Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Leo Broers, 18 apr 2021.

  1. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Welkom op dit forum Jos, maar ik denk dat Leo mijn vraag het beste kan beantwoorden, die, met andere woorden, luidt: hoe compenseer je de lengteverschillen in de 4 kabels
     
  2. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.427
    Locatie:
    Nijmegen
    Ziet er weer mooi uit Leo :thumbsup:, ben benieuwd hoe het er uit gaat zien in de kraan .

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
  3. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Jolie dank je voor het compliment, goed om te horen dat het verslag van de kraan duidelijk overkomt ook al heb je geen modelbouw ervaringen. ;)
    Jos dank je voor het compliment.
    Charlotte ook dank voor het compliment, ik ben bang dat er niet veel meer van te zien is, het komt namelijk in de superstructure en daar kan je voor de sterkte geen plexiglas in zetten.:(
    Cor ik begrijp dat als je dit ontwerp in de 1:1 versie zou bouwen dat het problemen gaat geven, je wilt namelijk de krachten verdelen over alle kabels. Er zijn 2 X 5 kabels per hijsblok en inderdaad daar zitten bij de 1:1 evenaren tussen om de kracht te verdelen. Ik ga naar 2X4 kabels en per hijsblok, maar dat zijn in het werkelijkheid twee draden die op het vaste punt kan verschuiven, dus lengte compensatie heeft. Daarom heb ik ook geen 2 x 5 vijf draden per hijsblok maar 4.
    De draad is 3mm Dynone en dat heeft een treksterkte van 1000kg, dus over ongelijke belasting hoef ik niet in te zitten. Bij mijn model worden de 2 x4 draden in het hijsblok vastgezet dus daar kan ik de gelijke lengte afstellen.

    20230128_134850.jpg
    Hier kan je zien dat de dubbele draad kan schuiven over het vaste punt.

    Ik hoop dat het duidelijk is.

    Groet Leo.
     
  4. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    Het blijft een wonderbaarlijk stuk kunstwerk wat je hier neer zet en ik volg je updates dan ook veelal stil in de achtergrond.

    Is er een reden dat je voor 3mm dikte gaat? Persoonlijk lijkt me dit vrij dik alhoewel het ook geen lichte kraan is natuurlijk.

    Ook spreek je over dynone kabel dit zegt mij persoonlijk niks maar op je foto lijkt het op dyneema touw wat ook veel gebruikt wordt met professionele vliegers en super sterk is en vrijwel geen rek.
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  5. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Dat zal wel een typefoutje zijn denk ik Alwin, Dynemaa draad ken ik ook, en gebruik dit ook voor de inschering van grote blokken op een drijvende bok; behalve dat het oersterk is, is het ook nog eens heel flexibel. (Draad is 60lbs @ 0,40mm en loopt over schijven van minder dan 10mm))
    IMG_0035.JPG
    Sorry voor het op-zijn-kant-liggen; dit kan ik niet veranderen hier.

    En Leo: dank voor de uitleg en de aanpassing aan de schaal-werkelijkheid! Helemaal goed zo.
    Cor
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2023
    Leo Broers vindt dit leuk.
  6. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Leo,
    mooi stukje bankwerk weer... ik volg met bewondering.
    hopelijk kan ik de kraan in Ede weer bewonderen. dit jaar sta ik er zelf ook met een paar modellen.

    mvg,
    Roald
     
    Leo Broers en JolieFvL vinden dit leuk.
  7. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Alwin, dank je voor het compliment, ik had een stukje DynaOne draad 3mm van iemand gekregen en ik vind het wel een mooie maat. Er is ook DynaOne 2 mm te krijgen maar dat zou ik eens moet bekijken wat er beter bij deze schaal past.
    Cor Dank je voor het compliment, ik heb nog even gekeken maar DynaOne of Dyneema draad maar de verschillen zijn bijna niet te zien, het zou nog wel eens de zelfde draad kunnen zijn met verschillende namen.;)
    Roald dank je voor het compliment, zoals het er nu naar uit ziet sta ik 18 maart in Ede met de kraan, ik heb me er voor ingeschreven. :yes:
    Alle Leuk aanklikkers ook weer bedankt voor de belangstelling voor mijn project.

    We gaan weer verder
    Van de week de aandrijving gemaakt voor het zwenken van de kraancabine arm die ook aan en in de de superstructure komt.




    20230201_132822.jpg
    Uit 1.5 mm messing plaat de bodem en de twee zijkanten gefreesd met alle gaten voor de lagers.




    20230201_150107.jpg
    De tandwielkast nog los in elkaar.




    20230202_122759.jpg
    De as van het wormwiel wordt het draaipunt van de cabinearm. Het rechte tandwiel moet nog op het wormwiel gemonteerd worden.



    20230202_124437.jpg
    Hierbij het tandwiel gemonteerd op de worm, om het gat in het rechte tandwiel groter te maken moest het tandwiel nog worden uitgegloeid, je kan dat aan de kleur nog wel zien.
    Het uitgloeien is het tandwiel kersrood verwarmen en dan weer langzaam laten afkoelen, en daarna is het materiaal weer te verspanen.

    20230202_142551.jpg
    Ik gebruik flenslagers met de flens aan de binnenzijde zodat de assen gelijk zijn opgesloten en de lagers niet geborgd hoeven te worden.



    20230202_142601.jpg
    Het moet wel een robuuste aandrijving worden, want de arm met cabine is totaal 45 cm lang en moet een slag kunnen maken van bijna 180 graden.




    20230202_142609.jpg




    20230202_162323.jpg
    Zo krijg je een beeld van hoe klein het kastje is



    Tek. Cabine arm.jpg
    Hier zie je de twk kast in de superstructure gemonteerd net onder ballastlift en daar had ik in de hoogte maar18mm ruimte om iets te creëren.
    Je kunt nu ook zien dat de aandrijving heel mooi in de lengte van de achter constructie ligt en nu kan ik de aandrijfmotor in de motorruimte plaatsen.

    Wordt vervolgd

    Groet Leo
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2023
  8. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Weer een mooi staaltje modelbouw Leo, het is een genot dit bouwverslag te volgen met iedere keer nieuwe onderdelen en details.
     
    Leo Broers en Tug.NL vinden dit leuk.
  9. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    [QUOTE="L
    Bekijk bijlage 526829
    Ik gebruik flenslagers met de flens aan de binnenzijde zodat de assen gelijk zijn opgesloten en de lagers niet geborgd hoeven te worden.

    groet Leo[/QUOTE]

    goedemorgen Leo,
    zijn er geen taats lagers nodig om de axiale druk op het wormwiel op te vangen?
    als hier een 45cm lange arm aan komt , neem ik aan dat er aardig wat druk op het wormwiel komt te staan, gaat dit dan niet te zwaar lopen.

    nu ik naar de tekening heb gekeken, zie ik dat het wormwiel voor het swingen in het horizontale vlak van de cabine gebruikt gaat worden en niet voor de verticale hoogte verstelling, dan komt er id niet zoveel druk op het lager

    mvg
    Roald
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2023
    vGenLheftruck_Maarten en Leo Broers vinden dit leuk.
  10. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    @Tug.NL het is wel modelbouw hè! Als we teveel op de werkelijkheid af gaan krijg je het nooit werkend op schaal.

    Het is geen werktuig dat dagelijks ingezet wordt en geld moet verdienen, daar stel je andere eisen als een model waar de cabine 20 keer per jaar op en neer gaat, daar kun je de klassieke mechanica wel een klein beetje loslaten, die is op langdurige, betrouwbare werking gericht en niet op miniatuur/modelbouw. Creativiteit is hier gevraagd en daar is Leo heel goed in, dat bewijst die hier wel.
     
    vGenLheftruck_Maarten en Leo Broers vinden dit leuk.
  11. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    zover ik Leo ken, wil hij het zo natuur getrouw en goed werkend krijgen.
    als er teveel druk op het wormwiel komt omdat er 45cm arm aan hangt met een cabine gaat dit nooit soepel lopen .
    taats lagers zijn er ook heel klein dat die nog makkelijk in deze tandwiel kast ingebouwd kunnen worden.

    met modelbouw ben ik zelf redelijk bekent,. lees mijn bouwverslagen er maar eens op na ;)

    mvg
    Roald
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  12. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    Beter een goed glijlager dan een slecht kogellager, die miniatuurlagers draaien lang niet altijd soepel(China meuk meestal) en één klein vuiltje of zandkorreltje stopt het draaien volledig. De flenslagertjes hier zullen het wel even volhouden, maar een bronzen busje had de klus ook geklaard.
     
    Leo Broers en Tug.NL vinden dit leuk.
  13. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Marceline, dank je voor het compliment, en er komt nog meer aan om van te genieten;)

    Roald
    , ja je geeft het antwoord zelf al, het is de horizontale beweging van de cabinearm dus dat geeft geen hoge belasting op de lagers, misschien met windkracht tien, maar ja dan mag je toch niet hijsen;) De twk moet vooral sterk zijn voor als je per ongeluk tegen de arm stoot of ergens tegen aandraait en daarom zijn kunststof tandwielen niet mijn optie.

    William dank je voor het compliment, ja creativiteit is wel een must voor zo'n project, ik heb alle mogelijke manieren bekeken om de beweging van de arm te realiseren, en dit was uiteindelijk de beste optie. De opzet is vooral geen uitwendige aandrijving op het model om geen concessie te doen aan het origineel. Dat ik veel lagers gebruik is vooral het gemak ervan, je freest een gat in een plaat en je drukt je lager erin en het draaipunt is klaar.

    Groet Leo.
     
    Tug.NL, Johannes59, JolieFvL en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Supergreenpin 2

    Supergreenpin 2

    Lid geworden:
    5 jun 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Leo, ik heb vol bewondering naar je vorderingen zitten kijken, ik weet dat je nog volop bezig bent met de superstructure, dus zie het alsjeblieft niet als commentaar.
    Maar wat mij opvalt is dat de verstijvingsplaten bij jou niet doorlopen vanaf de scharnierpunten van de cilinders over de baseplate van je draaikrans naar het achterdeel van je superstructure.
    Hoe wil je dat straks stevig aan elkaar knopen?
    Ik zie ook wel in dat het niet eenvoud is omdat uit 1 stuk te kunnen maken, maar als je die koppeling straks zacht wilt solderen ben ik bang dat het later gaat scheuren.
    Want ondanks dat bij jou de nadruk ligt op functionaliteit boven hijsgewicht, moet je niet onderschatten wat je mast en ballast voor belasting gaan geven in je superstructure die het vervolgens door moet kunnen geven door je lager/draaikrans naar je stempelpoten.
    Groeten Richard
     
  15. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Hallo Richard dank je voor het compliment, ja je hebt het goed gezien de cilinder scharnierpunten zijn nog een los onderdeel met de rest van het A frame en de superstructure, maar dat moet nog worden gemaakt. Alle onderdelen op de baseplate zijn nog los en moeten allemaal nog worden hard gesoldeerd. Ik gebruik verschillende plaatdiktes i.v.m. gewichten, tussen het A frame en de scharnierpunten van de cilinders komen nog verticale platen en daarop komen nog dekplaten dus het wordt een koker profiel. Ik ga eerst de hele constructie uitwerken en maken en als ik zeker weet dat alles erin past en alle verbindingen van bedrading een weg kunnen vinden ga ik het geheel af solderen en afmonteren.
    Op een paar aanpassingen na zoals bereikbaarheid van diverse aandrijving onderdelen, komt het geheel het zelfde er uit te zien als 1:1 kraan.


    20210925_105655.jpg
    Een plaatje van de 1:1 kraan waar mijn ontwerp zoveel als mogelijk op moet gaan lijken.

    Groet Leo.
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2023
    ozy, vGenLheftruck_Maarten, clipper en 7 anderen vinden dit leuk.
  16. Supergreenpin 2

    Supergreenpin 2

    Lid geworden:
    5 jun 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Rotterdam
    We wachten geduldig af
     
    vGenLheftruck_Maarten en Leo Broers vinden dit leuk.
  17. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    is dat jouw alu hoeklijn en lijmklem, gebruikt om referentie maten te meten voor je model?
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  18. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.427
    Locatie:
    Nijmegen
    Weer prachtige oplossingen Leo ! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
    Tug.NL en Leo Broers vinden dit leuk.
  19. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Roald, dat heb je goed gezien, vanuit dat aluminium hoeklijntje heb ik de lengtematen van de superstucture gemeten. Dat hoeklijntje kon ik precies boven het hart van het scharnier punt van telescoop giek vastklemmen met een lijmtang.
    Charlotte ook weer dank voor de complimenten.
    Alle leuk aanklikkers ook weer bedankt voor de belangstelling van mijn project

    We gaan weer verder met de winch die ook in de superstructure gemonteerd moet worden met daarbij de nodige voorzieningen.




    Tek. aandrijving wormwiel.jpg

    Een brushless motor drijft via een vertraging (1:4) en twee conische tandwielen ( haakse overbrenging) het worm en wormwiel aan. Het wormwiel wordt vast op de hijstrommel gemonteerd.
    Met dank aan Richard, heb ik dit ontwerp van Richard Steenis overgenomen, deze aandrijving draait op de LR 1750 en is een beproefd ontwerp.


    20230209_173537.jpg
    De zijplaten gereed en de nodige schetsplaten.



    20230209_173542.jpg



    20230209_175828.jpg





    20230210_171357.jpg
    De onderdelen voor de aandrijfas met de worm en de nodige lagers, links op het eind van de as een druklager om de axiale krachten op te vangen van de worm.




    20230210_171734.jpg
    De worm komt in de buis zodat er vet in kan voor de smering van het wormwiel.
    Dit na een tip van Richard dat deze aandrijving regelmatig gesmeerd moet worden.




    20230210_172544.jpg
    Zo komt de aandrijving in het frame



    20230210_172655.jpg
    De extra vertraging komt voor de conische tandwielen waar straks de motor tegenaan wordt gemonteerd.

    Wordt vervolgd.

    Groet Leo.
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2023
    Demaic, ozy, VanHalen en 11 anderen vinden dit leuk.
  20. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Allemaal duidelijk; maar vraag me wel af waar je die (passende) hypoïd tandwielen vandaan hebt, zo te zien ook nog gehard. En die komen niet in een gesloten behuizing, om ook die te kunnen smeren?
    Cor
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina