Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Pieter dank je voor het compliment. :thumbsup:
Het draaien van de draaikrans onderdelen vraagt nogal wat creativiteit om alle vier zijden te kunnen bewerken, en het dan het werkstuk nog in kunnen spannen in de drieklauwplaat.

Charlotte ook weer bedankt voor het compliment. :friends:

Groet Leo.
 
Pieter dank je voor het compliment. :thumbsup:
Het draaien van de draaikrans onderdelen vraagt nogal wat creativiteit om alle vier zijden te kunnen bewerken, en het dan het werkstuk nog in kunnen spannen in de drieklauwplaat.

Groet Leo.

Heb je geen grote 4 klauwplaat,? met losse omkeerbare binnen en buiten klauwen ?
Om de draaikrans nauwkeurig te kunnen uitklokken om aan de buitenkant af te draaien en de binnenkant te kunnen uitdraaien ?
Desnoods hulpstukken maken, om draaikrans goed te kunnen opspannen.

Ach je bent vakman genoeg, om een mooie draaikrans te maken.
Ga je ook zelf buiten tandkrans zelf steken op de freesbank, of.............. koop je een kant en klare tandkrans met bijpassend klein tandwiel.
(Ik/wij noemden dit vroeger een Bonkelaar)
 
Beste Leo
Ik laat wel eens een cnc module laten maken bij een kennis. Hij heeft zelf een 5 asser gebouwd en werkt buitengewoon precies.
Hij doet dit op hobby basis en vraagt je om een stepfile indien nodig.
Kosten €20 per uur. Omgeving Aalsmeer
Gr. Tio
 
Heb je geen grote 4 klauwplaat,? met losse omkeerbare binnen en buiten klauwen ?
Om de draaikrans nauwkeurig te kunnen uitklokken om aan de buitenkant af te draaien en de binnenkant te kunnen uitdraaien ?
Desnoods hulpstukken maken, om draaikrans goed te kunnen opspannen.

Ach je bent vakman genoeg, om een mooie draaikrans te maken.
Ga je ook zelf buiten tandkrans zelf steken op de freesbank, of.............. koop je een kant en klare tandkrans met bijpassend klein tandwiel.
(Ik/wij noemden dit vroeger een Bonkelaar)

Hallo Pieter, ik heb geen grotere klauwplaat dan de klauwplaat op de foto, maar het gaat me zeker lukken met het gereedschap wat ik tot mijn beschikking heb ik zal dat in het verslag terloops wel laten zien.
Inderdaad heb ik al wel de moduulfrezen liggen om zelf het moduul 1 op de buitenring te frezen, ik heb indertijd wel een prijs opvraag gedaan van een tandwiel in dit formaat maar dat was me te veel geld voor een onderdeel.

20220531_193514.jpg

De schijf voor de draaikrans waar ik hier een ronde as op heb gelast, om in de drieklauwplaat in te kunnen spannen en twee zijden kan bewerken.
Op het eind heb ik met een binnendraaibeitel de ring los gestoken van de kern van de schijf.

20220619_214418.jpg

Hier de ring waar ik een pasrand in gedraaid heb om nog keer in te kunnen spannen op de drieklauwplaat om de andere zijde af te kunnen draaien.
Deze rand is ook de centreerrand waarmee ik de ring op het verdeel apparaat monteer met 4x M6 T bouten, dan heb ik daar geen drieklauwplaat voor nodig, wat ook een stabiele bevestiging geeft.
De volgende bewerkingen van de ring gaan op de CNC machine plaats vinden.

Tio, dank je voor de informatie.
Als je werkstukken met een vijf assen CNC machine wil laten frezen, moet je dat dat ook voor die 5 assen ontwerpen en de G code er voor berekenen en daar moet je dan ook de software voor hebben, en dat is nog wel een dingetje.:(
Het is prachtig als je dat kan, ik kijk wel eens You Tube filmpjes van het bewerken van werkstukken met vijf assen en dat is fascinerend hoe zo'n machine dat maakt. Ik probeer het project te realiseren met het gereedschap wat ik ter beschikking heb


Wordt vervolgd
groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of je 1 of 2 motoren gaat gebruiken maar met mijn project met 1 motor merkte ik destijds dat mod1 teveel speling gaf door de afstand die tussen de tandwielen nodig is. Zelf ben ik overgestapt naar mod0.6 om die reden.
 
Alwin dank je voor het advies.
De 1:1 kraan heeft twee tandwielen die op de draaikrans de bovenwagen laten zwenken, deze worden aangedreven door twee hydromotoren. Deze locatie wil ik ook gebruiken om met twee tandwielen het zwenken van de bovenwagen te realiseren. De ruimte is te beperkt om er twee motoren op te zetten, daarom wil ik deze twee tandwielen met een motor aandrijven met een mechanische overbrenging. Mijn gedachte is dan om een voorspanning in de aandrijving te maken van deze twee tandwielen.
Maar ik moet dit allemaal nog uitwerken het kan dus nog alle kanten op. Zelf vind ik de Mod 0.6 iets te fijn en niet helemaal in verhouding met de kraan.

Groet Leo
 
Laatst bewerkt:
Hallo Pieter, ik heb geen grotere klauwplaat dan de klauwplaat op de foto, maar het gaat me zeker lukken met het gereedschap wat ik tot mijn beschikking heb ik zal dat in het verslag terloops wel laten zien.
Inderdaad heb ik al wel de moduulfrezen liggen om zelf het moduul 1 op de buitenring te frezen, ik heb indertijd wel een prijs opvraag gedaan van een tandwiel in dit formaat maar dat was me te veel geld voor een onderdeel.

Bekijk bijlage 499458
De schijf voor de draaikrans waar ik hier een ronde as op heb gelast, om in de drieklauwplaat in te kunnen spannen en twee zijden kan bewerken.
Op het eind heb ik met een binnendraaibeitel de ring los gestoken van de kern van de schijf.

Bekijk bijlage 499459
Hier de ring waar ik een pasrand in gedraaid heb om nog keer in te kunnen spannen op de drieklauwplaat om de andere zijde af te kunnen draaien.
Deze rand is ook de centreerrand waarmee ik de ring op het verdeel apparaat monteer met 4x M6 T bouten, dan heb ik daar geen drieklauwplaat voor nodig, wat ook een stabiele bevestiging geeft.
De volgende bewerkingen van de ring gaan op de CNC machine plaats vinden.

Tio, dank je voor de informatie.
Als je werkstukken met een vijf assen CNC machine wil laten frezen, moet je dat dat ook voor die 5 assen ontwerpen en de G code er voor berekenen en daar moet je dan ook de software voor hebben, en dat is nog wel een dingetje.:(
Het is prachtig als je dat kan, ik kijk wel eens You Tube filmpjes van het bewerken van werkstukken met vijf assen en dat is fascinerend hoe zo'n machine dat maakt. Ik probeer het project te realiseren met het gereedschap wat ik ter beschikking heb


Wordt vervolgd
groet Leo.

Leo,
Ziet er super uit zoals gewoonlijk, :D
Moet uitkijken dat ik het niet vanzelfsprekend begin te vinden.
Alles is een uniek stuk werk wat jij vervaardigd :worship:
Van welk materiaal maak jij de draaikrans Leo ? Ben benieuwd naar het eindresultaat.
En inderdaad zijn er altijd weer betere machines, de ontwikkeling gaat gewoon door.
Beetje vergelijkbaar met computers. Als je ermee de deur uitloopt is hij oud.
En je hebt een mooie freestafel in de schuur :yes:
Nu kan ik wel zeggen die wil ik ook wel maar je moet er ook mee kunnen werken ;)

Groet Albert.:bye:
 
Laatst bewerkt:
Dank je voor het compliment Albert en de mooie woorden.:wave
De draaikrans maak ik van staal C45 daar worden de meeste tandwielen van gemaakt die je zo kan kopen maar dan standaard kleinere maten bijvoorbeeld bij de firma KOBO.
Het is wel eens puzzelen om alle kanten bewerkt te krijgen maar het gaat zeker lukken.;)
Groet Leo.
 
Vervolg buitentandwiel van de draaikrans.

De laatste weken weer iets gevorderd met de draaikrans.

20220627_215307.jpg

In een oud tabellen boekje voor metaalbewerkers (1968) nog de werkwijze gevonden voor de verdeling van de tanden op het verdeelapparaat.

20220622_155301.jpg

De verdeelschijf heeft voor een tandwiel van 184 tanden 23 gaten nodig en dan steeds vijf gaten verplaatsen met de schaar.
Nou zit er geen schijf met 23 gaten bij het verdeel apparaat maar een schijf had nog ruimte om er een rij van 23 gaten bij te zetten.
Dit op de CNC erbij geboord.

20220622_162755.jpg

Op maat boren met een boor 3mm.

20220623_202920.jpg

Het tandwiel op de buitenmaat gecentreerd en met 4 m6 boutjes en in de T sleuf vastgezet.
Eerst een verdeling er op gezet en waarschijnlijk te onzorgvuldig de verplaatsing uitgevoerd de vertanding kwam niet goed uit er zaten twee halve tanden tussen.

20220627_142016.jpg

Dus maar weer een nieuw stuk materiaal gehaald en weer opnieuw begonnen, twee dagen aan het werk voor Jan met de korte achternaam.:(

20220627_152304.jpg

De tweede poging de verplaatsing zorgvuldiger uitgevoerd en in een keer de tand erin gefreesd, en dan wordt het op einde met de laatste tanden spanend of het wel uitkomt.

20220627_215235.jpg

Dit is het resultaat geworden, zeer tevreden over hoe het geworden is.:yes:
We kunnen weer verder met de lagering en de gedeelde binnenring.

Lagering slewing ring.jpg

Hierbij een doorsnede van een draaikrans met gedeelde binnenring zoals ik die wil maken op de Liebherr 11200.
Foto komt van internet van Liebherr.

Wordt vervolgd.
Groet Leo
 
Laatst bewerkt:
Hallo Leo,

Ik heb 5 verdeelschijven bij mijn verdeeltafel.
Ik vind die verdeelschijven echt een ramp, ik gebruik ze nooit !

Ik doe het op een andere manier, ik reken uit bij het frezen of boren van gaten of tanden frezen voor een binnen/buiten tandkrans.
Ik reken in graden uit hoeveel graden ik steeds moet doordraaien.
Wel iets meer werk.
Ik schrijf de graden op in een tabel in EXEL en kruis af als ik weer verder door moet draaien, zodat ik geen fouten maak.
Je moet wel je "koppie" bij houden, maar tot nog toe lukt het mij steeds weer om een goede verdeling te krijgen.
Het is wel heel omslachtig, maar bij mij werkt het.
Niet laten afleiden en proberen in één sessie het freeswerk of boorwerk af te ronden.
Het is in al die jaren maar 1 keer mis gegaan.:(

Vroeger bij het stage lopen op de MTS en HTS waren en nog geen verdeelplaten en moest je echt op de graden frezen of boren.
Dit doe ik nu nog steeds op deze manier.

Jammer dat het de eerste keer is meer gegaan, maar dit kan gebeuren.

Weer een mooi stukje freeswerk afgeleverd, TOP !

SMILEY APPLAUS.gif
SMILEY APPLAUS.gif
SMILEY APPLAUS.gif
 
Dank je Pieter voor het compliment.
Alle leuk aanklikkers ook bedankt voor de belangstelling.

Even een update van de cabine en een filmpje van de huidige status.


20220719_115857.jpg

Om een filmpje van de huidige status te maken wilde ik wel de cabine wat meer aanzien geven dus hier de ventielen gefreesd voor de raam ventilatie.

20220719_115802.jpg

Deze geplaatst op het dashboard door op de juiste locatie een uitsparing te frezen waar de ventielen in passen.

20220720_193934.jpg

Ook de beglazing in de cabine aangebracht, nog niet helemaal goed gelukt maar voor het filmpje voldoende.

20220720_193913.jpg

De kraan gestempeld op de film locatie.

20220720_193921.jpg

Het zwarte randje tijdelijk met plakband gedaan, daar moet straks nog Liebherr in komen te staan zoals het origineel.

Hierbij een link naar het nieuwe filmpje die we gemaakt hebben samen met onze kleinzoon Chris.


https://youtu.be/p2a0QDrg83k

RC Liebherr LTM 11200-9.1 schaal 1:16 met de onderwagen gereed voor een rij demonstratie.
 
7DD8DE2D-E05F-441E-9B39-9AA562F99B31.jpeg
7DD8DE2D-E05F-441E-9B39-9AA562F99B31.jpeg
Echt zo gaaf om dit in metaal gerealiseerd te zien worden.. Dat is wel een droom van mij.
Jaren geleden een Lego versie gemaakt van deze kraan. Ook in 1:16. Grotendeels ook RC. Al die onderdelen is een feest van herkenning. Heb zoveel op foto’s zitten staren om alle details te kunnen zien.

Waanzinnig werk Leo. Echt ongekend.
 
Wat een beest van een machine en al die details Leo, je kan alleen maar trots zijn op wat je nu heb neer gezet. Straks als hij klaar is een enorm bakbeest.
 
Dank je Pieter voor het compliment.
Alle leuk aanklikkers ook bedankt voor de belangstelling.

Even een update van de cabine en een filmpje van de huidige status.


Bekijk bijlage 503871
Om een filmpje van de huidige status te maken wilde ik wel de cabine wat meer aanzien geven dus hier de ventielen gefreesd voor de raam ventilatie.

Bekijk bijlage 503872
Deze geplaatst op het dashboard door op de juiste locatie een uitsparing te frezen waar de ventielen in passen.

Bekijk bijlage 503875
Ook de beglazing in de cabine aangebracht, nog niet helemaal goed gelukt maar voor het filmpje voldoende.

Bekijk bijlage 503873
De kraan gestempeld op de film locatie.

Bekijk bijlage 503874
Het zwarte randje tijdelijk met plakband gedaan, daar moet straks nog Liebherr in komen te staan zoals het origineel.

Hierbij een link naar het nieuwe filmpje die we gemaakt hebben samen met onze kleinzoon Chris.


https://youtu.be/p2a0QDrg83k

RC Liebherr LTM 11200-9.1 schaal 1:16 met de onderwagen gereed voor een rij demonstratie.

Leo,
Geweldig om hier naar te kijken en vooral op een groot scherm
Ik wordt hier vrolijk van kerel, en hoop op meer van dit soort filmpjes
Vergeet niet te genieten van het mooie weer :koud:

Groet Albert. :bye:
 
Na een week het filmpje gepost te hebben kijk ik er van op hoe vaak het bekeken wordt, nog geen week oud en al over 7000 views.

Charlotte Dank je voor het compliment.:friends:
Rolf ook dank voor het compliment, er zitten nog wel wat schoonheidsfoutjes in de film maar dat is allen maar een leerproces.;)
Sander dank je voor het compliment,
Markioo het toetsenbord wat verder weg zetten dat geeft minder last van teveel vocht tussen de toetsen.;)
Huib dank je voor het compliment. Wat jij in Lego gebouwd hebt dat doet er niet veel voor onder en is zeker een prestatie en je hebt het prachtig verfilmd.:thumbsup:
Marceline ook dank voor je compliment., wacht maar tot de giek en de y afspanning er op ligt dan is het echt een enorm bakbeest.:friends:
Albert dank je voor het compliment, doet me goed dat ik je een blij moment heb bezorgd.:yes:

Alle leukaanklikkers ook bedankt voor de belangstelling voor het project.:yes:

10267_b7aee80335_n.jpg

Even voor de beeldvorming hoe groot het bakbeest wordt als de telescoopgiek erop komt te liggen. o_O

Groet Leo
 
Laatst bewerkt:
Back
Top