Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Dat ligt er maar net aan: jij gaat van de veronderstelling uit dat Leo de eerste show van het zwenken van de machine op volle snelheid heeft gedaan, en ik ga daar dus niet van uit. Maar laten we even wachten op het antwoord van Leo, die is meer dan mans genoeg om mij van repliek te dienen!
 
Henk, Johannes, Rolf, Marceline, Jhon en Charlotte bedankt je voor jullie compliment.:wave
Cor en Mitchel ook bedankt voor het compliment.
Ja wat de snelheid betreft hebben hebben jullie beiden wel een punt, zoals op het filmpje regel ik het met een losse snelheidsregelaar en dat is aardig fijn te regelen., maar straks moet dat met de zender gebeuren en dan komt de vraag of dat goed is te doseren.
Zoals Mitchell al aangaf ben ik inderdaad met mijn vertraging uit gegaan van 1 minuut voor 1 omwenteling en dat is zonder last een mooie snelheid en dat moet ook niet langer duren, anders loopt inderdaad je publiek weg. Maar als je met een last werkt moet je heel langzaam kunnen doseren en dat is een opgaaf met twee behoorlijk grote uitersten en daar komen we pas achter als we met de zender aan het werk gaan. Voorlopig heb ik met deze test sessie een aardig beeld hoe de bovenwagen draait en kunnen we verder met de opbouw van de superstructure.
Bedankt voor jullie reactie.

Groet Leo.
 
Tijdelijk een ander project onder handen, namelijk het transport van de kraan met 10 december in Houten in het vooruitzicht.

De kraan is eigenlijk alleen te tillen aan de stempelarmen dan moet je altijd al met tweeën zijn, dus dat moest anders.




20221110_161710.jpg

Ik had nog twee wieltjes liggen en de rest aangevuld en erbij gemaakt voor het transport van de kraan.

20221116_120650.jpg

De CNC machine geprogrammeerd voor de uitsparingen voor de handgrepen en gelijk wat tekst erop gezet voor de inhoud. Ik heb me verbaast hoe mooi de CNC
machine die lettertjes maakt.



20221116_121442.jpg

Hierbij het resultaat.


20221118_222853.jpg

Het is wel een hele grote flichtcase geworden om de kraan in op te bergen, totaal 1.65m lang, en deze lengte is ook nodig met de toekomstige telescoop erop.
Voor de zijdeksels heb ik haakscharnieren gebruikt als je de zij- en voordeksel naar beneden klapt kun je ze wegnemen en blijft de bodemplaat over waarop de kraan geborgd staat .
Dan ga ik de stempels spreiden en de kraan omhoog stempelen zodat de bodem vrijkomt en kan deze onder de kraan weggehaald worden. Dan laat je de kraan weer zakken op de stempels en staat de kraan weer op de wielen zonder de kraan te hoeven tillen.

Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
maar als je met een last werkt moet je heel langzaam kunnen doseren en dat is een opgaaf met twee behoorlijk grote uitersten en daar komen we pas achter als we met de zender aan het werk gaan

Dat komt wel goed Leo,

Een fatsoenlijke regelaar icm een zender waar je een curve op kan instellen.

Eerste beweging van de stick is verhoudingsgewijs heel nauwkeurig en rustig, hoe verder je uitslag hoe grotere stappen je maakt.
 
Zoals Mark al schrijft, een curve instellen in de zender, dat gaat eenvoudig en werkt uitstekend.

Het vervoer is wel een dingetje, de kraan zal inmiddels al aardig wat gewicht hebben. Je verdeeld het nog over de losse onderdelen, maar het zal wel een behoorlijk totaalgewicht zijn.
 
Dank je Mark, ik denk ook wel dat het goed komt het is niet het eerste project wat dit soort regelingen vraagt.
Henk ik hoop je nog te zien en te spreken in Houten.
William, het gewicht zit nog onder 30 kg en dat is nog wel te hanteren, maar er moeten nog zeker 6 motoren in de bovenbouw komen, dus er komen nog wel wat kilootjes bij. Belangrijk is dat de kraan goed vast in de kist komt te zitten dat je geen schade oploopt met verhuizen.
Rolf, ik heb de kist op bijna dezelfde hoogte op het wagentje staan als de laadvloer van mijn bus, de kist kan ik nu zo achter in en uit mijn bus schuiven zonder te tillen. Maar er zullen gerust momenten zijn dat er een paar extra handjes nodig zijn om het geheel op zijn plek te krijgen of op de transportwagen te zetten. Er zijn op de beurs altijd wel een paar collega bouwers die even willen helpen;).

20221119_112043.jpg

Hier nog een plaatje met de kraan hoog op zijn stempels en dan schuif je de bodemplaat zo onder de kraan. Het frame van de kraan komt dan nog met spanners vast aan de bodemplaat.

Groet Leo.
 
Peter bedankt voor het compliment,
Maarten ondanks dat je er geen woorden voor hebt, ook bedankt voor het compliment.

Het ontwerpen en tekenen van de bovenbouw vraagt nog even tijd voor ik meer onderdelen kan produceren, dus hierbij nog wat foto's van de flichtcase en hoe ik de kraan vastzet in de kist.

20221125_170103.jpg

De voorzijde wordt met twee spanners met een haak aan het frame gehaakt.



20221125_170127.jpg

de zijkanten wordt aan de originele ogen vastgezet net als de 1:1 kraan op transport wordt gezet.

20221125_170202.jpg

De kraan is zo gestempeld dat de wielen net niet los komen van de bodem, en er zitten rubber plaatjes onder de stempelvoeten voor extra weerstand.


20221125_170213.jpg


20221125_170829.jpg

Een plaatje zoals de kraan in de kist komt.
20221125_170850.jpg

De kist lijkt nu wel wat te groot, maar als straks de mast en de superstructure met cabine er op komt houdt ik aan de voor en achterzijde 3cm aan ruimte over in de kist.

Wordt vervolgd.
Groet Leo.
 
Peter bedankt voor het compliment,
Maarten ondanks dat je er geen woorden voor hebt, ook bedankt voor het compliment.

Het ontwerpen en tekenen van de bovenbouw vraagt nog even tijd voor ik meer onderdelen kan produceren, dus hierbij nog wat foto's van de flichtcase en hoe ik de kraan vastzet in de kist.

Bekijk bijlage 518349
De voorzijde wordt met twee spanners met een haak aan het frame gehaakt.



Bekijk bijlage 518350
de zijkanten wordt aan de originele ogen vastgezet net als de 1:1 kraan op transport wordt gezet.

Bekijk bijlage 518351
De kraan is zo gestempeld dat de wielen net niet los komen van de bodem, en er zitten rubber plaatjes onder de stempelvoeten voor extra weerstand.


Bekijk bijlage 518352

Bekijk bijlage 518353
Een plaatje zoals de kraan in de kist komt.
Bekijk bijlage 518354
De kist lijkt nu wel wat te groot, maar als straks de mast en de superstructure met cabine er op komt houdt ik aan de voor en achterzijde 3cm aan ruimte over in de kist.

Wordt vervolgd.
Groet Leo.
Het is nu al een indrukwekkend geheel, Leo. En netjes en degelijk vastgezet. Ik kan met mijn houten scheepje nu af met wat elastiek.;)
Gr. Peter
 
Peter bedankt voor het compliment,
Maarten ondanks dat je er geen woorden voor hebt, ook bedankt voor het compliment.

Het ontwerpen en tekenen van de bovenbouw vraagt nog even tijd voor ik meer onderdelen kan produceren, dus hierbij nog wat foto's van de flichtcase en hoe ik de kraan vastzet in de kist.

Bekijk bijlage 518349
De voorzijde wordt met twee spanners met een haak aan het frame gehaakt.



Bekijk bijlage 518350
de zijkanten wordt aan de originele ogen vastgezet net als de 1:1 kraan op transport wordt gezet.

Bekijk bijlage 518351
De kraan is zo gestempeld dat de wielen net niet los komen van de bodem, en er zitten rubber plaatjes onder de stempelvoeten voor extra weerstand.


Bekijk bijlage 518352

Bekijk bijlage 518353
Een plaatje zoals de kraan in de kist komt.
Bekijk bijlage 518354
De kist lijkt nu wel wat te groot, maar als straks de mast en de superstructure met cabine er op komt houdt ik aan de voor en achterzijde 3cm aan ruimte over in de kist.

Wordt vervolgd.
Groet Leo.


Leo,

Soms moet ik gewoon kijken en genieten wat er uit jou handen komt.
En Heb dan net als Maarten niet de woorden die nodig zijn om duidelijk te maken hoe alles klopt wat jij maakt.
Maar neem van mij aan dat het voor mij een lust voor het oog is :yes:

En probeer hem toch op 10-12 te aanschouwen als ik ook maar enigszins de mogelijkheid krijg

Grt Albert :bye:
 
Maarten inderdaad was het vastzetten geen groot probleem de bevestigingsogen van de 1:1 had ik als detail er al aangezet.
Peter dank je voor het compliment, inderdaad moet het ook wel degelijk vastzitten er komen nog een paar kilootjes bij in de loop van de tijd.
Alberto mooi dat je van het project geniet, daar doe ik het ook voor, ik denk trouwens dat je niet de enigste bent als ik alleen al kijk hoeveel mensen het project volgt. :) Ik hoop je te ontmoeten op 10-12 in Houten.


Verder met de opbouw van de bovenwagen en de aandrijving van het zwenken en de aandrijving van de grote mastcilinders.




20221129_170128.jpg

De eerste platen gereed waar de aandrijfmotoren van het zwenken en de aandrijving van de mast cilinders op komen. Er komen nog twee verticale platen voor de telescoopmast.lagering
maar om te kijken of straks alles nog bereikbaar is moet deze nog gemaakt worden.


20221129_170152.jpg

Dit is de plaats waar de motor met vertraging komt voor de mastcilinders, ook inmiddels de looprollen gemonteerd voor de geleiding van de snaaraandrijving van de mastcilinder.

20221201_115851.jpg

De motor gemonteerd voor de zwenkaandrijving. Hier zie je ook de aandrijfas die de beide cilinder aandrijvingen koppelt, de snaren worden door de looprollen onder de zwenkaandrijving door geleid.


20221201_115913.jpg

De koppelas van de cilinderaandrijving wordt met de lagering verstelbaar gemonteerd zodat deze gelijk de snaren kunnen spannen.



20221201_120014.jpg

De koppelas nog zonder lagers en de gemonteerde zwenkmotor.


20221201_120210.jpg

De mastcilinder aandrijving blijft mooi laag, daar komt straks nog beplating van de bovenbouw bovenop.


20221201_165840.jpg

De lagerhouders voor de koppelas van de mast cilinders met lagers en een span mogelijkheid.


20221202_123853.jpg

Zo worden de snaren van de mastcilinders gespannen en deze is aan de voorkant bereikbaar.

20221202_165208.jpg

Aan een zijde komt een dubbele getande rol voor de motoraandrijving, deze getande rol ingekort en samen op een busje geperst, en dat busje weer op de as geperst.

20221203_191650.jpg

Hier een overzicht van de koppelas die is opgehangen in de lagering.
Alleen is deze snaar nog te lang en is het wachten op een kleinere snaar die nog in bestelling is.

Wordt vervolgd
Groet Leo.
 
Leo, tja, je bent nu bezig met het echte engineeringswerk om de zaak aan het draaien te krijgen, in plaats van in het klein, en heel gedetailleerd de fabrikant te kopiëren :rofl:;
je zult er wel over gedacht hebben, maar is het niet beter om een meer trillingsvrije loop van de tandriem voor de liftcilinders te krijgen, als je de onderste dubbele kogellager vervangt door een tandrondsel? Dat lijkt me lekkerder lopen op de binnenkant van de tandriem.
Cor
 
Maarten inderdaad was het vastzetten geen groot probleem de bevestigingsogen van de 1:1 had ik als detail er al aangezet.
Peter dank je voor het compliment, inderdaad moet het ook wel degelijk vastzitten er komen nog een paar kilootjes bij in de loop van de tijd.
Alberto mooi dat je van het project geniet, daar doe ik het ook voor, ik denk trouwens dat je niet de enigste bent als ik alleen al kijk hoeveel mensen het project volgt. :) Ik hoop je te ontmoeten op 10-12 in Houten.


Verder met de opbouw van de bovenwagen en de aandrijving van het zwenken en de aandrijving van de grote mastcilinders.




Bekijk bijlage 519169
De eerste platen gereed waar de aandrijfmotoren van het zwenken en de aandrijving van de mast cilinders op komen. Er komen nog twee verticale platen voor de telescoopmast.lagering
maar om te kijken of straks alles nog bereikbaar is moet deze nog gemaakt worden.


Bekijk bijlage 519170
Dit is de plaats waar de motor met vertraging komt voor de mastcilinders, ook inmiddels de looprollen gemonteerd voor de geleiding van de snaaraandrijving van de mastcilinder.

Bekijk bijlage 519171
De motor gemonteerd voor de zwenkaandrijving. Hier zie je ook de aandrijfas die de beide cilinder aandrijvingen koppelt, de snaren worden door de looprollen onder de zwenkaandrijving door geleid.


Bekijk bijlage 519172
De koppelas van de cilinderaandrijving wordt met de lagering verstelbaar gemonteerd zodat deze gelijk de snaren kunnen spannen.



Bekijk bijlage 519173
De koppelas nog zonder lagers en de gemonteerde zwenkmotor.


Bekijk bijlage 519174
De mastcilinder aandrijving blijft mooi laag, daar komt straks nog beplating van de bovenbouw bovenop.


Bekijk bijlage 519175
De lagerhouders voor de koppelas van de mast cilinders met lagers en een span mogelijkheid.


Bekijk bijlage 519176
Zo worden de snaren van de mastcilinders gespannen en deze is aan de voorkant bereikbaar.

Bekijk bijlage 519177
Aan een zijde komt een dubbele getande rol voor de motoraandrijving, deze getande rol ingekort en samen op een busje geperst, en dat busje weer op de as geperst.

Bekijk bijlage 519178
Hier een overzicht van de koppelas die is opgehangen in de lagering.
Alleen is deze snaar nog te lang en is het wachten op een kleinere snaar die nog in bestelling is.

Wordt vervolgd
Groet Leo.

Wauw Leo,

Wat een geweldige update.
Je hoeft geen leek te zijn om te zien dat er goed over nagedacht is. Mijn complimenten kerel :worship:

Grt Albert :bye:
 
Dank je Mark, ik denk ook wel dat het goed komt het is niet het eerste project wat dit soort regelingen vraagt.
Henk ik hoop je nog te zien en te spreken in Houten.
William, het gewicht zit nog onder 30 kg en dat is nog wel te hanteren, maar er moeten nog zeker 6 motoren in de bovenbouw komen, dus er komen nog wel wat kilootjes bij. Belangrijk is dat de kraan goed vast in de kist komt te zitten dat je geen schade oploopt met verhuizen.
Rolf, ik heb de kist op bijna dezelfde hoogte op het wagentje staan als de laadvloer van mijn bus, de kist kan ik nu zo achter in en uit mijn bus schuiven zonder te tillen. Maar er zullen gerust momenten zijn dat er een paar extra handjes nodig zijn om het geheel op zijn plek te krijgen of op de transportwagen te zetten. Er zijn op de beurs altijd wel een paar collega bouwers die even willen helpen;).

Bekijk bijlage 517854
Hier nog een plaatje met de kraan hoog op zijn stempels en dan schuif je de bodemplaat zo onder de kraan. Het frame van de kraan komt dan nog met spanners vast aan de bodemplaat.

Groet Leo.

Leo,
Als jullie tillen dan kreun ik wel zo doen we allen wat:rofl:

Grt Albert :bye:
 
Albert dank je voor de complimenten. Het gewicht valt nog mee daar hoeft niet voor gekreund te worden.:)
Cor als er trillingen ontstaan in de aandrijfriem zo dat inderdaad een optie zijn daar een getande rol in te zetten, maar ik heb dat nog niet kunnen beproeven omdat de huidige riem te lang is. zelf denk ik dat het wel meevalt omdat er twee tanden van de riem op de rol liggen in het raakvlak.

Alle Leuk aanklikkers ook weer bedankt voor de belangstelling van mijn project.

Verder met de opbouw bovenwagen

20221208_144513.jpg

Hierbij een sneak preview van het onderdeel wat ik van de week gemaakt heb en wat inmiddels is gemonteerd.
Voor de bezoekers van de beurs in Houten is dat morgen te zien voor de volgers die moeten er nog een weekje op wachten.

Hieronder de platte grond van de hal voor de modelbouw als jullie de kraan zoeken ik sta op nummer 19 bij de rode cirkel.

Groet Leo
Houten platttegrond.jpg
 
Back
Top