Bouw verslag Smit Lloyd 109/110

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Ronaldp, 17 dec 2022.

  1. dirk luiken

    dirk luiken

    Lid geworden:
    19 feb 2017
    Berichten:
    1
    Locatie:
    IJmuiden
    Hoi Ronald, mooi project. Ik heb zelf 5 jaar bij Smit-Lloyd gevaren, en heel vaak op de honderd schepen vanuit Aberdeen gevaren. Ook heb ik bij Wijsmuller gevaren en nu ben ik al heel lang op zoek naar het model van de Amsterdam van Artesania Latina. kan hem nergens vinden dus richt ik nu mijn pijlen op Smit-Lloyd. Heb jij een idee of deze 100 boot nog ergens te koop is? Bedank en succes met deze boot.
     
  2. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
  3. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Zat gisteren met Tim te appen.
    Ging over de romp van de Smit lloyd 109.
    Deze wordt versterkt met diverse spanten.
    Maar omdat de romp al aardig oud is.
    Misschien als alle spanten erin zitten.
    Alles in de epoxy te zetten.Voor extra versteviging.
    Zodat werken.
    Heb zelf nog nooit met epoxy gewerkt.

    Mvg Ronald
     
  4. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Wit houden, lichte kleur aan de binnenkant van je romp werkt veel prettiger.
    Zeker als straks de dekken er op zitten wordt het een donker hol.
    En als je echt wilt overdrijven kun je nog LED strips onder je spanten lijmen voor echt goed licht in je romp... o_O
    upload_2023-1-9_13-49-12.jpeg
     
    Herby63 en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  5. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Adam,

    Hoe heten de stekker verbindingen die ik achter bij de vaarregelaar zie?
    Die op de rode en blauwe draden.

    mvg ronald
     
  6. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Waar mee snijden jullie deze platen mee door?
    Bij me smit hunter deed ik dat vroeger met een stanley mes.
    Dat ging niet echt lekker.
    Zijn er betere gereedschappen voor?
    20230109_144310.jpg 20230109_144040.jpg

    Dit mesje gebruikte ik.
    upload_2023-1-9_16-30-17.png
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2023
  7. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Goedenavond Ronald,

    Ik zou dit sowieso op een proefstukje uitproberen, als ik me niet vergis is in de bouwdoos veel, zo niet alleen maar, ABS gebruikt en of epoxyhars en ABS goed samen gaan vraag ik me hardop af. Als het niet op elkaar reageert en je wil de romp echt versterken zou ik de epoxyhars in ieder geval combineren met glasvezel.

    Tot slot, pas heel goed op met dat goedje, het wordt nog weleens gebruikt omdat het minder stinkt dan polyesterhars, maar is daardoor zeker niet minder schadelijk (en daar kan ik over meepraten, heb een allergie ontwikkeld voor dat spul), kortom altijd goed ventileren en goede handschoenen gebruiken!

    Groetjes, Danny.
     
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    stanly mes is wat aan de grote kant voor dit snijwerk vind ik.
    gewoon hobby mesje dat ze in de doe het zelf verkopen of de action met die verwisselbare mesjes ( geen breekmes)
    deze bijvoorbeeld
    niet proberen het in 1x door te snijden, je moet enkele malen over elke lijn heen , gebruik eventueel een liniaal voor de rechte stukken.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    in mijn huidig in aanbouw zijnde bootje heb ik de abs ook verstevigd met epoxy omdat het broos aan het worden was, geen problemen mee gehad.
    is trouwens al de 2de x dat ik dit doe Bankert naar Valcke sea-commander-van-graupner
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  10. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Ga maar niet in de weer met epoxy.
    Mee gezondheid is me meer waard.
    Misschien wat meer spanten plaatsen.

    Wel gelijk hobby mesjes besteld+16 delige marktklemmen

    Mvg Ronald
     
  11. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Als ik me niet vergis zijn Billing Boats rompen van polystyreen en reageert dat misschien anders en wellicht zie ik problemen die er helemaal niet zijn, maar ik zou het altijd uitproberen op een reststukje voordat je de hele romp er mee insmeert ;).

    Met de juiste beschermingsmiddelen is er niet veel aan de hand, maar ga niet net als ik in de badkamer (want daar was het zo lekker warm terwijl het buiten koud en nat was) zonder verder enige vorm van bescherming de romp van een schaal 1:50 Smit Singapore in de expoyhars zetten. Voor je het weet heb je dan een allergie te pakken (https://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/allergie/epoxyhars-allergie.htm) en dat is knap vervelend, want ook in lijmen en verf wordt nog weleens expoyhars gebruikt en niet geheel onbelangrijk..... het is ook een hele vervelende handicap voor de hobby kan ik je vertellen :(.

    Groetjes, Danny.
     
    Ronaldp vindt dit leuk.
  12. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Heb in de Smit hunter deze vaarregelaars:
    https://www.modellbau-regler.de/shop/product_info.php?products_id=91
    En bevallen goed.
    Maar de bec is maar 1 ampere.
    Mag je nu wel als je 2 gelijke vaarregelaars heb.
    Beide bec gebruiken?
    Op forum hier zie ik ja en nee.
    Zou graag wat zwaarder voeding op me ontvanger in de Smit lloyd 110 willen zetten dan 1 ampere.
    Zodat je meerde dingen te gelijk kan besturen.
     
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Bec dient enkel om servo's en regelaar aan te sturen, wil je andere zaken aansturen kan je best een andere voeding bron voorzien of spullen aanschaffen die rechtstreeks kunnen werken op je batterij spanning.

    een regelaar met zwaardere Bec gaat je veel geld kosten en kan je nauwelijks vinden
     
  14. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Heb nu bv alle motoren van de kraan rechtstreeks in de ontvanger zitten.
    Dus deze gebruikt de power van de bec.
    Maar tegenwoordig met digitale servo's is de ampere ook veel hoger dan de analoog servo's
    Nu ga ik wel een analoog servo gebruiken voor de roeren...maar die trekt ook max al 1 amp.
    Dan wordt het wel een beetje krap voor ook nog de rest wat aan gesloten is in de ontvanger.
    Kwam dit tegen: https://www.conrad.nl/nl/p/hobbywing-bec-3a-ubec-bec-spanningsregelaar-5-5-26-v-2108347.html

    Als ik deze nu aansluit op de loodbatterij van 6 V.
    Dan geeft deze max 3 ampere.

    Dan heb ik wat ampere spare.

    Mvg ronald
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Denk dat dat wel gaat lukken. Althans voor even dan, want zo gauw de 6 Volt accu onder de 5,5 Volt komt zou die BEC er wel eens mee kunnen stoppen. Hoeveel Ah is die 6 Volts accu van je?
    Heb je een aansluitschema van je kranen? Kan me voorstellen dat ze door een ontvangerkanaal worden gestuurd, maar dat de kraanmotor ook uit de BEC wordt gevoed lijkt me vreemd. In mijn Smit Finland trekt de analoge roerservo geblokkeerd 0,4 Amp. Enig idee hoeveel stroom je kranen per stuk trekken? Je bedient ze toch niet allemaal tegelijk? Zelf zou ik pas een zwaardere BEC gaan kopen als de BEC uit de ESC het niet meer aan kan. Gewoon eens kijken wat er gebeurt. Gr. Klaas.
     
  16. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
  17. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    die regelaar van conrad heeft geen achteruit, is specifiek voor heli en vliegtuigen.
    mogen we ook weten welke servo je dan wel gebruikt als die een stroom van 1A trekt
    voor zover ik weet blijven alle servo's onder de 0.5A zowel analoog als digitaal tenzij je de hele grote neemt maar in jou geval zie ik daar het nut niet van in om meerdere kg trekkracht nodig te hebben.
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Marc, Dat Conrad ding is toch alleen een UBEC en geen motorregelaar? Ik ben veel nieuwsgieriger naar de schakeling (schema) van de kranen. Hoe dat draait op de stroom uit de ontvanger (BEC?ESC). Ik schreef al dat mijn analoge servo maximaal (geblokkeerd) maar 0,4 Amp. trekt. Maar laten we Ronald niet zenuwachtig maken. Ons denkpatroon is waarschijnlijk heel anders. Gr. Klaas.
     
  19. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
  20. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Mee kraan motoren worden nu gevoed door de ontvangen.Met een ompoler er tussen.

    Mvg ronald
     

Deel Deze Pagina