Bouw van mijn Cracker locomotief

Het gaat mij om het maken (de techniek e.d.) en niet om er echt mee te gaan rijden.

Je geeft geen informatie over het gebruikte zachtsoldeer.
Het is zo jammer, dat mensen gaan solderen zonder navragen.
Indien je had gekozen voor het zachtsoldeer Resist 2, temperatuur bestendigheid 175°C, dan is het samen gesoldeerde geheel van de cilinder en voetplaat beter bestand tegen de stoomtemperatuur.
De temperatuur bestendigheid is veel hoger, dan de verzadigde stoomtemperatuur bij 3 bar.
Zie het bijgevoegde sec. blad. over Resist 2, tin/zilversoldeer.
De verzadigde stoomtemperatuur bij 3 bar is ca, 140°C. In jouw geval, misschien 1,5 bar is de temperatuur ca, 130°C.

Bij een zacht soldering bij 60% tin en 40% lood, moet je denken aan een temperatuur bestendigheid onder druk van ca. 90°C.

Waarom denk je dat @willum en ik zoveel tijd besteden aan het doorgeven van informatie betreffend zacht- en hardsolderen?
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Henk,
Ik moet je het schuldig blijven.
Domweg omdat ik het niet weet, ik ben een beginner in de stoom wereld en weet dit niet en denk het op mijn manier goed te doen.
Maar nogmaals ik vind het maken ontzettend leuk om te doen, de techniek e.d. maar nu leer ik weer wat over zachtsoldeer Resist 2 (waar ik nog nooit van gehoord heb).
En begrijp mij niet verkeerd, het is niet omdat ik dit niet "goed" wil doen, maar ik wist dit niet.
Ik vind het ontzettend leuk om van een tekening o.i.d. iets te maken, maar ik maak het niet omdat het echt "moet functioneren".
Ik leer veel van jullie en neem alle adviezen zeer te harte, maar daarna is het voor mij een leuk ding om neer te zetten naast de rest om te laten zien wat ik gemaakt heb, en daarna start mijn volgende project.
Toch hoop ik jullie ooit nog eens te spreken op een of andere stoomdag om met jullie van gedachte en kennis uit te wisselen (lijkt mij heel leuk en leerzaam).
Goed weekend, groet Ruud.
 
Zo trots als een aap met 7 lullen.
Mijn eerste banjo-boutje vervaardigd, en in één keer gelukt.
Wat een werkje zo'n klein boutje, lengte 10mm Metrisch fijn M4 x 0.5
Dirk bedankt voor de duidelijke tekening !!
Nog 2 te gaan......
Groet,
Ruud.
IMG_4852 small.JPG
IMG_4855 small.JPG
IMG_4857 small.JPG
IMG_4859 small.JPG
IMG_4861 small.JPG
 
Een kleine opmerking.
Voortaan eerst de doorboring aanbrengen en dan pas de schroefdraad snijden.
De boor kan gaan slingeren, materiaal verdringen, zodat de eerder gesneden schroefdraad ineens een overmaat heeft, niet meer past.
Zeker bij kleine verschillen in de kerndiameter van de schroefdraad en de doorboring kan dit gebeuren.
Overigens, mooi werk, goed resultaat.
 
Voortaan eerst de doorboring aanbrengen en dan pas de schroefdraad snijden.
Ik was just bang dat als ik eerst boor en daarna zou gaan snijden dat de kans aanwezig zou zijn dat ik de bout tijdens het snijden zou afdraaien.
Vandaar dat ik deze volgorde aan heb gehouden.
Maar ik moet er nog twee dus ik kan ook jou raad morgen opvolgen.
 
Zou ik niet doen, heer Groen.
Je initiële veronderstelling is goed.
Eerst de draad, dan pas boren.
Hooguit na het boren nog even opnieuw het draadje zuiveren.

Als je eerst gaat boren en daarna draad snijdt, loop je gerede kans dat de handel naar binnen vervormd en afbreekt.
Gewoon doen, zoals je al gedaan hebt en derhalve ook al goed gelukt is.
Leuk werk he...[emoji106]
 
Het trio, Banjo-bout met banjo is klaar.
IMG_4866 small.JPG

IMG_4869 small.JPG

Hier moet je er niet teveel van in een keer moeten maken.
Wat een monniken werk is dit.
Maar weer een ervaring opgedaan !!
Leidinkjes op lengte maken en zilversolderen is de volgende stap.
 
Laatst bewerkt:
Zo'n klein leidinkje zilversolderen viel mij tegen.
De eerste keer zat gelijk de leiding dicht gesoldeerd.
De handel weer los gemaakt en toen opnieuw.
De eerste banjo zit eraan.
Ik ga hier volgende week even meer tijd voor vrij maken.
IMG_4872 small.JPG

IMG_4873 small.JPG
 
De handel weer los gemaakt en toen opnieuw.

Gefeliciteerd, dat dit je gelukt is. Bij hoge temperaturen is messing zo sterk als een nat vloeitje.

Wat bedoel je met:
De eerste banjo zit eraan.
Gezien aan de kleur van de banjo bout heb je deze laten zitten tijdens het solderen.
Ik hoop, niet vastgesoldeerd.
Wel twee opmerkingen.
1 - In de banjo ring de boring voor de leiding zo maken, dat deze niet doorsteekt.
2 - Tijdens solderen de banjobout niet in de ring plaatsen. Niet alleen door de hitte ontstane verkleuring, maar je moet de schroefdraad weer opzuiveren.
Ja, zilversolderen aan kleine onderdelen is een probleem.
 
Nee ik heb hem niet met banjobout erin gesoldeerd.
Ik heb de banjo zo gemaakt dat de leiding er niet doorheen steek, zie foto's van vorig bericht.
Maar de eerste keer vloeide de leiding ook gelijk dicht.
Ik heb de handel weer los gesoldeerd en een stukje van de leiding verwijderd en opnieuw aan gesoldeerd.
Met de eerste banjo bedoel ik dat er nog twee moeten.
Maar ik heb een druk weekend dus ga ik dat op mijn gemak volgende week een keer doen.

Groet, Ruud.
 
Nee ik heb hem niet met banjobout erin gesoldeerd.
Ik heb de banjo zo gemaakt dat de leiding er niet doorheen steek, zie foto's van vorig bericht.
Maar de eerste keer vloeide de leiding ook gelijk dicht.
Ik heb de handel weer los gesoldeerd en een stukje van de leiding verwijderd en opnieuw aan gesoldeerd.
Met de eerste banjo bedoel ik dat er nog twee moeten.
Maar ik heb een druk weekend dus ga ik dat op mijn gemak volgende week een keer doen.

Groet, Ruud.
misschien een heel klein stukje zilver afknippen en met een pincet op het verhitte werkstuk leggen.
 
Pioentje

heel klein stukje zilver afknippen
en met een pincet
op het verhitte werkstuk leggen.


Goed bezig Potter
Doceren en positie bepalen.
Sieraden maker?

Ik was gisteren in een aluminium gieterij.
Ik heb daar met enkele mensen een demo/workshop gedaan aluminium hardsolderen.
Dat ging ook op deze Potter manier,
doceren, draadje afknippen en bijleggen.
Doceren kan op verschillende manieren.

Hele kleine stukje soldeer heten pioentjes.
Onder andere sieraden makers werken op deze manier.
upload_2020-7-4_8-51-12.png

foto: w.p. 7-2020

Boven op de foto draadsoldeer in stukjes.
Onder plaatsoldeer waar twee pioentjes van af geknipt zijn.
Als je soldeer bijlegt
blijf je met de vlam weg van het soldeer totdat het gesmolten is.
(Bijleg ligt altijd in de schaduw van de vlam.)

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Wat ook helpt bij dit soort klein werk, ik heb een rolletje zilver van 0,5mm dik. Als je daar een tipje van in de vlam stopt krijg je een klein druppeltje, veel kleiner dan in vergelijking met een draad van 1,5 of 2mm dik. Als je wil zoek ik de (Duitse) webshop even op waar ik het vandaan heb.
 
Pioentje

heel klein stukje zilver afknippen
en met een pincet
op het verhitte werkstuk leggen.


Goed bezig Potter
Doceren en positie bepalen.
Sieraden maker?

Ik was gisteren in een aluminium gieterij.
Ik heb daar met enkele mensen een demo/workshop gedaan aluminium hardsolderen.
Dat ging ook op deze Potter manier,
doceren, draadje afknippen en bijleggen.
Doceren kan op verschillende manieren.

Hele kleine stukje soldeer heten pioentjes.
Onder andere sieraden makers werken op deze manier.
Bekijk bijlage 382444
foto: w.p. 7-2020

Boven op de foto draadsoldeer in stukjes.
Onder plaatsoldeer waar twee pioentjes van af geknipt zijn.
Als je soldeer bijlegt
blijf je met de vlam weg van het soldeer totdat het gesmolten is.
(Bijleg ligt altijd in de schaduw van de vlam.)

Veel modelbouwplezier,
Willum
gewoon een modelbouwer Willem
 
Hardsoldeer zilver 55%
FONTARGEN A 314

https://www.sonderlote.de/epages/62...2/Products/SDB-A314/SubProducts/SDB-A314-0010

Anwendungen und Eigenschaften

FONTARGEN A 314 ist ein cadmiumfreies, hochsilberhaltiges Hartlot.
Es wird allgemein als die beste Alternative zu niedrigschmelzenden cadmiumhaltigen Loten eingestuft.
A 314 vereint eine niedrige Arbeitstemperatur mit einem engen Schmelzintervall.
Die Lötnähte haben eine optisch sehr glatte, saubere Oberfläche.
Müssen Lötungen an nichtrostendem Stahl hergestellt werden, wird mit diesem Lot die größtmögliche Farbgleichheit erzielt.
Unempfindlich gegen Überhitzen.
Spaltlöten von Stählen, nichtrostenden Stählen, Temperguß, Kupfer und Kupferlegierungen, Nickel, Hartmetall; auch Verbindungen der einzelnen Metalle untereinander.
Das Silizium (Si) im Lot kann beim Löten von Kohlenstoffstählen die mechanischen Gütewerte senken.

Normen

DIN 8513: L - Ag 55 Sn
DIN EN 1044: AG 103
DIN EN ISO 17672:2010(D): Ag 155 Si
EN ISO 3677: B - Ag 55 Zn Cu Sn 630/660
Technische Angaben
Arbeitstemperatur: 650°C
Schmelzbereich: 620-660°C
Zugfestigkeit an St 37: 330 N/mm² an St 50: 430 N/mm²
Dehnung: 25 %
Elektr. Leitfähigkeit: 7 Sm/mm²
Spez. Gewicht: 9,4 g/cm³
Härte (Brinell): 110 HB
Optimaler Lötspalt: 0,05 - 0,20 mm
geeignet für Lötungen bei Einsatz im Seewasser. Zulassung Germanischer Lloyd und Marinenorm VG81245 Teil 3.
geeignet für Verbindungsstellen, die mit Lebensmittel in Berührung kommen
A 314 ist geeignet zum Löten folgender Grundwerkstoffe
  • Kupfer
  • Messing
  • Bronze
  • Stähle und nichtrostende Stähle
  • Nickellegierungen
  • Hartmetalle
  • Diamant
  • und Verbindungen der genannten Werkstoffe untereinander
Gewoon net als al die vergelijkbare anderen
Goed spul

Willum
 
Back
Top