Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 12 nov 2008.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Goevier?



    Goed bezig, zeg! :p

    Modelbouw van de bovenste plank!

    Ik hou me wel aanbevolen voor een versie die op een spanwijdte van plm. 4 - 4,5 m. uitkomt!

    (Kan de file ooit kopen? :p)


    Zoals elders vermeld, heb plm. 120 starts op diverse KA-7's (mn. de PH-305 van de GSA).

    Ooit kwam ik in het centrum van Groningen een clublid / goede vriend tegen, ik was toen net lid geworden, die haalde de hoofdbout uit z'n zak en zei vrolijk: "Kijk, die is nog heel!"

    Had de voorzitter onze enige tweezitter gekraakt . . .


    Vooral in de landing, na een flink stuk bodem-effect, wilde hij nog wel eens zonder waarschuwing in eens keihard doorzakken. :shock:

    Daar was zo'n instructeur dan weer niet blij mee . . . :nooo:


    Heb me regelmatig een breuk getild aan de wortel, bij het (de-)monteren. :bad-words:
    Waarom ze mij altijd vroegen . . . :confused:


    Als je nog inspiratie / tips voor de bouw nodig hebt: M. Ohlwein' s Oldtimer Segler

    Tovenaar . . .

    En geabonneerd. :p


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2008
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Voor de PH-271 had men een hele ingenieuze aanhanger gebouwd. De tippen werden tijdens (de)montage gesteund door alu palen, die hoefde je al niet (meters boven je hoofd) vast te houden. De wortels stonden in een soort karretjes en hoefde je dus alleen vanuit het karretje zo op de romp te leggen. Prima systeem. Maar ik heb de Ka-7 ook wel op het strand uit elkaar staan halen en dan de vleugels naar de aanhanger op de strandafslag getild. Toen reden we de aanhanger nog niet het strand op. Op het strand stond al een windkracht 6, op het pad naar boven werd daar nog een schep bovenop gedaan door een sterk venturieffect. En daar sta je dan met tig vierkante meter en tig kilo in je handen.... :help:

    Tjonge, die meneer Ohlwein is inderdaad een kunstenaar zeg! Ik verwacht dit niveau niet eens te benaderen bij mijn eerste 'schaal'project. Als het goed herkenbaar is als Ka-7 ben ik blij.

    Ik heb nog een paar kleine projecten af te maken, en dan gaat de bouw van deze jongen beginnen. Ik hoop binnen een maand oid.
     
  3. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Daar is dus iets tussengekomen.
    Op de jaarlijkse oliebollenbouwavond is een depron chuck gebouwd. Daarmee werd aan het eind een wedstrijdje bekertjes-omvliegen gedaan. Aangezien mijn chuck (als enige) met rc was uitgerust had ik een onevenredig voordeel en ik heb dan ook ruim gewonnen. De hoofdprijs bleek een bijna klare romp en staart te zijn van een Austria Elefant. Een zeer apart 1:6 schaalmodel van een kist uit 1931 (één van gebouwd). De kwaliteit is super, dit is echt mooi gebouwd. Hiervoor hoeven alleen nog maar vleugels (met een span van 5 meter!! idioot slank) te worden gemaakt. Dat gaan we dus eerst maar doen. De Ka-7 moet dus nog wat langer wachten. Maar hij gaat er komen!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja hallo zeg..... dit is een bouwverslag van een Ka-7. Het enige wat ik lees is smoesjes om er niet aan te hoeven werken ;)

    Gefeliciteerd met je olifantje, ben erg benieuwd hoe dat gaat worden. Heb je een plaatje van het kant-en-klare model?
     
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ja Arjan, je hebt helemaal gelijk. Ik stond echt op het punt om te beginnen, maar hier had ik even totaal niet op gerekend (en mijn vrouw ook niet :2gunfire:). Dit is toch ook wel een heel gaaf project en krijgt nu voorrang omdat dit sneller klaar kan zijn.

    De echte Elefant:
    [​IMG]

    Het model (ik heb mijn vrouw maar verteld dat dit een heeeeel klein mannetje is):
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    [​IMG]
    Succes! Ik heb persoonlijk minder met deze olifant dan met de Ka7 (wel niet in leren vliegen, maar dat was naast de Rhönlerche de nieuwe tweezitter van de GoZC toen ik daar vloog in 1960) maar het is wel een prachtig bizar toestel.
     
  7. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    aha dat was dus het 5 meter project... ik heb persoonlijk niet superveel met oude kisten maar ik moet toch toegeven dat ik deze wel ZEER appart vind ;)
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Weet je zo wat het glijgetal van de echte was?


    jan.
     
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ka-7 (daar is dit draadje tenslotte van) weet ik niet exact, volgens mij iets van 27-29.

    Elefant: geen idee. Er is er maar één van gebouwd die niet meer dan enkele vluchten gemaakt heeft, dus waarschijnlijk zijn daar geen gegevens van. Gezien de slankheid en de redelijk aerodynamische romp (voor die tijd zeker) verwacht ik geen baksteenprestaties.
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
  11. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    .rar is een extensie voor een gecomprimeerd bestand vergelijkbaar met .zip

    Is meestal gewoon te gebruiken met hetzelfde programma wat .zip kan uitpakken

    Jacob Bos
     
  12. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Discussie over de Elefant is verplaatst naar hier, kunnen we dit draadje voor de Ka-7 houden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  13. jbt.hendriksen

    jbt.hendriksen

    Lid geworden:
    13 okt 2005
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Duiven
    Ka.7

    Hoi medemodelbouwer, met belangstelling lees ik dat je een Ka7 aan het bouwen ben. Ik ben er juist mee klaar en hij moet nu ingevlogen worden.
    Wel groot geworden. 6m. spw. en een gewicht van 18.6 kg , waarvan 4.6 aan balanceer lood!!De rest is houtbouw.
    Veel werk had ik aan het maken van de cockpitkap(mal) en het vinden van iemand die zo groot kan vacumeren.Die heb ik uiteindelijk in belgië gevonden. Uit het oogpunt van vervoer heb ik de vleugels gedeeld en het kielvlak afneembaar gemaakt. De cockpit ga ik pas uitbouwen als hij goed is ingevlogen.De kap is al wel gedeeld en functioneel te openen. Het kleurenschema heb ik overgenomen van de PH-314 die thuis is in Venlo.
    Ik had wel een foto bij willen voegen maar ik weet niet hoe dat moet in dit forum. Mocht je verder iets willen weten kun je me mailen onder
    jbt.hendriksen@hetnet.nl
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2009
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    De kap van de 1:1 Ka7 is -als ik me goed herinner want het is zo'n 45 jaar geleden dat ik 'm van dichtbij zag, maar de foto's aan het begin van dit draadje lijken me gelijk te geven- gemaakt van vlakke platen perspex, in vorm gebogen en bevestigd op een frame van staalbuis. Was het niet simpeler geweest om die constructie te volgen voor het model?
    Nou ja, voor jou te laat, maar voor Fotor niet - voor tegen de tijd dat-ie uitgeolifant is...
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Bart, zou leuk geweest zijn als er sprake was van een enkelvoudige kromming. Met de achterkap kom je daar wel mee weg, de voorkap is zeker wel dubbel gekromd. Ik heb begrepen dat Hobby-in in Waalwijk kappen kan dieptrekken tegen redelijke kosten. Dat gaan we tegen die tijd eens uitzoeken.

    Ik heb wat foto's gezien van de Ka-7 van meneer Hendriksen, prachtige kist. Ik hoop hem eens op een BIGGS meeting tegen te komen.
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik voelde me zo zeker van m'n zaak, dus maar eens wat Ka7's gegoogled... inderdaad, je hebt gelijk. Ik was kennelijk in de war met de kap van de Rhönlerche, de andere tweezitter bij de Gooische destijds (waar ik veel meer in heb gezeten). :Fade-color
     
  17. jbt.hendriksen

    jbt.hendriksen

    Lid geworden:
    13 okt 2005
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Duiven
    Ka. 7

    Hoi Fotor,
    Ik heb gisteren mijn nieuwe KA 7 ingevlogen. Ik heb mij daarbij omhoog laten slepen door een coll. modelvlieger op ons thuisveld Deelen. De Ka 7 vliegt uitstekend en stabiel hoewel ik vol up getrimd moets vliegen en daar wil ik iets over vragen. Ik kan op mijn tekening ( 100% vergroting van een Engels model) niets vinden over de instelhoek van het stabilo. Ik denk zelf dat die groter kan dan nu en dat ik tengevolge daarvan dan lood uit kan nemen. (er zit nu 4.5 kg lood in op een totaal gewicht van 18.6 kg) Misschien kun jij mij verder helpen.
    ik ben bereikbaar onder mail: jbt.hendriksen@hetnet.nl
    Bij voorbaat dank.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Raymond,
    wordt het niet eens tijd hier weer mee verder te gaan...?
     
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Nee.

    Het is verre van zeker dat de Ka-7 gebouwd gaat worden. Komende winter wil ik wel iets gaan bouwen, maar ik heb meerdere opties open staan. Deze Ka-7 of een ASK-13 (2 opties: kleine 3 meter of 1:4 4 meter). Ik weet het nog niet. Eerst de Fauvel en de Baby doen.
     
  20. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Raymond, Toevallig nog geen kit gevonden van een ASK13 schaal 1/5?

    Deze blijft nog steeds op mijn verlanglijstje staan :p
     
    arjan191 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina