Bouwstrip: 1/6 M5A1 Stuart tank + Howitzer M1A1

Wat heb je het liefst: dit verslag met of zonder de poppen.

• Ik vind het leuk zo. De figuren storen me niet en mogen blijven.

Votes: 110 82,7%
  • De figuren hoeven van mij niet. Ik heb alles liever kort en bondig.

Votes: 15 11,3%
  • Voor mij maakt het niet zo veel uit.

Votes: 8 6,0%

• Total voters
    133
Your welcome Droop.
Misschien doe je nog eens inspiratie of ideën op voor bij de Stuart tank.
BV die pillbox waar die jongens van 82th bij staan uitgeschakeld door jou crew:)

mvg Roy

@ Tazman: ik heb je foto's aan de kolonel laten zien en ik moest je van hem zeggen dat hij van géén enkele Duitse tank schrik heeft... ... ... ... ... ...
... ... alleen mag hij niet té groot zijn, mag hij er niet gevaarlijk uitzien, geen 88mm kanon hebben en mag het geen Königstiger of ander poezenbeesttankgeval zijn.
schrikken.gif

Toch nog bedankt voor deze prachtige foto's. ;)

Droop

Echt heel gaaf, Droop'ke! Ziet er heel netjes uit :). Volg het met veel plezier ;)!
De "poppen" (als we ze nog zo mogen noemen :mrgreen:), zijn ook erg gaaf! Mooi realistisch :).

Keep up the good work!

Decals: de voorbereidingen

@Charger: de mannen laten je danken voor de lovende woorden. :D

---------------------------------------------------------------------

Nota:
De volgende stappen zullen voor velen onder ons 'ouwe koek' zijn maar dagelijks komen er mensen bij die met onze hobby beginnen en voor hen is het misschien interessant te lezen hoe het één en ander nu juist gedaan wordt.
Men mag niet vergeten dat elk zo'n beetje zijn manier van werken heeft maar allen hebben we één doel voor ogen en dat is het zo mooi en realistisch mogelijk afwerken van onze modellen.

Zoals ik gisteren zei, hebben de jongens het plan opgevat om vandaag met de voorbereiding tot het plaatsen van de decals, te beginnen.

De ideale ondergrond voor onze decals is een hoogglans ondergrond.
De belangrijkste reden daarvan is dat we dankzij deze hoogglans het vervelende silvering onder de geplaatste decals kunnen vermijden.
Silvering is het vormen van kleine luchtbelletjes die zich onder het decalpapier op een matte ondergrond (!) van een model kunnen vormen.

De hoogglans hebben we later ook nog eens nodig voor het aanbrengen van de sludge wash.
Ik hoor sommigen nu al zeggen: "Jamaar Droop, een tank heeft toch mat/staijnen look en is toch geen spiegeltje?"
Laat ik jullie nu al gerust stellen: de mat/ satijnen look komt er wel. ;)

DSCN0354.jpg

Om de hoogglans op de Stuart te verkrijgen gebruik ik steeds Revell-lak.
Waarom Revell? Wel omdat de lak van dit merk voor mij zeer gemakkelijk te verkrijgen is. :rolleyes:
Natuurlijk kan men lak van eender welk merk gebruiken (vb Humbroll enz.)
In plaats van lak kan men de hoogglans ook verkrijgen door het spuiten van de vloerreiniger Parket Plus (NL) of voor de Belgen onder ons: Sols Plus.
Maar hier ga ik nu niet over uitwijden want dit zou me té ver drijven.
Goed, hier zien we CC al klaar staan met een klein potje Revell hoogglans.

DSCN0355.jpg

Deze lak kunnen we niet rechtstreeks gaan spuiten omdat die veel te dik is voor onze airbrush.
Daarom heb ik de helft van het potje in een airbrushbokaaltje gegoten en die dan nog eens met dezelfde hoeveelheid wasbenzine verdunt.
Een 50/50 mix dus.
Het enige wat we nu nog moeten doen is deze mix goed door elkaar roeren.
Ik zeg wel 'roeren' en niet schudden omdat we anders bij het schudden luchtbellen gaan creëren die het vlot werken van de airbrush kunnen tegengaan.
Blijkbaar is doc hier al moe van al dat roeren. :eek:

DSCN0358.jpg

Een tip voor de jonge modelbouwers onder ons:
Zorg bij het airbrushen steeds voor een goeie bescherming van mond en neus want deze dampen zijn niet ongevaarlijk. Doe dit ook bij het gebruik van acrylverven (op waterbasis). Ook deze lakken zijn gevaarlijk!

DSCN0359.jpg

Blijkbaar heeft doc hier het één en ander niet goed begrepen maar gelukkig is CC in de buurt om hem daarop te wijzen: "Hey doc, die muts moet niet op je hoofd maar d'r overheen!"

DSCN0361.jpg

"Much better doc." "Nu ben je toch al een beetje beschermd tegen de dampen maar het ware toch beter als je een mondmaskertje zou dragen."

DSCN0362.jpg

Het enige masker dat de GI's hebben is hun gasmasker maar dat bleek voor deze klus toch een béétje teveel van het goede.
De muts zou volgens doc moeten volstaan.:rolleyes:

DSCN0364.jpg

Om een goede gladde ondergrond te krijgen heeft doc twee lagen hoogglans aangebracht.
"Hey doc, that's cool man!" "Ik kan mezelf bijna zien in de tank!"

Helaas is op de foto door de lichtinval de hoogglans bijna niet waar te nemen maar hij is er hoor. ;)
Terwijl CC zich daar als een verwaand nest zich door de haren staat te strijken ga ik de laklagen nu minimaal een 12-tal uren laten uitharden.

Morgen zullen de mannen dan de decals en andere plakkertjes gaan aanbrengen.

Ik hoop dat sommigen onder jullie het tot nu toe interessant vonden. ;)

See you guys.

:tank:

Droop
officer10.gif

Een goede reminder, over hoe iets nu "echt goed" en mooi afgewerkt worden moet, is ooit weg.....

En daar komt bij dat ik die #!*#-stickertjes nooit echt mooi kan krijgen.:rolleyes:

Groeten, Jean-Baptist.

Decals

Jean Baptist zei:
Een goede reminder, over hoe iets nu "echt goed" en mooi afgewerkt worden moet, is ooit weg.....

En daar komt bij dat ik die #!*#-stickertjes nooit echt mooi kan krijgen.
Wel, dan hoop ik dat je hier iets aan hebt, J.B. ;)

---------------------------------------------------------------------------

Zo, de mannen hebben de decals geplaatst.

DSCN0365.jpg

Eens de decals droog waren heb ik ze nog een goed Micro Sol-bad gegeven.
Dit produkt zorgt ervoor dat de decals het uitzicht krijgen alsof ze op het model geschilderd waren. Tijdens het gebruik zal men merken dat de decals zullen beginnen te rimpelen. Dit is heel normaal en tijdens het droogproces zullen die terug heel strak worden.
Probeer nooit of te nimmer de gerimpelde decals met een vodje glad te strijken. Het enige wat men daarmee bereikt is dat ze zullen scheuren.

Nadat de Micro Sol was opgedroogd heb ik de plakkertjes terug een laag hoogglans lak gegeven.
Dit heeft als doel dat de decals nu beschermd zijn en ik terug een goede basis voor de latere wash heb.

Op zo'n Amerikaanse tank staan heel wat markeringen.
Voor velen zal dit een beetje verwarrend lijken en daarom heb ik aan de kolonel gevraagd om eens een woordje uitleg te geven:

DSCN0366.jpg

CC en Doc zitten al op de eerste rij om de les goed te kunnen volgen.
Neem gerust een emmertje als stoel en neem ook maar plaats in de klas. :-D

DSCN0367.jpg

"Okay guys, here we go. "
"Rechts onderaan vinden we het Unit marking."
"9▲89R (wit) staat voor 9th Armored Division, 89th Armored Reconnaissance Battalion (verkenningsgroep)."

DSCN0373.jpg

"Links onderaan vinden we terug een Unit marking ."
"F-12 (wit) staat voor het 12-de voertuig van "F" Company."
"Deze markering vinden we ook in grote gele letters terug op de zijkant van de Stuart."

DSCN0374.jpg

"In het midden zien we dan de Land Marker."
"De witte 5 puntige ster zonder cirkel. Deze marking is van oorsprong een 'national identification symbol' voor de voertuigen van de Verenigde Staten van Amerika. Deze is in gebruik vanaf 1943."

DSCN0378.jpg

"Bovenaan hebben we het Bridge Classification Marking"
"Het cijfer 15 in een gele cirkel, is de gewichtsklasse aanduiding. Bruggen kregen ook deze classificatie. Indien het cijfer van de bridge classification gelijk of groter dan die van het voertuig was kon de brug het gewicht van het voertuig houden. De Stuart heeft dus een totaal gewicht van 15 ton".

DSCN0379.jpg

"Vooraan op de rechtse zijkant zien we hier dan de algemene technische info betreffende de Stuart."

DSCN0382.jpg

"Vehicle name: Fire Lady = benaming voertuig, alle voertuignamen van dit eskadron / compagnie hadden namen beginnend met een F.
Dit is dan tevens het radio call sign van onze Stuart."

DSCN0386.jpg

"Het Army registration number: USA 3049026, ook wel "hood number" genoemd, is een uniek voertuig nummer uitgegeven door het Amerikaanse Ordnance Department. Het nummer is om logistieke zaken (vb.: onderhoud in het veld) te vergemakkelijken."

DSCN0388.jpg

"En deze figuur zien we geregeld overal opduiken."
"Als jullie alles over dit ventje willen weten dan raad ik jullie aan om hier eens een kijkje te nemen.

Zo mensen, dat was het voor nu maar ik wil toch nog eerst en vooral de kolonel bedanken voor zijn toch wel interessante uitleg.

Straks volgen nog wat overzichtfoto's van de Stuart zodat jullie goed kunnen zien waar alle plakkertjes zich bevinden.

*Bron: http://www.pantser.net

:tank:

Droop
officer10.gif

Laatst bewerkt:
1ste overzicht foto's

Edit

En zoals beloofd ben ik hier nu met de 1ste reeks overzichtfoto's van de Stuart.

Dit zijn uiteraard geen eindfoto's want daarvoor moet er nog teveel werk aan de Stuart verzet worden, maar nu krijgt men toch een heel kleine indruk hoe hij er tot nu toe uitziet:

full

full

full

full

full

Tot laters maar weer. :bye:

Droop
officer10.gif

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Droop(Luc)

Prachtig vakwerk hoor,maar minder dan dat zijn we niet gewoon van U he!:)
Je soldaten zitten er prachtig en blijkbaar zeer gerust in de afloop bij.
Is precies een echte,nu nog een anti tank eenheid erbij:p

Grtz...

Marc

Graffiti

Bedankt Marc.
Ja de mannen zitten achterop een beetje in te dommelen.
Ik denk dat ze moe zijn van al dat spuitwerk en decals kleven. ;):mrgreen:

Edit 2

Nog eventjes een kleine aanvulling op de 2 voorgaande stukken:

De Amerikaanse soldaten waren altijd al tuk op het aanbrengen van graffiti op hun voertuigen.
Ook Doc heeft zich hier van z'n beste kant laten zien en stond er op dat ik z'n schrijfsels met jullie deelde.
Zodoende... ... ... .

DSCN0402.jpg

First in Bastogne
Ik denk dat Doc hier een beetje in de war was want onze Stuart was zeker niet de 1ste tank die Bastogne binnen reed.

Het was de M4A3E2 Jumbo Sherman 'Cobra King' die op 26 december 1944 om 16:55 u als eerste door de Duitse linies was gebroken:

CobraKing44.jpg

Foto: dragoonbase.ning.com
Toen ik hem daarop attent maakte zei hij dat het hem toch eender was want onze Stuart van het 9de verdiende om als 1ste de stad binnen te rijden en niet die slapjanussen van het 4de.
Nou ja, dan liet ik hem maar doen... ... ... . :rolleyes:

DSCN0403.jpg

Berlin or Bust
Tja, Doc gaat er voor zou ik zeggen. :rolleyes:

DSCN0406.jpg

Up your's Adolf
Wie hij hier bedoelt dat kunnen we wel raden... ... ... .

DSCN0404.jpg

SNAFU
Snafu is een figuurtje uit een reeks zwart/wit cartoons uit de jaren 1943 - 1945.
Het figuurtje werd gecreëerd door Frank Capra, voorzitter van de Armed Forces Motion Picture Unit.
Daar deze cartoons niet enkel een amusementswaarde hadden maar ze vooral bedoeld waren als educatief materiaal voor de Amerikaanse soldaten, moest elk storyboard door het Pentagon goedgekeurd worden.

private-snafu.jpg

Blijkbaar is Doc een fan van dit figuurtje. :mrgreen:

Droop
officer10.gif

Laatst bewerkt:
Weer heel wat leesplezier in dit topic. Mooi man!
Gebruik jij ook de micro set om je decals te plakken of gewoon water?

Bedankt Michel.

Om op je vraag te antwoorden moet ik zeggen dat ik de Micro Set nooit gebruik.
Enkel wat water, Micro Sol en achteraf een goede verzegeling zijn meer dan voldoende om je decals perfect op je model te plaatsen én te houden. ;)

Droop

dag luc;
wel vriendje,ge hebt uw draai gevonden in het tank verbouwen zie ik.
het is telkens weer een plezier om uw verslag te lezen.
net als toen ge nog schepen bouwde,moet ik zeggen weder om een knap staaltje vakwerk van u,
bouw ze luc
groetjes,ronny

Hoi schipper,

Hartelijk dank hoor maatje. ;)
-------------------------------------------------------------

Josh heeft de Stuart nu naar het brandstofdepot gereden om daar dan z'n tanks... euh... z'n batterij volledig te vullen.
In één van de vorige pagina's heb ik beschreven hoe de 12v-7Ah loodaccu, zonder dat deze uit de tank verwijderd wordt, kan opgeladen worden.
Daar Josh het fototoestel bij zich had, heeft hij van de gelegenheid gebruik gemaakt om van dit gebeuren een 2-tal foto'tjes te maken:

full

Het opladen van de accu gebeurt via een laadstroom van 700mA.

full

En hier zien we de 2 draden die vanuit de lader vertrekken, in hun laadbussen zitten.
De 2 rode LED's zijn gedoofd dus het 'voltanken' kan beginnen. ;)

full

Droop

Die micro sol ga ik ook eens testen als ik aan decals toe ben...

Mooi systeem om op te laden Luc! Hierover zal ik je ten gepaste tijden wel eens bestoken met vragen :)

@ Michel & Yanlar: :)

----------------------------------------------------------------

Tot m'n scha en schande moet ik jullie nog zeggen dat ik in het decal-gedeelte ben vergeten te vermelden dat de grote letters op de zijkant -F12- geen decals maar plakletters zijn.
Dit geldt ook voor de naam 'Fire Lady' en de technische gegevens op de rechter flank van de Stuart.

De gele F-12 vermelding zijn oorspronkelijk witte letters omdat ik die niet in de gele uitvoering kon vinden. Maar toen ze nog op het stickervel zaten heb ik die dan eerst in het geel geverfd en pas als de verf dan droog was die van het vel losgemaakt en op de tank gekleefd.

De andere witte cijfers en letters van zowel de naam als de technische gegevens heb ik na het aanbrengen met wat khaki-verf bewerkt zodat ze het typische US Army-uiterlijk kregen.

Voor alle duidelijkheid nog eventjes de volgende foto van de bewerkte plakletters:

DSCN0379.jpg

Zo, bij deze is dat nu ook recht gezet. ;)

Droop

Pssst!

De Colonel wijst nu naar (denk ik) een foutje wat er in is geslopen.....

De witte letters geven aan: weight: 14 tons.

Je zei dat de Stuart 15 ton woog.....?? Voorop, de gele cirkel zegt toch ook 15??

Of zit de fout bij mij??

Groeten, Jean-Baptist.

Pssst!

De Colonel wijst nu naar (denk ik) een foutje wat er in is geslopen.....

De witte letters geven aan: weight: 14 tons.

Je zei dat de Stuart 15 ton woog.....?? Voorop, de gele cirkel zegt toch ook 15??

Of zit de fout bij mij??

Groeten, Jean-Baptist.
Haha Jean Baptist,

Zéér goed opgemerkt! :worship:
De mannen en ik vonden dat het al zo lang duurde eer er daar iemand op reageert. :mrgreen:

Normaal ging de kolonel je van antwoord voorzien maar die is momenteel druk bezig met een aankoop te regelen voor de Stuart.
Jaja beste mensen, er is iets nieuws op komst maar daarover ten gepaste tijde meer.
Zoals ik dus zei is de kolonel bezet en zal CC jou eens uitleggen goed dit vorkje in de steel zit.
Daar hij het Nederlands nog niet goed meester is heeft hij er een schetsje bij gemaakt: :rolleyes:

full

Maar het zit zo :teacher::
Het tarra gewicht (tare weight = leeggewicht van de tank = de tank op zich) bedraagt 14 ton. Dit staat bij de technische kenmerken van de tank vermeld.
Het bruto gewicht (gross weight = tank+ammo+ bemanning+fuel enz.) bedraagt max 15 ton.
Het is uiteraard die 15 ton die belangrijk is om te weten of je al dan niet met de Stuart over een brug kan gaan bollen. ;)

Je krijgt voor je opmerkingsgave alvast een zoen van de juffrouw, je gaat een bank vooruit én je krijgt het respect van de Stuart-crew!
(CC heeft gevraagd of je soms geen zin hebt om achteraan op de tank bij hem te komen zitten? :mrgreen:)

Groetjes,

Droop
officer10.gif

Ik ben vereerd met dit voorstel.

Misschien ga ik er nog wel eens op in.:mrgreen:

En hoewel de Stuart groot en sterk is, ben ik, denk ik net een maatje te groot voor hem.:rolleyes:

Groeten Jean-Baptist.

Maar een houwitser weegt toch ook rond de 1tot 1.5 ton?

Grapke

Doe zo voort ik wist al wel wat maar ik blijf gewoon bij leren van de kolonel en de CC.

:rolleyes::D

Maar een houwitser weegt toch ook rond de 1tot 1.5 ton?

Grapke

:rolleyes::D
Wel Volunteer, wie spreekt hier van een houwitser? Ikke niet hoor!
Da's nu al de 2de maal dat jij daarover speculeert!!
Ik krijg zo'n donkerbruin vermoeden dat jij nu werkt voor onze Duitse gefreiter Frits en z'n filmende en spionerende vriendjes:

DSCN0423-1.jpg
DSCN0424-1.jpg

Sinds de mannen met Frits en z'n fiets hebben kennis gemaakt, duiken die spionerende kerels hier overal te pas en te onpas op.
En nu begin jij terug (!) over een houwitser???? A very strange coincidence, my friend.
Sprechen sie gut Deutsch Volunteer??? :twisted:

Alles van de houwitser (als er überhaupt al ééntje komt!) is geklasseerd als Top Secret Model Making.

En daarbij... hij weegt geen 1 tot 1,5 ton maar 588 kg.!

... Oeps... ik heb niets gezegd hoor... ... ... ... ... ... .:hammer:

Droop (die nu gauw z'n mond met zeep gaat wassen. :schrik:)

Laatst bewerkt:
Back