Decals: de voorbereidingen
@Charger: de mannen laten je danken voor de lovende woorden.
---------------------------------------------------------------------
Nota:
De volgende stappen zullen voor velen onder ons 'ouwe koek' zijn maar dagelijks komen er mensen bij die met onze hobby beginnen en voor hen is het misschien interessant te lezen hoe het één en ander nu juist gedaan wordt.
Men mag niet vergeten dat elk zo'n beetje zijn manier van werken heeft maar allen hebben we één doel voor ogen en dat is het zo mooi en realistisch mogelijk afwerken van onze modellen.
Zoals ik gisteren zei, hebben de jongens het plan opgevat om vandaag met de voorbereiding tot het plaatsen van de decals, te beginnen.
De ideale ondergrond voor onze decals is een hoogglans ondergrond.
De belangrijkste reden daarvan is dat we dankzij deze hoogglans het vervelende silvering onder de geplaatste decals kunnen vermijden.
Silvering is het vormen van kleine luchtbelletjes die zich onder het decalpapier op een matte ondergrond (!) van een model kunnen vormen.
De hoogglans hebben we later ook nog eens nodig voor het aanbrengen van de sludge wash.
Ik hoor sommigen nu al zeggen: "Jamaar Droop, een tank heeft toch mat/staijnen look en is toch geen spiegeltje?"
Laat ik jullie nu al gerust stellen: de mat/ satijnen look komt er wel.
Om de hoogglans op de Stuart te verkrijgen gebruik ik steeds Revell-lak.
Waarom Revell? Wel omdat de lak van dit merk voor mij zeer gemakkelijk te verkrijgen is.
Natuurlijk kan men lak van eender welk merk gebruiken (vb Humbroll enz.)
In plaats van lak kan men de hoogglans ook verkrijgen door het spuiten van de vloerreiniger Parket Plus (NL) of voor de Belgen onder ons: Sols Plus.
Maar hier ga ik nu niet over uitwijden want dit zou me té ver drijven.
Goed, hier zien we CC al klaar staan met een klein potje Revell hoogglans.
Deze lak kunnen we niet rechtstreeks gaan spuiten omdat die veel te dik is voor onze airbrush.
Daarom heb ik de helft van het potje in een airbrushbokaaltje gegoten en die dan nog eens met dezelfde hoeveelheid wasbenzine verdunt.
Een 50/50 mix dus.
Het enige wat we nu nog moeten doen is deze mix goed door elkaar roeren.
Ik zeg wel 'roeren' en niet schudden omdat we anders bij het schudden luchtbellen gaan creëren die het vlot werken van de airbrush kunnen tegengaan.
Blijkbaar is doc hier al moe van al dat roeren.
Een tip voor de jonge modelbouwers onder ons:
Zorg bij het airbrushen steeds voor een goeie bescherming van mond en neus want deze dampen zijn niet ongevaarlijk. Doe dit ook bij het gebruik van acrylverven (op waterbasis). Ook deze lakken zijn gevaarlijk!
Blijkbaar heeft doc hier het één en ander niet goed begrepen maar gelukkig is CC in de buurt om hem daarop te wijzen: "Hey doc, die muts moet niet op je hoofd maar d'r overheen!"
"Much better doc." "Nu ben je toch al een beetje beschermd tegen de dampen maar het ware toch beter als je een mondmaskertje zou dragen."
Het enige masker dat de GI's hebben is hun gasmasker maar dat bleek voor deze klus toch een béétje teveel van het goede.
De muts zou volgens doc moeten volstaan.
Om een goede gladde ondergrond te krijgen heeft doc twee lagen hoogglans aangebracht.
"Hey doc, that's cool man!" "Ik kan mezelf bijna zien in de tank!"
Helaas is op de foto door de lichtinval de hoogglans bijna niet waar te nemen maar hij is er hoor.

Terwijl CC zich daar als een verwaand nest zich door de haren staat te strijken ga ik de laklagen nu minimaal een 12-tal uren laten uitharden.
Morgen zullen de mannen dan de decals en andere plakkertjes gaan aanbrengen.
Ik hoop dat sommigen onder jullie het tot nu toe interessant vonden.
See you guys.
:tank:
Droop