Bouw verslag Smit Lloyd 109/110

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Ronaldp, 17 dec 2022.

  1. zwrtw

    zwrtw

    Lid geworden:
    24 dec 2022
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Apeldoorn
    Dat is waarschijnlijk een XT60 connector.
     
  2. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    zaandijk
    het verhaal gaat me boven m'n pet.
    als de bediening van de kranen electromotoren zijn en je voedt ze uit de zelfde spanning als de ontvanger, regelaar en servo's lijkt met dat vragen om moeilijkheden.
    maar als het anders is laat het me dan maar zien.
    groet Piet
     
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Je mag de kraan motoren niet rechtstreeks op de ontvanger hangen .
    Dit gaat inderdaad overbelasting geven van je regelaar en storing in je ontvanger.
    Je dient een afzonderlijke aansturing te maken die je bediend met de regelaar zodat de spanning rechtstreeks van je batterij komt.
    De servo die je laat zien trekt normaal 300mA tenzij je hem tegen gaat houden dan kan de stroom oplopen tot 1,3A, maar dat gebeurt normaal niet.

    Maar voor alle zekerheid maak er eens een foto van zodat we zeker zijn dat we over het zelfde praten.
     
  4. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Marc.

    Heb je hier een voorbeeld van?
    Je dient een afzonderlijke aansturing te maken die je bediend met de regelaar zodat de spanning rechtstreeks van je batterij komt.

    Mvg ronald
     
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ronald, ik heb eerst echt meer info nodig.
    welke motoren, hoe is het gebouwd, wat wil je bereiken.
    En het belangrijkste: een foto waar alles op staat wat je gebouwd hebt zodat er geen misverstanden ontstaan
    bekijk dit eens vanaf pag 15 en verder als vb wat mogelijk is"modelbouwforum.nl/belgische-sleper-de-zeehond page-15"
     
  6. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Marc.

    Kan geen foto,s maken.
    Omdat ik nu alleen aan het uit zoeken ben hoe ik het werkend ga krijgen .Als ik een nieuwe zender ga kopen.
    Heb voor me smit hunter een F14 zender.Met 2x multi switch in gebouwd.
    Met die multi switch bedien ik bv het anker spil met de drie standen schakelaar.En tussen de multi switch en motor ankerspil.Zit een ompoler om de draai richting te veranderen.

    Zit naar deze zenders te kijken: Frsky Tandem XE maar is nog veel te duur nu.
    Of een Frsky Tandem X18 of X20

    Maar begrijp dat je daar geen multi swich voor heb.
    Dus hoe ga je dan de electromotoren voor de kraan bedienen.Heb je dan 2 kanalen nodig?

    Mvg ronald
     
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ronald als je geen foto kan maken van wat je al hebt en hoe je het hebt aangesloten kunnen we voorlopig niet echt verder.
    kan je misschien ondertussen een foto bezorgen van het schip waarop de kraan zichtbaar is want ik kan geen foto vinden op het net van je schip met een kraan erop.
    kan je ook eens een lijstje maken van wat je wil laten bewegen op je schip en of je dit via een regelaar wil doen ( zoals je de motoren aanstuurd )
    met een servo zoals het roer of een motor die enkel L of R moet draaien zonder snelheids regeling.

    Je F14 zender , van welk merk is die? ik vermoed dat je met 2 multi switch ingebouwd je 8stuks 3 standen schakelaars extra ter beschikking hebt naast de 4kanalen ( stuurknuppels of zitten er nog meer op?
     
  8. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Kan verloopig geen foto's maken.
    Ben op me werk
    De kraan wil ik op de nieuwe zender gebruiken.
    Dus niet op de robbe F14.

    Mvg ronald
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ok, geen probleem
     
  10. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Even over je zenders, als je van een F14 komt is de XE of de X20 een revelatie, dit zijn niet te vergelijken zenders, maar volgens mij een schitterende keuze, ik ben zelf ook aan het twijfelen maar voor toekomstige modellen is de Xe zeker de betere keuze
    Ik ga er zowiso 1 halen en jawel er is een multiswitch van niet separaat maar in de vorm van software op het scherm kan je 32 knoppen vormen onder 4 tapbladen waar je dmv iconen (met text) knoppen hebt, deze kan je uitlezen met bvb een USM module, dit is gewoon veeeeeeeeel beter dan een klasieke multiswitch hoor!
    Binnen enige tijd werkt dit waarschijnlijk ook met multi decoder van NVM als de arduino software is aangepast.
    Dus die zender keuze in je achterhoofd is meer dan perfect hoor!
    Ja de XE is wel wat duur, aangezien de X20 hetzelfde kan als je een XJT lite erbij koopt heb je maar liefst 40ch! (40 servo's of andere...) Je gaat dit op mijn verslag waarschijnlijk nog wel zien verschijnen maar ook ik ben er nog niet uit welke, de Xe is zeker de betere keuze maar ik vind de X20 meer "X"factor hebben, en voor mijn huidig project heb ik de Xe niet echt nodig, ik ga er ook een uitbereiding op maken zoals op mijn X9e (met trusters en Voith besturing waarschijnlijk nu ook met een dwarse bow en heck truster stick. Die zenders zijn beide meer dan top!
     
  11. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    XT 60 connectoren

    Dit materiaal wil je niet te lijf gaan met zo'n "inimie" mesje.
    Weet uit ervaring dat dit materiaal redelijk taai is, en met een "groot" Stanley mes heb je veel meer controle om dit netjes uit te kunnen snijden

    De experts verschillen hier over van mening. Feit is dat ik het jaren wel zo gebruikt hebt.
    Schijnt alleen goed te gaan als je twee identieke regelaars gebulkt, wat in jou geval het geval is.
    En die 1A is meer dan genoeg.
    Als je roerservo 1A zou gaan trekken op de "roertjes" van een Smit-LLoyd is er iets anders (fouts) aan de hand.
    En je voed je motoren van je kraan niet uit je ontvanger. Je voed je multiwitch uit je ontvanger, dat is heel wat anders.
    Je mutliswitch voed je motoren van de kraan, en als het goed is heb je op je multiswitch een voeding vanaf een accu zitten.
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2023
  12. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Jafa...dank u wel voor het uit gebreide antwoord.
    Ga daar goed over nadenken...uitzoeken.

    Adam

    En je voed je motoren van je kraan niet uit je ontvanger. Je voed je multiwitch uit je ontvanger, dat is heel wat anders.
    Je mutliswitch voed je motoren van de kraan, en als het goed is heb je op je multiswitch een voeding vanaf een accu zitten.

    Je heb gelijk...de multiswitchen hebben voeding uit.me 6V loodaccu.

    Dit materiaal wil je niet te lijf gaan met zo'n "inimie" mesje.
    Weet uit ervaring dat dit materiaal redelijk taai is, en met een "groot" Stanley mes heb je veel meer controle om dit netjes uit te kunnen snijden.
    Klopt...heb buiten randen met figuur zaag uit ge zaagt.

    Mvg ronald

    Ps hoe werkt de optie citaat.
    Ik maak de tekst blauw die ik selecteer.Klik dan op citaat.Maar wat dan om dat stukje in je nieuwe bericht te plaatsen?
     
  13. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
  14. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Ronald het kan nog veel beter ondetussen zijn we hiernaar aan het kijken (Videos):
    https://hobbyshop-ritter.ch/Software-Kraftwerk-Pad-fuer-FRSKY-TANDEM-X20-X20S-X18-XE-Twin-XLite
    het is enkel te zien of we de iconen kunnen veranderen naar eigen dingen, blijkbaar zou je tot 88 zaken kunnen schakelen als je 2 lua scrips samen kan installeren, ik heb hen gemaild hierover maar wacht op antwoord het kost je 1 ch per 44 schakelingen maar je moet wel via de USM gaan en die kan max 17 schakelingen doen blijkbaar de rest is dan geluid of je moet voor 2 USM's gaan maar dan wordt het allemaal wel heel duur. Nu we gaan kijken of we dit niet gratisch kunnen doen natuurlijk, het is maar script, anderzijds dit werkt dus al!
     
  15. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Jafa

    Ik google op USM.....maar kan niks er over vinden.
    Wat is USM?

    Mvg ronald
     
  16. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Gewoon Googlen op USM modelbouw, dan krijg je genoeg info.
     
    Ronaldp vindt dit leuk.
  17. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Klik eens op "reageer" in plaats van op citaat :)
    zoek eens op USM-RC-3 of op Beier modellbau
     
  18. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Gevonden....mooi stukje techniek.

    Mvg ronald
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  19. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Wat is de beste manier op de roeren te verbinden met de servo.
    Kwam dit tegen op internet.
    upload_2023-1-19_14-45-55.jpeg
    2.jpg 3.jpg

    mvg ronald
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Als er ruimte voor is vind ik die bovenste beter dan de onderste. De roerhoorntje zitten steviger op de roerkoningen en er zijn geen verliezen door een extra haakse overbrenging. Om gewicht te besparen zijn de stangen tussen servo en roerhevels deels uit hout gemaakt. Ook buigen die minder snel. Helaas zijn de resten van de vuurpijlen al van de straat. Zo'n houtje is ideaal voor dat gebruik. Maar het kan ook met een rond houtje, die de bloemist gebruikt om planten te steunen. Wat je op de onderste fot ziet heb ik samengesteld uit de rommelbak. De alu roerhoorntjes op de roerkoningen zitten tussen twee M3-moertjes geklemd. Het werkt wel, maar gaat soms los en verschuift dan. Maar bij een low budget project moet je de lat niet te hoog willen leggen. Het kan allemaal een stuk netter, maar daar gun ik me de tijd dan niet voor. Al meer dan 10 jaar vaarplezier van gehad en ook wel wat netter gemaakt. Gewoon veel bouwverslagen afstruinen en daaruit voor jezelf het beste halen. En zelf dingen maken geeft (althans voor mij) veel meer voldoening dan het te kopen. Succes ermee! Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina