Hallo Pieter, ik heb geen grotere klauwplaat dan de klauwplaat op de foto, maar het gaat me zeker lukken met het gereedschap wat ik tot mijn beschikking heb ik zal dat in het verslag terloops wel laten zien.
Inderdaad heb ik al wel de moduulfrezen liggen om zelf het moduul 1 op de buitenring te frezen, ik heb indertijd wel een prijs opvraag gedaan van een tandwiel in dit formaat maar dat was me te veel geld voor een onderdeel.
Bekijk bijlage 499458
De schijf voor de draaikrans waar ik hier een ronde as op heb gelast, om in de drieklauwplaat in te kunnen spannen en twee zijden kan bewerken.
Op het eind heb ik met een binnendraaibeitel de ring los gestoken van de kern van de schijf.
Bekijk bijlage 499459
Hier de ring waar ik een pasrand in gedraaid heb om nog keer in te kunnen spannen op de drieklauwplaat om de andere zijde af te kunnen draaien.
Deze rand is ook de centreerrand waarmee ik de ring op het verdeel apparaat monteer met 4x M6 T bouten, dan heb ik daar geen drieklauwplaat voor nodig, wat ook een stabiele bevestiging geeft.
De volgende bewerkingen van de ring gaan op de CNC machine plaats vinden.
Tio, dank je voor de informatie.
Als je werkstukken met een vijf assen CNC machine wil laten frezen, moet je dat dat ook voor die 5 assen ontwerpen en de G code er voor berekenen en daar moet je dan ook de software voor hebben, en dat is nog wel een dingetje.

Het is prachtig als je dat kan, ik kijk wel eens You Tube filmpjes van het bewerken van werkstukken met vijf assen en dat is fascinerend hoe zo'n machine dat maakt. Ik probeer het project te realiseren met het gereedschap wat ik ter beschikking heb
Wordt vervolgd
groet Leo.