen stellen.

En....ik vindt de looks ook heel belangrijk, zender ziet er "technisch perfect uit" , en dat spreekt mij ook aan als technisch proffessional.

Groetjes Charlotte :bye:

Hoi Charlotte,

Dank voor je uitleg, duidelijk verhaal.
Hoop het model snel eens in het echt te kunnen bewonderen.

Mooie toekomst plannen trouwens ;-) we zien de bouwtopics wel verschijnen hier op het forum...

gr
Marco

Ik heb anders gewoon een F14 bij mijn kraan hoor. Maar de looks van deze zender heeft idd wel meer dan een F14. Maar aangezien ik daar niet zo van ben en hij het gewoon moet doen, lig ik daar ook weer niet wakker van.

Ik hoop dat die 3 pompen niet te veel stroom trekken, want er zullen ook wel 3 keerringen in zitten, en op e.a. reden vreten die dingen vermogen bij hoge toerentallen. Ik denk dat die loodaccu dat niet zo lang gaat volhouden, maar je kunt bij battery fact in Nijmegen mooie NMih accu's van 12V 9Ah laten maken voor een mooie prijs. Die is dan iets kleiner dan een loodaccu dus dat past altijd. En hierbij is 9Ah ook echt 9Ah ook bij 20A verbruik.
Een 7Ah loodaccu is bij die stromen nog maar 2 of 3Ah, en dan is hij leeg. Je kan dan ook voor 12 (3x4) cellen (14,4V) kiezen dan gaat hij wat sneller. Lipo kan ook, maar die zijn een heel stuk gevoeliger. Ik zou dan eerder Lion nemen die ook in accu gereedschap zit (heeft battery fact ook).

Ik denk dat die loodaccu dat niet zo lang gaat volhouden, maar je kunt bij battery fact in Nijmegen mooie NMih accu's van 12V 9Ah laten maken voor een mooie prijs.

Nihm is een bewezen techniek, maar er is niet voor niets een vooruitgang geweest naar lipo.
Heeft eigenlijk maar 1 nadeel in dit geval, en dat is dat het lichter is.
Minder ballast dus.

Verders, topjob!

Nihm is een bewezen techniek, maar er is niet voor niets een vooruitgang geweest naar lipo.
Heeft eigenlijk maar 1 nadeel in dit geval, en dat is dat het lichter is.
Minder ballast dus.

Verders, topjob!

En weer het voordeel dat ze kleiner zijn = makkelijker weg te stouwen.

@Marco ; graag gedaan, en die verslagen komen er dan ook weer natuurlijk...;)

@ Stefan; zover bekend zitten er geen 3 keerringen in, alleen bij de uitgaande as zit er 1 op.
Wat de accu betreft;de jongens op het duitse forum draaien ook met een lood-accu en 3-voudige pomp,in de gouvner mode van de regelaar halen ze 45 min op 1 accu,zonder 1,5 uur.
Hoge toerentallen is niet de bedoeling, werk toerental zal rond de 1500 toeren gaan liggen, max is 3000,zo is er nog wat ruimte over voor het bepalen van de juiste snelheid.
Mocht het met de lood-accu niet lukken , dan neem ik zeker jou advies ter harte, vast bedankt daarvoor !.

...en verder...

hierboven zie je de antenne gemonteerd, deze mag niet binnen metalen behuizing liggen,dus door de behuizing heen laten komen...

...om de antenne te verstoppen, ga ik er een verse lucht/ overdruk unit omheen plaatsen zoals hierboven te zien is, deze ga ik maken van kunststof..

Laatst bewerkt:
die overdruk unit van kunstof maken
ligt aan de maat maar kijk eens bij verpakkingen
deksel tictac doosje of n dop van parfum fles
het komt me bekent voor namelijk met zo n lipje aan een kant
of supermarkt bij afd kruiden

die overdruk unit van kunstof maken
ligt aan de maat maar kijk eens bij verpakkingen
deksel tictac doosje of n dop van parfum fles
het komt me bekent voor namelijk met zo n lipje aan een kant
of supermarkt bij afd kruiden

markioo,dit alles is al gemaakt,de bouw is al veel verder dan dit verslag.

@markioo, dank je voor het meedenken, maar de kunststof plaat heb ik al in huis...;)
@ Adrie; nou dat klopt niet, vanaf hier is het waar de bouw is gebleven, wacht nu nog op de pomp, daarna kan de hydrauliek in orde gemaakt worden, en daarna kan dan ook de rest van de bovenbouw in de lak.
Ook komt er nog een Beier soundmodul in met de originele geluiden...:cool:

@Lex ;Dat heb je goed geraden, van het weekend meer foto's

Back