Bouwverslag Alfa Model Ta-183 Huckebein

Erik v. Schaik zei:
MBT de koelgaten: waarom denk je dat jij geen koeling nodig hebt? het is een eenmalige moeite en kan je de nodige Euris besparen.

Imre heeft de Huck gehad met de zelfde motor; hij liet de achterconus achterwege en denkt dat je daardoor op zich wel genoeg koeling kan hebben (hij had overigens wel gaatjes er in zitten)
Het is een kleine moeite om dit natuurlijk te combineren met een paar gaatjes en dat doe ik dan ook wel denk ik

leuk zaakje daar in Oostenrijk, zo te zien aan de website; ook leuk te zien dat de kistjes van Rob daar goed vertegenwoordigd zijn
ik was laatst ff bij hem die Microfan oppikken en dan staat ie daar in z'n werkplaatsje kits samen te stellen die werkelijk de hele wereld over gaan; best apart

Erik v. Schaik zei:
Hoe weet jij dat ik er was? ( Zeker de verkoper uitgehoord om de Huck te pimpen LOL!!)

Nope; m'n vrouw moest even naar de Brabanthallen en dat was voor mij een goede rede om haar ff gezellig te brengen, te Googlen naar een vliegveldje in de omgeving en even bij Hobby In te kijken voor wat kleinspul voor m'n Extra (krimpkous, pilootje, kabeltje voor m'n lipo-balancer)
Ik weet niet hoe we op die Huck kwamen, maar op de een of andere manier begon die verkoper 't over jou; nog wat leuks gehaald?

Uiteindelijk heb ik nog 2 accu's leeggevlogen bij die vliegclub in Empel en zijn we weer richting 't wilde westen getogen

Erik v. Schaik zei:
de alfa fan kan 66000rpm en 400 Watt vedragen! LOL!!

Goed bezig! mijn EDF is trouwens onderweg...

Plaats je nog wat plaatjes van de verstevigingen? stond het nou ook in dat lange draadje op rcgroups?

Gisteren even proefgedraaid met mijn motortje met de fan van de Microfan in de behuizing van die oude Alfa-EDF.
Alles los (niet in de kist), op 3 cellen, stroom niet gemeten; ik heb daar geen apparatuur voor (als iemand in omgeving Den Haag dat wel kan, dan hoor ik 't wel).
Ik heb 't geheel een paar minuten volgas laten draaien en tussendoor heel af en toe halfgas, waarbij de esc buiten de flow hing en eigenlijk onder m'n hand zat.

ESC: handwarm
(het kan toeval zijn, maar het lijkt er echt op dat je kan merken dat de ESC warmer wordt als je halfgas geeft)
Motor: ietsje meer dan handwarm, maar niet kokend heet
het gedeelte van de EDF waar de motor in zit, was wel redelijk geperforeerd met koelgaten (zo kreeg ik 'm ook, want het was een oude, gebruikte en incomplete unit)

als de nieuwe fan binnen is ga ik dit testje nog een keer doen, maar als de resultaten dan niet te veel afwijken…
- kan ik de ESC gewoon in de romp leggen en niet in de straalbuis
- zullen een paar kleine gaten voldoende zijn voor koeling, want ik mag aannemen dat in de lucht e.e.a. beter wordt gekoeld

Erik,

Bestaat die versteviging alleen uit het sterker maken van die ligger, of gaat die versteviging ook de romp in?
En hoe heb je dat vastgezet aan die ligger?

Bij mijn Huck heb ik trouwens niet van die blokjes om de ADF aan vast te schroeven, maar dat vastschroeven is toch eigenlijk helemaal niet nodig?

gr. Dennis

hey; andere inzichten!

- heb jij die carbon ligger nou nog vastgezet aan de eigen ligger? en hoe?
- ga jij de EDF nog opboren voor koeling van je nieuwe motortje?

ik heb nog wat proefgedraaid, maar zit nog op de nieuwe fan te wachten; ik denk wel dat ik...
- het binnenwerk van de EDF voorzichtig loshaal, netjes wat gaten boor en dan weer terugplaats
- de ESC in de romp leg (ESC is 15 amp en 18 amp piek)
- de ontvanger (Schultze) onder het cockpitje plak en met een rietje, dat aan het "plafond" van de romp zit geplakt, de antennedraad richting de hoge staart leidt; lijkt mij de beste oplossing om geen storing te hebben en de ontvanger ook makkelijk in een andere kist te kunnen zetten

mmm; je hebt misschien wel gelijk over die antennedraad
ik wil echter gewoon de romp aan elkaar plakken en de ontvanger ook in m'n Tucano gebruiken, want daar zit nu zo'n MPX 5/6 in die te veel kleurstofjes heeft gehad in z'n jeugd

ik zou misschien wel de ontvanger voorin kunnen houden en de draad door dat gaatje boven de uitlaat kunnen leiden, maar dan loopt de draad wel akelig dicht langs de accu, esc en motor en dat lijkt me ook niet ideaal

de EDF is trouwens binnen; mooi setje, zou zonde zijn om de esc in de flow te hangen met al die stroomlijndetails
volgens de manual van de EDF trekt mijn motortje 14 amp; mijn esc is 15 amp (18 piek) en ik plaats 'm dus liever niet in de flow, maar wat is wijsheid?
ik heb ook nog een wat oudere Elemodel esc liggen van 17 amp; misschien eens testen welke 't koelst blijft

Ik moet er nog ff over nadenken, want een loskoppel-optie heeft natuurlijk wel z'n voordelen; ik vind 't alleen niet zo'n fraai gezicht als er 4 van die pluggen in de romp zitten. Misschien kan ik 4 lipjes van dun/stug plastic (overheadsheet-achtig) in het voorste deel van de romp epoxyen en deze een paar cm laat uitsteken, dan 4 stukjes van dat zelfde plastic in het achterste rompdeel epoxyen, zodanig dat ze elkaar overlappen, dan kan ik ze met een heel klein schroefje van buiten af aan elkaar draaien...

Aan de andere kant: als ik de esc kan vertrouwen en de ontvanger voorin stop, heb ik in principe weinig meer te zoeken in de romp op die plaats...

Back