Bouw en vliegverslag Robbe Edelweiss XL....vintage

1_Jet%20Multiplex%20Battery%20Connector.jpg

Paul,
Ik gebruik deze ook, tot nu toe in één van m'n vliegtuigen.
Maar ik vind het een heel geklooi om ze weer los te trekken. Ik loop altijd met een schroevendraaiertje te pielen.
Hoe doe jij dat?

gr. Patrick
 
Na het solderen wat smeltlijm om de draadjes, dan kun je hem wel goed vast pakken zonder dat je de draadjes weer lostrekt of afbreekt.

080620ASW.jpg
 
En voor de niet intimi's, wij gebruiken de "Hans Meij" toevoeging als iets met zorg en heel mooi is gemaakt. Luikjes, verbindingen, whatever :-) Ik denk dat mijn stekkerdoos in de edelweiss ook het predikaat "Hans Meij" mag hebben. "Hans Meij" betekend vaak wel dat dingen wat/veel zwaarder worden :-)

Volgens mij kennen we ook het tegenovergestelde, dat is het "Spaan" predikaat. (als alles maar hopperdeflop aan elkaar geplakt is) De kisten van Spaan vlogen overigens vaak wel goed, en waren soms zelfs heeeeeeel bijzonder ;-)
 
Paul,
Ik gebruik deze ook, tot nu toe in één van m'n vliegtuigen.
Maar ik vind het een heel geklooi om ze weer los te trekken. Ik loop altijd met een schroevendraaiertje te pielen.
Hoe doe jij dat?

gr. Patrick

Hetzelfde als Arjan ;-).
Pas wel op met een schroevendraaiertje. Als er nog spanning op staat is de kans groot dat je 2 of meer pennetjes raakt met kortsluiting als gevolg...

Groeten,

Paul.
 
En voor de niet intimi's, wij gebruiken de "Hans Meij" toevoeging als iets met zorg en heel mooi is gemaakt. Luikjes, verbindingen, whatever :-) Ik denk dat mijn stekkerdoos in de edelweiss ook het predikaat "Hans Meij" mag hebben. "Hans Meij" betekend vaak wel dat dingen wat/veel zwaarder worden :-)

Volgens mij kennen we ook het tegenovergestelde, dat is het "Spaan" predikaat. (als alles maar hopperdeflop aan elkaar geplakt is) De kisten van Spaan vlogen overigens vaak wel goed, en waren soms zelfs heeeeeeel bijzonder ;-)

Waarvan akte!!!!!!!!
 
Waarom is dat...? zoals je op mijn plaatje ziet heb ik het eigenlijk altijd andersom. De kant aan de ontvanger is de kant met de pennetjes (als je naar het omhulsel kijkt is dat dan weer "vrouwelijk" maar ik neem aan dat je naar de pennetjes van de stekker zelf moet kijken)
 
Dat is om te voorkomen dat spanningsvoerende delen in contact met elkaar kunnen komen. Bijvoorbeeld; je accu (met 2 mannetjes) op een stalen tafelblad leggen. Dat is overigens ook de reden dat bij bijv. 220 volt stekers de mannetjes aan de apparaatkant zitten en niet in de wandcontactdoos.

Ik heb overigens de klepjes in de edelweiss wat afgesteld, een klepje ging toch net iets verder open. Het enige wat nog rest is de vleugelverbinding, ga ik zo mee verder.
 
Waarom is dat...?
Een mannetje kun je perongeluk kortsluiten door aan te raken. Als je het mannetje aan de vleugelkant zet staat er nooit spanning op als je de pennetjes kunt aanraken (tenzij jij je accu's in de vleugel inbouwt ... :rolleyes:).

Bij 220V is dat nog een tikkie verstandiger. Denk je eens in: het stopcontact mannetjes ... Kleine kinderen ontdekken dan alle hoeken van de kamer binnen 2 seconden ... :(

Dirk.
 
ah zo. Nou steek ik gelukkig meestal de vleugels op het vliegtuig vóórdat ik de accu aansluit en er mee ga vliegen, en die groene MPX stekkers zijn wat dat betreft ook nog eens beveiligd doordat het groene plastic om de pennetjes zit dus het zal niet snel mis gaan :-)
 
Zo hoort het eigenlijk ook bij de stekkers van regelaar naar motor. Mannetjes aan de motor, vrouwtjes aan de regelaar. Dan kan er (ook niet perongeluk) kortsluiting optreden omdat de draden van de regelaar los hangen en tegen elkaar aan zitten (en toevallig ook nog je gas open staat) ...

Dirk
 
Btw vraagje voor de meer ervaren zweefmannen. Ik heb nu op de ailerons geen differentieel ingesteld. Dit gaat vast wel goed met maidenen en als de boel gaat haken dan corrigeren we dat wel met rroer, maar ik was benieuwd of jullie evaring hebben met diff en dit soort zwevers.
 
Differentiaal kan nooit kwaad en vliegt beter. Begin bijvoorbeeld met naar beneden 2/3 van naar boven, ook voor de maiden (dus bijvoorbeeld: 15mm omhoog, 10mm naar beneden).
 
Back
Top