Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Leo Broers, 18 apr 2021.

  1. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    825
    Locatie:
    Halsteren
    Tot morgen Leo, dan kunnen we hem live bewonderen
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  2. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Leo,
    Gisteren je kraan weer in het echt gezien.:rolleyes: :banana:
    Wat een geweldig model gaat dat worden, prachtig met al die details, puur vakmanschap ! :worship::worship::worship::worship::worship:

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  3. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Ik sluit me bij de vorige schrijfster aan: helemaal top! En vakmanschap op velerlei gebied, ook op het maken van de tekeningen en de oplossingen die het werkend maken van het model nodig maken. Heel ingenieus.
    Cor.
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  4. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Charlotte dank je voor de complimenten,:friends: leuk je weer gezien en gesproken te hebben op de beurs.
    Cor ook bedankt voor de complimenten, leuk je te hebben ontmoet nu hebben we een gezicht bij de man die regelmatig reageert op het bouwverslag.
    Stoomertje ook nog gesproken, en ik altijd denken dat het Henk is maar het blijkt Jan te zijn.:D
    Gisteren weer een mooie dag gehad op de beurs in Houten met heel veel belangstelling voor mijn kraan project met heel veel complimenten en mensen die genieten van het project.
    Zelf voor het begin van de beurs nog een rondje gelopen langs diverse modelbouwers van een categorie die je niet dagelijks, en in Ede zeker niet ziet, zoals militaire voertuigen en tanks.
    Ook bij het spoorwegmaterieel stonden ware kunstwerken aan techniek en dan vooral de stoomlocomotieven.

    20221210_144202.jpg
    Op het eind van de middag werd het wat rustiger nog even tijd om een plaatje te schieten.

    20221210_110229.jpg
    Charlotte heeft de bouwer van Liebherr LTM 11200-9.1 ook nog even kunnen vast leggen, hebben jullie ook een plaatje van de man achter dit project. ;)
    Het was netjes geregeld op de beurs er stonden twee tafels zoals ik in mijn aanvraag had gevraagd, Top:yes:

    Groet Leo
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2022
    Demaic, VanHalen, ozy en 14 anderen vinden dit leuk.
  5. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    IMG-20221210-WA0024.jpg Mijn huidige projekt stond er ook.

    Jouw model heb ik ook bewonderd, en ontzag voor je bouwkunsten. Ook de techniek van de overbrenging in de bovenwagen bestudeerd, jij was druk in gesprek, dus ik had alle tijd.
    Mooie oplossingen, maar.... ik benijd je niet om dat gewicht in je auto te moeten laden.
     
    Bakkers, trialrolf en Leo Broers vinden dit leuk.
  6. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    825
    Locatie:
    Halsteren
    Was leuk om je bouwwerk te bewonderen Leo!
    Het was weer een gezellige ouderwetse drukte in Houten.

    Ach ja namen hé.... zoals gezegd, til ik er niet zo zwaar aan. Pieter heeft destijds mijn naam verward met die van stoompomp. Zie post 115 heb nog in 121 van Grand Hauler mijn naam tussen haakjes erbij gezet. Heb het toen maar zo gelaten..
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2022
    Leo Broers en trialrolf vinden dit leuk.
  7. Erik ALK

    Erik ALK

    Lid geworden:
    13 dec 2022
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hallo allemaal,

    Heb een profiel aangemaakt om dit zeer bijzondere project te volgen. Is toch op dit moment de mobiele kraan der kranen deze LTM. Hoe mooi om schaal 1 op 16 exact na te maken. Fantastisch.
     
    graafie68 en Leo Broers vinden dit leuk.
  8. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Fred bedankt voor de complimenten, het gewicht is inderdaad wel wat groter dan jouw brandweervoertuigen maar zoals ik het nu opgelost heb met de flichtcase en mijn kar is het alleen goed te doen.
    Erik ALK welkom op her forum en dank voor het compliment, je hebt met de kerst voor de deur mooi tijd om 36 pagina's bouwverslag door te nemen;)

    Verder met de bovenbouw.

    20221216_204649.jpg
    Voor de beurs in Houten had ik de buitenbeplating van het scharnierpunt voor telescoopmast los gemonteerd.
    Dit deel heeft al gaten voor de reling die erop komt en voor de opstap, de grotere gaten zijn om bij de boutjes te komen van de motor montage.
    Bij de 1:1 machine is de superstructure uit een stuk maar ik maak het uit twee delen om de motoren en de elektronica bereikbaar te houden.


    20221216_204715.jpg
    De andere zijde van de buitenplaat, met diverse lagerplaten die voor een groter lageroppervlak moeten zorgen.

    20221216_204730.jpg
    Hier zie je de verbindingsas voor de aandrijving van de twee mastcilinders, de cardanas is voor aandrijving van de twee rondsels van de zwenk.

    20221216_173701.jpg
    De snaren worden nestjes onder de zwenkaandrijving door geleid.

    20221216_173724.jpg
    De grote motor is de zwenkmotor de kleine motor is tijdelijk maar daar komt de motor voor aandrijving van de mastcilinders.
    Het pijpje onder de motoren is een van de bevestigingspunten van de superstructure.

    20221216_173924.jpg
    Een plaatje van de gehele aandrijving van de mastcilinders en zwenktandwielen.
    20221216_174014.jpg
    Inmiddels de juiste snaren binnen gekregen en na wat schuiven van de rollen de snaren op de juiste plek gemonteerd.


    Wordt vervolgd
    Groet Leo.
     
    ozy, Bakkers, Leon1965 en 16 anderen vinden dit leuk.
  9. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Alle Leuk aanklikkers weer bedankt voor de belangstelling voor mijn project.

    Vervolg:
    We gaan eerst de hoofdcilinders verder afmaken en zorgen dat er eindschakelaars voor de eind afslagen op komen.


    20221214_151414.jpg
    Dit zijn de trays waar de kabel op komt te rusten van de Y afspanning.


    20221217_122143.jpg
    Op de hoofdcilinder worden alle onderdelen met klemmen op vastgezet

    20221217_142021.jpg
    Zo komen ze op de cilinder geklemd.
    20221217_142030.jpg
    De spanbevestiging zijn pennetjes 3mm met boutje m1.6

    20221222_135309.jpg
    Hier worden blokken voor de cilinder oplegging gefreesd uit 10 mm aluminium.

    20221223_134950.jpg
    Hier komen de kunststof blokken op gemonteerd, de plaatjes zijn met sleuf passing op de stempelarm deksels gesoldeerd.


    20221223_135002.jpg
    De aluminium blokken worden ook met een klemband vastgezet op de cilinder.
    .

    20221223_151512.jpg
    Hier zijn de kunststof blokken al gemonteerd met 2mm pennen en tussen busjes. Het kunststof is POM uit 4mm plaat.

    20221223_151533.jpg
    hier nog een compleet plaatje van de cilinder met de kabel trays en de cilinder oplegging.
    Aan deze montagebeugels komen straks de olie retourleidingen van de cilinders die ik ga gebruiken voor de eindschakelaars.






    20221223_151609.jpg

    Wordt vervolg.
    groet Leo.
     
    Demaic, Tug.NL, sandertrucker en 12 anderen vinden dit leuk.
  10. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    6188318sua.jpg
    Hierbij nog een plaatje van de de 1:1 cilinder met tray en cilindersteun.
     
    Tug.NL, bvdh, trialrolf en 5 anderen vinden dit leuk.
  11. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Weer super de sup!!
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  12. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat een mooie onderdelen weer Leo, fijne feestdagen en een mooi en gezond 2023.
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  13. Truckie

    Truckie

    Lid geworden:
    15 feb 2020
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Medemblik
    Wat een details weer, gewoon vakwerk.

    Mvg. Bert
     
  14. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Prachtig werk weer !

    groetjes, Charlotte.:bye:
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  15. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    :waveschitterend
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  16. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Johannes, Marceline, Bert, Charlotte en Leon, bedankt voor de complimenten.
    Ik wens iedereen fijne feestdagen en de beste wensen voor 2023.
    Groet Leo
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  17. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Jij en je familie ook fijne feestdagen en een gelukkig en gezond nieuwjaar!
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  18. VanHalen

    VanHalen

    Lid geworden:
    2 nov 2021
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Emmeloord
    Ik heb me een poosje op de vlakte gehouden qua leveren van commentaar en/of complimenten, maar dat betekent niet dat ik de ontwikkelingen niet heb gevolgd.
    Een bezoek aan Houten zat er niet in, helaas, maar Ede 2023 staat zéker op de agenda, niet in het laatst i.c.m. zelfgebouwde/-verbouwde modelllen!
    @Leo Broers : het is ónvoorstelbaar wat je jezelf aan uitdagingen geeft, ik heb diepe bewondering voor je kunstwerk, want dat is het zeer zeker!!

    Voor nu, en langs deze weg voor jou, en een ieder op dit forum een hele fijne jaarwisseling gewenst, en een gelukkig nieuwjaar, met heel veel modelbouwplezier!!!

    M.vr.gr.
    Jan
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  19. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Jan dank je voor de complimenten, ja dat er uitdagingen in het project zitten dat is zeker waar, maar gelukkig tijdens de bouw groeien ook je vaardigheden en gaat het vinden van oplossingen je steeds beter af.
    Johannes en Jan en alle volgers van het project een veilige en fijne jaarwisseling en voor het nieuwe jaar vooral veel gezondheid en veel plezier in de modelbouw.


    We gaan verder met de mastcilinders met het plaatsen van de eindcontacten op cilinders.

    20221227_164757.jpg
    De schakelaar plaat wordt op de cilinder geplaatst op de linker stelschroef die de bodemplaat van de cilinder gelijk borgt en rechts een extra bevestigingspunt
    De gleuf is het laagste schakelpunt van de plunjer.


    20221227_192031.jpg
    De schakelaars gemonteerd met links de schakelaar voor het laagste punt en de rechtse schakelaar voor het hoogste punt van de plunjer.




    20221228_170220.jpg
    De meenemer die de schakelaars bedienen is verstelbaar op de bediening stang ( retour olieleiding )



    20221227_164728.jpg
    Zo soldeer ik kleine pennetjes op een stangetje van 3mm, eerst solderen en daarna op maat maken.

    20221229_154313.jpg
    De schakelaars van bedrading voorzien. Ik zou eerst de eindcontacten naar achteren halen bij de motor maar als er slip optreedt in de snaren heb je alsnog kans dat je schade maakt

    20221229_154324.jpg
    De olieleiding voor de retour beweging van de plunjer is gelijk de bedieningsstang voor de eindcontacten.





    20221229_154219.jpg
    Het gewicht van de stempelbalken staat bij de 1:1 vermeld op de armen, dus dat hoort hier ook op. Alleen een kleine modificatie, op advies van de machinist zijn ze op de buitenkant gezet van de armen, dan zijn ze beter te zien zonder klimpartij.
    Bij de 1:1 zitten ze aan de binnenkant en achter de kettingkast en de bordessen bak.


    20221229_154246.jpg
    De achterbalken zijn iets korter dus ook lichter.




    20221229_154255.jpg
    Mooi opzichtige plaats voor de gewicht aanduiding.

    Wordt volgend jaar vervolgd;)
    Groet Leo.
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2022
    P Voogt, Marko, Tug.NL en 19 anderen vinden dit leuk.
  20. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Hierbij een sneak preview van de ballast lift installatie die ik aan het ontwerpen ben, maar er moet nog meer in de superstructure komen, dus er kan nog niet geproduceerd worden.


    Ballast lift tek.jpg

    wordt vervolgd.
    Groet Leo
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2023
    Demaic, Tug.NL, Ro-tje en 10 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina