Bouw van Debbie, tweetakt motor

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door JeroenDorr, 10 jul 2020.

  1. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Bedankt Henk. Ik heb gebruikt gemaakt van zo’n nulpasje als je kunt zien op de foto.

    Desalniettemin, het is natuurlijk altijd goed om alles zo precies mogelijk te hebben afgesteld. Dus de volgende keer ga ik ook eens kijken of mijn klauw op een specifieke positie de kleinste afwijking heeft.
    Groeten Jeroen
     
  2. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Elburg
    Hallo Jeroen,
    Als het goed is zit er in je draaispindel een morseconus 3 (MK 3).
    Ik zal volgende week even op mijn werk even kijken of er daar nog een ligt (weet niet zeker of er daar nog een is, dus pin mij er niet op vast) dan zal ik die 17 oktober voor je meenemen naar de cursus.
    Gr. Ruud.
     
    JeroenDorr vindt dit leuk.
  3. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Hi Ruud,
    Alvast hartstikke bedankt! Ik hoop dat de cursus doorgaat, nu met alle extra maatregelen! Duimen maar!

    Jeroen
     
    R Groen vindt dit leuk.
  4. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Wil nog niet zo best lukken met het uitlijnen. Dacht dat ik ‘m eerder redelijk goed had staan na mijn eerder exercitie met meetklokje en zo.

    Vanavond even verder gegaan. Eerst maar eens een wat langer stuk aluminium 200mm, 24ø. Moest nog een beetje nastellen. Maar over de volle lengte had ik minder dan 0,01mm verschil. Dus dat leek me keurig.

    Dus toen maar eens proberen het zuigerstangetje opnieuw te produceren, uit een stukje staal van 10mm ø. Zuigerstang is slechts 73mm en over die kleine afstand kreeg ik 0,11mm verschil! Dikste diameter bij de loss kop. Het loopt echt taps! Dus in het midden ongeveer 0,05mm verschil met de uiteinden.

    Dus nog maar een keer mijn stuk aluminium opnieuw ingespannen, even opnieuw afgedraaid en daar krijg ik opnieuw keurig die 0,01mm verschil over de volle lengte van 200mm.

    Ik snap niet waarom ik op een groter/langer werkstuk een aanzienlijk beter resultaat krijg dan op een korter werkstuk?

    Van het weekend maar weer verder pielen.

    Jeroen
     
  5. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    503
    Kan je een foto laten zien van je opstelling voor het draaien van de zuigerstang?
    Dirk
     
    JeroenDorr vindt dit leuk.
  6. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Dirk,
    zie bijgaand. Ik dacht dat het misschien aan de kleine diameter lag en dat het werkstuk als het ware wat zwiept en het midden meer wordt weggedrukt dan bij de klauw en de losse kop. Maar het loopt echt taps.

    Het grotere aluminium werkstuk heb ik op precies dezelfde manier ingespannen en dat gaat dus over een veel langere lengte (en grotere diameter) wel goed.

    Bedankt alvast!

    Jeroen

    P9270009.jpg
     
  7. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.302
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Misschien vreemde vraag.
    Wat is de diameter ca. 20 mm voor de losse kop?
    Henk
     
  8. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    503
    Een torsing van het bed is een mogelijkheid.
    Bij een myford kan je die torsing van het bed afstellen met stelschroeven die in de ophoogblokken zitten onderaan het bed van de bank.
    Als je dezelfde lengte afdraait maar dan die dikkere aluminium staaf neemt , heb je dan ook die afwijking?
    Die beitel lijkt me meer een voor messing of brons i.p.v. metaal.o_O

    Dirk
     
  9. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Henk,
    Ik heb nog even precies gemeten. Ik heb ruim 80mm lengte afgedraaid en ik krijg consistent zo’n 0,02mm-0,03mm minder diameter per 20mm lengte. Dus heel mooi taps, dat wel!

    Dirk,
    In eerste instantie had ik al even gekeken naar torsie, direct bij de eerste keer dat ik dit probleem constateerde. Leek me onwaarschijnlijk op zo’n klein draaibankje. Ik heb toen wat proefjes gedaan door wat vulplaatjes onder een van de vier bevestigingpunten. Maakte niets uit.

    Ik ga een paar proefstukjes maken op dezelfde lengte van aluminium en ik heb ook nog wat messing liggen. Daar kom ik dit weekend even op terug

    Bedankt allemaal weer voor het meedenken!

    Jeroen
     
  10. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Elburg
    Dirk,
    Heb jij een goede foto of tekening van een beitel voor metaal.
    Ik heb uit toolbit, jou naar mij opgestuurde beitel geprobeerd na te slijpen, maar heb zelf het idee dat het beter kan.
    Misschien toch de hoeken van mijn beitel nog niet helemaal goed?
    Gr. Ruud.
     
  11. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Ik ga ook nog eens wat proberen met verschillende beitels. Een ding weet ik zeker, deze (HSS) beitel geeft een heel mooi resultaat op aluminium en minder mooi op staal. Ik had deze vooral gekozen vanwege de vorm, omdat ik dicht bij het centre moet kunnen komen. (Maar dat kan natuurlijk ook anders)

    Voor foto’s / tekeningen van een goede metaal beitel hou ik me ook aanbevolen.

    Jeroen
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2020
  12. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Elburg
    Jeroen,
    Zelf heb ik nu een beitel die onderstaande vorm heeft, geslepen.
    Maar ik vind het resultaat niet niet zo mooi (vrij grof)
    Ik heb het puntje al wat afgevlakt met een wetsteen maar vind hem nog niet mooi glad.
    Ik weet ook niet waarom, ik denk veel uitproberen, of het toerental wat omhoog.
    Ervaringen welkom !!!!
    beitel slijp hoeken.jpg
    Gr. Ruud.
     
    Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.
  13. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Hi Ruud,
    Ik heb nog een paar beitels die daar erg op lijken. Ga dit weekend maar eens wat proberen. Anders dan bestaande beitels slijpen heb ik me nog niet aan beitelslijpen gewaagd. Maar ik wel al een paar stukjes HSS op voorraad. En ook de nodige YouTube video’s. Dus proberen maar!

    Jeroen
     
    Potter en R Groen vinden dit leuk.
  14. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.302
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Als aanvulling op de duidelijke tekening bij bericht #152, heb ik een tabel toegevoegd over de bijbehorende hoeken gerelateerd aan het te verspanen materiaal.
    Groet, Henk.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    R Groen vindt dit leuk.
  15. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.302
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In bericht #134 is de lichtval op het bed te zien. De lichtval is over de gehele lengte gelijk en dit kan alleen indien de vlakken niet getordeerd zijn.
    In dit bericht is ook te zien, dat je de meting uitvoert met een ver uitstekende spinole.
    In bericht #146 is de verstelling van de spinole niet te zien.
    Bericht #149 antwoord aan mij, per 20mm een diameter verandering.
    Ik heb hier maar één verklaring voor: de losse kop staat scheef op het bed.
    Onderstaand een uitleg, bij voorbaat excuses voor de ruwe schets.

    Scheefstand.jpg

    Voor mij, elke spinole verplaatsing heeft invloed op de diameter aan het eind van het werkstuk.
    Groet, Henk
     
  16. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Bedankt Henk, het vreemde is dat het op het langere/dikke werkstuk geen/nauwelijks afwijking is. De spinal heb ik ook met de klok uitgelijnd op minimale en maximale verplaatsing. Dat is ook relevant als je gaat boren! Want anders boor je namelijk ook schuin.

    Als ik naar jou schets kijk, lijkt het alsof dat de spinole naar beneden wijst? Maar ik neem aan dat je bedoeld scheef/gedraaid tov het bed.

    Jeroen
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.841
    Locatie:
    Nootdorp
    Je krijgt ook te maken met buiging van je werkstuk als het wat langer is. Vandaar dat je met het dikkere werkstuk dit probleem niet hebt.
    Zeker als je beitel niet scherp, of ongeschikt is zul je dit merken.
     
  18. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.572
    Locatie:
    Hulshout België
    Wat je eens kan proberen is het volgende ,
    Neem een stuk staf van dia.10 x 100 mm lengte , boor aan elke kant een center gat.
    Steek een stuk staf in de drieklauw en draai er een centerpunt aan , niet meer uitspannen , zo ben je zeker dat dit al 100% gecentreerd zit.
    Span nu het stuk van 10 x 100 tussen de centers met gebruik van een meenemer.
    Draai nu af op de gewenste diameter en kijk eens wat het resultaat dan is.

    Groeten Jef
     
  19. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.302
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ja, er staat ook "Scheef op het bed".
    Volgens mij, gelet op de lichtinval is het bed recht.
    Dus voor mij blijft over de stand van de losse kop.
    Op de foto bij #126, laat je 4 boutjes zien in de dwarsgeleiding van de losse kop,
    Hierdoor kan de eenvoudig een scheefstelling veroorzaken.
    Haal er twee weg en gebruik de haakse fabrieksinstelling van de voetplaat.
    Verstellen alleen zijdelings zonder verdraaiing.
    Groet.
    Henk
     
    JeroenDorr vindt dit leuk.
  20. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    503
    Beitels slijpen volgens het boekje geeft de beste " standtijd"
    Dus relatief weinig slijpen tegenover veel materiaal afname en toch een aanvaardbare oppervlakte ruwheid.
    Dat gaat niet altijd op voor onze kleine draaibankjes. Ik neem liever een grote spaanhoek en daardoor een kleinere belasting voor de bank.
    Moet dan wel vaker slijpen.
    Dirk
     
    JeroenDorr, willum en R Groen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina