Roel van Essen
Forum veteraan
Biddinghuizen, 27 juli 2004
Van onze correspondent
Hedenavond vond er op de bouwwerf van het modelvaartuig "Otto Lauffer" een zware explosie plaats. Omwonenden zagen een grote stoomwolk en een vliegende ketel, waarna zich een korte, maar hevige gasbrand ontwikkelde. Gelukkig was de bedrijfsbrandweer van de werf onmiddellijk ter plekke en kon de brand beperkt blijven tot het uiteinde van de gasslang. De BHV hoefde geen assistentie te verlenen, er zijn geen gewonden gevallen. De bouwer van het vaartuig, de R. van E. te B. verklaarde achteraf: "Ik had juist de ketel gevuld, de veiligheid getest, het smeertoestel gevuld, bewegende delen geolied en de ketel op stoom gebracht. Bij een druk van 1,4 Bar begon de machine te lopen: zoals gewoonlijk als een naaimachientje. Ik draaide me net om om iets van de tuintafel te pakken, toen ik een explosie hoorde en omgeven werd door een stoomwolk. Ik schoot achteruit. Tussen mijn voeten lag de gastank, die van de ketel afgeschoten was, en uit de gasleiding kwamen vlammen. Door de gaskraan dicht te draaien kon ik die blussen. De ketel lag een meter verderop te sissen. Die heb ik eerst laten afkoelen. In de tussentijd heb ik een borrel tot mij genomen om weer een beetje kalm te worden. Toen ik de ketel later onderzocht bleek een soldering bij het peilglas kapot te zijn. Dat zal de oorzaak van de stoom-explosie geweest zijn."
Tot zover het getuigenverslag. De arbeidsinspectie was snel ter plekke en heeft verder weinig kunnen doen. De ketel is voor nader onderzoek opgestuurd naar de fabrikant. Bij de brand zijn, volgens het hoofd van de plaatselijke brandweer, geen asbest-deeltjes vrijgekomen. De schade bleef beperkt tot een vlek op de tuintegels, waarschijnlijk veroorzaakt door met stoomolie vervuild water.
Wegens dit ongeval is de bouw van de Otto Lauffer tijdelijk gestaakt.
We zullen u van nieuwe ontwikkelingen op de hoogte houden.
Van onze correspondent
Hedenavond vond er op de bouwwerf van het modelvaartuig "Otto Lauffer" een zware explosie plaats. Omwonenden zagen een grote stoomwolk en een vliegende ketel, waarna zich een korte, maar hevige gasbrand ontwikkelde. Gelukkig was de bedrijfsbrandweer van de werf onmiddellijk ter plekke en kon de brand beperkt blijven tot het uiteinde van de gasslang. De BHV hoefde geen assistentie te verlenen, er zijn geen gewonden gevallen. De bouwer van het vaartuig, de R. van E. te B. verklaarde achteraf: "Ik had juist de ketel gevuld, de veiligheid getest, het smeertoestel gevuld, bewegende delen geolied en de ketel op stoom gebracht. Bij een druk van 1,4 Bar begon de machine te lopen: zoals gewoonlijk als een naaimachientje. Ik draaide me net om om iets van de tuintafel te pakken, toen ik een explosie hoorde en omgeven werd door een stoomwolk. Ik schoot achteruit. Tussen mijn voeten lag de gastank, die van de ketel afgeschoten was, en uit de gasleiding kwamen vlammen. Door de gaskraan dicht te draaien kon ik die blussen. De ketel lag een meter verderop te sissen. Die heb ik eerst laten afkoelen. In de tussentijd heb ik een borrel tot mij genomen om weer een beetje kalm te worden. Toen ik de ketel later onderzocht bleek een soldering bij het peilglas kapot te zijn. Dat zal de oorzaak van de stoom-explosie geweest zijn."
Tot zover het getuigenverslag. De arbeidsinspectie was snel ter plekke en heeft verder weinig kunnen doen. De ketel is voor nader onderzoek opgestuurd naar de fabrikant. Bij de brand zijn, volgens het hoofd van de plaatselijke brandweer, geen asbest-deeltjes vrijgekomen. De schade bleef beperkt tot een vlek op de tuintegels, waarschijnlijk veroorzaakt door met stoomolie vervuild water.
Wegens dit ongeval is de bouw van de Otto Lauffer tijdelijk gestaakt.
We zullen u van nieuwe ontwikkelingen op de hoogte houden.