Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 12 nov 2008.

  1. bdoets

    bdoets Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.599
    Locatie:
    Hilversum
    Geweldig leuk, vooral de camerapositie bovenop de vleugel, kijkend in de cockpit is prachtig.
    Bij de landing waarbij de camera naar achteren kijkt valt me op dat je het kielvlak even ziet wiebelen... toch een beetje torsie in de romp? Nou ja hij vliegt er goed mee zo te zien.
    (Ik ben nou eens géén fan van Led Zeppelin en hun gejatte succesnummeer, maar je kan het geluid altijd uitzetten hè...)
     
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.658
    Locatie:
    Hillegom
    Net de beelden nog eens kritisch bekeken. Ja, je ziet het kielvlak heel licht heen en weer bewegen in de landing. Maar dat gebeurt bij elk vliegtuig. Ik heb beelden gezien (ook van eigen vliegtuigen) die veeeeeel erger waren. Ik zit hier helemaal niet over in.
     
  3. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    ach er moet wat beweging inzitten anders breekt het ,zelfs bij kisten in de grote luchtvaart zie je t een en ander bewegen bij de landing bv , nee daar hoef je zeker niet over in te zitten raymond :wink:
     
  4. prop-er

    prop-er

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    4.835
    Locatie:
    Moordrecht
    Alles is te bereiken...

    SF 27 , spanwijdte 4m, inclusief KTW

    Lehner 1020-16 D mit 6,75 : 1 Schambeck - Getriebe
    14 x 7 AE alt
    3S Lipo ca 3,7 Ah
    4 Servos C 271 in den Flächen
    2 Servos C 261 auf den Rudern
    1 Servo C 261 Abdeckung für Klapptriebwerk
    1 Becker S 100 mit 180 ° auf Klapptriebwerk
    1 HS Monsterservo für Einziehfahrwerk
    1 C 261 für Schlepphaken
    Jazz 80-6-18
    Graupner SPCM 20 Empfänger

    Abflugmasse nun ca. 1,5 kg.

    8O8O8O8O8O

    [​IMG]

    [​IMG]

    SF 27
     
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.658
    Locatie:
    Hillegom
    Langzaam ben ik het model nog wat verder aan het aankleden.
    Jane heeft iets gekregen om naar te kijken.
    [​IMG]

    Het achterste instrumentenpaneel komt pas als het zwaartepunt goed ligt, anders zit het teveel in de weg om lood in de neus weg te halen.

    Ik heb 2 schuifraampjes. Eén ervan heb ik vandaag aangebracht. Best nog veel werk, want het moet wel nauwkeurig gebeuren.
    Eerst maak je met een dremel een gat in de kap. Lekker als je een beetje overweg kan met je gereedschap, het is aardig recht geworden.
    [​IMG]

    Daarna schroef je met hele kleine schroefjes 2 rails binnen in de kap waarin het raampje geplaatst wordt.
    [​IMG]

    Het mooie is: hij kan daadwerkelijk schuiven! Echt übercool.
    [​IMG]

    De PH-271 is komend weekend waarschijnlijk op Valkenburg. Hopelijk kan ik wat foto's maken van model en origineel samen.
     
  6. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    erg leuk wat cockpit details ,:yes: ben erg benieuwt wat er nog meer in komt raymond ,tot nu toe ziet het er zeer gelikt uit hoor !!:wink:
     
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.032
    stairway to heaven

    Muziek van toen ik mijn eerste Amigoo'tjes in elkaar knutselde.

    Ik heb net het filmpje bekeken en kan mij niet anders voorstellen dat Raymond als een gelukkig man huiswaarts gekeerd is.

    Wat betreft schaalsnelheid,

    Ja, hij vliegt een ietsje sneller.
    Maar dat doen de meeste schaalzwevers wel.
    Je moet ook rekenen dat wanneer het een beetje waait wat snelheid van pas komt om er door te geraken.
    Met de Mucha die ga bouwen wil ik ook ietsje sneller vliegen dan schaal.
    Vooral wanneer er gesleept wordt is een te licht toestel niet altijd een voordeel.
    Dit heb ik al ervaren met mijn Bergfalke.
    Een lage vleugelbellasting gekoppeld aan een dragend profiel vereist zo een zeer attente vliegopvolging tijdens het slepen.
    Dit loopt wel beter bij een sneller profiel en een grotere vleugelbelasting.(vb de fox van Maarten X)

    Nu bij de K7 ligt zo te zien alles binnen de perken wat dit betreft.
    Hij heeft absoluut geen F 16 gehalte.
    Maak je dus geen zorgen.

    Proficiat met je vliegresultaat.

    Aurectar
     
  8. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.032
    2.7kg

    Ik heb het draadje even nagekeken en daar zie ik

    .. ich sags mal - 2,7kg


    Dit lijkt geloofwaardiger.
     
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.658
    Locatie:
    Hillegom
    Jane heeft ook haar ventilatieraampje gekregen.
    Ik heb toch ook de laatste stickers maar laten maken. Ik wilde ze eerst niet doen, maar als ik foto's met het origineel kan maken valt het natuurlijk wel op als ze er niet op zitten. De tekst is iets te groot geworden, maar toch staat het erg leuk. Zelfde tekst staat ook aan de andere zijde.
    [​IMG]
     
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.462
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik zal wel een viezerik zijn maar ik moet elke keer grinniken als ik dat diepe decolleté in de cockpit zie zitten!
     
  11. bdoets

    bdoets Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.599
    Locatie:
    Hilversum
    Nee hoor diepe decolletés zijn gemaakt om ernaar te kijken!
    Maar de gedachte is wel bij me opgekomen of Jane zelf niet liever een trui aan zou hebben...
     
  12. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    9.840
    Locatie:
    groningen
    [​IMG]

    Ja, een paar stevige jongens, dat was mij ook al opgevallen! :p

    (Heeft ze zelfs een BH aan?)

    Waar heb je die miep opgeduikeld, en sowieso: hoe moeten wij haar aanwezigheid in de cockpit duiden? :confused:

    Is zij scale, dwz., vliegt er daar iemand met etc.etc.

    ;)


    jan.
     
  13. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.658
    Locatie:
    Hillegom
    Decolletes zijn inderdaad om naar te kijken, fantaseer er gerust op los Justus!

    Jane komt van www.premierpilots.net, en ja, ze heeft een prachtige goudkleurige bh aan.Reden van aanschaf: ik vond haar er ook wel lekker uitzien!
     
  14. bdoets

    bdoets Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.599
    Locatie:
    Hilversum
    Hee Raymond, om schaal te zijn moet er natuurlijk achter nog een stoeltje, toch?
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.658
    Locatie:
    Hillegom
    Komt allemaal nog Bart. Eerst wil ik het zwaartepunt goed krijgen en de elektronica bereikbaar houden, daarna komen er nog een stoel bij, achterste instrumenten paneel en bijv knuppels en remklep handles.
     
  16. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.471
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Is het nou puur toeval dat er hier eerst over die net geconstrueerde pilote gesproken wordt en dat jij nu het zwaartepunt ter sprake brengt :rolleyes:
    Mocht je ZWP te voorlijk zijn, zou ik in dit geval, geheel en al tegen mijn principes toch maar een stripje lood op de staart plakken :rolling:
     
  17. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.658
    Locatie:
    Hillegom
    Ik ben vanmorgen even op Langeveld (thuisbasis van de KZC=Kennemer Zweefvlieg Club) geweest, het oude 'thuis' van de PH-271, in de veronderstelling dat de 271 daar zou zijn. Helaas waren de afspraken veranderd en was de Ka-7 niet aan deze kant van het land. Volgende week doen we een nieuwe poging, dan organiseert men bij goed weer een 'hout'dag.
    De aanwezige leden, waaronder één van de eigenaren van de Ka-7 die ik goed ken, waren erg enthousiast over het model. Vliegen ging helaas niet door een missende kwiklink (die thuis alsnog in de auto gevonden is.....).

    Ik heb nog even 2 startjes in de ASK-21 kunnen maken. Ik kan het nog! Ik ben daar al 7 jaar weg, en toch vlieg je zo'n kist nog zonder nadenken, het is echt een 2e natuur.
     
  18. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.658
    Locatie:
    Hillegom
    Vandaag was de PH-271 wel op Langeveld aanwezig. Ik heb een aantal leuke foto's kunnen maken van model en origineel. Het model werd enthousiast ontvangen door de aanwezigen, waarvan ik de meeste nog heel goed ken. Leuk om weer eens wat oude bekenden te spreken.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het aanbod om een vluchtje te maken heb ik doorgespeeld aan mijn zoon van 8, het werd zijn eerste zweefvlucht. In de PH-271 nog wel!
    [​IMG]

    Helaas waaide het veel te hard om een vluchtje met het model te maken, daar hadden zowel ik als de rest van de aanwezigen erg blij mee geweest. Maar ja, ik wil de boel wel heel houden. Zelfs de grote jongens hadden soms moeite fatsoenlijk beneden te komen.
     
  19. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    gaaaaaaaaf fotor erg mooi man het is werkelijk n exakte kopie van de orgionele ka7 op n klein detail na :yes: wat geel op de vleugeltippen :grin: verder echt prachtig ,ook je zoon zal verschrikelijk genoten hebben ,ik ben eigenlijk best jaloers op t manneke zie hem maar ns breed lachen naar zijn trotse vader ! :ÿes:
     
  20. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.658
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb zojuist de Ka-7 eens aan de Watt-meter gehangen. Deze geeft een statische meting van 39A / 570W. Op 4S mag de motor max 58A (60s) trekken, dus er is ruimte voor een grotere prop. De snelheid leek oke, dus het ligt voor de hand de diameter te vergroten. Er zit nu een 14x6 op, ik kan eens kijken wat hij met een 15x6 doet.

    Ik heb alle componenten ingevoerd in eCalc, en die geeft een stroom op van 61A (Aeronaut CamCarbon) of 66A (Carbon fold-prop). Dat is wel een heel groot verschil. Ik begrijp dat er altijd enige onnauwkeurigheid in zo'n rekenprogramma zit, maar deze afwijking is veel te groot. Iemand een idee waar het aan kan liggen of een ander rekenprogramma als optie?
     

Deel Deze Pagina