Bouw van Debbie, tweetakt motor

"R Groen,
Nog geen idee Willum,
ik laat het allemaal over mij heen komen en hoop er een boel te leren.
Wat ik in dit stadium van modelbouw het meest moeite mee heb,
is wat ik pas heb moeten doen
het zilversolderen van de krukas (gewoon staal) van mijn hit & miss motor.
Ik hoop dat we zoiets ook kunnen behandelen.
Groet,
Ruud.


Ik schat dat je tijd te kort komt.
De mogelijkheden die geboden worden zijn zeer uitgebreid.
Ik raad je aan zoveel als mogelijk te solderen.
Zo veel als mogelijk werkstukken maken.
Heb je vragen stel ze.
Het lesboek dat je krijgt heb ik gezien, een naslagwerk.
Komt goed Ruud. Geniet er van.
Trouwens, Limburg, is er vlaai die zaterdagmorgen?

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
06.30 uur vertrekken? (En ook nog alleen zeker?)
Maak je dan geen omweg?
Iets meer dan twee uur voor jou toch?
08.30 open 09.00 uur beginnen.
Volgens mij heb je dan vooraf nog genoeg tijd voor nog een krentenbol met goei boter.

Je hebt er wat voor over.
Petje af Ruud.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Vroeger veel met gasolie gewerkt?.
De ouderwetse gasolie met hoog zwavel aandeel was zeker niet goed voor je handen.
Je hebt dit geaccepteerd, en je hoeft nu alleen nog maar 100 te worden.

Vroeger op de koopvaardij met zware stookolie gewerkt. Als je dan de brandstofseperator moest schoonmaken, of bijvoorbeeld het inlaatspoelkanaal in moest was dat niet echt prettig. Het meest verraderlijke is waarschijnlijk mijn tijd in de offshore geweest, Smit Lloyd op de bevoorradingshepen en achorhandelingschepen. In de jaren tachtig gingen die ook zogenaamde drilling mud voor de oil rigs vervoeren. Je wist nooit wat je nou precies aan boord had. Een grote chemische cocktail. Normaal gesproken zou je nauwelijks met je handen in contact komen. Maar dit was iets nieuws toentertijd. SmitLLoyd had zogenaamde slangenpompen hiervoor laten installeren. Gingen om de paar dagen stuk en dan spoot de mud door het ruim/machinekamer. Was verder wel een leuke stoere tijd en ik denk er nog steeds met veel plezier aan terug.

Op naar de soldeercursus op de 17e. Dat is als het door kan gaan ivm de nieuwe Coronamaatregelen?

Jeroen
 
Voor de cursus solderen. Ik vind het gewoon leuk om weer eens wat oude kennis op te halen. En in alle eerlijkheid heb ik nooit veel aan hard solderen gedaan.
Voor Debbie lijkt het solderen allemaal nogal eenvoudig. Maar ik neem in ieder geval deze tekeningen mee. Suggestie hoe ik dit moet aanpassen, wat voor soort brandertje e.d.?

Soldeeronderdelen sheet 9.jpeg

Soldeeronderdelen sheet 10.jpeg
 
Gisteren het gaffeltje afgemaakt. Redelijk recht toe, recht aan klusje!

PA010003.jpg


Ziet er wel netjes uit:

PA010004.jpg


Maar met de zuigerstang erin zag ik dat er toch een probleem is. Zit niet mooi recht. De draad op de zuigerstang is, bij nader inzien, niet zo heel netjes. Dus die zuigerstang moet ik denk ik opnieuw doen.

PA010005.jpg


Driemaal recht is scheepsrecht. De derde poging voor de zuiger is beter gelukt!. Alle maten goed.

PA010006.jpg


Afsteken gaat ook steeds beter!

PA010007.jpg


Ik ben nog steeds niet tevreden over de losse kop van mijn draaibanken. De uitlijning lijkt toch iedere keer een probleem. Het is ook buitengewoon lastig om de boel goed uit te lijnen. Dus ik ga dit weekend eens wat modificaties proberen te maken. Vier stelboutjes zodat ik ‘m wat gemakkelijker kan uitlijnen.

Jeroen

PA010009.jpg
 
Dus ik ga dit weekend eens wat modificaties proberen te maken. Vier stelboutjes zodat ik ‘m wat gemakkelijker kan uitlijnen.

Ik ben echt benieuwd hoe je dit gaat doen.

Vraag, waar dient het sleufgat in de voet voor?
Kan jij hierin niet een (stoot)blokje vastschroeven en hiervoor ruimte frezen in de bovenkant?
Waarom ik dit vraag?
Bij mijn draaibank, bij mijn draaibank zit het blokje in de bovenkant en de stelschroeven in de onderkant, zie scan van de tekening:

Losse kop HBM 250.jpg


Het blokje is pos. 10, nu met pen voor deze toepassing.
De zijdelingse verstelling gaat met de schroeven Pos. 12, aan elke kant één.
Schroef 24 borgt het het geheel.
In jouw geval met het vaste blokje in de voetplaat de verstelschroeven in het bovendeel.
Deze oplossing vraagt wel freeswerk, maar door het vaste stootblokje is het nastellen eenvoudiger.
Groet.
Henk
 
Vraag, waar dient het sleufgat in de voet voor?
Kan jij hierin niet een (stoot)blokje vastschroeven en hiervoor ruimte frezen in de bovenkant?

Bedankt Henk voor de suggestie. Dat sleufgat is om de kop op de voet vast te zetten! Stomme constructie, aan de onderkant en je kunt er alleen bij door de losse kop helemaal te verwijderen van de draaibank! Daarnaast is er net als op die van jou (nr 24) een boutje dat de hele kop tegen de zijkant van de voet drukt. Mijn probleem is dat de losse kop niet alleen in de breedte, maar ook over de lengteas niet meer goed staat.

Dus ik heb vier boutjes in de voet van de losse kop gemaakt. Dat is hopelijk voldoende om de kop zowel in de breedte als in de lengte goed uit te lijnen.

Probleempje dat de voet wat dikker is dan mijn langste tap. Opgelost door gedeeltelijk een iets groter gat te boren.

PA030002.jpg


Nog al wat pas en meet werken om het op mijn kleine freesmachinetje te krijgen. Gewoon met een blokhaak op het oog haaks zetten.

PA030003.jpg


Eindresultaat

PA030004.jpg


Ik zal het allemaal nog wel een keer mooier maken. Ik wilde eerste eens kijken of ik de boek hiermee weer een beetje in het gareel kan krijgen.

Een oude truc om snel een beetje de uitlijning ingeslingerd te krijgen. Voelermaatje tussen twee centers in, Als ie keurig netje recht op blijft staan, zit je in ieder geval redelijk in de buurt.

PA030005.jpg


PA030006.jpg


Met de meetklok ook even een ruwe uitlijning erin zetten.

PA030007.jpg


Maar ik ben nog uren aan het klooien geweest. Allerlei proefstukje draaien en boren en eindeloos meten. Of hij staat in de breedte goed, of in de lengte. Maar om nu iedere keer een uitlijning te doen als ik na draaien wil boren of omgekeerd, dat is ook zo omslachtig. Morgen weer verder.

Jeroen
 
Even een kort vraagje over boren/ruimen/passingen. Op de drijfstang van Debbie komt een kogellatertje, ø11x5 / 5. Ik heb dat lagertje al in huis. Even gemeten en de buitenmaat is precies 11.00mm. Als ik nu het gat in de drijfstang voorboor en daarna met een ruimer van 11mm, kan ik dan verwachten dat ik een voldoende passing heb? Het lager moet natuurlijk wel vastzitten in de drijfstang. Alternatief is het gat in de drijfstang uitkoteren, maar dat is meer werk. Ik heb (nog) geen kotterboortjes. Of wellicht kan ik het in de draaibank doen, is maar een klein (licht) messing drijfstangetje. Ik heb wel een verstelbare vierklauw en binnendraaibeitels!

Wat denken / adviseren jullie?

Alvast bedankt

jeroen
 
Met je ruimer ( meer dan waarschijnlijk een H7 ) krijg je geen perspassing.
Uitdraaien op je draaibank is de goedkoopste oplossing . Opspannen met vierklauw of op een opspanplaat.
Anders de lager vastzetten met loctite 648

Dirk
 
Nu ik de tekening had gevonden, herinnerde ik, dat ik ergens op het Forum iets had gezien van een drijfstang waarin op een eenvoudige wijze het lager werd geklemd.
Goed na 20 jaar in bedrijf ging deze kapot, maar dat zal jouw machientje nooit halen.
Zie de eenvoudige oplossing, een sleuf in de drijfstang en een eenvoudig klemmoertje.
Wel even moeten zoeken in de bijdrage van @willum.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/hardsolderen.259268/page-21#post-4080892
Bekijk goed de foto en de eenvoud, nu getoond met een doorlopende bout met moer, maar een tapboutje M2, of M2,5 met getapte draad kan volgens mij bij, zoals @Gea schrijft H7, goed het lager klemmen.
Een ander alternatief is om met een verstelbare ruimer te ruimen tot de juiste klempassing.
Groet. Henk

Als informatie over passingen heb ik het ISO Passingstelsel bijgevoegd.
 

Bijlagen

Dirk, Henk weer bedankt voor de suggesties/advies. Ik ga er eens over na denken. Binnenkort beslissen wat ik doe!

Vanavond ben ik weer verder gegaan met het uitlijnen van de losse kop. Allereerst alles nog een keer los gehaald en alles heel secuur schoongemaakt.

PA060001.jpg


Vervolgens een simpele meetopstelling gemaakt. Het tooltje wat ik eerder had gemaakt voor de uitlijning van mijn freesbank kwam prima van pas. Extra gat moeten boren en voila:

PA060002.jpg


Ik realiseer me dat het niet ideaal is om tov de verstelbare klauwplaat te meten, maar ik het niks anders. Ik kan nu in ieder geval goed zien wat er gebeurd als ik aan de nieuwe boutjes draai. Bovendien kan ik nu ook gemakkelijk in deze positie als ook met de spindel helemaal in de kop getrokken meten/stellen.

PA060003.jpg


Heel wat uurtjes zweten gekost, maar ik heb nu slechts een paar honderste mm verschil tussen alle metingen in alle posities. Zo moet het maar.

Tussen alle bedrijven door ook even nog een snijplaathouder gemaakt.

PA060004.jpg


Dus ik ben nu helemaal klaar voor een twee poging voor de zuigerstang! Duimen maar dat het beter gaat dan de eerste keer!

Jeroen
 
Heb je weleens aan gedacht dat de drieklauw ook een afwijking kan hebben?
Klok eens de drieklauw uit, stukje rond en de klok hierop.
Groet, Henk
 
Jeroen,

Leuk stuk gereedschap.
upload_2020-10-6_22-12-57.png

Daar zul je veel plezier van hebben.

Vraag, de pen rechts is een schuifasje in de snijplaathouder?
Dat zou helemaal mooi zijn.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
"Stoompomp,
Heb je weleens aan gedacht dat de drieklauw ook een afwijking kan hebben?
Klok eens de drieklauw uit, stukje rond en de klok hierop.

En dan?
Moet de drieklauw uit elkaar,
schoon maken,
kijken naar speling,
Goed in het vet,
weer in elkaar,
en dan weer uitklokken?

Is de te klokken proefstomp uit center?
Nieuwe 3klauw?

Dit is niet leuk.

Willum

Vraag,
Die nieuwe snijplaathouder?
De wanddikte van de snijplaathouder is die overal in de omtrek exact gelijk dik?
Ik bedoel hier,
De buitenmaat is nog onbewerkt, de uitsparing voor de snijplaat is klaar.
Wat is dan het verschil?
 
Laatst bewerkt:
Draai een stuk van ongeveer 200 mm lengte tussen de centers af. ( aluminium is ok )
Plaats dan een meetklok op de langsslede en ga ermee langs de achterkant van het net gedraaide stuk.
Op die manier zie je dat de lossekop al dan niet in het in het center staat;
Als het niet het geval is verplaats je de losse kop ( centerpunt ) de helft van het net gemeten verschil ,

Dirk.
 
Heb je weleens aan gedacht dat de drieklauw ook een afwijking kan hebben?
Klok eens de drieklauw uit, stukje rond en de klok hierop.
k

Ik weet wel zeker dat de drieklauw een afwijking heeft, dat is bijna bij definitie. Maar wat kan je eraan doen? Anders dan hem vervangen?
Bovendien, ik vraag me af of dat heel erg is. Uiteindelijk ontstaat er gewoon een middelpunt in het te draaien materiaal ter hoogte van de klauwplaat, Ook als die off center staat, of zelfs slingert. Mijn meting is tov dat middelpunt. (Misschien niet goed te zien op de foto, maar het meetklokje is via mijn tooltje bevestigd in de klauwplaat en draait dus om de losse kop heen. Maw de afwijkingen worden al gecompenseerd tov de uitlijning met de losse kop.

Of zie ik iets over het hoofd?

Vraag, de pen rechts is een schuifasje in de snijplaathouder?

Nee, dit is de oude zuigerstang die toch niet goed was. Dus zit vast in een getapt gat. Geen verspilling. Kan altijd nog doorboren en een asje er helemaal doorheen.

Die nieuwe snijplaathouder?
De wanddikte van de snijplaathouder is die overal in de omtrek exact gelijk dik?

Ja, allemaal gedraaid en na gemeten. De beetje afwijkingen die mijn draaibank had zie je niet terug in zo’n kort stukje.

Draai een stuk van ongeveer 200 mm lengte tussen de centers af. ( aluminium is ok )
Plaats dan een meetklok op de langsslede en ga ermee langs de achterkant van het net gedraaide stuk.
Op die manier zie je dat de lossekop al dan niet in het in het center staat;
Als het niet het geval is verplaats je de losse kop ( centerpunt ) de helft van het net gemeten verschil ,
.

Dank Dirk,
Ik heb helaas geen center voor de vaste kop, dus ik moet het hoe dan ook met de 3-klauw doen.
Ik wilde eerste op deze manier het doen. Is wat gemakkelijker en sneller. Het principe is hetzelfde. de meetfout steeds halveren richting de fout.
Van de week wil ik verder gaan, maar ik weet nu in ieder geval dat de losse kop redelijk goed staat.

Jeroen
 
Laatst bewerkt:
Dat ik geschreven had over het meten van de drieklauw heeft twee reden:
1 - Meestal kan je de klauw in drie posities van de spindel plaatsen, de drie bevestingsbouten.
Slechts in één positie heeft de drieklauw de kleinste afwijking in hoogte slag.
Deze positie heb ik met centerslagen aangegeven op de klauw en de flens van de spindel.
Nu bij terug plaatsen van de klauw weet ik, dat dit de optimale plaats is.
2- Nu is ook bekend, dat de optimale plaats een hoogte slag heeft.
De klauwen van de drieklauw zijn genummerd en het is nu eenvoudig om de afwijking per klauw te monteren.

Bij meten vanuit een houder in de drieklauw zie je de afwijking, die ook beïnvloed wordt door de hoogte slag.
Daar nu de afwijking per klauw bekend is, geeft: de afwijking = de gemeten afwijking(klok stand) - de klauw afwijking.
Voorbeeld: de klok meet -0,03mm, de betreffende klauw heeft een afwijking +0,02mm = afwijking -0,01mm.

Indien je een hulpas draait en hierop de klokhouder monteert, dan is deze altijd centrisch onafhankelijk van de hoogte slag van de drieklauw.
Groet, Henk
 
Back
Top