Bouw van de XXI met een schaal van 1:38

Discussie in 'Duikboten' gestart door Joop.O.H., 22 jul 2004.

  1. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Fred

    Ja Fred,zo heeft ieder zijn eigen manier van bouwen.Bij die luidspreker van mij vindt ik het voordeel dat er meteen een ruimte achter zit die als klankkast kan dienen waardoor er een beter geluid ontstaat.Ik zoek alleen nog een betere dieselgeluids-generator,die van mij (komt bij Conrad weg)heeft meer een geluid van 'n een pitter dan van een echte diesel motor.Wie weet waar ik een betere kan kopen?

    De ontwikkeling van mijn tprpedo's,6 stuks,schiet aardig op.Ik zal een dezer dagen wat foto's en een filmpje van de proefvaart van de torpedo's op mijn site zetten.

    Gr.Joop
     
  2. vir niks ni bang ni boot

    vir niks ni bang ni boot In Memoriam

    Lid geworden:
    14 jan 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    pingjum-friesland
    hoi Joop
    ik zal eens zoeken ik heb nog een diesel geluidgenerator misschien kunnen we ruilen het is er in iedergeval een met meer cilindergeluid en af te stellen en zo eenpitter is voor mij misschien van toepassing omdat ik tussendoor een opduwertje gebouwd heb en die had een listermachine een pits.
    groeten fred
     
  3. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Fred

    Als je die geluidsgenerator ergens opgedoken is laat mij dat dan even weten,dan kunnen wij kijken hoe we dat oplossen.

    Ik heb de foto's van de torpedo's bij geplaatst en onder de laatste foto staat een link naar de vaart van de torpedo zo als die moet zijn.

    Hieronder nogmaals voor het gemak mijn link.

    http://home.planet.nl/~oldeh030

    Gr.Joop
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo joop

    na het bekijken van je toren een klein vraagje

    staan je periscopen en snorkel niet verkeerd ???????

    of hebben die van robbe weer zooi gemaakt
    want dan heb ik een probleem dan staan ze bij mij verkeerd :D 8O


    spijtig dat de foto's bij de posting over de u2540 weg zijn anders kon je vergelijken


    hier zouden ze moeten staan

    http://foto.modelbouwforum.nl/uploads/afb8711.jpg[/img

    [img]http://foto.modelbouwforum.nl/uploads/afb8712.jpg[/img

    [img]http://foto.modelbouwforum.nl/uploads/afb8713.jpg[/img

    moderatoren kun je die nog terug halen aub


    groeten raf
     
  5. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Ik heb hier het boek "Unterseeboote"van Robert Jackson.
    En zoals ik al eens geschreven heb was elke XXI anders.
    In dit boek staan 2 XXI naast elkaar en beide hebben ze andere dingen op de toren staan.
    Er zijn 55 boten vaarklaar geweest en vele anderen hebben nog niet eens water gezien.
    Die waren al kapot door bombardementen voor ze klaar waren.
    Welke opbouw is nu de goeie?
    De foto's zijn beide verschillend zowel romp als opbouw.
    Zowel Joop als Raf hebben het juiste model gebouwd.
    Wil de echte XXI bovenwater komen :D :D

    Hein
     
  6. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Hein

    Ik hoop wel dat hij weer boven water komt,maar het is niet de echte.
    Ik heb de torpedobuizen gemaakt zo als ze op het type XXI-C gemaakt zijn,die heeft oorspronkelijk 18 buizen,6 voor en 12 aan de zijkanten,voor de buizen aan de zij kant had ik geen plaats voor.
    De snorkel zit bij mij aan de linker kant en dat is door mijn eigen fantasie gedaan,ik kan het zo omzetten maar vindt het wel goed zo.
    Ook de afmetingen kloppen niet,ik had hem eerst 2.6 mtr.gemaakt,maar dat was voor mij niet handelbaar en teruggebracht naar 2 mtr. maar de breette en diepte heb ik wel overeenkoment met die 2.6 mtr.aan gehouden anders kon ik mijn apparatuur er niet in kwijt.

    Op het Duitse U boot Forum heb ik er al genoeg kommentaar op gehad,maar die zijn toch wat fanatieker dan wij,alleen de manier van bouwen vonden ze geniaal doordat ik de mal van schuim heb gemaakt ipv hout.
    Ik vindt het prima zo en die hem niet wil zien moet maar de ander kant op kijken.
    Alles werkt tenminste naar tevredenheid.

    Gr.Joop
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo joop


    ik wil hem zien zoals jij hem gebouwd hebt
    geen probleem dus voor mij

    en zoals ik reeds meer malen heb gezegd iedereen bouwd naar zijn kennis en kunnen

    mijn eerste skipjack trok meer op een bom dan op een skipjack maar hij vaarde en ik had een duikboot

    groeten raf
     
  8. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hallo Joop,
    je hebt voor 500% gelijk.
    Als ze het niet goed vinden kijken ze maar de andere kant op.
    Ik heb het met mijn 206 hetzelfde.
    Die vaart nu nog dus kom je wel vaak mensen tegen die er op gevaren hebben.
    En dan is er ook altijd wat.
    Ik heb de Nederlandse vlag er ook op, mag ook niet van de Duitsers.
    Het schip is naar Nederland verkocht en Nederlanders varen niet met de Duitse vlag, doen de Argentijnen ook niet. :( :(
    Het is precies zoals ik schreef, de originele waren ook allemaal anders.
    Ik zie hem wel in Lelystad. :) :)

    Hein
     
  9. vir niks ni bang ni boot

    vir niks ni bang ni boot In Memoriam

    Lid geworden:
    14 jan 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    pingjum-friesland
    hoi joop nog even tussendoor er is ook secondenlijm wat wel tegen water kan daar worden nl.de flexible zakken mee gelijmt die norbert bruggen verkoopt ik heb hier ook een secondenlijm gevonden treebond waarmee ik rubberfolie heb gelijmt voor een trimtank het prijskaartje is vrij hoog ik dacht iets van 20 euro .
    diesel geluid schakelen met een servo en microschakelaar misschien een idee dan kan je hem aan en uit zetten.
    groeten fred
     
  10. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hi Fred

    Ik zal achter zo'n tube lijm aan gaan om een te bemachtigen.

    Het dieselgeluid kan ik aan en uit schakelen via een schakelaar van de module op mijn zender,dan heb je dat geluid niet altijd om je oren te jammeren,tijdens het duiken wordt hij ook uitgeschakeld door een vlotter.

    Nog bedankt voor te tip.

    Gr.Joop
     
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Fred,

    waar heb je dat "treebond" gevonden, dat wil ik ook wel eens proberen. Als je de naam zo hoort kun je er ook bomen mee lijmen.... :lol:
    Ik wist niet beter dan dat alle CA lijm weer zacht werd met water, maar als het voor rubber zakken als duiktanks word gebruikt zal het goed gaan. (inderdaad, nooit te oud ...! :wink: ) En Norbert Brüggen weet geloof ik wel waar hij het over heeft.

    Groeten, Lex.
     
  12. vir niks ni bang ni boot

    vir niks ni bang ni boot In Memoriam

    Lid geworden:
    14 jan 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    pingjum-friesland
    hoi lex ik vond het bij ijzerhandel van smeden in harlingen maar loctite406 is ook goed 20cc 20 euro als je met deze spullen werkt met aceton ontvetten en eventueel wat opschuren.ik heb nog even verdergekeken de importeur van treebond = viba nv(nederland)
    postbus 441 2700 AK zoetermeer tel= 079-3418881 misschien kan je vragen naar het dichts bijzijnde verkooppunt. succes
    groeten fred
     
  13. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hi Lex

    Hi die Lex,ook back in town?Wat bedoel je bomen of bommen? als beide is moet het wel goed spul zijn.

    Ik wil proberen om een trim/regel tank voor mijn boot te maken,alleen weet nog niet hoe?waar laat je de lucht die je verplaatsen moet tijdens het vullen, en bij het leeg pompem waar de lucht weer vandaan komt om de lege ruimte weer op te vullen,ik ben maar een leek in dit stadium en de eerste keer dat ik zo iets wil maken.Ik wil het wel simpel houden zonder toeters en bellen er aan,het liefst een armen en benen installatie zodat het overzichtelijk blijft.

    Goede raad hoeft niet duur te zijn!

    Gr.Joop
     
  14. jeroenkok

    jeroenkok

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    251
    Locatie:
    enschede
    @ joop,
    de lucht laat je gewoon via je ontluchting in en uit je boot lopen, wel opletten dat je niet zoveel water in je trimtank pompt dat je ook je boot aan het volpompen bent .... automatische afslag ?
    je kan ook een rubberzak zoals norbert die heeft gebruiken als trimtank.....

    groeten, jeroen
     
  15. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi Joop,

    misschien een optie om een mini-zuigertank te maken, oftewel een ieniemieniefrutselprutsel uitvoering van de zuigertanks die Engel maakt. Voordeel van dit soort tanks is dat ze zonder problemen de lucht die ze uit de tanks halen om water binnen te laten in de WTC persen, en zodoende daar een overdruk creëren. Laat je ze 'blazen' dan nemen ze die overdruk gewoon weer op... Volgens mij is jouw 'bootje' groot genoeg om wat overdruk op te nemen. En als ik praat over 'overdruk' moet je je niet voorstellen dat je boot bol gaat staan: mijn 206-in-aanbouw heeft bij 85% vulling van de tanks (neutraal getrimt onder water) een een 'overdruk' van 0,12 bar (volgens meneer Engel). De 100% vulling van de tanks is 2x 500cc. Verder is de boot 1.50 lang, waarvan ongeveer 1.30 WTC. Bij jouw boot zou een dergelijke 'overdruk' bij gebruik van een trimtank (of 2) van 50cc misschien 1% zijn....
    Omdat je het nu hebt over een trimtank is de inhoud hiervan ongeveer gelijk aan een grote injectiespuit: en deze oplossing heb ik wel meer besproken zien worden (alleen niet in de praktijk zien werken).
    De overdruk die je dan krijgt in jouw XXI is dan volgens mij te verwaarlozen, en een klein motortje met passende overbrenging krijgt die injectiespuit zonder problemen heen en weer.
    Misschien is een injectie-spuit-achtige trimtank voor jouw een betere oplossing dan de 'ziekenhuis'-tanks. Lijkt mij trouwens ook wat betreft technologie beter in de ingewanden van je boot staan.

    Groetzen,

    Jos
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo



    die tank kan je zelfs buiten je drukromp monteren als je plaats gebrek hebt

    je steekt de tank door je drukromp naar buiten en de rest blijft binnen
    een dikke servo krijgt die zuiger ook over en weer en je kunt juist bepalen met BV een schuifregelaar op je zender hoeveel je trimt

    een baxterzak of toestanden met een pomp zou ik inderdaad niet gebruiken
    het gaat te traag en de reactie snelheid komt altijdt telaat
    je kan ook je accu verschuiven als je de plaats hebt dit kan ook met een servo
    ik zelf heb het systeem niet en vind het ook niet nodig
    groeten raf
     
  17. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hallo Joop,
    wat wil je met een trim regel "tank"?
    Is hij om na dat je de boot vol hebt tot bv bovenkant toren op de waterlijn het laatste stukje te laten zakken?
    Of om hem te stabiliseren?
    Bij het eerste zou ik een kleine duiktank of zo'n rubber zak die Norbert Bruggen heeft maken (vraag maar eens aan Fred die maakt ze ook).
    Bij het horizontaal leggen van de boot kun je ook met accu's of een gewicht schuiven.
    Dit neemt wel meer plaats in.
    De lucht die je uit de tank of zak laat om te trimmen moet je wel in de boot laten en niet er uit pompen.
    Anders als de tank leeg moet waar haal je je lucht dan vandaan.
    Je drijfvermogen ben je kwijt als je de lucht afvoert naar buiten.
    Bekijk het anders eens hoe anderen het gedaan hebben als we in Lelystad zijn.
    Hier schrijven en vertellen is makkelijk maar het moet ook duidelijk zijn.
    En zien zegt meer dan 1000 woorden.
    En de een vindt het belangrijk en de ander vindt het onzin.
    Helmuth Hunh heeft dat in al zijn 7 boten.
    Die zitten echt vol techniek waar de meesten alleen maar van kunnen dromen.

    :idea: :idea: :idea:

    Hein
     
  18. vir niks ni bang ni boot

    vir niks ni bang ni boot In Memoriam

    Lid geworden:
    14 jan 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    pingjum-friesland
    hoi joop
    het eea is niet helemaal duidelijk maar als het alleen om de balans gaat dan is het een kwestie van grammen voor of achter en dan is een gesloten systeem een oplossing dat vraagt ook niet om veel ruimte twee potjes wat dun leiding werk en een balans regelaar en een tandwielpomp ik krijg hier geen tekening op gezet om het duidelijker te maken.
    maar het is links - rechts een potje met daartussen een pomp dus een ringleiding anders kan je het water niet verplaatsen de balansregelaar stuurd de pomp links en rechts om maar hier is misschien wel weer een variant op te maken het gaat om het idee nou nog uit werken naar je eigen situatie mits je de ruimte hebt,en de snelheid ja dat is een heet hangijzer wat is belangrijk.
    groeten fred
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo



    als het alleen om balans gaat kan het ook nog anders
    je kan dan water uit je hoofd duiktank nemen

    dan verander je niets aan je gehele gewicht maar verplaatst een klein beetje naar voor of achter

    dit kan door een plastiek spuitje aan een servo te koppelen
    maar je hebt dat systeem alleen maar nodig als je stil licht onder water (onder het oppervlakà
    als je vaart heb je niets aan dat systeem daar je duikroeren dan belangrijker zijn en meer invloed hebben dan je trimtank

    mijn visie is hoe meer je der insteekt hoe meer der stuk kan geraken
    als mijn XX1 vaart en hij heeft problemen met stabiliteit dan ga ik er eerst over denken om er iets aan te doen niet er voor


    groeten raf
     
  20. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hallo,
    op onderstaande foto's kunnen jullie zien wat je allemaal in een boot kan stoppen aan elektronika.
    Er zit in deze boten ook letterlijk alles in wat je je kunt bedenken.
    Als alle 7 boten in het water liggen varen ze in een konvooi met een precies te bepalen afstand van elkaar, ze komen ook niet in de bochten dichter bij elkaar.
    Deze boten zijn gemiddeld meer dan 20-25 jaar oud.
    Er wordt wel gemoderniseerd, dat is ook aan het nr van de boot te zien.

    http://www.mijnalbum.nl/Foto=WNT4BHPT

    http://www.mijnalbum.nl/Foto=6TP3SMSN

    http://www.mijnalbum.nl/Foto=FJJVRXBC

    http://www.mijnalbum.nl/Foto=UHYUXE6O

    Klik de link van de foto's maar eens aan.
    De boten zijn allemaal even lang en dik!
    Ze hebben een vergulde toren.
    De stabilisator tanks werken altijd!
    De boot licht in de lengte richting gezien dus ook altijd horizontaal!
    Het geheel wordt bedient met een heel oude tiptoets zendinstallatie.
    Helmut "programeerd" zijn boten en gaat koffie drinken en kan makkelijk een hele dag varen.
    Er kan dus ook wel veel kapot gaan maar persoonlijk heb ik het nog nooit gezien dat er wat kapot was.

    Hein
     

Deel Deze Pagina