De positie van de motor en de sleephaak wil ik al vastleggen zodat ik de betreffende spanten alvast kan aanpassen. Nu de spanten nog los liggen is het veel makkelijker er een gat in te boren of te zagen.
De sleephaak zit bij het origineel in het puntje van de neus, maar daar zit straks een motoras in de weg. Onder de motor is weinig ruimte en dan komt de haak wel erg ver naar onderen, erboven lijkt me een betere optie. Optisch misschien iets minder mooi weggewerkt, maar dat moet dan maar. Ik twijfel over 2 posities (zie afbeeldingen hieronder), enige ideeen waarom de ene wel en de andere niet?
Ik weet nog niet welke motor in het model komt, maar ben al wel een beetje aan het rondneuzen. Ik denk dat het een motor wordt met een diameter van 42 mm. Voor die maat heb ik spant 1 aangepast.
Het is niet meteen de eerste poging zoals je het uiteindelijk hebben wilt
Uiteindelijk heb ik denk ik de juiste plek gevonden en een groot gat in de spanthelften gezaagd. Tevens is er een stuk uit het puntje van de neus van het middendeel gezaagd. Voor het zagen gebruik ik dit machientje:
Een topding. De Proxxon gereedschappen zijn helaas niet goedkoop, maar het is mooi spul. Stevig, geruisloos en mooi klein voor het fijne werk. Ik heb mezelf ook
deze kado gedaan (hopelijk komt hij morgen binnen, ik ga hem nodig hebben).
Alleen spanten 1 en 2 liggen nog los (ik moet nog een gat voor de sleepkoppeling maken), de rest is verlijmd. Morgen ga ik de latten erlang leggen (hoe heten die ook alweer? Gordingen??).
Is het geen kunst? Ik vind dit zo mooi.