Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 12 nov 2008.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Nee, ik ken alleen de 2,7m kit van Lenger (ca 1:6), verder zijn de meeste kits 1:3 (5,3m).
     
  2. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Lenger is niet schaal en de rest is te groot :(

    Zal ik toch maar eens tijd moeten maken om hem zelf te tekenen :)
     
  3. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik dacht niet dat dit project nog doorgang zou gaan vinden (ik dacht eigenlijk meer richting een ASK-13 de laatste tijd), maar door een linkje ergens hier op dit forum kwam ik ineens deze kit tegen. Een Ka-7 1:4, spanwijdte 4 meter, helemaal houtbouw. Ziet er allemaal prachtig uit. Makkelijk te motoriseren (ik heb niet altijd een sleper of helling bij de hand), en met een bijgevoegd GFK neuskapje zie je alleen nog een klein stukje motoras als je de prop verwijdert. Je kan hem dus met (lelijke maar o-zo-makkelijke) motor vliegen of schaal aan de sleep of de helling. Dat maakt de inzetbaarheid ineens een stuk groter dan een pure zwever van deze schaal.

    Ik vind hem om meerdere redenen gaaf
    - helemaal houtbouw, ook met 'staalbuis' romp van hout
    - schaal remkleppen
    - 1:4 heb ik nog niet eerder gebouwd, 1:5,nogwat is totnutoe de grootste schaal
    - multi-inzetbaar door mogelijkheid wel/geen motor
    - en natuurlijk nog steeds omdat ik mede-eigenaar van de PH-271 ben geweest

    Kent iemand deze toko toevallig? Ervaringen? Ik kan op het web weinig vinden.

    Filmpje is niet bijzonder, maar toch wel leuk om te zien


    Wat denken jullie? Doen of niet doen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Ken ze niet, enige wat mij opvalt is de stevige prijs voor een CNC kit. Daar kun je heul veul hout en een tekening voor kopen. Persoonlijk zou ik voor een tekening gaan en iemand de ribben laten frezen. En die ken jij wel . . . Waarmee weer bewezen is dat modelbouwers vaak eigenwijs zijn.

    Groet,

    Jacob Bos
     
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Jacob, de kit is inderdaad niet de goedkoopste. Maar ik ken niet direct een tekening van een mooi Ka-7 of ASK-13 model in deze maat. Het extra werk met uittekenen en zo zou me niet zo uitmaken, dat is ook een leuk deel van het proces.
    Een wat hogere prijs vind ik persoonlijk niet heel erg, als het dan maar wel een nette kit is. Dat lijkt het te zijn. Complete kap (en volgens mij bevestigingsmateriaal daarvoor) zit erbij, GFK neusje, mooie armpjes voor de remkleppen, vleugelvergrendeling, wiel. Misschien kan je het zelf goedkoper doen, maar de maker van deze kit wil er uiteraard ook iets aan verdienen. Ik ben gewoon erg weg van de manier waarop dit model in elkaar zit, met de kloppende remkleppen, de mooi weggewerkte motor, de kap die schaal open gaat.
     
  6. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Na het lezen van de ervaringen van Chris en het zien van wat foto's van zijn kit was ik helemaal overtuigd. De kit is zojuist besteld. Hier gaat dus uiteindelijk toch een bouwverslag komen van de PH-271, nu in schaal 1:4! :banana:

    Zo moet hij ongeveer worden (maar dan in andere kleuren)
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik zie er naar uit!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Anders ik wel :) Mooi hoor.
     
  8. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Goed bezig

    Klasse raymond, mooie kist met een mooie maat

    Groet
    Jacob
     
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    De kit is vandaag verzonden! Helaas ga ik zo weg t/m zondag.... Na het weekend volgen wat 'unboxing' foto's. Het is nu nog erg druk op het werk en de weekenden zitten aardig gevuld met vliegmeetings, dus de tijd voor knutselwerk is beperkt, maar binnen afzienbare tijd zal de bouwtafel worden opgemaakt.
     
  10. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    De kit is zojuist uitgepakt. Altijd leuk, voelt een beetje als Sinterklaasavond vroeger.

    Als je de doos open doet denk je eerst een kartonnen model te pakken te hebben.....
    [​IMG]

    Gelukkig daaronder spul dat veelbelovender is
    [​IMG]

    Als je alles uitpakt ligt er vooral hout op de vloer. Heel - veel - hout.
    [​IMG]

    Daaronder o.a. deze spanten, gemaakt van vele laagjes triplex. Prachtig.
    [​IMG]

    De kap en een GFK neusje
    [​IMG]

    Een uitgebreide set kleindelen
    [​IMG]

    4 grote tekeningen
    [​IMG]

    En dan natuurlijk nog de bouwbeschrijving, stuklijst, nummering van de freesdelen.
    De fabrikant heeft me (ongevraagd) over de mail meer dan 60 foto's gestuurd van het ruwbouw model. Dat gaat zeker helpen tijdens de bouw, op de tekening zijn sommige zaken best moeilijk te onderscheiden.

    Het geheel ziet er allemaal prima uit. Het lijkt erop dat echt al het benodigde hout aanwezig is. Nog even de Fauvel afmaken (is nu echt bijna klaar! Hopelijk is hij morgen af) en dan gaat de bouwtafel weer worden opgebouwd.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Het begin is er

    Het begin is gemaakt. Als eerste wordt de romp opgebouwd. Er zijn 2 hele grote gefreesde delen die aan elkaar het midden van de romp vormen. Later wordt een deel van dit middendeel er tussenuit gezaagd, een deel blijft bestaan. Op dit middendeel worden de spanten geplaatst.
    [​IMG]

    [​IMG]

    In de handleiding staat met grote rode letters dat de panelen in dit middendeel er nu nog in moeten blijven. Het nut daarvan ontgaat me, volgens mij dragen ze vrijwel niets toe aan het verband in het geheel. Maar goed, ze zitten ook niet in de weg, dus blijven ze nog even zitten.

    De spanten worden tijdens het lijmen haaks rechtop gehouden door een paar metalen profielen. Een 'gewicht op steel' zorgt voor licht aandrukken. Enkele oude gordijngewichten (die zwarte balken) houden het grote middendeel plat op de bouwplank.
    [​IMG]

    De eerste spanten staan.
    [​IMG]

    Spanten 6 en 7 worden samen opgelijmd met de wortelrib los erop, zodat het later goed past.
    [​IMG]

    Alle gefreesde delen hebben lichte rafels van het frezen, dus elk spant moet voor het lijmen eerst rondom geschuurd worden. Dat is nog best tijdrovend.
    [​IMG]

    Bij alle haakse 'binnenhoeken' moet ook een vijltje kort door de hoek gehaald worden omdat de hoek altijd wat rond is door de diameter van de frees.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Raymond,

    Wat een prachtige kit! Je zou hem haast meteen willen bestellen bij het zien van die foto's.:)

    Veel succes met de bouw! Ik ga deze met veel plezier volgen.
     
  13. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Maak jij eerst je dubbele Raap maar eens af! Ik zag dat je weer een stukje verder bent. Mooi hè, zo'n ruwbouw vliegtuig? Ga je hem nog klaar krijgen voordat mijn Ka-7 vliegt? ;)
     
  14. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Komende week ben ik weer maar amper thuis maar de momenten dat ik kan probeer ik toch altijd iets te doen aan de doppelraab. Ik zal mijn best doen om hem vroeger af te krijgen maar ik vrees ervoor. :D
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    De positie van de motor en de sleephaak wil ik al vastleggen zodat ik de betreffende spanten alvast kan aanpassen. Nu de spanten nog los liggen is het veel makkelijker er een gat in te boren of te zagen.

    De sleephaak zit bij het origineel in het puntje van de neus, maar daar zit straks een motoras in de weg. Onder de motor is weinig ruimte en dan komt de haak wel erg ver naar onderen, erboven lijkt me een betere optie. Optisch misschien iets minder mooi weggewerkt, maar dat moet dan maar. Ik twijfel over 2 posities (zie afbeeldingen hieronder), enige ideeen waarom de ene wel en de andere niet?
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik weet nog niet welke motor in het model komt, maar ben al wel een beetje aan het rondneuzen. Ik denk dat het een motor wordt met een diameter van 42 mm. Voor die maat heb ik spant 1 aangepast.
    Het is niet meteen de eerste poging zoals je het uiteindelijk hebben wilt
    [​IMG]

    Uiteindelijk heb ik denk ik de juiste plek gevonden en een groot gat in de spanthelften gezaagd. Tevens is er een stuk uit het puntje van de neus van het middendeel gezaagd. Voor het zagen gebruik ik dit machientje:
    [​IMG]

    Een topding. De Proxxon gereedschappen zijn helaas niet goedkoop, maar het is mooi spul. Stevig, geruisloos en mooi klein voor het fijne werk. Ik heb mezelf ook deze kado gedaan (hopelijk komt hij morgen binnen, ik ga hem nodig hebben).

    Alleen spanten 1 en 2 liggen nog los (ik moet nog een gat voor de sleepkoppeling maken), de rest is verlijmd. Morgen ga ik de latten erlang leggen (hoe heten die ook alweer? Gordingen??).

    Is het geen kunst? Ik vind dit zo mooi.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    erg mooi bouwverslag van n zeker zo,n mooie Ka-7 deze ga ik volgen :yes:bij deze gelijk maar weer n abotje suc6 met de bouw!!:grin:
     
  17. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Raymond, je gaat veel te snel! Zo kan ik zeker niet volgen.

    Wat betreft die sleepkoppeling. Kun je hem echt niet onderaan plaatsen?
    In sleep hangt de zwever normaal toch een stuk hoger dan de sleper.

    Met de sleephaak boven op de neus gaat de sleper je zwever constant naar beneden trekken.

    Ik zou toch liever een sleephaak wat meer naar achteren hebben dan dat mijn zwever naar beneden getrokken wordt.

    Als ik je 2 laatste foto's bekijk moet je die sleephaak toch zeker tussen spant 2 en 3 een plaatse kunnen geven onderaan?
     
  18. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb via 3 wegen (2 fora en prive mail) dezelfde tip gekregen: haak meer naar onderen en evt wat naar achteren. Laat ik niet eigenwijs zijn en dit volgen. De exacte positie kan ik dan later makkelijk nog bepalen.
     
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    De latten die langs de romp lopen (heten die niet de gordingen?) worden gemaakt van 6x6 of 4x4 vuren. Deze komen in lengtes van 1 meter, en dat is niet overal genoeg. Er moesten dus langere latten gemaakt worden. De latten zijn aan de uiteinden schuin afgezaagd.
    [​IMG]

    En vervolgens aan elkaar gelijmd. Een stukje tape aan de bovenkant voorkomt dat de helften tov elkaar gaan glijden.
    [​IMG]

    Ik heb de latten wat nat gemaakt om ze voor te buigen. Eerst heb ik het geprobeerd met een stoomkanon, maar daar werd het hout nauwelijks nat van. Dan maar met natte vingers 'ingesmeerd'. Nu zijn de latten in het frame gespannen. Ik laat het zo een nachtje staan zodat het hout weer goed opdroogt. Dan hoop ik dat ze wat voorgebogen zijn in de juiste kromming zodat er straks minder spanning in de latten staat als ze ingelijmd worden. De nodige gewichten houden het middenstuk van de romp goed vlak op de bouwtafel.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik kan helaas niet alle latten tegelijk voorbuigen ivm ruimte voor de lijmklemmen. Morgen de andere 2 latten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Raymond, gaaf project deze K-7! :D

    Zo te zien heb jij weer de smaak te pakken om lekker te knutselen.
    Ik kan het niet laten om toch wat kritisch te kijken naar de gordingen.
    Je hebt ze schuin afgezaagd maar de verhoudingen zijn nu niet optimaal.
    Kies je voor een verhouding ca.1:10 dan krijg je een sterkere verbinding.
    Maar dat wist je al!
    Volgens mij heb je een prachtige schijfschuurmachine waarmee je elke gewenste hoek aan de latjes kan slijpen. :p

    Johannes
     

Deel Deze Pagina