Bouwstrip: 1/6 M5A1 Stuart tank + Howitzer M1A1

Wat heb je het liefst: dit verslag met of zonder de poppen.

• Ik vind het leuk zo. De figuren storen me niet en mogen blijven.

Votes: 110 82,7%
  • De figuren hoeven van mij niet. Ik heb alles liever kort en bondig.

Votes: 15 11,3%
  • Voor mij maakt het niet zo veel uit.

Votes: 8 6,0%

• Total voters
    133
Antenne + voet

Dag tankliefhebbers,

Vandaag heb ik me nog eens achter de draaibank geplaatst om onze tank van een deftige antenne te voorzien.

Naar goede gewoonte terug enkele foto'tjes:

DSCN0054.jpg

Hier zien we hoe ik de antennevoet aan het vervaardigen ben.
Afmeten... stukje afdraaien... terug afmeten... enz. enz.
Een geduldig werkje.

DSCN0057.jpg

En dit is dan het resultaat.
Uit een restje aluminium is een voetje tevoorschijn gekomen. :)

DSCN0058.jpg

Hier is de antenne op de voet geplaatst.
Let ook op de aangebrachte spiraalveer.

DSCN0060.jpg

Onderaan zien we de originele antenne van de tank.
Wat een verschil, niet? :mrgreen:

DSCN0064.jpg

DSCN0067.jpg

En het geheel is hier achteraan de koepel bevestigd.

Next step: het aanbrengen van de lasnaden op de koepel.

Wordt vervolgd.

:tank:

Droop

halo,halo,
dit is alfa-kilo - bravo
halo,halo.
nu nog die verdraaide radio aan de praat hebben.
en this in de poket.
mooi droop,is veel mooier dan de antenne die er eerst opstond.
knap gevonden met die veer
zou het ook mogelijk zijn deze antene aan de ontvanger te verbinden luc

groetjes,ronny

Laatst bewerkt:
Hey Ronny, je komt als geroepen. Ik ben net aan iets bezig voor jou. ;)

Goed, wat je vraag betreft:

De antenne zou inderdaad aan de ontvangerantenne (draadantenne) kunnen gekoppeld worden maar dan moet ik de draadantenne inkorten met de lengte van de stalen koepelantenne (dit omdat elke frequentie z'n specifieke antennelengte heeft voor een optimale ontvangst).

Laatst bewerkt:
Lasnaden en spuiten koepel

Zo, nu de tank z'n nieuwe antenne heeft heb ik me terug op de koepel gestort:

DSCN0070.jpg

DSCN0071.jpg

Ook hier heb ik terug lasnaden mogen aanbrengen... .

DSCN0073.jpg

DSCN0075.jpg

DSCN0074.jpg

... en eens die waren uitgehard kreeg de koepel ook z'n groene kleur.
De kleine Stuart begint nu toch wel heel hard op z'n grote broer te lijken. :)

In de volgende update zal nu de verdere afwerking van het cal .30 machinegeweer ter sprake komen.

See you.

Droop

wel een beroerde lasser geweest hoor droop :lol:...

nooit gehoord van de muntjes leggen...

nee ziet er erg goed uit ;) volg hem al een tijdje in de achtergrond. ga zo door ;)

Ja, daar zeg je me wat Alwin. :D
Die lasnaden van die tanks geven soms de indruk dat ze op een maandagmorgen door een dronken piraat zijn aangebracht. :mrgreen::mrgreen:

full

Waarschijnlijk zal in die oorlogstijd alles zeer vlug moeten afgehandeld worden zodat er van fijne afwerking totaal geen sprake kon zijn.

Bedankt voor de aanmoedigingen. ;)

Droop

Laatst bewerkt door een moderator:
haha dat is een schoolverlater geweest dan :lol:...

nee zou zomaar kunnen snelheid voor kwaliteit.

Sneek preview: decals

Sinds geruime tijd zat ik -wat deze tank betreft- met een probleem: de decals.

Ik had al overal gezocht en er zijn op het net heel wat US Stuart-decals te vinden ... ... ... maar niet in schaal 1/6.

Ik had de moed al opgegeven en speelde al met het idee om alle markeringen maar zelf op de tank te gaan schilderen tot ik geheel onverwachts op een Amerikaans forum een link zag waar men de door mij gezochte decals nog kon kopen. Yippppppie!!!!!!!!! :rolling:
Daar die dingen nu eenmaal aartsmoelijk te vinden zijn heb ik er mij dan direkt een 2-tal vellen van besteld.

full

En dit zijn ze dan.
De kolonel heeft CC wel de opdracht gegeven om die plakkertjes met hand en tand te verdedigen want misschien liggen er nog wat vreemde vogels op de loer die ook wel die dingetjes kunnen gebruiken.
Nou ja, Camouflage heeft dan maar z'n winterjas aangetrokken (ze voorspellen vorst deze nacht :rolleyes:) en de grease gun geladen.
"Dat ze nu maar eens proberen om Droop's plakkertjes te komen stelen!".

Thanks CC!!

De decals worden nu natuurlijk nog niet op de tank aangebracht. Daarvoor is het nog veel te vroeg in het verbouwingsproces.
Maar ik wou ze jullie al eens in een sneek preview laten zien. ;)

See you!

Droop (die hoopt dat CC nu tijdens z'n wacht niet in slaap zal vallen. :sleepy:)

Laatst bewerkt door een moderator:
Browning MG .30

Het is nu terug tijd voor een kleine update.

Het Browning cal .30 machinegeweer is nu ook klaar voor gebruik.

The pics:

DSCN0082.jpg

Uit restjes styrene heb ik de bak gemaakt waar de ammo box moet komen te zitten.

DSCN0086.jpg

Vervolgens heb ik met een (toch wel héél erg versleten :rolleyes: ) penseeltje een lichte drybrush aangebracht op het machinegeweer zodat het toch nog een ietsje meer realistischer zou overkomen.

DSCN0087.jpg

Toen de drybrush droog was heb ik dan maar de Browning geladen.
Hier worden de messing .30 kogels in het metalen (!) machinegeweer aangebracht.
Inderdaad, zoals ik hier reeds in dit bouwverslag zei, zijn de kogels uit messing gedraaid en is het machinegeweer een echt metalen exemplaar.

DSCN0094.jpg

De volledig afgewerkte én geladen Browning .30 op z'n plaats op de Stuart-koepel.

DSCN0097.jpg

CC die nu al de gehele week bij m'n decals de wacht heeft opgetrokken wou met het nieuwe machinegeweer op de foto.
Jullie merken wel dat z'n rechter oog is verbonden.
Ik moest jullie zeggen dat jullie zich geen zorgen hoeven te maken want dit accidentje heeft zich voorgedaan toen hij deze week tijdens z'n nachtwacht nogal onzacht met een motje in aanraking is gekomen.
En die mot droeg per toeval een Duits uniform... ... ... ... ... ... :snipersmile:. Zodoende.
Maar alles is nu terug ok hoor.

In de volgende update ga ik eens kijken of ik de schijnwerper die op de koepel wordt geplaatst, kan gaan maken.

Nog eventjes dit: als jullie moesten vinden dat dit topic té langdradig aan het worden is, dan zou ik het apprecieren als jullie dit eventjes zouden melden. Dan maak ik de rest wel wat korter hoor. No problem. :wink:

See you.

Droop

Laatst bewerkt:
Respect voor het werk wat jij er in steekt en hoe de resultaten er uit zien.
Gewoon geweldig:D:D
Wat word je volgende project??
Een king tiger?
Je gaat namelijk als een sneltrein hier mee aan de gang en het kan haast niet uit blijven dat je er nog meer gaat maken.:mrgreen::mrgreen:

greets Roy

Nog eventjes dit: als jullie moesten vinden dat dit topic té langdradig aan het worden is, dan zou ik het apprecieren als jullie dit eventjes zouden melden. Dan maak ik de rest wel wat korter hoor. No problem. :wink:

............ zeer zeker niet ga zo door , dit is gewoon geweldig .
en wat een puik werk!!!!!!!!! hier neem ik mijn pet voor af , een dikke pluim :-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D

Searchlight

@ Tazman: hartelijk dank voor de lovende woorden. :D
Het idee van de Kingtiger is nog zo slecht niet hoor. ;).

@ Sproedel: Hartelijk dank. Ik moet er haast van blozen. :)

------------------------------------------------------------

Update

Zo, na de Browning .30 ben ik nu al de ganse namiddag bezig met het maken van het zoeklicht. :rolleyes:

Terug enkele foto'tjes:

DSCN0102.jpg

Uit een bronzen staaf word hier de lampbehuizing uitgedraaid.
Ik ben gestart met een 10mm boor waarna ik de resterende 2mm die ik nog nodig had met een beitel heb uitgedraaid.
Op die manier heeft de buitenste rand van binnenuit een conische kant gekregen.

DSCN0103.jpg

Eens de binnenkant was gedaan was het tijd om de buitenkant onder handen te nemen.

DSCN0105.jpg

En het resultaat is dus uiteindelijk een bronzen behuizing geworden.

DSCN0111.jpg

Na de lampbehuizing kwam de lampvoet aan de beurt.
Nu geen bronzen exemplaar maar eentje uit messing.

DSCN0113.jpg

En na wat gesoldeer en poespas die ik jullie hier ga besparen is dit dus het (voorlopige) eindresultaat geworden.
Let ook op de lens die achteraf nog wordt geplaatst.

DSCN0116.jpg

Dryfit op de tank...

DSCN0121.jpg

Volgende stap: het aanbrengen van een binnenspiegel, lamp en lens.
Daarna kan het zaakje definitief worden geplaatst en geschilderd.

Tot laters.

Droop

Nog eventjes dit: als jullie moesten vinden dat dit topic té langdradig aan het worden is, dan zou ik het apprecieren als jullie dit eventjes zouden melden. Dan maak ik de rest wel wat korter hoor. No problem.

Te langdradig !!! NEEJE, nooit, jamais, never...
Hoe meer prentjes en uitleg, hoe liever we het hebben.
Je verslag is leren en genieten... en elke dag kijk ik stiekem uit naar een vervolg...

Heligroeten,

Nick

@ Nick: Jij ook bedankt maatje. :)
Tja, ik gebruik nogal veel ... euh, zeg maar 'heel veel' foto'tjes hé?
Ik doe dit omdat de mensen die dit verbouwverslag met interesse volgen misschien daarbij gebaat zijn. :)

---------------------------------------------------------------

Update (de laatste voor vandaag :rolleyes: )

Goed, het zoeklicht is nu geplaatst én aangesloten op het lichtcircuit.

Nemen we eens een kijkje?

DSCN0123.jpg

De spiegel binnenin heb ik -net als bij de koplampen- terug uit alu-folie gemaakt. Dit zorgt voor een mooie reflectie van het licht.

DSCN0124.jpg

Toen het licht was gemonteerd heb ik de behuizing dan nog maar eens een likje verf gegeven. In totaal zijn er nu een 3-tal lagen aangebracht.

DSCN0126.jpg

De test van alle lichten.
Het was mijn opzet om in het zoeklicht één 12v lampje te gebruiken. Groot was mijn teleurstelling toen ik merkte dat ik zo'n lampje niet meer in voorraad had. Het enige waar ik me nog kon mee behelpen waren 6v graankorreltjes.
Een goed soldaat schiet met de wapens die hij heeft dus heb ik maar twee van die graankorreltjes in het lamphuis geplaatst en die in serie aaneen gesloten. Héhé, probleem opgelost. :D
Waarom ik hier geen LED gebruikt heb?
Wel, ook om dezelfde reden waarom ik die ook niet bij de koplampen heb gebruikt: ik wou een ouderwets, warm gloeilamplicht anno 1940 - 1945.

DSCN0127.jpg

De Stuart in het pikkedonker maar met alle lampen in werking.
Onder het rechter voorluik zien we nog de rode gloed van de security-LEDS.
Daar moet nog een magneetje geplaatst worden zodat dit luik volledig sluit en het LED-licht binnen blijft.

In de volgende stap ga ik nu de 4 takelogen op de koepel monteren en ga ik het luik van de commandant volledig afwerken met een periscoop, sluitingen, handles... ... .

That's all for today folks. ;)

Droop

Ik ben ook hier een stille volger na het vissersschip. Blijf aub alle foto's plaatsen. Zeer interessant en ook zeer mooi resultaat. Ben erg benieuwd naar het weatheren.
Gr,
Freek

@Mark: :D:D:D

Ik ben ook hier een stille volger na het vissersschip. Blijf aub alle foto's plaatsen. Zeer interessant en ook zeer mooi resultaat. Ben erg benieuwd naar het weatheren.
Gr,
Freek
Hartelijk dank Freek.
Voor het weatheren zal je nog wat geduld moeten oefenen vrees ik.:)
De verwering komt uiteraard helemaal op het laatste van dit verbouwverslag. Maar eer het zo ver is moet er nog heel wat gebeuren hoor. ;)
Ik kan je nu al verklappen dat ik niet meer dan enkele drybrushes en een sludge ga toepassen en ik hoop dat dit dan voldoende zal zijn voor dit model.
Maar dat zien we dus later wel. :)

Droop

Back