Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 12 nov 2008.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.350
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik zou haast denken dat je een Roxxy C42-60-06 hebt...

    Gerben
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.068
    Locatie:
    away
    Raymond,
    Ik heb met sommige motoren (en vooral accu's!) ook de ervaring dat de berekeningen en de metingen ernstig verschillen. Daarom neem ik vaak zo'n programma om het ongeveer te bepalen en het uiteindelijke afstellen doe ik door te meten. Wat maakt het uit wat e-calc zegt...? Als je nu op 39A zit kun je veilig een tandje groter. Even meten of het binnen de perken blijft en klaar.
     
  3. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.313
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Meer vermogen wil niet altijd zeggen beter.
    Zo snel vliegt die niet het is geen hotliner.
    Bij meer vermogen kan je totale uitgangshoogte wel minder zijn.
    Gewoon proberen.

    Han.
     
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.664
    Locatie:
    Hillegom
    Dat zou een mogelijkheid zijn. Met die motor komt de berekening wel aardig in de buurt van de gemeten waarde. Ik heb de bestelling nagekeken, en daar staat toch echt de -05, maar het is mogelijk dat ik de -06 heb gekregen. Helaas zit de motor zo strak ingebouwd dat ik het etiket nooit kan zien, en op de bouwfoto's is het ook niet terug te vinden.
    Dat is wel zo, maar ik wilde graag weten wat het effect zou zijn van een 15x6 ipv een 14x6. Daarbij trekt de motor maar 570W, waar bij het kiezen van de motor van ca 700W werd uitgegaan.
    Ik ga gewoon een grotere prop proberen en meten wat het resultaat is. En dan maar kijken wat het verschil is met vliegen.
    Het zou inderdaad kunnen dat de totale klimhoogte met een grotere prop lager is, maar dat verwacht ik niet. Als je vliegt gaat namelijk een deel van het motorvermogen naar het opheffen van de weerstand van het vliegtuig (DxV, weerstand x snelheid), wat overblijft is beschikbaar om het vliegtuig te laten klimmen (W x c, gewicht x klimsnelheid). Als je meer vermogen tot je beschikking hebt en je klimt bij gelijke vliegsnelheid uit, dan hou je meer klimsnelheid over. Een relatief groter deel van het geleverde vermogen wordt nu gebruikt voor het klimmen, de weerstand x vliegsnelheid blijft immers gelijk. De klim lijkt me zo efficienter te verlopen.
     
  5. fgroen

    fgroen

    Lid geworden:
    12 aug 2008
    Berichten:
    222
    Locatie:
    den Haag
    De 271 hoort aan de lier, dus er moet gewoon een dikke aandrijving in, dan lijkt het tenminste op een lierstart. :)
     
  6. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.664
    Locatie:
    Hillegom
    Hellingdoop

    Vanmorgen heb ik de 14x6 propellerbladen vervangen door 15x6 exemplaren. De stroom is hierdoor gestegen van 33A naar 50A, het opgenomen vermogen van net boven de 500W naar ruim boven de 700W (volle accu). Dat zou een betere klim moeten geven, maar wel een stuk minder motortijd. Ik verwacht uiteindelijk toch meer hoogtemeters op een accu te kunnen maken met deze nieuwe bladen.

    Vandaag heeft Jane haar hellingdoop gehad. Ik ben naar de Maasvlakte gereden, waar het bij aankomst al flink waaide. Na een verkenvlucht met de Typhoon heb ik de Ka-7 weg kunnen gooien (nou ja, Terence gooide voor mij). Het vasthouden op de grond kostte wel wat moeite met die wind, dan merk je dat je met een flink vleugeloppervlak rondloopt. Ook het parkeren van het model vraagt wat aandacht. Ik heb een rugzak onder de staart gelegd zodat het model wat voorover lag, zo creeren de vleugels veel minder lift en is het risico op spontaan 'wegwaaien' een stuk kleiner.

    Vliegen ging uitstekend. De wind was zo sterk dat ik net kon stilhangen, maar met een beetje drukken ging de Ka-7 al snel vooruit lopen. Echt snel wordt hij natuurlijk nooit, maar het was ruim voldoende om goed te kunnen vliegen. Als je op de juiste manier stuurt is het vliegbeeld waanzinnig mooi schaal. Ik heb de echte Ka-7 meerdere malen op Langevelderslag aan het duin zien hangen, en dat zag er echt totaal hetzelfde uit. De neusstand (wat naar beneden vanwege de hogere vliegsnelheid aan de helling), het bochtengedrag, de snelheid, echt alles klopte. Wauw......

    Het landen zelf op het oude deel van de Maasvlakte is een eitje. De moeilijkheid zit hem in het naar beneden lopen over een smal zandpaadje (laatste paar meter erg steil), maar daarna sta je op een enorm breed en hard strand waar je je kist mooi neer kunt zetten. Vlekkeloos. De volgende moeilijkheid is je grote schaalbak weer boven zien te krijgen over datzelfde smalle steile zandpaadje. Zo wordt het modelvliegen ook nog cardio training. Maar alles is goed verlopen en de Ka-7 heeft alles zonder kleerscheuren overleefd. Een tweede vlucht is er niet van gekomen door de verder aanwakkerende wind. Maar mijn kick was al binnen!

    Ik heb niet verder aan het zwaartepunt kunnen werken, de helling vindt ik geen geschikte lokatie om betrouwbare duikproeven te doen. Je vliegt met een andere trimsetting dan normaal en de lucht beweegt omhoog. De 3 plakken lood (ca 100 gram) die ik sinds vorige vluchten heb verwijderd heb ik nauwelijks gevoeld, er kan vast nog meer uit. Volgende keer verder proberen.

    Hieronder wat sfeerfoto's (met dank aan SRS en VW4Style). Er zijn ook bewegende beelden, daarvan zal ik er wat achter elkaar plakken.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. bdoets

    bdoets Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.615
    Locatie:
    Hilversum
    Gaaf hoor! Nog even Photoshoppen en je ziet helemáál niks meer van die prop...
     
  8. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.664
    Locatie:
    Hillegom
    Het is dat ik de nieuwe prop even wilde testen, anders had hij er helemaal niet op gezeten.
     
  9. vw4style

    vw4style

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    2.938
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Owww maar dat kunnen we doen hoor (maar het is totaal geen storend beeld)
    Ik kwam gelukkig net optijd aan rijden om wat beelden te schieten van de Ka-7
    Eindelijk 'live' kunnen aanschouwen, en wat vlieft hij mooi!!!!

    Ein super Machien :D

    Lyckele
     
  10. KA-7

    Goedenavond Raymond,

    gefeliciteerd met de maiden.

    Ziet er erg mooi uit.

    Many happy landings.
     
  11. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.415
    Locatie:
    Ermelo
    Raymond,

    Het was nog mooier om te zien als in Rosmalen, maar dat komt denk ik ook omdat hij regelmatig erg dichtbij en op ooghoogte voorbij kwam, zeer mooi natuurgetrouw zoals hij vliegt en jij er mee vliegt.

    Ik heb er erg van genoten

    groet


    Terence
     
  12. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.664
    Locatie:
    Hillegom
    Video!

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. vw4style

    vw4style

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    2.938
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Whoehaaaa dat was gaaf!!
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.068
    Locatie:
    away
    geweldig. Nu nog naar de LVS, toch? Of zie je daar helemaal van af.
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.664
    Locatie:
    Hillegom
    Ik dacht eerst dat de landingsplek op LVS te klein zou zijn voor de Ka-7, maar met deze wind moet het eigenlijk best kunnen. Het model komt zo lekker langzaam binnen, en met de remkleppen is de landing mooi te regelen. Ik ga het denk ik toch wel een keer proberen. En landen op het strand blijft ook daar een optie (als het geen vloed is).
     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    5.917
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, prachtig die Ka-7.
    Leuk om die mooie plaatjes te zien.
    En die kick, die kan ik me goed voorstellen.

    Dirk.
     
  17. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.664
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb voor de vleugels en staartvlakken zakken gemaakt met de methode in dit draadje. Dat zijn prachtige zakken geworden. Zo is de boel tijdens opslag en transport tenminste enigszins beschermd. Op den duur zal het wel wat gaatjes in de bespanning schelen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En zo hangt de boel nu dan aan de muur (vleugels liggen helemaal bovenop)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  18. bdoets

    bdoets Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.615
    Locatie:
    Hilversum
    Ja zulke zakken gebruik ik ook al een tijdje.
    Je kan het nog wat handzamer maken door kleinere zakken, van stabilo en kielvlak, op de vleugelzakken te tapen, als tenminste de pull/pull hevels niet te veel uitsteken. Ik heb ook een model waarvan ik de 2 vleugelzakken aan elkaar heb bevestigd (asymmetrische deling), dat scheelt al gauw een loopje bij het laden van de auto.
     
  19. Ka-7

    goedemorgen Raymond,

    ik heb je al gefeliciteerd met je maiden.

    En ....... welke staat nu ´in de planning´? :D :rolleyes:. Je hebt nog (veel) ruimte aan de muur.
     
  20. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.664
    Locatie:
    Hillegom
    Nou, die ruimte valt wel mee hoor Peter, het hok is al redelijk vol.

    Ik heb nog een Elefant II in de planning staan, maar daar blijft hij nog even. Ik schrijf ook artikelen voor de MBa, en daarvoor heb ik eerst wat kleine bouwprojecten. Ik ben net begonnen aan een SIG Riser, dan komt er nog een RBC F100 Super Sabre, en daarna ga ik misschien weer aan een groot project beginnen. De Elefant gaat er komen, maar ik heb ook deze gezien die ik errug leuk vind. Misschien ook leuk als ´tussendoortje´.
    En de cockpit van de Ka-7 moet natuurlijk ook nog verder worden uitgebouwd! Maar daarvoor wil ik eerst het zwaartepunt goed hebben, en dan moet ik hem eerst nog een paar keer vliegen (loopt nog niet erg, weer en zo.....).

    Met de hierboven genoemde projectjes kom ik voorlopig de winter wel door denk ik.
     

Deel Deze Pagina