Bouw verslag Smit Lloyd 109/110

Kwam deze foto tegen op het forum. Van de Smit Lloyd 110
Bekijk bijlage 522277

https://www.modelbouwforum.nl/threads/offshore-smit-lloyd-107.96403/page-2

Maar je kan niet goed zien als beide spare rollen even groot zijn?
En dat de bordesjes even groot zijn.
Weet iemand dat?
Of heeft beter foto's

Mooie van deze foto is.
Dat je ziet dat het bordes ook een knikje heeft van de mast.
De smit lloyd 109 heeft een recht bordes.Doet moet ik dus aanpassen.

Mvg Ronald


Neem aan dat je de storage reels bedoelt? bordessen waren anders 110 is een 100s type
, 111 en 110 hadden maar 2 reels wel groter dan de schepen die er 4 hadden.
Het bordes tussen de schoorstenen (zaling) had idd een knik lag eraan welke werf ze waren gebouwd daar kon je het aan herkennen.
 
Laatst bewerkt:
Leuke spulletjes binnen gekregen.
Ledje zijn echt klein.
Dat had ik eerder moeten weten.
Dan had ik ze in de Smit Hunter ook gebruikt.
Nu wil ik ook nogeens draad kopen om de draden te verlengen.
Welke maat heb ik dan nodig?
Ze spreken over awg maten.
https://nl.aliexpress.com/item/33061511845.html

En is silicon snoer beter?
https://nl.aliexpress.com/item/1005001732356744.html

20230105_105247.jpg


Mvg ronald
 
Laatst bewerkt:
Ronald, Voor de roeren kun je een normale standaardservo gebruiken. Die "drukken en trekken" 3 kg. Wel zorgen dat het mechanisch soepel loopt. Als er een balansdeel aan je roeren zit dan helpt het schroefwater al om de roeren om te duwen. Ken iemand die een servo met 25 kg aan een roer met straalbuis had gezet. Drukte alles kapot. Zorgt dat alles goed "vierkant" staat. D.w.z. dat er bij het bewegen niets gaat wringen. In wezen moeten de roeren willen draaien door ertegen te blazen. Dus roerkoningen parallel en verticaal, ook vanaf de zijkant gezien. Zorg ook dat roer- en servoarmpjes parallel staan en dat bij het draaien de armpjes elkaar niet raken. Belangrijk is ook dat de servo niet tegen zijn eindbegrenzing aan loopt. Dan blijft de servo stroom trekken en wordt het motortje heet. Ook belast het de tandwielen onnodig. Vorig jaar had ik een Volt/Amp. metertje in mijn Smit Finland gebouwd en ontdekte op die manier dat de roerservo in de eindstand 0,4 Amp stroom bleef trekken. Had op de roerservo ook het verstellen van de blusmonitor gezet en dat liep klem. Gelukkig kon ik op de zender de uitslag van de roerservo begrenzen en was het fenomeen verleden tijd. Hieronder een oude foto van de roerbediening in mijn Smit Finland. Gr. Klaas.

20180422_102925.jpg
 
Oke...rond de 3 kg.
Begrijp dat je beter een analoog servo kan gebruiken.Dan een digitale servo.
Ivm met stroom verbruik bij digitaal groter is.
Nog een bepaald goed merk servo?

Mvg ronald
 
Wel een zender op het oog........maar budget niet:(

Liefst deze Frsky Tandem XE maar is nog veel te duur nu.

Of een Frsky Tandem X18 of X20

Mvg Ronald
 
Helaas kan ik je in die richting geen advies geven. Maak in ieder geval een lijstje wat je zo allemaal zou willen bedienen. Bij mijn zenders (uit de vorige eeuw) kom ik niet verder dan 7 kanalen. En bij Smit Finland kom ik daarmee al een kanaal tekort. Gr. Klaas.
 
Heb nu een F14.
Met meerdere multis switch.
Vindt het fijn om diverse schakelaars te hebben.

Dus zoek iets met meerdere schakelaars.
En ook kan programmeren.
En waar meerdere boten in het geheugen kunnen.

Mvg Ronald
 
Zou eerst lekker doorgaan met die F14. Is kwalitatief een goed ding en al varende kom je erachter wat je eigenlijk nog mist. De oude Multiplex Profi 3010, die ik voor mijn S-F gebruik was voor zijn tijd een slimme zender en op diverse manieren te programmeren. In wezen kun je elke schakelaar of knuppel koppelen aan elk kanaal, of de boel mixen. Had voor S-F een F14 met Navy-stick gekocht, maar vond dat niet prettig manoeuvreren. Met die MPX gaat het perfect. Met de losse boot varend de motoren op twee knuppels. Slepend de motoren op de linker knuppel en gelijk de roeruitslag gehalveerd met Dual Rate. Indeling van de 7 kanalen. 1 = roer. 2 = SB motor. 3 = multiswitch met 4 functies. 4 = BB motor. 5 = sleephaak lossen. 6 = motorregelaar sleeplier. 7 = schakelaar bluspomp. Het draaien van de monitor zit gekoppeld aan het roer. De multiswitch op kanaal 3 schakelt 1 = navigatieverlichting + radar. 2 = tweede toplicht. 3 = dekverlichting. 4 = schijnwerper. Er zouden door andere multiswitches te kiezen met kanaal 3 acht te schakelen functies mogelijk zijn. Op die manier kom je ook al een heel eind. Gr. Klaas.
 
Zit even deze foto te bekijken van de Smit Lloyd 110.
Wat is dat rode in de zaling?
Blus monitoir?
sc (1).png


Mvg ronald
 
Daar zat op elk schip zat standaard een leiding, voor een brand blus monitor, op het ene schip zat een monitor de andere weer niet
 
Hoi Ronald,

Leuk te lezen dat iemand een keurig bouwpakket aan het bouwen is van de 100S klasse.

Ik zag de citaat naar mijn oude 107 pagina, en het gemis van SMB rompen.
Die van mij heeft een aantal jaar in de kast gestaan en vorig jaar besloten om deze te strippen met idee om opnieuw te beginnen.
Na wat gesprekken met diverse club leden besloten om deze romp glad te maken en vervolgens een mal van te kunnen maken.
Ik hoop dit van de zomer te kunnen realiseren.
Succes met de bouw!

Tim
 
Versterving spanten aan het verven.
Deze komen in de romp.
Zit alleen nog te twijfelen......wit houden......of alle spanten mat zwart maken.
Zoals de romp van binnen.

upload_2023-1-9_10-14-36.jpeg


mvg ronald
 
Back
Top