Bouw van Debbie, tweetakt motor

Gisterenavond weer een stukje verder gekomen. De diverse gaten geboord en getapt voor het cilinderdeksel:

Eindelijk een keertje mijn nieuwe machineklem kunnen gebruiken

P9110001.jpg


Toch maar zo’n verzinkboortje met de (voor mij) juiste maatvoering gekocht:

P9110003.jpg


M4 tappen

P9110004.jpg


Past allemaal keurig!

P9110005.jpg


P9110006.jpg
 
Ziet er netjes uit Jeroen, je hebt op deze manier de boutkopjes allemaal netjes in het midden van het verzinkgat (het oog wil ook wat).
Ik hoop dat we komende week bericht krijgen dat de cursus doorgaat ik kijk er wel naar uit.
Ik heb nog wel wat vragen, en de nodige aanwijzingen nodig voor b.v. het zilver hardsolderen.
Groet,
Ruud.
 
Eindelijk de laatste paar dagen wat tijd gehad om aan Debbie te besteden!

Ik wilde in een keer de gaten door het opsluitplaatje voor de Oring van de zuigerstang en de cylinder bodem plaat boren. Dus met behulp van een boutje, wat ringetjes en een moertje de twee op elkaar vast gezet.

P9150001.jpg


Vervolgens in een keer doorgeboord met boortje 1.6mm, daar dit uiteindelijk een M2 draad gaat worden. Ik heb niet zo’n hele kleine verzinkboor, maar een gewoon boortje geeft met die kleine maatjes ook een net resultaat.

P9150002.jpg


Vier keer M2 tappen. Heel voorzichtig, wat je wilt niet dat je tap breekt! En een M2 tap is heeeeel klein en breekt heeeeel gauw!

P9150003.jpg


Even een proef montage! Ziet er prima uit, al zeg ik het zelf!

P9160006.jpg
P9160006.jpg


Volgende klusje, draad tappen in het gat voor de injectie van het gasmengsel. Gat had ik eerder al geboord, onder een hoek. Ik wilde voor het tappen toch de boel een beetje goed in de bankschroef krijgen. Dus een beetje rommelen met wat hulpstukjes

P9160007.jpg
P9160008.jpg
P9160009.jpg


Tappen maar, gelukkig een beetje normale maat (M6)

P9160012.jpg
 
Jeroen,

Nu de cursus niet doorgaat, zal ik de bougie en de ringetjes wel opsturen.
Als je mij even je adres gegevens stuurt ruud.groen@kpnmail.nl zal ik je het dit weekend toesturen, dan kun jij ook weer verder.
.

Hartelijk dank Ruud, zeer gewaardeerd, mailtje verstuurd.

Ik ben nog niet aan het soldeergedeelte van Debbie toegekomen, maar dat gaat natuurlijk wel komen. Dus ik hoop dat ze toch snel een cursus van de grond krijgen

Jeroen
 
Vier keer M2 tappen. Heel voorzichtig, wat je wilt niet dat je tap breekt! En een M2 tap is heeeeel klein en breekt heeeeel gauw!

Je hebt een mooi machine park.
Maar soms begrijp ik je niet.
Nu over het tappen van schroefdraden.
Jij boort eerst alle kernboringen, en ga dan uit de "vrije" hand tappen.
Bij kleine schroefdraden gebruik ik geen wringijzer, op de onderstaand het gebruikte voor < 2mm.
SAM_3247 verkleind.jpg

Van links naar rechts, een geleider met aangescherpte punt voor detecteren van de boring, de handtap en een oude pennentang voor kleine stiftjes.
Onderstaand in de machine:
SAM_3248 verkleind.jpg


Detail, de verticale geleiding van het tapgereedschap over de geleide pen.

SAM_3249 verkleind.jpg


Door de geleiding worden er geen dwarskrachten op de tap uitgeoefend.
Groet, Henk
 
Tappen

Als ik het kerngat geboord heb
blijft het werkstuk in dezelfde positie zitten
om gelijk als volgende stap de schroefdraad te tappen.
De tap volgt dan precies het boorgat.

Een oorzaak van tappen die breken is dat de tap niet het boorgat volgt maar schuin wegloopt.
Dit schuinweglopen kan de tap zelf zelden corrigeren om toch recht het boorgat te volgen.
Te veel kracht op de tap met als gevolg een tapbreuk.
Zonde.

Verder is uiterst belangrijk dat boormaat en tapmaat ook aansluiten aan elkaar.

Willum
 
Laatst bewerkt:
Henk, Willem, weer bedankt voor de adviezen. Mijn allereeste projectje wat ik op mijn draaibankje maakte was een zogenaamde tap follower

P9190002.jpg


Maar op mijn mijn freesmachine is deze lastig te gebruiken in combinatie met een wringijzer, omdat de afstand van de kop tot the kolom relatief klein is. Ik moet nog een keer een wringijzertje modificeren. Voor die hele kleinet taps lijkt me zo’n pennentang ook wel wat.

Van het weekend begonnen aan de glijbus voor de zuigerstang, deze is gemaakt van brons. Gelukkig had ik genoeg brons ingekocht!

P9190001.jpg


Dit is een onderdeeltje waar de maatvoering heel precies moet. Dus aftekenen en meten, en meten en nog een keer meten

P9190003.jpg


Ik ben wel tevreden met het resultaat!

P9190004.jpg


Het flensje moet precies in het opsluitplaatje passen wat ik eerder maakte. Was in eerste instantie een fractie te hoog. Kon net met mijn nagel een randje voelen. Even met wat polijst pasta aan de gang en past nu perfect. Volledig vlak

P9190005.jpg


Volgende stap is het inpersen van de glijbus in de cylindplaat. Daarna boor en ruim ik het gat voor de zuigerstand op de juiste diameter (6mm)

Jeroen
 
Jeroen

Je zelfs gemaakte tap follower
upload_2020-9-20_19-38-20.png

Ik heb de tekening gezien enkele berichten geleden.
Mooi ding, stabiel.

Foto links,
Als ik al een boorgat in een werkstuk heb
en ik moet daar de center van weten
om er draad in te tappen
doe ik dat met een centerpunt
met een op de draaibank aangedraaide punt.
Een passende hss boor in het boorgat en daarmee centreren gebeurd ook.

upload_2020-9-20_20-1-2.png
upload_2020-9-20_20-2-38.png

foto w.p. 9-2020

Foto rechts moet ik nog steeds een keer het idee uitwerken.
Het idee is een taphulpstuk te maken dat zo werkt als mijn snijplaathouder.
(Die snijplaathouder heb ik hier al eens laten zien.)
Hier schuift de boorkop over een asje zoals jou tap follower.
Toch nog een keer maken, komt nog wel.

Veel modelbouwplezier Jeroen,
Willum
 
Is iets vreemds met het forum. Ik probeer mijn foto’s te uploaden, zijn hetzelfde formaat als eerder, maar ik krijg melding dat de afbeelding te groot zijn.
Ik heb ze al kleiner gemaakt 750Kb, maar gaat nog steeds niet? Is er iets mis met de upload functie?
Jeroen
 
Laatst bewerkt:
Problem met de foto’s opgelost. Was iets raars gegaan met de conversie van RAW naar JPEG; Kan ze helaas niet meer naar het juiste formaat omzetten. Dus jullie moeten me maar geloven. De glijbus voor de zuigerstang heb ik nu in de cilinderbodemplaat geperst. Cilinderbodemplaat half uurtje in de oven van mijn vrouw, dan gaat het wel zo makkelijk en daarna het gat in de glijbus geboord en geruimd.

Vandaag aan de gang gegaan met de zuigerstang. Gemaakt uit een stuk rond van 10mm.

P9270008.jpg


Op maat gebracht:
P9270009.jpg


Is ook weer gelukt!

P9270011.jpg


Was nog wel een heel gedoe om het allemaal precies pas te krijgen. Maar het ziet er wel netjes uit en beweegt zonder speling.

P9270014.jpg

Bovenstaand dus ook bewijs dat de glijbus dus echt erin zit

Jeroen
 
Vanwaar de handschoen? je lijkt mij niet iemand die bang is voor smerige handen.
.

Je wil toch niet met je haren in de draaibank komen ? veiligheid voor alles.

Nee Ruud, ik ben niet bang voor smerige handen. Alleen, door decennia werken met mijn handen heb ik wat allergieën opgelopen. Als ik sleutel aan mijn oldtimers draag ik altijd handschoenen, anders gaat het absoluut mis. Allerlei eczeem, opzetten van mijn vingers e.d.

In verband met de veiligheid draag ik geen handschoenen tijdens draaien, boren en frezen. Altijd ringen en horloge af, korte mouwen. En tot nu toe gaat het gelukkig goed. Zijn natuurlijk allemaal vrij schone materialen waar we meewerken en ik ben erg voorzichtig met snijolie. Dus de veiligheid gaat hier altijd voor. En gelukkig nog geen problemen gehad.

Ik was na het klussen aan Debbie nog wat aan rommelen in mijn garage, schoonmaken e.d. toen bedacht ik dat ik nog een fotootje met de drijfstang door het cilinderdeksel wilde hebben. Maar toen had ik al weer mijn handschoenen aan. Vandaar te zien op deze foto.

Ik sta er normaal niet eens bij stil. Als ik mijn garage binnenstap is het eerste wat ik doe; handschoenen aan. Als ik dat niet doet, krijg ik geheid last. Het is pas een jaar of vier dat ik er last van heb. Ik heb nog wat andere middeltjes geprobeerd. Aan boord hadden we vroeger speciale creme die ook dit soort effecten moest voorkomen. Maar bij mij werkt niets meer, anders dan handschoenen. Sleutelen met handschoenen vond ik helemaal niks. Maar ik ben er nu goed aan gewend. Ik heb ook verschillende handschoenen voor verschillend klusjes.

Het is een vervelende bijkomstigheid. Ik kan er zonder problemen 100 mee worden. Maar het is in zekere zin cumulatief. Hoe vaker en langer ik mijn handen bloot stel, hoe moeilijker ik er weer van de mogelijke diverse symptomen vanaf kom. Dus dan maar handschoenen, tenzij ik draai, boor en of frees.

Mens moet wat!

Jeroen
 
Vroeger veel met gasolie gewerkt?.
De ouderwetse gasolie met hoog zwavel aandeel was zeker niet goed voor je handen.
Inmiddels heb je ook ontdekt, dat al die verkooppraatjes van beschermende crèmes niet werken.
Je hebt dit geaccepteerd, en je hoeft nu alleen nog maar 100 te worden.
Groet, Henk
 
Laatst bewerkt:
ik ben niet bang voor smerige handen
Jeroen, het was maar als grap bedoeld hoor.
Maar het is idd lastig als je last hebt van allergieën.
Ik ken het, mijn zoon werkt met nikkel en ook dat kan heftige allergieën oproepen.
Ik heb net een mailtje ontvangen om de lascursus op 17 oktober te houden, voor mij geen probleem, hoop maar dat dit hem gaat worden.
Groet,
Ruud.
 
Ruud,

Ik heb net een mailtje ontvangen
om de lascursus op 17 oktober te houden,
voor mij geen probleem,
hoop maar dat dit hem gaat worden.
Groet,
Ruud.


Hardsolderen,
Dat is toch weer mooi.
Wat ga je daar allemaal hardsolderen?

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Wat ga je daar allemaal hardsolderen?
Nog geen idee Willum, ik laat het allemaal over mij heen komen en hoop er een boel te leren.
Wat ik in dit stadium van modelbouw het meest moeite mee heb, is wat ik pas heb moeten doen het zilversolderen van de krukas (gewoon staal) van mijn hit & miss motor.
Ik hoop dat we zoiets ook kunnen behandelen.
Groet,
Ruud.
 
Back
Top