Bouw van een Avionik D17 pylonracer

Ik heb op de down compensatie een mixer die in de eerste helft van het bijmixen van klep>down ongeveer 2/3 van de uistslag geeft en in het tweede deel nog de laatste 1/3.
Bij het trekken van de kleppen is de reactie in het eerste deel van 0 naar 40 graden veel groter dan in het deel van 40 naar 80 graden klep.
 
Instellingen op hoogte uitproberen.
Ik heb de 2 klappen uitvoering dus kan niets zinnigs zeggen over wat wel en niet werkt.
Wat Gerben schrijft kan je gerust zo instellen, die weet meestal wel wat ie doet.

Gaan jullie het weekend vliegen?
Ik denk dat Wil graag wil zien hoe het vliegt.

GJ

We gaan nog wel vliegen maar ik denk dat hij beter kan wachten totdat hij volledig ingesteld, afgesteld is , juiste prop enz , want soms kan het na een eerste vlucht al gebeurt zijn ,of indien het zicht slecht is .
Rick ik ga het allemaal uitproberen, resultaten zal ik hier posten , indien alles heel blijft althans:D
 
Zoals ik al eerder schreef, de instellingen van Sergey worden over de hele wereld gebruikt.
Dat klopt dus wel.
En dat sturen, dat doet ie ook nog wel als je aanhoudt wat Gerben ook schrijft.
Zo vlogen wij ook de F5B modellen op de seconde en op de centimeter binnen.

GJ
 
Hier de uitslagen hoe hij het beste remt in de butterfly stand regelbaar met de slider van 0-100% met een vertraging ingesteld op 4sec bij down en 1,5 bij alles up
bij 100% kan ik nog iets de ailerons gebruiken en is landen een stuk eenvoudiger geworden
en omdat het regelbaar is dat eenvoudig te doseren.
Gerben inderdaad eerst de 50% daarna rustig naar 100% met weinig wind anders iets minderen , na een paar vluchten ging het steeds beter , de slider is normaal mijn gyro dus moet er wel even aandenken maar went snel.
Rick met onderstaande standen blijft hij erg neutraal dus erg vreemde dingen heb ik niet meegemaakt .

bij 50% slider
Flaps 6mm
Elev 1mm down
Ailerons 2mm up

bij 100% slider
Flaps 12mm
Elev 2mm down
Ailerons 4mm up

mvg Andre
 
Laatst bewerkt:
In de Avionik heb ik toch de binnenloper de 2600kv eruit gehaald, op 5S ging het echt wel erg hard , maar was toch niet geheel tevreden over de korte vliegtijd van 1min30 en zweven is er niet bij met deze setup, nu toch de Mega motor 16/35/1 met de vertraging 5:1 erin gezet wel op 8KHZ moeten zetten (stond op 16KHZ) anders "hikte" hij bij bijna volgas op 5S en dat klonk erg beroerd en je voelde het ook ,
net of er een tandwiel niet lekker was, prop was een 12,5x13 die ik had liggen, hij trekt dan wel geweldig goed weg uit de hand en is snel een klein stipje , met de 11x22 totaal niet dus die laat ik even achterwege nu
Ik kan nergens vinden ook niet op de fabrikant site wat nu de beste instelling is
ook niet wat de timing betreft , dus die maar op automatisch gezet , die heb ik van o naar 12 gezet zonder maar enig verschil te merken
want ik dacht dat het eerst daaraan lag dat hij ''hikte''
Nu ook een prop 15x16 RFM besteld die ik ga inkorten naar 13-14x16 en dan op 4S kijken of dat hetzelfde of nog beter resultaat ga krijgen ermee .
is op zich wel leuk om te kijken wat het best bij je past en lekker vliegt , er passen diverse lipo's in een 4S 2200Mha 70C een 2400Mah 4S bolt 65C en een 5S 1800Mah 60C
De Avionik vliegt echt geweldig , gisteren een kort vluchtje met veel wind gevlogen en dan werken de flaps instellingen erg prettig.

mvg Andre .
 
Deze week weer eens verder getest Op 4S met de ingekorte prop 14x16 ging het niet echt hard omhoog 90A
Op 5S en de timing aangepast gaat het nu echt geweldig 140A dus 2,6kw bijna is het een feestje om mee te vliegen .
Nu 1min motor looptijd maar echt geweldig.
Gertjan heb jij er al mee gevlogen ? want het is wel erg stil .
 
Nee, ik heb er nog niet mee gevlogen.
Ik zit een beetje te tobben met de gezondheid dus heb niet heel veel zin om dingen te doen.
En 2600 Watt in dat ding?
Ik denk dat je dan een hele inefficiente aandrijving hebt, een RFM prop is nou ook niet 1 van de meest efficiente props en helemaal niet als je 1 inch van de tip afhaalt.
Iemand in Duitsland, wie ik een D17 verkocht heeft, heeft er 1800 Watt inzitten met een goede prop en die gaat gemeten op een Speedcup traject 400 km/u.
Dus met 2600 Watt zou je dan 450 of zo moeten gaan.

GJ
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat je met je gezondheid weer tobt
Je moet wel fit zijn om er mee te vliegen anders wordt het vaak niets
Maar ik moet zeggen dat hij wel erg hard gaat nu 140A is gemeten met een amperetang dus niet in de lucht , dus waarom inefficiente daar zie ik geen reden voor ,maar goed dat maakt me ook niet uit hij vliegt nu naar mijn zin dat vind ik het belangrijkst, of alles heel blijft zullen we ervaren, de esc en lipo worden handwarm de motor vanmiddag gemeten nog geen 60gr
hij gaat ongeveer nu als onderstaand filmpje


mvg Andre
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Ik ben bezig geweest met een APD 80 regelaar, die werkt prima maar het ding moet eerst geflasht worden met Beta Firmware.
Daarvoor moet je een UART hebben en wat solderen op de regelaar.
Daarnaast moet je ook de Flashtool en Configuratortool op je PC installeren.
Op zich prima maar omslachtig.
Ik heb daarom 2 weken geleden een bedrijf in Shenzhen gemaild of ze iets hadden wat bruikbaar is.
Eergisteren kwam er antwoord en na wat lezen heb ik een regelaar besteld om te testen.
Het is een BLHeli_32 regelaar, dus makkelijk te programmeren.
Hij doet 75A continu tot 10S.
Nadeel is dat ie minimaal 5S moet zien.
Voordeel is dat ie dus wel HV is.
Ze gaven een inkoopprijs en verzenden en als ie zonder douanekosten in de brievenbus valt dan zal ie ergens rond de 72 Euro kosten.
Hij is ook vrij klein en weegt iets van 20 gram zeggen ze.
Er zit ook een hele dikke regelaar aan te komen, die kan 14S en 150A continu, ook BLHeli_32 en zal onder de 130 Euro kosten, weegt 50 gram.

GJ
 
Ga je die esc in de Avionik plaatsen?
mooi dat hij zo mooi licht is maar kom je uit met de CG dan ?

mvg Andre
 
De APD die er nu inzit is maar 12 gram.
En er zit nu een directdrive in.
De BEC accu ligt nu ook voorin om het CG goed te krijgen.
Maar van de zomer komt die geardrive erin, die is ruim 100 gram zwaarder, dan gaat de BEC accu naar achteren.
Nu is het een soort softliner, ik ben even aan het testen voor Wil of ie ook met heel weinig vermogen en weinig gewicht nog leuk vliegt en ja.. 700 gram vlieggewicht en ik gok ergens rond de 200 km/u met 4-500 Watt op 3S.

GJ
 
Indien hij zo licht is gooit hij wel makkelijk weg , welke direct drive heb je er nu in ?
gebruik je altijd een aparte bec accu ?
ik heb er nu een kleine 20-25 vluchten mee gemaakt maar het is nog steeds genieten ,
ik denk dat Wil dat ook wel gaat doen, het toestel doet geen gekke dingen vliegt op rails . misschien even wennen aan de dunne vleugel met het landen ,

mvg Andre
 
Er zit een Mega 16/40/1 in.
Met die APD regelaar, die niet eens handwarm word.
Ja, ik (en eigenlijk elke wedstrijdpiloot) vliegt zonder bec met een aparte ontvangeraccu.
Als aan/uit schakelaar zit er een magnetische schakelaar in dus er steekt niets buiten de romp uit.
Met een aparte ontvanger accu hou je altijd controle over je model, ook als je hele aandrijflijn in de fik staat.
Het landen vind ik echt een makkie, zelfs met een 2 roeren vleugel.
Dat de vleugel dun is ben ik gewend, daar zijn trucjes voor als je hem even niet ziet.

GJ
 
Met deze Mega 16/40/1 gaat hij best leuk voorruit zeker op 4S en op 5S is het kanon
Wij vliegen met een aparte bec aangesloten aan de hoofdaccu en tussen de ESC en de ontvanger een opto printje dus er kan weinig gebeuren.
Er is trouwens ook niet veel ruimte voor een aparte accu moet ik zeggen en je kunt hem ook niet vergeten
te laden.
De esc zijn zeker tegenwoordig zo goed dat we bij sommige toestellen helemaal geen aparte bec meer doen.
De dunne vleugel zal voor jouw geen probleem zijn maar bij de minder gevorderde zal het soms wel lastig worden
Het trucje wat ik soms toepas is met kleine leds te werken maar dat ligt aan het model
kun je ook met een beetje schemering het toestel nog goed zien.
Je kunt ze er makkelijk op plakken voor het oefenen .

mvg Andre
 
Dag GertJan,

Heb een vraagje, met de huidige setup, hoever heb jij dan de hoogterooer servo liggen achter de hoofdvleugel?
Verder voor de bouwers, ik heb de Avionik zonder flaps, bij deze vleugel passen de kst x06 prima in de vleugel, halve mm onder de rand.

Mvg John
 
Dag GertJan,

Heb een vraagje, met de huidige setup, hoever heb jij dan de hoogterooer servo liggen achter de hoofdvleugel?
Verder voor de bouwers, ik heb de Avionik zonder flaps, bij deze vleugel passen de kst x06 prima in de vleugel, halve mm onder de rand.

Mvg John

Gert-Jan ligt in het ziekenhuis voor onderzoek.
 
Maar kan wel reageren.
De x06 word door de wereldkampioen f5d afgeraden omdat die niet sterk genoeg zou zijn.
Nou neem ik die man niet helemaal serieus, ik denk dat het prima kan.
De hoogteroerservo ligt ongeveer 5cm achter de vleugel.
Ik heh een plaatje balsa bovenin gelijmd en daar zit de servo weer op gelijmd.

GJ
 
Dag GertJan,
Goed om te horen, het zijn relatief kleine elerons dus ik denk dat dat wel meevalt, de kst x06 hebben 1,5 kg/cm, meegerekent dat de anlenkung ongeveer op 5 mm van het centrum zit, kun je stellen dat er 2,5 kg gedrukt dan wel getrokken word. Is na mijn mening genoeg.
Goed om te weten 5cm achter de vleugel +/-

Mvg John
/cm
 
Het is wel een gedoe want ik heb eerst de hele aansturing naar het hoogteroer op de servo gemaakt.
Dat op een plankje gezet en toen het stabilo tegelijk met de servo verlijmd.
Het geheel is dus definitief.
En ik heb het binnenste gat op de servohevel gebruikt en het heveltje op de aileron is iets van 10mm met het gaatje op 8mm van het draaipunt.
Bij de ailerons ook zoiets.
Dus je krijgt door die hevelverhouding al meer moment, dus is die 1,5 volgens mij zat.
Ik heb hotliners gevlogen met 2 kilo servootjes en die hebben veel grotere roeren en uitslagen.
Voor Wil zijn Avionik ben ik aan het kijken naar x06 achtige met ietsje meer kracht maar wel goedkoper.

GJ
 
Ik heb ook de d17 bij Segey besteld. Hij gaat over ze 2 weken maken.
Set-up ben ik nog niet helemaal uit. Ik denk dat ik voor de Kira ga.
Ik vlieg eigenlijk altijd met budget regelaars. Maar nu ik steeds meer en duurder elektro spul in huis heb zou ik graag richting een middenklasse regelaar gaan.
Iets wat gewoon uit de doos met een regelkaartje werkt. Tips? Ik ng nu naar de yge, al lijkt castle toch ook wel leuk spul in het assortiment te hebben.

Bouwen zal een kopie worden van dit draadje natuurlijk. Dank daar voor!
 
Back
Top