Bouw Cat385CL Graafmachine

......... en ook was aan het stof te zien dat het riempje (veel te) snel slijt, dus besloten om dit te gaan vervangen door een tandwiel aandrijving, en de tandwielen besteld bij de grote C....

Maak gelijk ook de overbrenging wat groter, van 3:1 naar 4:1.;)
En je vergeet natuurlijk niet om de motor draairichting dan gelijk om te keren,....;)

Tja, een heel nieuw model, dat gaat natuurlijk niet zonder start-up problemen... sorry: uitdagingen...:D
Succes
Cor

Hoi Charlotte,

Tja, dat is te verwachten bij een nieuw model. Kinderziektes zijn meer regel dan uitzondering. Maar wat je zegt, daar leer je van voor de volgende keer. Ik twijfel er niet aan dat je hem uiteindelijk bedrijfszeker krijgt!

Wat me verbaasd is dat de randriem het niet houdt. Hopenlijk lukt dat met de tandwielen, zonder veel transmissieherrie te maken. Als je nu maar op halfgas draait zou ik de verhouding eerder aanpassen naar 1:5 of zelfs 1:6. Dan hou je hetzelfde toerental (en dus prestaties) aan de pomp maar veeeeeel minder stroomverbruik op de motor. Misschien moet je qua afstand toch met een tandwieltrein werken?

[edit] ik lees het net hieronder ... synchroontypen, haha!) [/edit]

@ Mark: ik had idd ook gekeken voor ketting, maar aan de pompzijde zou het kettingwiel bij 30/35 tanden rond de 50 mm uitkomen, en daar komt dan nog de ketting bij, helaas heb ik daar geen ruimte voor in de kraan, en bij tandwielen kom ik smaller uit, rond de 40 mm, dat is net buiten de pomp.

@ Helicor, ja idd, het blijven uitdagingen :D
draairichting omkeren hoeft niet, om de afstand tussen pompas en motoras te overbruggen moet ik 3 tandwielen plaatsen, waardoor de draairichting hetzelfde blijft, bij 2 tandwielen had het idd omgekeerd moeten worden;)

@ Lex: ja, daar was ik ook wel verbaasd over, maar tenslotte zijn het 3 pompen die aangedreven moeten worden door 1 riempje, heb ook gekeken voor riempjes met diepere tanden, maar dan worden de bijbehorende wielen ook weer te groot.
Het wordt idd een tandwieltrein van 3.

Groetjes, Charlotte :bye:

waarom geen ketting nemen? ik denk dat tandwielen mogelijk ook weer voor problemen gaan zorgen vooral op de langere tijd.
Nu ga je druk op de assen zetten, de reden dat ze een tandriem toepassen in deze situatie is om de assen niet onder druk te zetten.

Echter denk ik dat de tandriem voor 1 pomp geen bezwaar is, maar 3 pompen zal teveel koppel kosten voor het riempje. Dus vooral het opstarten elke keer zal de riem beschadigen. Als die eenmaal draait zal het veel minder belasting geven.

een ketting kan veel meer kracht aan, zijn er ook zeer compact te krijgen en je behoudt het voordeel van de tandriem.

Alwin, daar ben ik het niet meer eens, een tandriem moet je voor spannen, waardoor je een extra axiale belasting krijgt op je assen. Tandwielen hebben de voorspanning niet.

Charlotte
Tja ik ken het probleem van het aardrijven van pompen. Ik had bij mijn Liebherr al meteen gekozen voor stalen en schuin vertande tandwielen, wegens het geluid. Maar deze waren echter niet gehard, waardoor ondanks dat de tandwielen in de olie draaien er toch vrij loopsporen vertoonde. Ik heb deze tandwielen later laten harden en nu verder geen problemem meer gehad. Je kunt bij bijv. meadler zien hoeveel koppel je kan overbrengen met bepaalde tandwielen, en dat is bij ongeharde tandwielen niet zo heel veel, vooral omdat de pompen continu draaien. Het koppel van de pompen kun je uitrekenen aan de hand van de gegevens van Jung. Over de.jungpompen gesproken, je kunt ze het beste tussen 1500 en 3000rpm laten draaien, want dan is het rendement nog redelijk.

Laatst bewerkt:
@stefanf,

je hebt gelijk, ik was even de mist in gegaan bij het in richting plaatsen van de pomp en motor. Dan kan door de verschil in uitlijning de as gaan slingeren met als gevolg extra slijtage aan pomp en motor. Mijn excuses.

Overigens hoeft een ketting niet strak te staan, sterker nog dat wil je juist niet! daar moet een lichte speling opzitten. een tandriem hoort ook niet superstrak te staan ook al wordt dit vaak wel gedaan.

@Alwin:had dit al besproken een berichtje eerder...:
@ Mark: ik had idd ook gekeken voor ketting, maar aan de pompzijde zou het kettingwiel bij 30/35 tanden rond de 50 mm uitkomen, en daar komt dan nog de ketting bij, helaas heb ik daar geen ruimte voor in de kraan, en bij tandwielen kom ik smaller uit, rond de 40 mm, dat is net buiten de pomp.

@StefanF : Ja, rond de 1500 toeren was mijn doel idd.
Ga eerst met stalen tandwielen proberen hoe het loopt, Conrad heeft ook kunstof tandwielen idd,kan ik altijd nog veranderen later.
Heb jij een adresje waar je de tandwielen hebt laten harden ?

Vast bedankt,
Groetjes, Charlotte. :bye:

Hey Allemaal,
Afgelopen week de tandwielen binnen gekregen, en deze gemonteerd op de pomp:

Onder op de pompas een metalen tandwiel van 40 tanden gemonteerd...

..tusen de pomp en het motor tandwiel een "tussen tandwiel"geplaatst om de afstand te overbruggen.Dit tandwiel is nu van metaal, maar na advies op mijn werk, van de "oude rotten" van onze technische afdeling,ga ik dit tandwiel nog vervangen door een kunststof tandwiel, waardoor er minder lawaai is van de tandwielen,en de metalen tandwielen niet slijten, kunststof tandwiel schijnt zeer slijtvast te zijn, dus proberen is het waard.

...hier is het tussen tandwiel gemonteerd...

..en ook de motor voorzien van een tandwiel van 12 tanden....
de overbrenging is nu 3,5:1
filmpje:

Hier zijn de metalen tandwielen te horen,filmpje gemaakt met de mobiele telefoon,in het echt valt het geluid reuze mee.
Ook de soundmodule is deels geprogrammeerd,te horen is startgeluid,motorgeluid, rij-waarschuwings piep,claxon,en hydrauliek geluid bij het zakken van de arm.

wordt vervolgd....:D

groetjes, Charlotte :bye:

Laatst bewerkt:
Hallo Charlotte,

Het geluid van de tandwielen valt wel mee hoor, een geluidsmodule in de kraan monteren, dan hoor je waarschijnlijk de tandwielen niet meer.

Ik denk als je schuine vertanding tandwielen gaat gebruiken dat het lawaai nog minder zal worden.

Maar is het niet mogelijk om een dichte tandwielkast te maken en de tandwielen in de olie te laten draaien, dan heb je nog minder last van lawaai en een goede smering voor de tandwielen.
Wel weer even meer werk om een dichte tandwielkast te maken, maar maar daar krijg je beslist geen spijt van, want dan heb je geen omkijken meer naar de tandwielen.
Ik zou wel de tandwielen laten harden, zoals Stefan voorstelt.

Als je voor kunststof tandwielen kiest, dan zou ik alle tandwielen van kunststof nemen.

Wat een geweldige kraan heb je gebouwd zeg, hij ziet er SUPER mooi uit, hij draait nu mooi rustig, ook de boom, de stick en de bak bewegen nu mooi rustig, het geheel ziet er heel natuurgetrouw uit, nauwelijks van een echte 1:1 te onderscheiden, zeker niet als je er straks buiten in het zand mee gaat graven.

(Volvo) petje af voor jou bouwkunsten !!!

P.S.
Het draaien met de kraan gaat ook al best goed hoor, vind ik !

Dank jullie wel,
@ Piet,ja komt wel goed, ga eerst nog eens experimenteren met kunststof tandwielen.

net even een duurtest gedaan, cacao doppen heen en weer geschept in 2 bakken met de kraan,na een uur is de accu nog lang niet leeg :-).
Verder blijft de olie temp en motor temp mooi laag.
In het weekend in de tuin als het weer goed blijft :-)

Groetjes, charlotte

kijk maar uit dan dat moeders de vrouw niet boos word je schept de hele tuin om als je een maal bezig bent :D :D :D

@ Piet,ja komt wel goed, ga eerst nog eens experimenteren met kunststof tandwielen.

Groetjes, charlotte

Hallo Charlotte,

Daar twijfel ik niet aan hoor, want je hebt al genoeg problemen overwonnen, dus dit probleem ga je ook zeker weer tot een goed einde brengen.

Succes !

Dank je Piet,

Haha,

Ik denk niet dat Charlotte nog bij haar moeder woont....

Nee idd, ik ben zelf moeders de vrouw van mijn huis en tuin ,en heb vorig jaar zomer al een apart hoekje in de tuin gemaakt om te kunnen baggeren :D:D:D

heb vorig jaar zomer al een apart hoekje in de tuin gemaakt om te kunnen baggeren :D:D:D

Aha, nu snap ik het. Je houd gewoon van tuinieren maar wilt liever niet zelf op je knieën het onkruit wieden. Daarvoor bouw je dan toch een graafmachine ... kan het lekker vanuit de tuinstoel gebeuren! Hahaha :D!

Back