Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Veel foto's bekeken en e.e.a. gelezen!
Alles is gaaf gewoon he.

Off topic, heb zelf een keer een draaikrans gemaakt voor robot arm.
Daar 2 lazy Susans voor gebruikt gebruikt. Veel speling die dingen.
Dmv 2 lazy Susans te combinjeren, de speling er uit gekregen.
Boel flink gesmeerd. Was leuke oplossing...
 
Niet vanwege dit toppic ineens, maar als m'n truck/flatbed/excavator af zijn, wil ik een telescoopkraan bouwen.
Iedereen fijn weekend!
 
Albert dank je voor de lovende woorden aangaande mijn vakmanschap.:thumbsup:
Marcel, mooi dat je tijd even genomen hebt om het verslag door te nemen, en je moet altijd dromen houden en het lef hebben er aan te beginnen.:thumbsup:

Groet Leo.
 
Verder met het eerste onderdeel voor de bovenbouw.
De hoofdmast cilinders.

Zoals ik al eerder heb aangegeven ga ik geen hydrauliek gebruiken in mijn project dus de hoofdmast cilinders ga ik mechanisch aandrijven met schroefspindels.

20220813_170138.jpg

RVS pijp rond 30mm wordt de ram van de cilinder, de buitenmantel is messing rond 35mm.
De grootste lengte is 546 mm en de kortste lengte is 331 mm de slag wordt 220 mm.
Als je dat voor de eerste keer zo ziet liggen zijn dat wel behoorlijke cilinders.

20220816_104500.jpg

Hier worden de bodemplaten waar de moer in komt voor het trapezium schroefdraad gefreesd, ook zie je de uitsparing aan de buitenzijde voor de antirotatie geleiding.

20220816_122018.jpg

Uit een het restant van de buis van de buitenmantel frees ik de antirotatie strippen die aan de binnenzijde van de cilinderbuis komen.

20220817_150133.jpg

Hier twee drukplaten om de O ring aan te drukken die onderplaat moet fixeren in de cilinderbuis.

20220817_162147.jpg

De drukplaat met moer en een o ring waarmee ik de onderplaat in de cilinderbuis vastzet zodat dit altijd weer is los te nemen.

20220818_214029.jpg

Het frezen van de gaffelkop van de cilinders in de CNC machine en de handmatige 4e as.

20220819_101008.jpg

Het resultaat van het freeswerk voor twee gaffels, de cilinder loopt in de cilinderbuis door een nylon glijlager.

20220819_221914 klein.jpg

De onderplaat van de cilinder met het antirotatie stripje. de twee bolkopbouten zijn voor fixering van de moer en de twee ander inbusboutjes zijn
voor de klemming van de plaat in de cilinderbuis.

20220819_222428.jpg

Nog twee verdikkingen aangebracht op de cilinderbuis zoals bij de 1:1 cilinder, ook de slijtbussen in de gaffel aangebracht.

20220813_170032.jpg

Hier een plaatje van de 1:1 cilinders, de doorsnede van de cilinders is 60 cm en ze wegen per stuk 4000 kg.

Wordt vervolgd
Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Gebruik je 1 motor en die 'verdeel' je dan op de 2 spindels of gebruik je 2 motoren
en synchroniseer je die 2? Bij m'n excavator project ga ik 2 motoren elektronisch/softwarematig synchoniseren.Dit is nier persee nodig maa rwil ik gewoon.
( 1 master, 1 slaaf ) Fijn weekend!
 
Marceline dank je voor het compliment. leuk dat het verslag zo gewaardeerd wordt.:friends:
Marcel
dank je voor het compliment, de cilinders ga ik aandrijven met één motor voor een gegarandeerde gelijkloop van de cilinders en ook om gewicht te beperken.
Henk dank je voor het compliment.
Fixit dank je voor het compliment , is er een verkiezing voor het beste bouwverslag?;)
Leon dank je voor het compliment, we gaan voorlopig nog even door.:thumbsup:
Charlotte dank je voor het compliment.:friends:
Arjan dank je voor het compliment, inderdaad bij de telescooparm ga ik het telescoperen ook met spindels uitvoeren. Eigenlijk alles wat met hydraulische cilinders gebeurt ga ik zoveel mogelijk mechanisch uitvoeren.
Alle leuk aanklikkers ook weer bedankt voor de belangstelling van mijn project.

Groet Leo
 

Hoofdmast cilinder en onder gaffel met spindel aandrijving.


Tekening aandrijving spindel.jpg

De onder gaffel met de tandwielen in het draaipunt verwerkt, ik gebruik hier twee verschillende lagers op het draaipunt een waar het tandwiel op draait en een voor het scharnierpunt van de cilinder.

20220826_162845.jpg

Hier een plaatje van de tandwielen en de lagers, door twee tussentandwielen te gebruiken verdeel je de krachten beter en over meerdere tanden.

20220824_194747.jpg

Hoe span je een tandwiel in voor het afdraaien van de lager passing!
Het linkse tandwiel is de meenemer en zit geborgd op de as, het tweede tandwiel het te bewerken tandwiel het derde tandwiel om te zorgen dat deze niet zijdelings verschuift.

20220825_094818.jpg

Het eerste freeswerk voor de gaffel in de handmatige vierde as.

20220825_131038.jpg

Het freeswerk voor de lippen van de gaffel.

20220826_151502.jpg

Het frezen van meerder zijden uit een rond profiel is nog niet zo eenvoudig en dat is aan het resultaat wel te zien.
Volgende week maar op herhaling.
groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Leo,

Wat een prachtige onderdelen liggen er weer op tafel! Ook mooi hoe je laat zien hoe je alles maakt en ook dat het soms wel is mis gaat. Ik heb alleen 1 klein puntje, kan je cilinder nu nog wel voldoende optoppen met deze tandwiel constructie? Ik ben bang dat het tandwiel van de cilinder al snel tegen het tandwiel van de aandrijving aan gaat lopen? Of heb je ook de volledig opgetopte versie getest in je tekeningen en oordeel ik te snel? Ik blijf het in ieder geval volgen.

Mvg Mitchell
 
Elke post is weer genieten!
Als niet werktuigbouwkundige vraag ik me af, of dat goed gaat, zo de hele overbrenging 1op1.
De volle kracht zit nu in het hele systeem. Ik heb de neiging om net voor de spindle een vertraging te zetten.
Zoals bij een vrachtwagen: je ziet de as naar achter snel draaien, maar de kracht wordt pas ontwikkeld dmv dif-overbrenging en eventuele naafreductie.

Ik blijf je volgen. Te bang dak wah mis!:beer:
 
Back
Top