Bouwstrip: 1/6 M5A1 Stuart tank + Howitzer M1A1

Wat heb je het liefst: dit verslag met of zonder de poppen.

• Ik vind het leuk zo. De figuren storen me niet en mogen blijven.

Votes: 110 82,7%
  • De figuren hoeven van mij niet. Ik heb alles liever kort en bondig.

Votes: 15 11,3%
  • Voor mij maakt het niet zo veel uit.

Votes: 8 6,0%

• Total voters
    133
Takelogen

Terug tijd voor een update en nu zijn de takelogen op de koepel aan de beurt.

CC heeft tijdens dit gebeuren zich weer van z'n beste kant laten zien.

Nieuwsgierig geworden? Ok, let's have a look:

DSCN0131.jpg

De takelogen heb ik gemaakt door eerst 4mm dikke nagels te verhitten en die dan rond een koperen tube te plooien.
Eens ze dan terug afgekoeld waren heb ik ze dan met de Dremel op maat geslepen.

DSCN0133.jpg

Om me het toch wat makkelijk te maken heeft CC alvast de plaatsen waar de beugels moeten komen te zitten, met witte stippen gemarkeerd.
"Bedankt CC!".

DSCN0135.jpg

"CC, what the hell are you doing with that brass rod?"

DSCN0136.jpg

"Colonel, ik ben gewoon aan het controleren of Droop de gaten wel diep genoeg heeft geboord."

DSCN0139.jpg

Gelukkig bleken de gaten diep genoeg te zijn en kon ik dan de beugels met Zap aan de koepel verankeren.
Hier ben ik terug bezig met het aanbrengen én het modelleren van de lasnaden.
Een schroevendraaiertje is daarvoor hét geschikte tooltje.

DSCN0141.jpg

Grrrrmmmmbbbblllllll....mmmmmmmmmmmmm... zucht.... mmmmmbbbbllllll.... zucht..... mmmmrrrrrrbbbbbbbbb.... pffffffffffffffffff......

DSCN0145.jpg

mmmmmmmmmbbbbbbbblllllll.... .... grrrrrrrrrrmmmmmm.....pppppffffff.....

DSCN0149.jpg

Mmmmmmmmmmmmmbbbbbbbbbrrrrrrrrbbbbllll.... ... .... .... ... .
"Alles is in orde Colonel!"
"Die ogen zitten muurvast!" "Blijkbaar heeft Droop z'n werk goed gedaan!"

DSCN0153.jpg

En na het grondig uittesten van de takelogen besloot CC om maar zelf het hele zooitje in de verf te steken.
"Als ik verdikke nog lang moet gaan wachten op de Colonel en Josh eer die hier een poot gaan uitsteken, dan ben ik al een oud en versleten ventje geworden."

DSCN0158.jpg

En dit is dan nogmaals het eindresultaat geworden. :mrgreen:

Zo, ik hoop dat jullie ervan genoten hebben enne...

Tot de volgende maar weer.

:tank:

Droop

PS: met speciale dank aan CC. (Hij stond er op dat ik dit vermelde) :rolleyes:

droop,
bij elke update van u is het weer lachen.
de manier hou u alles door middel van foto's laat zien.
gewoon schiterend,het is net een strip verhaal.
bouw ze droop.
ronny

Dit superverslag lijkt inderdaad soms een stripverhaal. "Droopke knutselt erop los".....Zoiets;)

Dit maakt het verslag een genot om te lezen. Droopy'ke: Ga zo door met de Stuart, het verslag en verdere verslagen. Ben erg benieuwd naar het wheateren.

Supertank!!!! Heb al eerder vermeld dat ik hier een beetje "tankminded" van wordt:mrgreen:

PS. Big howdy aan de Troops;)

@Ronny: Hartelijk dank maatje. Ik geloof dat jij hier vaste klant bent, niet? :)

Supertank!!!! Heb al eerder vermeld dat ik hier een beetje "tankminded" van wordt:mrgreen:

PS. Big howdy aan de Troops;)
Ik geloof op pagina 3 van dit verslag. :mrgreen::mrgreen::mrgreen:
Een big howdy terug van de Colonel, Josh & CC. :bye:
Hartelijk dank voor de bemoedigende woorden, RCW. ;)

Droop

Het wordt mooier met de dag! Er gaat geen dag voorbij zonder ik hier eens kom piepen.
Ik wed dat binnen een maand de tank af is :)

Tail hook

Het wordt mooier met de dag! Er gaat geen dag voorbij zonder ik hier eens kom piepen.
Ik wed dat binnen een maand de tank af is :)
Thanks maatje maar ik vrees dat het me niet zal lukken om binnen de maand klaar te zijn hoor. :mrgreen:.

------------------------------------------------------

Update

Ik weet dat ik heb gezegd dat ik ook aan het luik van de commandant ging beginnen maar ik heb eerst nog een euveltje ontdekt aan de tank en dat diende nu eerst en vooral te worden opgelost:

DSCN0161.jpg

En hier zit het hem. Het duiveltje zit in de trekhaak.
Op de foto tonen de gele pijlen de stukken van de hendel die moesten verwijderd worden. Het is een kleine ingreep maar eentje dat algauw zou vergeten worden. :rolleyes:

DSCN0162.jpg

Hier zien we hoe de hendel er echt moest uitzien.
De binnenstukken heb ik relatief makkelijk met de Dremel kunnen uitboren.
Het enige wat ik nog moest doen was alles met een vijltje en stukje schuurpapier egaal maken.

DSCN0166.jpg

Ik heb me ondertussen ook al een beetje zitten amuseren door het uitproberen van enige verweringen. :mrgreen:

Zo, nu dit ook achter de rug is kan ik me op dat luik gaan toespitsen.
Maar dit zal niet meer voor vandaag zijn, vrees ik. ;)

See you.

Droop

Het blijft een fascinerend bouwverslag. (ook al ben ik een heliman).

En te langdradig kom zeg wie vind dat nou deze bouwverslagen zouden jaren moeten duren. Ik kijk elke dag wel 2 keer op dit bouwverslag om te zien hoe het gaat.

Het is juist als of je een film kijkt.

Nu wat over de tank zelf die roestkleur is wel vet en je let zelfs op de kleinste details kijk maar naar de trekhaak bijvoorbeeld.

Misschien maar een stom gedacht maar zou je deze trekhaak misschien niet ooit werkend maken brengt veel opties met zich mee.

Doe zo voort.

Misschien maar een stom gedacht maar zou je deze trekhaak misschien niet ooit werkend maken brengt veel opties met zich mee.

Doe zo voort.
Hartelijk dank Volunteer. :)
Het is heel zeker geen stom gedacht wat je zegt van die trekhaak.
Er is zelfs een werkend metalen exemplaar in de handel te verkrijgen en ik speel al een geruime tijd met het idee om dit plastieken geval af te zagen en die door zo'n metalen te vervangen. ;)
Maar dit zal allemaal ter sprake komen als ik aan de onderkant en de wielen van de Stuart begin. Binnen een paar weken dus. :p

Droop

Aansluitend op m'n voorgaand bericht kan ik jullie nu al melden dat de posting van Volunteer de kolonel, Josh en CC hebben doen besluiten om nu toch al bij Armorpax de metalen, werkende trekhaak te bestellen.
Ze hebben tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook een nieuwe .30-standaard (op de koepel) én nieuwe periscoopbeugels te bestellen. :rolleyes:

Hier zien we de jongens zich bezig houden met de bestelling:

DSCN0169.jpg

- "Zo CC, ik ga nu eens die bestelling gaan overmaken."
- "Mag ik dat niet doen Colonel?" "Please?"
- "Afblijven CC! Om zoiets te verwezenlijken moet je wel naar de militaire academie geweest zijn hoor." "Jij kent amper het verschil tussen een telefoon en een oude schoenzool!" :twisted:

DSCN0170.jpg

- "Laat mij dit nou doen Colonel... please... toe nou... alsjeblieft... ..."
- "Can't you take a no for an answer, you crazy idiot?!" :-x
- "Please colonel...please, please, please, please...":puppydogeyes:

Nou ja, zo te zien geraken we met die twee nergens en heb ik voor alle zekerheid de bestelling via email geregeld. :rolleyes:

Als het een beetje meezit kan ik die spullen nog tegen het einde van de week binnen krijgen.

We (ik, de kolonel, Josh en CC) houden jullie op de hoogte.

Tot later maar weer.

Droop

Geniaal.

Ooit ideeën gehad om dit te publiceren in een stripboek?
De bouw van een 1/6 M5A1 Stuart Tank samen met de Kolonel, Josh en CC :P

Zéér schoon, Luc'ske!
Maar ik ben dan ook niks anders gewoon van u.
Altijd een plezier om hier eens te komen piepen.

Upgrade parts

Bedankt mannekes. :)

---------------------------------------------------------------

De mannen wachten nu al enkele dagen ongeduldig op hun pakje uit Engeland.
Tot ze plots iets in de bus horen vallen... ... ... ... ... ... ... ... .

DSCN0172.jpg

- "Kolonel, zou dit hét pakje kunnen zijn? Zou het? Ja? Ja? Ja?"
- "Een secondje CC. Ik kontroleer dit eventjes."

DSCN0173.jpg

- "Inderdaad! Dat is het! De upgrade parts van Armorpax zijn gearriveerd!"

DSCN0176.jpg

- (met een gesmoorde stem) "Laten we vlug eventjes kijken kolonel."

-"CC, hou je manieren!" schreeuwde de kolonel waarbij hij de arme korporaal een shot onder z'n kont geeft.

DSCN0179.jpg

Met een stootkar die ze enkele weken terug nog van een Duitse voddenman hadden 'geleend' begeven de 2 GI's zich met hun pakje op weg naar de Stuart.

DSCN0180.jpg

- "Komaan CC! Duwen man." "Josh en Droop zullen al ongeduldig zitten wachten op ons."

DSCN0184.jpg

Tijdens die lange reis van de voordeur naar de garage komen ze halverwege -in de woonkamer- een zéér gevaarlijk beest tegen.
Gelukkig voor hen had dit wolfsdier net z'n lunch binnen en konden ze ongestoord verder reizen met het dierbare pak.

DSCN0185.jpg

Als ze eindelijk uitgeput (nou ja, in ieder geval CC dan :rolleyes:) dan bij Josh en de Stuart aankomen is het al donker.

DSCN0188.jpg

Elk waren ze hun wedervaren aan het vertellen en toen ik al dat kabaal in de garage hoorde moest ik wel eens gaan kijken wat er daar gaande was.

DSCN0191.jpg

- "Hey Droop, kijk eens." "Op gevaar van eigen leven hebben we de Armorpax upgrade parts in veiligheid kunnen brengen."

En ja hoor, alles is kompleet:
De nieuwe metalen trekhaak, de .35 -standaard voor op de koepel en de nieuwe periscoop guards.

Ok guy, hartelijk bedankt en het komende weekend gaan we dan alles monteren. :D

Wordt vervolgd (als de mannen bekomen zijn van hun wedervaren),

Droop

Trekhaak

Zo, deze avond heb ik me een beetje zitten amuseren met de nieuwe trekhaak.

Naar goede gewoonte terug enkele foto's van het gebeuren:

DSCN0192.jpg

Men zou het niet zeggen maar de metalen trekhaak bestaat uit negen delen:

- 2 delen van de behuizing
- 1 achterkant
- 1 haak
- 1 grendel
- 3 pinnen
- 1 messing ketting.

DSCN0194.jpg

De haak open ...

DSCN0195.jpg

... de haak gesloten.

DSCN0198.jpg

De oude plastieken haak heb ik daarna los gezaagd van de tank.
De nieuwe diende enkel met ca in de ontstane holte te worden verankerd.
Het is bijna niet te geloven maar de nieuwe paste perfect op de plaats van de oude. Bedankt Armorpax, dit noem ik nu vakwerk. Klasse! :D

Hier ben ik nu terug bezig met het aanbrengen van enkele lasnaden rondom de haak. :rolleyes:

DSCN0199.jpg

En dit is nu wel het ultieme bewijs dat de nieuwe haak wel degelijk z'n werk doet, niet? :mrgreen:

Morgen gaan we dan eens kijken hoe ik de nieuwe .30-standaard bewerk.

Ik hoop alvast dat ik jullie hier opnieuw mag ontmoeten.

Tot dan!

Droop

Hey Luc,

eind deze maand ga ik naar Trucks & Tracks in Folkstone.
Als ik er een Stuward zie breng ik er zeker eentje mee.
By the way,... eind vorig jaar, op de IPMS-beurs in Nieuwegein stonden er 1/6 Stuwards te koop... had ik het toen geweten... Nu, alle hoop om aan eentje ge geraken is gevestigd op T&T en als ik er eentje vind zal ik mijn helikopterpersoneel moeten omscholen. Gelukkig ken ik een Stuward-ombouw-meester...

Heligroeten,

Nick

Afuit, periscope guards & weathering

@ Robbie: De Luger is géén originele. Die zijn bijna onbetaalbaar.
Dit exemplaar is een stalen, gedemilitariseerde replica. Dus, je kan het wapen wel laden maar niet meer mee vuren. ;)

@ Michel: Dit komt nog wel hoor maatje. ;)

@Nick: ik kan je wel een adresje geven waar je nog een splinternieuwe kan kopen hoor. ;)

-----------------------------------------------------------

Update

Voor hen die nog interesse mochten hebben in dit topic, volgt hier terug een nieuwe fotoreeks.

DSCN0205.jpg

De delen van het metalen cal.30-afuit net uit de verpakking.

DSCN0208.jpg

De eerste delen geassembleerd en op de koepel geplaatst.

DSCN0209.jpg

De Browning in z'n draagbeugel.

DSCN0217.jpg

Hier zien we het afuit plus het volledige wapen terug op z'n plaats.

DSCN0220.jpg

Grote inspectie van CC.

DSCN0213.jpg

De oude periscope guards heb ik verwijderd en vervangen door deze wit metalen beauty's.

Nu volgen terug enkele foto's van de eerste verweringsstappen.
Let op: dit is enkel maar een basis waarop later wordt op verder gewerkt.

DSCN0222.jpg

DSCN0227.jpg

DSCN0223.jpg

Mededeling:
Dit was voorlopîg één van de laatste updates van dit project.
Door de geplande verfraaiingswerken aan de woning gaat de Stuart nu voor enkele weken in de koelkast.

Wordt voorlopig stopgezet en op een later tijdstip terug opgestart.

See you.

Droop

Zie maar dat je de werken niet door elkaar haalt. De dame met de deegrol zal niet tevreden zijn als je de woning gaat verweren :)
Ik kijk al uit naar het vervolg.

Als je de verfraaingswerken aan het huis op hetzelfde niveau afwerkt als dit paradepaardje dan gaat het vrouwtje heel content zijn.

Edit

@Michel: ik heb toch lekker madam haar deegrol weggestopt. :twisted:

@Luc: bedankt voor de lovende woorden, naamgenoot. :-D

----------------------------------------------------------------

Hi guys,

Eer ik hier thuis de airbrush voor de verfrol en de kwasten ga inruilen, heb ik toch nog een klein beetje aan de tank kunnen verder werken.
Het was nog mijn betrachting om dit 1ste deel van dit modificatie-project mooi te kunnen afsluiten.

Wat ik dan wel gedaan heb?

Wel, als basiskleur van deze Stuart heb ik Revell matt 65 gebruikt. Daar zijn nu reeds enkele lagen van aangebracht.
Over deze kleur heb ik nu een dunne spray (!) Revell SM361 aangebracht. Deze satijnkleur lijkt als 2 druppels water op z'n basiskleur maar is toch een tikje lichter.
Dit heeft nu als resultaat dat door de donkere basiskleur en de ietwat lichtere spray:
a) - de tank nu -net als z'n 1:1 broer- een mooie olijfgroene 'lederlook' heeft gekregen. De kleur heeft nu voor mij z'n gewenste 'diepte'.

b) - de eerder aangebrachte verwering nu volledig in de rompkleur van de tank is versmolten. De roeststrepen zijn nu niet meer zo hard en zijn met het olijfgroen geblend. Alles is nu véél zachter geworden én komt véél realistischer over.

Ik zal proberen om morgen bij daglicht te tank eens buiten in de tuin te rijden om daar de laatste foto's van dit deel van dit bouwverslag te nemen.
Waarschijnlijk zal er ook een bijpassend filmpje bij geplaatst worden.

Als de verfraaiingswerken van onze woning binnen enkele weken achter de rug zullen zijn, dan ga ik hier verder met het 2de deel van het proces.

In het 2de deel zien we dan het volgende:

- Verder afwerken van de koepel en het luik van de commandant.
- Maken en plaatsen van de SCR508 boordradio.
- Het draaien en plaatsen van de wieldoppen.
- Aandacht voor de loopwielen.
- Het verweren van de beide tracks.
- De tank voorbereiden tot het aanbrengen van de decals en de verzegeling daarvan.
- Het aanbrengen van de sludgewash.
- Eindafwerking van het model.

Ook zal er nog een 4de personage op het toneel verschijnen.
Ja hoor, Josh, CC en de kolonel krijgen er nog een extra hulp én passagier bij.
Vooral CC zal zeer verheugd zijn dat dit heerschap zich bij hun gelederen zal aansluiten.
Hahaha, wie zou dat nu kunnen zijn? :mrgreen::mrgreen:

Zoals jullie zien is er nog héél wat werk voor de boeg en zijn jullie hier nog niet van me af. :-D

Droop

Laatst bewerkt:
Back