Vandaag eindelijk eens een paar uurtjes met mijn nieuwe freesmachine aan de gang geweest. Zoals eerder gemeld, even het drijstangtooltje van Dirk namaken, met behulp van tekening van Ruud.
Voor een eerste keer helemaal niet slecht!
Eerst wat geoefend om het blokje staal helemaal mooi haaks te krijgen. Ook voor het eerst gewerkt met de kantentaster gewerkt. Dat werkt toch wel handig. Met bloknootje en pen de “berekeningen” maken. Ging nog wel een paar keer fout, maar dat is was mijn eigen schuld. Niet goed doorgedacht. Ook bleek mijn machineklem toch niet goed haaks te zijn opgesteld, dus ook weer over moeten doen
Blokje in de machineklem, met behulp van kantentaster en blocnote/pen, precies het midden bepaald. Toen de geleiding erin gefreesd, de ronding op het eind. Daarna ook de middensleuf erin gefreesd. Met een tweelips 6mm frees er gewoon langzaam doorheen geboord en dan maar op en neer.
Daarna het tweede blokje staal op maat en haaks gemaakt. Ik heb ook een setje 4- en 2-lips frezen gekocht. Tot en met 16mm. Blokje is 15mm dus daar kon ik mooi met de 16mm frees overheen om de maat precies te krijgen. Wel blokje even goed vastzetten. Een 16mm frees geeft behoorlijk wat kracht op zo’n blokje.
Ik moet nog wel goed doordenken hoe ik mijn freesmachine netjes schoon kan houden. Het is best lastig om alle spaanders uit de tafel te krijgen. Wellicht met een stofzuiger? Ik heb nog een oude staan. Ik weet niet of stofzuigers erg goed tegen spaanders/olie kunnen. De meeste hebben papieren zakken. Misschien gewoon eens proberen, wellicht overdenk ik het teveel.
Ik moet ook betere verlichting installeren zodat ik kan zien wat ik doe. Moest nu af en toe wat zaklampjes e.d. gebruiken. Mijn oude Proxxon machientje stond gewoon op mijn werkbank. De tafel van de Proxxon was aan beide zijde open, dus de spanen kon je er zo uitvegen. En voor verlichting heb ik zo’n bureaulamp die je in iedere stand kan draaien. Dus maar weer even op zoek.
Als laatste nog even een vraagje over de digital verticale DRO. Volgens mij zitten deze units, identiek, op heel veel andere machines.
Mij viel op dat de display vanzelf uitschakelt. Is dat normaal, kan er niets van in het handboekje vinden. De hoofdschakelaar/noodstop schakelt niet de spanning op dit display. Zolang de stekker in het stopcontact zit, blijft ie het doen, totdat ie vanzelf uitgaat. Wellicht zit er een batterijtje in?
Ik heb de afgelopen dagen uren op het Internet gezeten, op zoek naar ee goede DRO en twee glaslinialen, met hoge resolutie (1 uM). Die Chinese website blinken niet uit in gebruikersgemak. Nog een paar buitengewoon frustrerende chatsessie met China gehad. Engels is toch nog steeds een heel groot probleem voor ze.
Maar goed, uiteindelijk gelukt. Tenminste, dat zal natuurlijk nog moeten blijken. Orders geplaatst bij twee verschillende bedrijven. Een voor de DRO, een voor de twee linialen met de juiste lengte. Als ik de websites mag geloven, is alles op voorraad in Spanje en heb ik alles uiterlijk begin januari 22 in huis. Duimen maar!
Jeroen