Bouw van een Avionik D17 pylonracer

Nee, de Mega vlieg ik op 3S, het is iets van 3300 KV.
Ik heb dit even gedaan om te kijken hoe licht ie kan worden en hoe ie dan vliegt, ook een beetje als leskistje voor Willy.
Hij vliegt nu ook prima als semi zwever aan de helling.

De vertraagde aandrijving komt er later in, dan komt ook de dikke prop erop en dan gaat ie op 5S 1800 lipo's.

GJ
 
Degene die de D17 (+) gaan bouwen er moet wel wat gewicht voorin anders kom je niet goed uit met je CG (48mm)
ik heb bijvoorbeeld de mega en de reisenauer vertraging als aandrijving dan de 150A sunrise, ook de bec daarin wordt gebruikt die erg goed werkt met deze setup

Gebruik jij dan nog een losse bec?
 
Bij stromen hoger dan 40 ampère of snelle en zware toestellen is dat zeer zeker aan te raden. Als de regelaar uitfikt wat nog wel eens gebeurd dan ben je ook dat toestel kwijt. En misschien nog wel meer schade dan je zou willen.
 
en een losse henge 8A bec , ik was vergeten de bec van de esc los te koppelen en na 30 vluchten zag ik het , nu maar laten zitten
op zich een dubbele voeding ,op de ontvanger.

mvg Andre
 
Ik gebruik geen bec want de servo's zijn HV.
Makkelijkste, betrouwbaarste en lichtste oplossing als je 6V servo's hebt ie 3 diodes in serie vanaf een 2S lipo.
Dan komt bij de servo's en ontvanger 6 Volt aan.
Kan niet stuk, zitten geen actieve componenten in.
Werd jaren zonder problemen gebruikt door vrijwel alle F5B vliegers.

GJ
 
Ja, in F5B vlogen we met 300-350 mAh lipos.
Daar konden we makkelijk 2 wedstrijdvluchten (ongeveer 20 minuten per vlucht) mee vliegen en dan laden we bij.
Dus in een F5E kan dat nog veel makkelijker, die trekt minder stroom.
LiFePo4 was er toen nog niet zo klein.
Een Li-Ion zou ook kunnen, die zijn nog lichter, wel even opletten dat ze wel een ampere of 3-4 aan piek kunnen leveren.

GJ
 
Bij stromen hoger dan 40 ampère of snelle en zware toestellen is dat zeer zeker aan te raden. Als de regelaar uitfikt wat nog wel eens gebeurd dan ben je ook dat toestel kwijt. En misschien nog wel meer schade dan je zou willen.

De Bec's in de ESC zijn tegenwoordig erg goed in de Freewing jets gebruiken we in de 80mm versies geen aparte bec meer in de 90mm nog wel omdat daar geen bec in zit
Maar ik was vorige week nog erg blij met een aparte bec in een Hawk met een 90mm erop daar fikte de Sunrisce 150A uit zodanig dat er niets meer van over bleef .

Hawk 90mm.jpg

ESC Sunrice.jpeg
 
Enig idee waarom?
Ik ben nog steeds lekker aan het zoeken naar de middeklasse esc.
Castle spreekt me enorm aan maar is niet geweldig verkrijgbaar.

Hou er van om een beetje de zelfde merken te gebruiken. Zo heb ik nu veel van plush (oude serie) en een enkele yge.
 
Nee ben ik niet achtergekomen helaas , misschien een combinatie van timing icm de fan , maar lastig om te zeggen de sunrise of Yep ESC bevallen op zich erg goed de 150A althans , de 40A yep vind ik minder .

mvg Andre
 
Heeft iemand ervaring met de kira over de 750 watt trekken?
Volgens ecalc kunnen ze niet meer hebben dan 750 watt.
Ik wil graag in de 2de helft van de 300 vliegen.

Groet!
 
Ja, wij hebben meer dan 750 Watt getrokken.
Weet niet meer hoeveel precies, volgens mij zat het ergens in de 1500 a 2000 Watt.
Maar je kan dat dan niet een minuut doen, ook geen 30 seconden.
We hadden destijds een Kira 480 met 5.2 gear.
Gerben vloog, ik hield de data in de gaten.
De temperatuur viel naar wat ik me kan herinneren best nog mee.
Maar je moet het echt monitoren.

Wat fabrikanten opgeven is conservatief.
Een Kira 600 staat voor 950 Watt continu, maar in wedstrijden trokken ze er 4000 Watt uit.
Hacker B50 idem dito.
Maar waarom een Kontronik, er zijn goedkopere en betere alternatieven zoals ik al aangegeven heb.
Kontronik is een 2 poler, met een 4 poler kan je meer koppel genereren.

Wat ze in Duitsland nu veel gebruiken is een Hacker E40 met kontronik vertraging.

https://www.f3x.de/hacker-impeller-innenlaeufer

Maar je kan net zo goed die chinese Surpass motor nemen, scheelt 80 euro.

GJ
 
Hoi, Ik heb niet al te beste ervaringen met pinions enzo (trauma uit de autootjes tijd). Maar wellicht dan toch zelf een combinatie zoeken.
En ik heb ook lol van een keertje een ''merk'' set-up. De laatste jaren van alles 2e hands gevlogen. Nu het kan wil ik ook graag een keertje een leuke nieuwe middenklasse set-up.
 
Een flink tikkie duurder, helemaal met alle invoer uitdagingen (minimaal 384 tikkies).

Die hacker lijkt trouwens een hele leuke optie (volgens e-calc)
Op 5s 1800 met de 5.1 vertraging is de propsnelheid 349 bij een looptijd van ongeveer 1.3 minuten.
op 5s 1800 met een 5.25x6,25 is de propsnelheid 394 bij 0.8 minuten. Is mij wat te kort ik denk wat te lawaaierig.
 
Laatst bewerkt:
Waarom niet een Reisenauer, 150Euro voor de vertraging die 4kw aankan en dan de chinese motor van Gertjan , goed en goedkoop, en anders dezelfde setup die ik heb met een mega 3600kv kost nieuw 135euro zit je met wat extra's en verzendkosten op 300euro , maar ik zou de chinese motor proberen.

mvg Andre
 
Reisenauer koop ik zelf niks...
En die vertraging is ook veeeeeel te duur.
Een KPG25 koop je met adapterplaat voor 80 euro.
En die doet ook makkelijk die 4KW (tenminste als je Reisenauer kilowatten aanhoud want die man schrijft de grootste onzin op zijn website).
In F5B deed die vertraging met een Kontronik Fun 600 ook 4 a 5000 Watt met keiharde aanloop en rem.
En dat was ook een gelijmd pinion.
Ik heb vorige week voor 35 Euro een defecte Kira Fun 600 met vertraging gekocht, daar heb ik de vertraging afgehaald, nu wacht ik op een pinion en de adapterplaat.
En dan hebben we weer een motor klaar, de tweede Surpass.
Hij is wel in prijs gestegen.... zal wel weer door corona komen..
Wel de 3380KV motor selecteren.
Die kan op 4 en 5S.

https://www.ebay.de/itm/283828933444?var=585259779006&mkevt=1&mkcid=1&mkrid=707-53477-19255-0&campid=5338338751&toolid=10001&customid=eb:g:vms:eb:p:283828933444-585259779006;Cj0KCQiA3rKQBhCNARIsACUEW_ZMOZ3hi3rdNwujGRcppGAtaazmNNsXi8Kow-gwL2U4WfA4OVx56o0aArBcEALw_wcB&_trkparms=ispr=1&amdata=enc:1DF-fdjUpRWqv7_SglplbAw43&gclid=Cj0KCQiA3rKQBhCNARIsACUEW_ZMOZ3hi3rdNwujGRcppGAtaazmNNsXi8Kow-gwL2U4WfA4OVx56o0aArBcEALw_wcB


GJ
 
Je bedoelt een turbospinner, heeft niet veel zin.
Maar voor een klapprop zijn ze bijna allemaal turbo.
Op het moment zit er een vaste prop op, die heeft een aluminium spinner van Pichler, die heeft 30mm spinners voor 3,17 en 4mm asjes.
RFM heeft 30mm spinners voor 3,2 tm 6mm assen voor klapprops.

GJ
 
Buongiorno a tutte le cose!
Ich habe meine D17 vor 2 Jahren kauft und noch nicht ausprobiert.
Ho pensato daran, es mit einem kontroni kpg27 5.2: 1 und einem HET 2w25 2750 kv 3s + 3s 1800 10 "x23" GM anzutreiben. Ich hoffe, dass 110 g Motor + 55 g Reduzierer nicht zuviel für den Schwerpunkt sind ...
 
Back
Top