Bouw van mijn Cracker locomotief

"Stoompomp,
De volgende stap is dan de gastank op lekkage te kunnen testen.

Lekkage?
Dat ruik je toch?
Gas stinkt.

Willum
 
Ik wilde heb gewoon vullen met gas, kraantje dicht en dan in een emmer water leggen.
Als hij ergens lekt begint hij daar wel het borrelen toch?
 
Grappig antwoord.
Maar fout.

Alle tanks die onder druk gezet worden,
met wat dan ook,
moeten onder overdruk afgeperst worden.

Er is hier al zoveel discussie geweest hierover.
Tot ergernis en ruzie toe.
Ga je hiermee werkend/stomend aan de gang in openbare ruimten?
Je bent altijd verantwoordelijk.

Zet je deze trein thuis op de kast onder een stolp?
Geen probleem.
Dan zou ik hem mooi en glimmend poetsen en daarna blank lakken.

Gaat een mooi trein worden Ruud.
Verras ons.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Oke, dat wist ik niet dat een gastankje ook onder een hogere druk moest worden afgeperst.
Dan gaan we dat gelijk met het boilertje doen.
Komt goed, ik laat jullie weten als dat gelukt is!!

Groet, Ruud.
 
R Groen,
Oke,
dat wist ik niet dat een gastankje ook onder een hogere druk moest worden afgeperst.
Dan gaan we dat gelijk met het boilertje doen.
Komt goed, ik laat jullie weten als dat gelukt is!!
Groet, Ruud.

Fijn dat je reageert Ruud.

Een gastank is ook een druktank.
De "Ronson nippel"
die je overigens als los onderdeel kunt kopen
is een keerklep
om je gas in je tank te laten en te houden.

Ik heb net even gemeten.
Een aansteker vul
gasbus heeft hier een druk van 4,5 bar bij 20 graden Celsius.
Als gassoort aanduiding staat er op de bus "LPG".


En?
We horen het graag.

Lekker bezig blijven.
Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Komt goed, ik laat jullie weten als dat gelukt is!!
Mijn advies, vraag even VOORDAT je gaat afpersen!

gasbus heeft hier een druk van 4,5 bar bij 20 graden Celsius.
Als gassoort aanduiding staat er op de bus "LPG".

Het is aangegeven in de voorschriften van modelbouw ketels, dat deze afgeperst worden op 2 maal de werkdruk van 3 bar, geeft 6bar testdruk.
Het vreemde is, dat er voor model gastankjes geen voorschriften zijn.
Bij het persen van de gastank van de Dockyard, heb ik mij op advies van de NVM gehouden aan de destijds geldende richtlijnen uit Engeland.
Indien je meer wilt weten, dan hoor dit wel.
Henk.
 
Lieve vrienden van het forum,
Wees niet bang dat ik zomaar wat ga doen.
Ik heb in het verleden compressoren afgeperst voor mijn werk.
Luchtketels van zo'n 500 liter (500 liter water vullen en na die tijd weer aftappen).
Heb ook meegemaakt dat er een appendage blok uit elkaar klapt tijdens het afpersen en dan schrik je je de pleuris.
Dus ik heb van dichtbij zo'n ervaring gehad, en weet dus hoe gevaarlijk druk kan zijn.
Maar ben blij dat jullie met al jullie ervaringen mee denken, en ben dus gelijk gaan informeren of mijn oude afpers-ketel er nog was, helaas.
Dus nu we toch lekker bezig zijn denk ik dat ik er zelf een ga maken om mijn boilertje te gaan testen.
Als ik zover ben hou ik jullie weer op de hoogte.
Groet, Ruud.
 
Dus nu we toch lekker bezig zijn denk ik dat ik er zelf een ga maken om mijn boilertje te gaan testen.

Ik heb in mijn laatste bericht geschreven, dat je voor het testen even moet navragen.
Nu omdat je verder gaat het volgende:
Door het hardsolderen is het koper van de ketel uitgegloeid, zacht geworden.
Het koper heeft niet meer de oorspronkelijke sterkte.
Indien je deze direct met de testdruk 6bar afperst, dan heb je het gevaar, dat de ketel de vorm aanneemt van een bierton.
Daarom MOET je tijdens het opdruk testen de druk stapsgewijs opvoeren en weer de druk aflaten.
Door het onder druk brengen en weer ontlaten wordt het koper "op gehard", krijgt weer zijn sterkte terug.
In jouw geval, voor het voorkomen van deformatie van de ketel, mijn advies:
- Persen tot 2 bar, aflaten, druk vrij.
- Persen tot 3 bar, aflaten.
- Vervolgens in stappen van 0,5 bar verhogen per stap aflaten tot de testdruk bereikt is.
Het zou jammer zijn, dat je na je werkzaamheden zou ontdekken, dat de ketel "bol" staat.
Veel succes.
Henk

Als laatste Ketel niet afpersen met olie, maar met water.
 
Laatst bewerkt:
Mannen, ik ga de afperspomp niet zelf maken.
Voor iets meer dan 20 euro, kan ik hem zelf bijna niet maken.
Afperspomp.JPG

Zodra hij binnen is zal ik mijn ervaring met jullie delen.
Veel bouw plezier en de groetjes,
Ruud.
 
"R Groen,
Mannen, ik ga de afperspomp niet zelf maken.
Voor iets meer dan 20 euro, kan ik hem zelf bijna niet maken.


Oh?
Het mag wat kosten.
Ga je gelijk ketels in productie maken?

Goed bezig Ruud.

Willum
 
Ketels in productie?? HaHaHa.
Nee, Willum dat niet maar ik was opzoek naar pers- en zuigklepjes, een kraan en een manometer en kwam dit tegen.
Ik was aan losse onderdelen al bijna meer kwijt, en dan moet je nog gaan bouwen.
En ik vind het leuk om dit te blijven doen, dus dan nog maar een kleine investering.
Nu kan ik in de toekomst mijn eigen keteltjes afpersen (als het ding doet wat hij moet doen, nog even afwachten).
Groet,
Ruud.
 
"R Groen,
Ketels in productie?? HaHaHa.
Aals het ding doet wat hij moet doen, nog even afwachten.


Een manometer kost al 20 euro.
HaHaHa.
Maar je twijfeld of hij het goed doet?
Doet hij het niet, valt bijvoorbeeld de druk weg?
Terug sturen..

Veel plezier,
Willum
 
Zodra hij binnen is zal ik mijn ervaring met jullie delen.

Dit is best een leuke oplossing.
Indien ik goed kijk op de manometer , dan gaat deze tot 4bar.
In mijn antwoord in je bericht # 126:

Het is aangegeven in de voorschriften van modelbouw ketels, dat deze afgeperst worden op 2 maal de werkdruk van 3 bar, geeft 6bar testdruk.

geef ik aan, dat de testdruk 6 bar moet zijn, Dus een bereik van de manometer van 4 bar is niet toereikend.
Indien ik het goed inschat, dan heeft de schroefdraad van de manometer een diameter van ongeveer ø 9,7mm, hetgeen duidt op 1/8" BSP.
Het mooiste zou zijn, dat je de manometer kan vervangen voor een met een bereik van 25bar.
Waarom?

gasbus heeft hier een druk van 4,5 bar bij 20 graden Celsius.
Als gassoort aanduiding staat er op de bus "LPG".

In jouw geval staat de gastank in de buitenlucht, maar een testdruk van 2 maal de dampspanning is minimaal.
De gastank van mijn Dockyard stoommodel sleepboot is afgeperst op 23 bar, ofwel de gasdruk bij 60°C met een veiligsheidsfactor 1,9.

Laat je niet ontmoedigen.
De "diehards" taaie volhouders, scoren de mooiste resultaten.
Ik ben "pas" tien jaar bezig met de bouw van mijn schip.
Henk
 
Als ik het zo zie,
Op de foto in deze verhouding
is de manometer aansluitschroefdraad 1/4 BSP dus gasdraad.
Kom er maar een ophalen van 25 bar.
Ze liggen hier in meerdere soorten tot 200 bar.

Dat pompje kan meer drukken dan 4 bar.
Deze manometer is snel naar de bliksum geholpen.
Niet doen.

Willum
 
Specificaties en foto geven aan 2,5 MPa oftewel 25 bar.
Afperspomp manometer.JPG

Draad aan de slang is 1/2" BSP, ik heb er een verloop met slangpilaartje bijgekocht waar ik een slangetje naar nippel op wil maken wat op mijn keteltje past.
Moet allemaal goed komen lijkt mij.
Ruud.
 
Laatst bewerkt:
Ruud,

Slangetje naar nippel?

Let wel deze koppelslang moet 25 bar kunnen weerstaan.
De meeste gangbare slangen gaan tot max 20 bar.
Advies gebruik 6 of 8 mm koperen buis.
De koperen buis netjes aan je koppelstukjes solderen.
Wel zo veilig.

Nippel is inderdaad half duims BSP. met stompe kopse kant.
Daar moet een vlakke pakking tussen.
Half duims BSP is gebruikelijk bij waterleiding afpers spul.

Wat is de binnendraad op je tankjes?

Willum
 
Willum,

Zitten er twee op, Mf 8 en Mf 6.
Ik kan er dus een afdoppen en een met een aansluiting voor een afpersleiding maken.
Uiteraard eerst vullen met water en dan afdoppen.
IMG_4710 small.JPG
 
De manometer op de water afperspomp is al 25 bar.

Mooi toch?
Heb ik toch de onbelangrijke vraag,
Wat is dan wel de maximale persdruk van de pomp?

Willum
 
Back
Top