[Bouwfase Mast] liebherr ltm1090

Status
Niet open voor verdere reacties.
hallo cheeta, ik weet niet of je er veel aan zult hebben maar meschien kan je voor wat detailfoto's op de site van UCM Holland kijken.

Crane sales - UCM Holland, we buy and sell Manitex, Liebherr, Mercedes

ucm is een van de grotere onderdelen handels voor gebruikte kraan onderdelen. ik kom er zelf ook regelmatig in almere voor mn werk.

op de site kun je foto's vinden van motoren, mastdelen, stempelpoten en balken, cabines, schade kranen, draaikransen, telescoopcilinders, jibdelen, bovenbouw etc etc. op aanvraag kunnen detail foto's gemaakt worden. of ze die ook naar modelbouwers willen sturen vraag ik me af. maar anders kan ik ze ook nog wel voor je maken als ik er is ben.

hierdoor kan je jouw model wel extra gedetailleerd maken lijkt me!

veel succes!

Laatst bewerkt:
nou zondag was informatief. ;)

echter ben ik nog steeds op zoek naar slangbreuk beveiliging....

ook zoek ik nu nog naar goede 5mm connectors.. leimbach heeft alleen maar opsteek? connectors met tywrap hooguit...

ik zoek die connectors met knel schroef erop.. dit systeem zeg maar maar dan voor M5.

g-koppeling.gif

voor die koppelingen als je ze nog niet hebt , kan je in den haag naar:

Hydro Perslucht Techniek BV
- Slangen, leidingen en appendages Jupiterkade 22
2516BS
's-Gravenhage
070-3474347

Succes met dit knap staal(tje) modelbouw

Mvg

Johan

hoi cheeta
die knelkoppeling,
heb je dat niet in de remleidingen van de autoos ergens zitten???!!!
of dieselinspuit gebeuren daar heb je ook hoge druk leidingen,
tja ik zeg maar wat me nu te binnen schiet hoor,
je kan het proberen,niet geschoten is altijd mis,
al schoot het door mijn hoofd??!!!!
groeten markioo

vandaag even bij aantal metaalzaken langs geweest om toch wat meer snelheid achter mijn mastdelen te krijgen.

er wordt mij rvs aangeraden en om dat te solderen echter het zetten willen ze best doen. Maar lassen beginnen ze niet aan en solderen doen ze zelf niet zou ik zelf moeten doen.

nu wil ik best de uitdaging aan gaan om dat te proberen maar zoek ik toch eerst even wat meer informatie hiervoor.

heeft iemand wel is rvs gesoldeerd? en hoeveel lastiger is dit als messing?

Zoals je waarschijnlijk wel weet, is RVS nogal gevoelig voor "trekken" als gevolg van plaatselijke verhitting (waarschijnlijk ziet men het daarom niet zitten om eraan te gaan lassen)
Als ik jou was, zou ik eens overwegen of lijmen geen optie is.

@cheeta

Rvs is best te solderen zolang he hem maar heet genoeg stookt.

Ik heb hier nog even gezocht naar een lijstje

Wat wil je solderen

Als je dan naar RVS> op RVS gaat kan je ook zien wat voor vloeimiddel je nodig hebt.

Ik heb het een tijdje geleden zelf ook nog gedaan met een middel grote soldeerbout (RVS 2MM)

Laatst bewerkt:
het is 1mm dik plaat.

hoe snel trekt dit krom met het solderen?

aagezien het lijmvlak te klein is als er geen plaatje opgelijmd wordt.

Hallo Alwin,

RVS kan je wel solderen, maar als je het RVS zacht soldeert is het waarschijnlijk niet sterk genoeg voor de telescoopmast.
Als je het RVS hard gaat solderen, dan moet rekening houden met het trekken van het RVS, net als bij het lassen, zal de teleschoopmast plaatselijk krom trekken !!
Nu is het zo als iets krom trekt met lassen/hardsolderen, kan je het wel weer richten, maar als je de telescoopmast wilt richten, zodat deze toch soepel blijft in en uitschuiven wordt dit al weer een stuk lastiger.
Maar ook als je de telescoopmast van staal of messing maakt, zal deze ook plaatselijk trekken, daar ontkom je niet aan, of je moet de telescoopmast helemaal verwarmen, maar ook dit is niet eenvoudig !
Het mooiste is als je een getrokken koker kan bemachtigen, die zijn meestel wel recht en maatvast.

Succes met de bouw van de telescoopmast !!

getrokken kost een dikke 20.000 euro... helaas....

dat zal dan toch lijmen worden denk ik. 2k epoxy voor metaal met een dunne strip.

vraag is alleen of dat lukt met lijmen aan de binnenzijde...

Laatst bewerkt:
hoi alwin
je kan rvs wel lassen maar dan moet je bijna een punt las zetten
wachten tot hij afgekoeld is en dan de volgende
zo laste ik vroeger platen in bij mijn wagen (1/1) en deze trok niets scheef

Wat kristof zegt is ook een goeie oplossing gewoon om de 5cm een tigje zetten en afkoelen ect.

Maar als je daar geen apparatuur voor hebt kan je het solderen altijd even proberen. Ik weet niet of je het rvs al hebt? Maar ik probeer het vannavond wel even volgens mij heb ik nog wel een stukje 1mm liggen.

Gr,
Woujaco

aangezien de mmastdelen eerdaags gereed zullen zijn.

ben ik aan het uitdokteren hoe ik de geleiding het beste kan uitvoeren.
ik had van mario een stuk teflontape gehad dit materiaal is weliswaar geschikt echter de kleefkracht van de tape is nogal zwak daardoor valt deze helaas af.

2mmm teflon is ook afgevallen ivm gewicht en het niet kunnen lijmen.

ik moet ca 2.5mm opvullen rondom (iets minder omdat iets speling wel gewensst is op dit stuk bij de kopsekant van de mast komt een systeem met kogellagers en teflun bussen voor het laatste fijne werk.

ik zoek een licht materiaal (elke gram in de mast extra is weer minder hijsvermogen en meer belasting.

wie kent nog materialen die goed te bevestigen zijn op 1mm rvs in versschillende diktes leverbaar (1 en 2mm dik).

het moeten uiteindelijk stroken van ca 15mm breed worden.

ik zoek een licht materiaal (elke gram in de mast extra is weer minder hijsvermogen en meer belasting.

wie kent nog materialen die goed te bevestigen zijn op 1mm rvs in versschillende diktes leverbaar (1 en 2mm dik).

het moeten uiteindelijk stroken van ca 15mm breed worden.

Hallo Alwin,

Tja, dat wordt moeilijk, maar het beste is om messing te gebruiken, dit is niet helemaal ideaal, maar dit is redelijk slijtvast en je kan het op het RVS solderen.
Het beste is om brons te gebruiken, dit is zeer slijtvast, maar ik weet niet er ook dunne plaat brons te koop is.
Brons kan je ook op RVS solderen.

Helaas is messing en brons niet echt licht te noemen !

Maar hoe vullen andere telescoop-kraanbouwers de spelingsruimte op tussen de 2 mastdelen ???
Is daar niets van bekend op één of ander forum ???

het probleem is dat eigenlijk geen 1 kraanbouwer iets vrij geeft over het systeem in de mast.

ik weet dat de sarens bouwers teflon gebruiken maar kennelijk met een speciale achterkant welke verlijmbaar is. ik ben dit ooit 1x tegen gekomen op marktplaats maar dat waren allemaal rest partijtjes 20x30cm.

ik zoek strippen van ca 75cm. en 15 - 20mm breed.

echter kan ik die variant niet vinden.

messing en brons vallen af dan wordt de mast veelste zwaar.
elke gram welke ik bespaar in de mast is er 1 in het hefvermogen.

Hallo Alwin,

Teflon is een uitstekend materiaal om te gebruiken, alleen is het inderdaad slecht te lijmen. waarom het gewicht een probleem is zie ik niet zo, want veel lichter kan je niet gaan.

Bovendien gaat slijtvastheid volgens mij altijd boven een paar gram besparing, veel meer zal het niet zijn.

Wat een goed alternatief is en zeer goed te lijmen is PVC plaat.
Het glijd goed, de slijtage zal minimaal zijn en het is met elke secondelijm, of nog veel beter 2 componentenlijm te bevestigen.
Als de platen een millimeter of 30 lang zijn voorin de mast is meer dan voldoende.

In de masten van de echte kranen zitten ook kunststof blokken, en dit zijn meestal glasvezel versterkte kunstoffen. Vaak word POM gebruikt, ook bekend als Delrin, met 5% glasvezel, of Turcite, dat is PTFE(teflon) met ingesloten bronsdeeltjes, wat ook in metaalbewerkingsmachines in de geleidingen zit.

De meeste kraanmachinisten schuiven de mast uit als deze overeind staat en meestal zonder last, ook al beweren de fabrikanten dat het wel kan, de geleideblokken slijten dan veel minder hard.

Vergeet niet dat de schaal 12,5 keer kleiner is, het gewicht 12,5 tot de derde macht kleiner is, maar de materialen die je gebruikt zijn geen 12,5 keer minder hard of sterk.

Vandaar dat je met een gewoon stalen mast op schaal net zo veel kan tillen als een echte kraan met hogerekgrens staal. Dezelfde materialen als in het echt gebruiken is vaak overkill en niet nodig en ik denk dat het met PVC plaat goed gaat:D:D:D

Bovendien, ga je elke dag hijsen met je kraan?:rolleyes: 8 uur lang?:rolleyes:

Ik heb wel eens teflon strip gekocht, gewoon op de rol, ca 2mm dik en 25/30mm breed. Ook heb ik wel eens lijm gekocht die speciaal ontwikkeld was om teflon te lijmen.
Als je wilt zal ik wel eens kijken of ik nog wat info terug kan vinden hierover.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back