Vond mijn nieuw geproduceerd tooltje voor de frees er wel mooi uitzien.
Alleen, er was een probleempje. Ik had op de draaibank in een keer het gat geboord en geruimd. Zat op de een of andere manier een beetje scheef. Aan de ene kant keurig in het midden, maar de boor was ruim 0,5mm verlopen aan de andere kant. Snap niet zo goed hoe. Losse kop uitlijning nog een keertje bekeken, maar is allemaal prima.
Dus maar een poging twee:
Gaatje voor het borgboutje boren. Even het midden zoeken. Vorige week bij HBM had ik dit setje voor een paar Euro meegenomen, zogenaamde wigglers. Een variatie op de randentaster.
Dus maar gelijk even proberen. Moet zeggen, werkt verassend goed en de herhaalbaarheid is erg hoog. (beter dan een paar duizendsten op de DRO)
Gat geboord en getapt
Werkstukje ingespannen, de boel uitgeklokt, mijn nieuwe tooltje met de frees in de machine. Zo moet het gaan gebeuren!!
Resultaat valt tegen, net als eerdere testjes.
Hier zie je dat de frees is weggelopen. Of beter gezegd, de frees heeft het werkstuk laten draaien tijdens de zijwaartse verplaatsing. De twee remmetjes van de verdeeltafel stonden wel vast, maar dus niet vast genoeg. Tijdens het frezen staat allen te schudden en te trillen. Dit terwijl ik slechts 0,6mm diep ga.
Hoe dan ook, goed om te weten. Ik ga terug naar mijn vorige opstelling.
Met het asje in de vierklauw kan ik eenvoudig de werkstukjes wisselen. Slechts ter controle nog een keer de meetklok erop.
Er viel me nog wel iets anders op. Als je goed kijkt kun je zien dat er een hele kleine spleet zit tussen het asje en de tanden van de klauw. Dat hebben ze alle vier. Het lijkt erop dat ze alle vier een beetje kantelen als je aandraait. Asje is absoluut recht (niet taps). Dit is de vierklauw die was meegeleverd bij mijn andere kleine, en heel goedkope, verdeeltafeltje. Alle waar naar zijn geld zullen we maar zeggen.
Jeroen