Bouw Cat385CL Graafmachine

Hoi Allemaal,:)

Nog wat extra geprogrammeerd in de Beier soundmodule ,sinds de laatste update van de module is het mogelijk om 2 "rij" geluiden te programmeren.
Dat heb ik dus gedaan, van het 2e slot heb ik een zwenk geluid toegevoegd:

[media=youtube]PB9a8ww1jgw[/media]

..en toen ik toch al aan het filmen was, maar gelijk een walkaround filmpje gemaakt:
[media=youtube]gRqNKHd0_ig[/media]

groetjes, Charlotte :bye:

Echt een kunstwerk te noemen!
De snelheid van de hydraulica is perfect, ik zie enorm veel kranen die veel te snel bewegen waardoor het totaal niet realistisch is.

Is het mogelijk om die snelheid te behouden maar de cilinders een vloeiendere uitloopsnelheid te geven?
Bij zware kranen zie je dat vaak, dat door het enorme moment er geen `stop` te merken is in de beweging, beetje alsof het in slow motion gaat.
De kraan is echt :worship::worship::worship::worship::worship: te noemen, maar dat slomo effect zou het (voor zover mogelijk?!), helemaal af maken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank jullie wel !,

In het echt zitten er eind dempers in de cylinders,waardoor het slowmotion effect ontststaat.
Is natuurlijk ook in schaal na te maken,maar in het model mis je de massa die in het echt wel aanwezig is,dus of je dan hetzelfde effect zou krijgen weet ik niet.

Groetjes, Charlotte :bye:

Dag Charlotte,

Heb een vraag, je hebt als extra functies 2x hydrauliek dus een voor open en dicht en ene voor de draai functie toch, dus nu is mijn vraag met welke motor ( hydrauliek ) ga je de stuur functie doen. want het is niet eenvoudig zoiets te ontwerpen gezien het niet als een pomp werkt en dus degelijk zowel links als rechts moet draaien begrijp je wat ik bedoel. hoe ga je dit oplossen gezien de beperkte ruimte is een sorteergrijper of een mp.

Gr Johan

Hoi Johan,
Idd,ik ga een hydromotor toepassen.
Ga deze zelf ontwerpen/ontwikkelen op basis van een hydromotor uit een boek.
Het zal een tandwielmotor worden ( ongeveer zoiets als een tandwielpomp) ,aangevuld met een extra vertraging om meer kracht te krijgen.
Hierdoor is het redelijk klein te bouwen.
Of het gaat lukken? Ik weet het niet, het zal wel een tijdje experimenteren zijn denk ik.

groetjes, Charlotte :bye:

Hallo Charlotte,

Je kraan mogen bewonderen in Ede, erg mooi geworden en zeer natuurgetrouw geluid van een werkende hydraulische kraan.

heb de kraan ook gezien
maar niet in werking
eerst was u de bigbag aan t leegscheppen en later was u in gesprek met mensen
dus wel model mogen aanschouwen maar niet in werking gezien
die nattigheid op t model was van t kwijlen van de mensen denk ik :D:D:D

Dank jullie wel voor de complimenten. :thumbsup:

Ja,er was veel belangstelling voor idd.
De eerste modelshow met een werkende, afgebouwde kraan.
Alles is goed verlopen, geen problemen ondervonden.
Dit was de eerste keer dat de kraan langdurig in bedrijf was, de kunstof tandwielen hebben er nu 37 draaiuren op zitten, en geen spoor te zien van slijtage !
Ik vond het ook een geslaagde dag, leuk om verschillende mensen van het forum te zien .
Voor degene die de kraan niet in actie hebben gezien is hier een filmpje, met dank aan Lex voor het maken van de filmpjes.

Laatst bewerkt:
Hallo Charlotte,

Bedankt voor jouw reactie,

Regelmatig kom ik hier bij jou langs (ff kwijlen) en gisteren heb ik met bewondering mogen aanschouwen hoe jij met engelen geduld de machine onder controle hebt.

Wat had jij het druk!!!!!
Hoe realistisch en werkend de kraan zijn werk doet.

Ik heb 9 jaar bij Theo Pouw op de zand kipper gezeten en ik denk dat een menig chauffeur door jou geladen zou willen worden.:worship::worship:

Steven

Ziet er prachtig uit.
De bediening lijkt nog wat traag te gaan (bewegingen stapje voor stapje) maar daar denk ik een vlaag van herkenning in te zien. Ik heb zelf een (1:1) minigraver staan, de eerste tijd draai je daar echt stap voor stap mee.. later ga je steeds meer bewegingen combineren, waardoor alles net wat vloeiender loopt. Kwestie van uren maken.

(ik heb ook gen idee in hoeverre het bedienen via een zender anders werkt dan met de normale knuppels, ken alleen mijn eigen machine(tje), en die heeft geen draaikrans..)

Hoi Charlotte,

Mooie video geworden! Ik vond het ook leuk je daar gesproken te hebben, en die fantastische kraan aan het werk te zien. Je had het er maar druk mee .. ;)

Hallo Charlotte,

Leuk om kennis met gemaakt te hebben, het is altijd leuk welk om te weten welk gezicht bij de modelbouwer hoort.

De CAT 385CL ziet er heel mooi uit, het lijkt net of er een echte 1:1 CAT 385CL staat te draaien, Super hoor.

(Volvo)petje af voor jou bouwkunsten !
full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je wel Steven,gjcvro,ArjanN,Lex en Piet.
Ja, idd, aan kiepwagens en belangstelling geen gebrek.:D

Dank voor de foto's Piet, ze zijn heel mooi !.

Nogmaals, ik heb een geslaagde dag gehad ,en voor mij de eerste keer dat ik heel lang met de kraan in avtie ben geweest.

Hallo Charlotte,

Ik heb nog veel meer foto's van je mooie CAT 385 CL rupskraan.

Als je deze wilt ontvangen, stuur dan even je privé e-mailadres via een P.B.tje naar mij toe, dan mail ik ze daarna naar jou toe,

Ik heb de afgelopen uurtjes eens rustig door dit verslag gebladerd. Er zijn bijna geen woorden voor de vakmanschap en het oog voor detail wat hiervoor nodig is. Ge-wel-dig!

Dank je Roaldo.
Zo, nu de kraan goed werkt verder met de sorteergrijper... .

Ik was vorig jaar al begonnen ermee, toen ik op de hydrauliek onderdelen wachtte.eerst heb ik een 1:1 model gemaakt op de juiste grootte voor bij de kraan.

..daarna het midden deel gemaakt van aluminium...

..en dit verder bewerkt...

...en zover was ik gekomen met de bouw vorig jaar...

..de eerste delen klaar, de rest als pakketje frezen...

...wat hier te zien is...

...en de delen voor 1 zijde van de grijper zijn gereed, en even kijken hoe het eruit gaat zien...

Laatst bewerkt:
Dank je Lex,
Nou ja, eventjes ,dat valt wel mee,het voordeel is dat je met dit soort dingen "pakket" frezen kunt toepassen,maar evengoed moet je spaantjes maken... .:)

Dank je Cor,
Ja min of meer wel, eerst zo ver mogelijk frezen tot vlak aan de lijn, daarna de binnenkant met proxon slijper tot aan de lijn bewerken,rest met de vijl.
De buitenzijde is eenvoudig met de schuurbandmachine aan de maat te maken.
O ja,gebruikt metaal voor de "tanden " is corten staal, het voordeel hiervan is dat het een mooi roestlaagje aanmaakt aan de oppervlakte, en dan niet verder roest.
Dus met de afwerking straks zal ik bij de tanden spaarzaam met lak omgaan, zodat ze gedeeltelijk kunnen roesten.

Back