Bouw Otto Lauffer

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Roel van Essen, 9 jul 2004.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Biddinghuizen, 27 juli 2004

    Van onze correspondent
    Hedenavond vond er op de bouwwerf van het modelvaartuig "Otto Lauffer" een zware explosie plaats. Omwonenden zagen een grote stoomwolk en een vliegende ketel, waarna zich een korte, maar hevige gasbrand ontwikkelde. Gelukkig was de bedrijfsbrandweer van de werf onmiddellijk ter plekke en kon de brand beperkt blijven tot het uiteinde van de gasslang. De BHV hoefde geen assistentie te verlenen, er zijn geen gewonden gevallen. De bouwer van het vaartuig, de R. van E. te B. verklaarde achteraf: "Ik had juist de ketel gevuld, de veiligheid getest, het smeertoestel gevuld, bewegende delen geolied en de ketel op stoom gebracht. Bij een druk van 1,4 Bar begon de machine te lopen: zoals gewoonlijk als een naaimachientje. Ik draaide me net om om iets van de tuintafel te pakken, toen ik een explosie hoorde en omgeven werd door een stoomwolk. Ik schoot achteruit. Tussen mijn voeten lag de gastank, die van de ketel afgeschoten was, en uit de gasleiding kwamen vlammen. Door de gaskraan dicht te draaien kon ik die blussen. De ketel lag een meter verderop te sissen. Die heb ik eerst laten afkoelen. In de tussentijd heb ik een borrel tot mij genomen om weer een beetje kalm te worden. Toen ik de ketel later onderzocht bleek een soldering bij het peilglas kapot te zijn. Dat zal de oorzaak van de stoom-explosie geweest zijn."
    Tot zover het getuigenverslag. De arbeidsinspectie was snel ter plekke en heeft verder weinig kunnen doen. De ketel is voor nader onderzoek opgestuurd naar de fabrikant. Bij de brand zijn, volgens het hoofd van de plaatselijke brandweer, geen asbest-deeltjes vrijgekomen. De schade bleef beperkt tot een vlek op de tuintegels, waarschijnlijk veroorzaakt door met stoomolie vervuild water.

    Wegens dit ongeval is de bouw van de Otto Lauffer tijdelijk gestaakt.
    We zullen u van nieuwe ontwikkelingen op de hoogte houden.
     
  2. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Roel,

    Ben jij even blij dat het nu gebeurt, stel je voor dat je lekker aan het varen bent 8O , dan helpen zekeringen ook niet.

    Misschien een idee om een werkende sprinklerinstallatie in te bouwen :wink: .

    Groetjes Danny.
     
  3. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Potverdikke Roel, 't zal je maar gebeuren.
    Voor het zelfde geld kon ik je met mijn EHBO kistje komen reanimeren (ben ook medisch hulpverlener bij het Belgische Rode Kruis :wink: ).

    Hoe is het mogelijk dat een soldering na enkele proefdraaiingen kapot kan gaan? Ik ben al benieuwd naar de uitleg die de fabrikant zal geven.
    Kan je hem niet aansprakelijk stellen en hem via het Gerecht enkele duizenden eurootjes schadevergoeding afluizen? :twisted:
    Tuintegels zijn toch ook niet goedkoop hoor :D

    Als dit toch moest gebeuren is het in ieder geval beter dat dit nu gebeurt is. Stel je eens voor dat je boot in het water lag en dat deze dan explodeerde. Amaai, sensatie verzekerd en boot naar de kl.... !

    Heb je geen fotootje van de ontplofte ketel? Dit voor de ramptoeristen onder ons. :twisted:

    Groetjes,

    Droop
     
  4. Het blijft toch wel gevaarlijk :roll: blij dat je verder niets mankeert :lol:
    Ik heb dat wel eens gehoord van een maatje van mij, had een ketel van Krick (voor de Patricia) dit ging ook fout :(
    Binnen op de hobby zolder, de ketel stond daar na afloop vast in 't dakbeschot, ook hij had toen behoefte aan een borreltje :wink:
    en daarna is het scheepje gauw verkocht (ik weet niet of hij het machientje daarna nog heeft laten draaien) :cry:

    Maar als er foto's zijn ........ 8)
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Helaas voor de ramptoeristen onder u:

    D'r was weinig aan te zien, behalve dat er water door een soldering bij het peilglas kwam...

    Ik begrijp er ook weinig van... Hoop maar dat het een 'maandagochtendmachientje' was.
    Het corpus delicti is teruggezonden naar Duitsland voor nader onderzoek, voorafgegaan door een email in mijn beste steenkolenduits.
    We wachten het resultaat maar even af; voorlopig gaan we maar even verder met de Norderney.
    Gewoon ouderwetse ampere's... Dat snap ik tenminste! :lol:

    Roel
     
  6. Jon van Dijk

    Jon van Dijk Guest

    Dat is echt #*$@ (censuur)
    Ik hoop dat u hem nog wel af gaat
    bouwen had er veel van verwacht :)

    succes Jon
     
  7. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Roel,

    goed te horen dat er geen persoonlijke ongelukken zijn gebeurd!
    Zoiets kan behoorlijk verkeer af lopen.

    Even over die ketel:
    Als je een ketel bouwt moet deze (bij een bepaalde inhoud/druk combinatie) getest worden. Er komt dan een veiligheids certificaat bij.
    Heb jij zoiets bij je ketel gekregen?
    Informeer anders eens bij de NVM stoomcommissie hierover. (Los van de bevindingen van de fabrikant.)
    Worden de ketels wel getest? Zou voor zo'n product toch wel wenselijk zijn.

    We horen wel hoe dit afloopt.

    Wim
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Welaan... Vandaag een compleet nieuwe machine binnengekregen... garantie. Ziet er beter uit, met beter gesoldeerde verbindingen!
    Loopt ook beter. Wellicht was de vorige een 'maandagochtendmachine', ik hoop het.

    @Wim: Volgens de gebruiksaanwijzing moet het veiligheidsventiel bij 3 Bar gaan werken. Verder is de machine CE-gekeurd, hetgeen toch 'enige' zekerheid m.b.t. veiligheid geeft. (waarbij ik 'enige' niet voor niets tussen aanhalingstekens zet)
    Maar ik zal eens informeren bij de NVM. Bedankt voor de tip!.

    Roel
     
  9. Jon van Dijk

    Jon van Dijk Guest

    Hopen dat het dit hkeer beter gaat :D

    groetjess Jon
     
  10. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    CE is inderdaad geen garantie voor veiligheid. Een veiligheidscertificaat wel.
    Die 3 bar staat me bij als ondergrens voor het nodig zijn voor een certificaat. Zou dat daarom zijn? :wink:

    Wim
     
  11. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Ik zie het al helemaal voor me hoe Roel d'r bij zal staan bij het proefdraaien van zijn nieuwe machientje:
    Veiligheidshelm op z'n kopke, een lasscherm voor zijn gelaat, hittebestendige handschoenen aan zijn pollekes, een kogelvrijvest aan en rubberen veiligheidslaarzen met stalen tippen... ... ... .

    En dan de hamvraag voor 10 punten: Doe ie het, of doet ie het niet? :D :D :D

    ff serieus nu: veel succes Roel :thumbsup:

    Groetjes,

    Droop
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    @Droop:

    Mijn vest IS altijd kogelvrij.
    D'r zit geen kogel in...

    Maar tot nu toe (4 leeggestookte ketels later):
    geen probleem! Loopt als een zonnetje.
    (Misschien een onderwerp voor een tekening voor Laurenka??)

    Roel
     
  13. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Als je het mij vraagt is/zijn ze met vakantie. Ik heb in ieder geval al weken niets meer over paarden gelezen en de laatste posting van Michel is ook al weer even geleden.
    Maar.......geen zorgen, zodra ze terug zijn zal ik ze wel even attent maken op dit draadje. Trouwens, er was ook nog iets met ene Mik Mak, dus ik denk dat daarmee wel wat valt te combineren.

    Overigens, zo'n stoommachine is inderdaad een fascinerend iets en ik ben dus zeer benieuwd naar het testverslag van de Otto Lauffer.
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ik ga morgen naar een stoomfestival in Nijkerk, bij het oude stoomgemaal daar.
    Treinen, schepen, het gemaal zelf, walsen, modelbouw...
    Fototoestel mee, en wie weet kan ik nog wat nuttige vragen stellen...
    Voor de liefhebbers, info op:
    www.tref.nl/nijkerk/stoomgemaal

    Roel
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Nou... Gisteravond en vandaag weer een paar keteltjes leeggestookt, en vanavond was de machine klaar om in de romp gezet te worden. Daar heeft hij nu ook voor het eerst met aangekoppelde schroef gedraaid. Even in het bad gezet om te kijken hoeveel weerstand het geheel had, maar dat viel mee: dit machientje heeft wel power!
    Proefopstelling: de leiding van het gastankje moet nog bijgebogen worden om het tankje op de goede plaats te krijgen in het voorschip.
    [​IMG]

    De warmte-isolatie (piepschuim met aluminiumfolie-opdruk) is uiterst effectief. Vastgemaakt met dubbelzijdig tape. De romp wordt niet warm daar waar het piepschuim zit! De tissues bij de machine zijn om de zijkanten van het schip een beetje schoon te houden.
    [​IMG]

    Steampower!!! (Sluitertijd 1:100)
    [​IMG]

    Om de gasvlam van zuurstof te voorzien, moest er een ventilator in het voorschip. Je kan daar natuurlijk zo'n micro-processor verntilator voor kopen, maar dit vind ik een leukere (en goedkopere) oplossing: Een of ander speelgoed-motortje uit de rommelbak, de propellor van een ouwe fohn erop, vastgelijmd in de opening en met een pijp er omheen, gemaakt van de dop van een Tamiya-spuitbus. (Cadmium-geel, in dit geval) Aangesloten op de amperemeter: 0,13A verbruik...
    [​IMG]

    En de andere kant: Luchttoevoer is een geopend luik op de bak.
    [​IMG]

    Morgen wellicht de 1e proefvaart!

    Roel
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Nee, nog geen foto's van de proefvaart. D'r moest nog links en rechts wat gebeuren. Een betere opstelling van de ventilator (IN het dekhuis, i.p.v. onder het dekhuis) en er moest een beter condensatievat komen. Want het vaatje wat ik had, was veel te groot voor de "Otto". Zoeken, zoeken, zoeken... Tot ik in de Hema (jawel) een roestvrij stalen peper-en-zout-stel vond. 1,95 euro per vaatje. Meteen meegenomen.
    [​IMG]

    Vervolgens twee gaten in het deksel geboord, messing pijpjes erdoor en vastgesoldeerd. Slangen erop van machine naar vat en van vat naar schoorsteen. De rest van de gaatjes afgedicht met glasparels en CA-lijm en vervolgens testen. Werkte prima, vaatje bleef mooi dicht.
    [​IMG]

    Alleen toen ik na een keteltje te hebben leeggestookt het vaatje wilde pakken om te legen, brandde ik dus m'n tengels aan het bloedhete RVS. Oke, oke... m.b.v. een strookje fineer isolatie er omheen, ook om het deksel. Nu kan ik 'm tenminste beetpakken zonder meteen de brandzalf te hoeven pakken...
    [​IMG]
     
  17. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Een zoutvaatje! Je moet er maar opkomen! :D

    Dit is nu eens een schoolvoorbeeld dat sommige mensen een oplossing voor een of ander probleempje soms véél te ver gaan zoeken en dat de oplossing vlak onder hun neus ligt.

    Mijn complimenten Roel. Echt knap gevonden! :thumbsup:

    Groetjes,
     
  18. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Ha Roel simpelheid kent geen grenzen.
    Daar houw ik van.
    Succes verder.
    Han.
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Toch foto's van de 1e proefvaart! Vandaag hard gewerkt en uiteindelijk voldoende vertrouwen gekregen om de "Otto" aan het zoete nat toe te vertrouwen. Rustig aan, dat nog wel, maar ze heeft gevaren!

    Gereed voor het water: gas, water, olie, volle accu, ontvanger aan...
    [​IMG]

    ... en even later vaart ze! Met de gasvlam klein en de regulateur maar een klein stukje open; tenslotte vaar je met een open boot en alles moet nog precies afgesteld worden!
    [​IMG]

    Maar het vaarbeeld is mooi, hoewel ze een tikje teveel naar achteren ligt. Ik denk dat ik de ontvangeraccu voorin ga leggen. Moet ik wel een snoertje naar achteren leiden, maar dat is niet zo'n probleem.
    [​IMG]

    De wendbaarheid vooruit is goed. (Wat wil je met zo'n lap roer...) Achteruit is het een typische enkelschroever: wil alleen maar bakboord uit.
    [​IMG]

    Zo, en nu ga ik met een koel biertje even...(zie foto!)
    [​IMG]

    @Droop: Ik liep er gewoon tegenaan... Ik wist wat ik zocht, althans hoe groot de condensor ongeveer mocht wezen. Ben gewoon een paar zaken binnengelopen, tot ik dat peper-en-zoutstel tegenkwam. Als het de Hema niet was geweest, dan de Blokker wel of zo...

    Roel
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Gisteren voor het eerst 'voor publiek' gevaren tijdens de Meerpaaldagen in Dronten. Nog steeds met 'open boot' omdat ik de manometer en het waterpeil goed in de gaten wilde houden. Op zich een succes: 3 ketels verstookt, waarbij me opviel dat het in een bassin zaak is om de brander heel klein te houden. Je bent steeds aan het manoeuvreren, en je vaart langzaam, dus de druk blijft oplopen. En op een gegeven moment meldt het veiligheidsventiel dat... Op open water zal dit echter wel meevallen.
    De reacties van he publiek waren best leuk, met name de oudere heren vonden dit interessanter dan electro.
     

Deel Deze Pagina