Bouwverslag Alfa Model Ta-183 Huckebein

aaahhhhwww...

lipo wel eerst ff in zout water laten liggen he? anders loop je risico dat er alsnog rare dingen gebeuren in de de chemobak, of tijdens de verwerking daar.

volgens mij bedoelde hij dat het vliegtuig reageeerde alsof er expo op stond. misschien wat negatieve expo op de zender instellen om neutraal te sturen?
 
Erik v. Schaik zei:
Huck vliegt als of er expo op de rolroeren zit. beetje traag in het midden maar rolt lekker als de volle uitslag gebruikt wordt. wel even wennen als je vlakke achtjes vliegt.

Ik zou voor de 2200 pakket gaan. Heb er nu 2100 in liggen en kan er makkelijk 10 minuten volgas mee vliegen. Voordeel is ook dat je die ook in modellen als de kleine tucano ( :lol: ) kan leggen.
bouwze en 3e kerstag maiden!! :idea:

met andere woorden: niet te veel negatieve expo op de zender instellen (FX-18; negatief = rustig rond de middenstand) ???

wordt die 2200 niet een beetje te zwaar? ik begrijp dat de 1300 te zwaar belast zal worden, maar is de 1700 dan niet het compromis?

Tucano en Micro Showflyer heb ik trouwens afgelopen dagen verkocht; de eerste vond ik een maatje te klein en niet veel toevoegen aan 't arsenaal en de MSF vond ik te traag en niet "strak" genoeg.
 
Erik v. Schaik zei:
Wil je hem nog trager laten sturen op de rolroeren? zou ik niet doen. Dit model is traag in het veranderen van richting door de extreme pijlstelling.Het is zelfs zo dat bij de grotere versies het pakket niet onder d stuwbuis mag worden geplaatst omdat je hem dan niet eens door de bocht kan leggen. Maar als graag expo wilt programmeren zou ik dat wel onder een schakelaar zetten.

nee 2200 is goed, als je je pakket leegvliegt tot 1700 wat wss op 5 minuten neerkomt voor jouw motor heb je een goed recept. Met 1700 cellen dan beter 1200mAh leegvliegen en ben je in 3.5-4min klaar. als je 5 minuten volgas vliegt is je pakket dood.
Een ander voordeel van een beetje massa erbij is dat bij lichtjes aanduken voor een lage fly by de vliegsnelheid aanzienlijk toeneemt en op sp400 tucano niveau komt 8) . Klimmen is dan wel wat minder maar dat hou ik toch vrij vlak omdat ik hem niet wil overtrekken. Kombanen vliegen met minimaal aanduiken gaan ook erg goed en met de massa kan hij de snelheid mooi er in houden.

het is maar net wat je wilt. de 2100 cellen die ik heb zijn ideaal voor mijn 90-100Watt Huck. Zou niet minder erin willen (tenzij er geen versteviging in de vleugel zit)

bedankt voor de tips; ik zal in ieder geval weinig / geen expo zetten en zeker niet de 1300's nemen
ik denk wel dat ik niet 2000+ mah er in ga leggen; die 1700's zijn dan wel 20 chinese "C's" continu, maar ik zal ze op 10 - 15C belasten - ik wil die Huck ook een beetje licht houden (het is m'n eerste EDF!) en de lipo ook nog kunnen gebruiken in m'n Mustang
ik koop er sowieso twee!

gisteren even zitten experimenteren met een bungee-hook
ik kan het wel voor elkaar krijgen om een houten latje (bijv. 1/3 roerlatje voor verfbussen) aan de binnenzijde van de romp, 10 cm van de neus te epoxien - van buitenaf dan een gaatje boren en dan een haakje er in ofzo, maar ik denk dat jouw methode makkelijker (en lichter) is
kan je die carbon strip zo op de romp epoxien, of heb je de verf nog een beetje weggekrabt?
 
Erik v. Schaik zei:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=136750&page=24&pp=15

ga vanaf post 351 maar even lezen over het wel en wee vvd bunghee ellende what to do en what niet :wink:

goed man! ik zat gisteren al te piekeren over een slimme & goedkope oplossing als "releaser" en kwam ook op een wasknijper uit; nu zie ik dat jij dat in de praktijk al hebt getest!
verder een zeer interessant draadje om te lezen; door het kerstgeneuzel kom ik er echter niet aan toe 'm helemaal uit te spitten; voorzichtige conclusie: wasknijper / geen ramp, geen wieltjes, maar een paar blokken piepschuim onder de vleugel om de kist horizontaal te houden bij de start zou genoeg moeten zijn voor de Huck
 
Eric,

Gecondoleerd met je Huckebein. Volgens mij heb je verder wel een leuke dag gehad zo te zien op SBS6.

groetjes,
Dennis

p.s. wat ging er precies mis en kan ik daarvan nog wat leren?
 
Kleine update: de vleugels zitten inmiddels aan de romp!
Project heeft een tijdje stilgelegen door prio te geven aan andere kistjes, maar ik heb 't nu weer opgepakt. Ondertussen heeft een halogeen lampje dat per ongeluk aan ging onder de doos een keurig rond gat gebrand in de rechtervleugel. Met een mooie, stevige sticker moet dat wel te fixen zijn.

Eerste vlucht hoeft nu niet lang meer te duren; ik moet alleen nog even goed nadenken over een bungee-haak. Ik denk aan een carbon stripje van 8 mm breed en ca. 10 cm lang plat tegen de romp en hier een klein stukje van dat zelfde carbon haaks op te epoxien, of beter: er door heen laten steken en vastzetten met epoxy. Als bungee wil ik het hoogstart-elastiek gebruiken dat bij m'n Arcus zat.
 
Vandaag eerste vlucht gemaakt, nou ja vlucht: gelijk aan de eerste vlucht van Eric. Enige verschil is dat de mijne gelijk afgeschreven is; de schade was te groot :?
Wat er gebeurde was wat je overal over deze kist leest bij mislukte starts: gelijk te veel klimmen, stall etc. etc. Ik heb 'm recht, misschien zelfs iets omlaag geworpen en met minder dan half gas, maar 't mocht niet baten.
Ik kan het niet helemaal verklaren; misschien zonder dat ik er erg in had toch iets omhoog geworpen, of het zwaartepunt niet goed. Op zich jammer, maar er zijn ergere dingen. Nu maar eens kijken wat ik met de aandrijving ga doen. Heb wel wat leuke depron parkjetplannen gezien, of gewoon de MIG kopen van Alfa Model, die een stuk prettiger schijnt te vliegen.
 
Erik v. Schaik zei:
Vet balen man!

Met een bunghee ging het echt super. Ik zit er sterk over te denken om de A4 eens te proberen in het voorjaar. Of toch weer de Huck 8) . Vleugels met pijlstelling zijn overtrekgevoelig. In de handleiding van de Huck is daar zeer uitgebreide info van te vinden.

Ik was een week later al achter de oorzaak van mijn crasch gekomen: de rolroerknuppel had een slecht stuk op zijn potmeter zitten van af neutral tot 2/3 links uitslag. Potmeter van de richtingroer op de rolroerknuppel geplaatst en de richtingroerkanaal uitgeschakeld. in de winter alle potmeters laten vervangen.

Bijna mijn andere modellen mee gecrasched.

grtz! Erik

Tsja... ik weet het gewoon niet wat het nou was. Veel, heel veel gelezen op RCGroups, ook de handleiding gelezen en ook alles conform 't boekje gedaan (denk ik) en toch was 'ie niet te houden. Ik kan niet zeggen dat ik verkeerd gevlogen heb, want er was, eenmaal los, helemaal niets meer aan te doen.
Ik vind het niet mega-erg, want het mooie was al een beetje van die kist af als gevolg van een halogeenspotje dat een tijd onder de doos lag te branden, maar ik had er wel graag nog een paar uurtjes mee gevlogen.
Ik wil wel proberen iets met de aandrijving te doen. Die kist kostte een tientje of 5 in de opruiming, maar motor + fan waren weer ietsje duurder. De Alfa-fan heeft echter geen inlaatring, dus zal waarschijnlijk wel ergens IN gebouwd moeten worden, toch?

Als ik ga voor een nieuwe jet van Alfa Model, dan is die A4 idd niet te versmaden :lol:
 
janneman zei:
Ik heb het zelfde probleem gehad met de Mig-15 van Alpha Models.
Vanuit een normale vlucht dook hij tollend naar beneden, gevolg hele voorkant in de prak.

Ik gebruik de fan-unit nu om een F-16 te maken, zie
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=67314&highlight=

Misschien ook een idee voor je.

Groet Janneman :zon:

Bedankt; ik volg jouw draadje al een tijdje. Ik heb veel bewondering voor je bouwkwaliteiten, maar ik denk dat ik maar eerst wat meer een houtje-touwtje EDF ga maken in de vorm van zo'n Bandit
 
Back
Top