Bouwstrip: 1/6 M5A1 Stuart tank + Howitzer M1A1

Wat heb je het liefst: dit verslag met of zonder de poppen.

  • Ik vind het leuk zo. De figuren storen me niet en mogen blijven.

    Votes: 110 82,7%
  • De figuren hoeven van mij niet. Ik heb alles liever kort en bondig.

    Votes: 15 11,3%
  • Voor mij maakt het niet zo veel uit.

    Votes: 8 6,0%

  • Total voters
    133
Hoi Luc,

Vergeet het speakerboxje niet. Echt waar, je weet niet wat je dan hoort.
Let er bij het laden van de accu op dat er geen spanning op de regelaar komt te staan. Die heeft daar meestal een beetje een hekel aan.

Groetjes,
Ad
 
Laatst bewerkt:
Verlichting

Hallo Ad,

De speaker komt er in hoor. :)
Als ik de accu ga laden dan zal het gehele circuit onderbroken worden.
De laadstroom zal enkel en alleen naar de loodaccu gaan. ;)

--------------------------------------------------------------

De voorste lampen zijn klaar.


Terug enkele foto's:

full

Bij de originele lampen heb ik het plastic dat het glas moest voorstellen met de Dremel uitgeslepen.


full

Daarna heb ik binnenin een spiegel met alu-folie gemaakt.
Dan werd de lamp geplaatst en vervolgens heb ik dan alles met een rond 'glaasje' alles afgesloten.


full

Josh en de kolonel hadden me gevraagd om het glas met een rooster af te schermen. Want door met groot geweld door de hagen te knallen willen die glaasjes wel eens makkelijk breken.
Helaas is zijn die roosters door het felle licht van de koplampen niet waarneembaar.


full

De verlichting is nu wel degelijk door middel van de zender aan en uit te zetten.


Volgende keer ga ik verder met de achterlichten.


Tot later.



Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
horen er niet van die spleetoog kappen op te zitten ;) om zo niet teveel op te vallen voor de vijand... :lol:
 
Achterlichten

Ik heb me nu een beetje bezig gehouden met het maken van de achterlichten:


full

Bij de originele lichten heb ik om te beginnen de voorkant afgezaagd.
De rood geverfde delen die het glas moeten gaan voorstellen heb ik daarna met een hobbymes kunnen uitsnijden.
Links op de foto zien we het komplete licht zoals het op de tank zat en rechts het bewerkte exemplaar.


full

Ik heb toen een doorschijnend stukje plastic genomen en daar dan de nieuwe glaasjes uit gemaakt. Die werden dan tegen de voorkant gelijmd.
Daarna moesten nog de lampjes in de behuizingen worden geplaatst.
Nadat ik dan de glaasjes van enkele lagen clear red heb voorzien kon ik de komplete voorkanten tegen de behuizingen gaan kleven.
En ziedaar, de nieuwe werkende achterlichten van onze Stuart. :-D

Om het rode licht niet té hard te laten doorschijnen heb ik bij de achterlichten bewust de binnenspiegel achterwege gelaten.
Het is de bedoeling om een zachte rode gloed te verkrijgen en rood zoeklicht. :rolleyes:

Ik heb bij het maken van zowel de voor- als de achterlichten geen gebruik gemaakt van LED's maar van gewone 4 in serie geschakelde 3-volt lampjes.
Het was mijn betrachting om zoveel mogelijk de lichtintensiteit van de voertuiglampen uit de jaren '40 te benaderen.
Het moderne, harde witte licht van een LED paste dan zeker niet in dat concept.



Wordt vervolgd,


Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Achterlichten deel II

Nadat de lichten een 24 uren hebben kunnen uitdrogen heb ik met wat plamuur de kieren die zich tussen de voorkant en de behuizingen bevonden, dicht gestopt.
Vervolgens werd heel het zaakje nat geschuurd waarna een laag dekverf zorgde voor de 'finishing touch'.


Enkele foto'tjes:

DSCN0617.jpg

Het rechter achterlicht op z'n plaats op de Stuart romp.


DSCN0613.jpg

Na een eerste test bleek dat ik nog een extra laag clear red moest aanbrengen...


DSCN0612.jpg

... waarna het resultaat zeer bevredigend was. :p




In de volgende stap ga ik nu alle aanwezige elektronica en bedrading netjes ordenen. Ook de speakers zullen nu hun vaste plaats gaan krijgen.



Tot later maar weer.

:tank:


Droop
 
Hey hey Droop,

Ik herontdek je hier nu pas...
Goed dat je weer terug bent en het modelbouwvirus je nog steeds te pakken heeft.
En hoe... ??? Zo een machtige machine... van zoiets droom ik ook al jaren.
Dankzij jouw mega schitterende verslag vind ik misschien gauw de weg om mijn eigen tank te kopen en te verbouwen. 't Zou een mooie aanvulling zijn op het heligebeuren...

Stuur mij als je wil per PB ne keer je telefoon- en gsm-nummer. Als de winter een beetje matigd zou ik je beauty en bijhorende manschappen ne keer live willen komen bekijken. Ik heb nog een gsm-nummer, maar daar wordt nooit opgenomen.

Heligroeten en tot gauw,

Nick

PS. Heb je hier voor de moment nog andere bouwdraadjes lopen?
 
Eventjes tussen de Stuart-werkzamheden in: Op Evil bay staat er een soortgelijke tank te koop en dit voor géén geld.
Mensen die soms interesse mochten hebben zou ik aanraden hier eens een kijkje te nemen. ;)

Het is een basisversie maar mits enig kleine inspanningen is er iets moois van te maken, niet?


Zo, en nu ga ik gauw verder met de elektronica van mijn Stuart. :)



Tot later.

Droop
 
Allemaal draadjes

Zo, hier ben ik met een klein overzichtje van de laatste werkzaamheden.

DSCN0618.jpg

Hier is Josh bezig met het plaatsen van de extra luidspreker.
De holle ruimte onder deze luidspreker is volgepropt met isolatiewol.
Jullie zouden nu eens dat geluid van de motoren moeten horen! Echt super!!! :p


DSCN0620.jpg

De koepelmotor kreeg tussendoor ook nog een klein onderhoud... .


DSCN0625.jpg

De ElMod electronics kregen van Josh een permanente koeling.
Dit zal in de zomermaanden goed van pas komen.


DSCN0624.jpg

Hier zien we het testdraaien van de koeling.


DSCN0627.jpg

Na een laatste kontrole bleek alles naar wens te werken.


Morgen zal de verlichting definitief aangesloten en in werking gesteld worden.



Tot dan!



Grtz. Droop
 
Laatst bewerkt:
Driver's compartment

Hallo,

Zo, eer ik de tank ga sluiten ga ik eerst nog het compartiment van de chauffeur een beetje aankleden.

Enkele foto's:

DSCN0629.jpg

Eer ik aan het eigenlijke compartiment begon, heb ik eerst de overbrengingen van vet voorzien. En eerlijk gezegd heb ik op geen lepeltje gekeken. :mrgreen:
Maar om het binnenwerk toch een beetje tegen het vet af te schermen heb ik de open tandwielen van de motoren van een beschermkap voorzien.


DSCN0630.jpg

En hier zien we dan het naakte ontwerp van bestuurdersruimte.
Dit zal natuurlijk nog met wat toeters en belletjes aangekleed worden.


DSCN0631.jpg

Daar alles maatwerk is stond de kolonel er op dat Josh toch regelmatig eens in de tank komt plaatsnemen.


Josh heeft tussendoor ook nog eens van de gelegenheid gebruik gemaakt om samen met de kolonel eens een kleine testrit te maken.
Kwestie van zeker te zijn dat alles naar wens functioneert.

Om het filmpje te bekijken moet je -9OLaiRyL0o[/media] klikken



Tot later maar weer.



Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Doe er nog maar wat vet op want het piept nog serieus bij het rijden. :)

Kan je er achteraf nog aan om bij te vetten of is dit niet nodig?

Verder ziet het er mooi uit, je moet er maar aan uit kunnen met al die draden...
 
Spuitlaag

Bedankt jongens. :)

@michel: Ik heb er nu genoeg vet ingestoken zodat ik zeker een aantal maanden verder kan.
Ik hoef enkel de tank maar terug open te schroeven en dan kan ik terug zeer gemakkelijk nieuw vet gaan aanbrengen. ;)


-------------------------------------------------------------


De tank heeft ondertussen een bezoek gebracht aan de spuitcabine.
Het winterscheme heeft nu plaats gemaakt voor een eerste laag olijfgroen.

En naar goede gewoonte terug enkele pics:

full


full


full


full




Wordt vervolgd (of wat dachten jullie? :mrgreen::mrgreen:)


:tank:

Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lichtjes en schakelaars.

@ Mark: Bedankt! :p


--------------------------------------------------

Vandaag heb ik dus alle electonika afgewerkt.
Nou ja, 'alle' is veel gezegd. De schijnwerper die op de koepel komt te staan moet nog gemaakt worden. :rolleyes:


full

Onder het rechter luik vinden we dan 2 rode LEDS die aanduiden dat het gehele circuit onder stroom staat. Zolang die oplichten mag ik dan geen acculader op de 2 laadbussen aansluiten.
De 2 schakelaars onderbreken elk op hun beurt zowel de positieve als de negatieve stroombaan.
Als die schakelaars op 'uit' staan dan doven ook de 2 rode LEDS.
Dit wil dan zeggen dat alle (!) stroombanen onderbroken zijn en dat er nu enkel een direkte verbinding tussen de laadbussen en de 12v accu aanwezig is. Met andere woorden: de lader mag aangesloten worden zonder dat er nu enig gevaar bestaat dat de ElMod elektronika onder de laadstroom komt te staan. :)

De draaiknop tussen de 2 schakelaars is de volumeregelaar.



full

De kleine Stuart begint nu toch al wat vorm te krijgen, niet? :mrgreen:



De volgende stap is het aanbrengen van allerlei kleine beugeltjes waar dan later allerlei spullen kunnen aan vastgesjord worden.
Denk daarbij dan maar aan rugzakken, helmen, emmers, dekens enz. enz. enz.


Maar da's weer iets voor later.


Oh ja, Josh en de kolonel hebben er sinds vandaag een passagier bijgekregen.
Wie dat is toon ik jullie in één van de volgende updates wel. :mrgreen:


Bedankt voor het kijken. :)


:tank:



Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik volg dit nu al een tijdje normaal gezien bouw ik enkel schaal heli's maar af en toe kan daar ook wel eens iets anders tussen zo heb ik een kleine vstank een beetje verfraait. Dus de passie voor de tank is er ook wel.

En zo ben ik hier terechtgekomen dit is gewoon schitterend.
Het is echt schaal werk wat je hier laat zien
En het verhaal doet me denken aan Nick zijn Allouette II.

De lasnaden en bouten komen er ook mooi uit nu hij gespoten is.

Heb wel een vraagje als jou chauffeur in de tank zit kan je dan je luik nog sluiten?
 
Zeer slim om 2 ledjes aan te sluiten.

Dubbele zekerheid, het moet wel grote toeval zijn, willen ze allebei tegelijk kapot zijn.
 
Extra help

@ Volunteer: hartelijk dank. :)
Het luik kan inderdaad niet meer gesloten worden omdat de chauffeur nu hoger zit dan wanneer hij met een gesloten luik rijdt.

@ Mark: een mens kan niet voorzichtig genoeg zijn , niet? :mrgreen:


---------------------------------------------------


De kolonel en Josh zijn nu volop bezig met de voorbereidingen tot het plaatsen van de koepel.

DSCN0645.jpg

Tot ze plots een stem horen zeggen: " Hi guys, can you give me a ride?"



DSCN0646.jpg

De stem behoorde toe tot een Marine, genaamd George Puller also known as CC ( CC staat voor Corporal Camouflage ;) ).
"Die kerel is tot de tanden bewapend." merkte Josh op. "Geen wonder dat hij een lift wil."



DSCN0647.jpg

"Ok, je krijgt je lift" zei de kolonel. "Op voorwaarde dat je ons eerst meehelpt aan de verdere bouw van onze Stuart."
"Neem alvast maar deze emmer en doek en start met het reinigen van het draaipunt van de koepel."
De Marine -die al blij was dat hij toch nog een lift kreeg- nam maar al te graag dit aanbod aan. :D



DSCN0651.jpg

Maar de kolonel die nog de slechtste niet is, stak algauw ook een handje toe.



Zo, terwijl de jongens nu bezig zijn met de voorbereidingen ga ik al eens kijken wat ik allemaal met die koepel kan gaan uitspoken. ;)



Wordt later nog eens vervolgd.



Droop
 
Back
Top