Bouwverslag Alfa Model Ta-183 Huckebein

Erik,

Ik heb van locktite niet zo veel verstand en de manual is niet helemaal duidelijk op dit punt: moet ik nou het gat in de adapter + de as van de motor insmeren met locktite, dan een half uurtje wachten en dan de zaak monteren? of de zaak monteren en dan een half uurtje wachten?

Dennis

locktite = secondelijm, dus monteren en dan een half uur wachten, als je een half uur wacht voor het monteren is de zooi al lang en breed hard :D

ja, maar de locktite om boutjes/moertjes/etc mee vast te zetten is volgens mij allemaal sneldrogend, want wat heeft het voor zin om iets eerst een half uur te laten voor- drogen, en dan geen uithardingstijd te specificeren? dus die 30 minuten zal wle de uithardingstijd of iig de minimale tijd tot belasting zijn.

In dit geval zal je waarschijnlijk ook wel gelijk hebben, ik vond alleen de stelling "loctite=secondelijm" wat kort door de bocht ;)

Erik,

1) Ik lees in het Sabre-draadje op Rcgroups iets over verf met metaaldeeltjes. Ik weet niet of de Huck hier ook last van heeft (denk 't niet, want hij is niet zilverkleurig, maar 't zou ook t.b.v. de beschermlaag kunnen zijn), maar 't is maar dat je 't weet; je moet daar even rekening mee houden bij plaatsing van de antenne. E.e.a. pleit dan wel voor de ontvanger op de voorgeschreven plaats en de antenne er uit door dat gat boven de uitlaat.

2) zonet in de voorzijde van de Alfa-fan 8 gaten geboord van 4 mm; je kan er goed doorheen kijken nu en aangezien er zo'n 4 mm ruimte tussen het "motorschot" en de fan zit, moet dit m.i. i.c.m. met de "trek" vanaf de achterkant voor voldoende flow zorgen, zowel in de motor als er omheen
inmiddels ff proefgedraaid op vol- en halfgas met een ELE-regelaar van 17 amp in de flow
- regelaar blijft koud; als ik een beetje airflow heb in de romp, kan ik blijkbaar met gemak de regelaar (deze of de oorspronkelijke hexTronik) wel in de romp kwijt
- lipo: beetje warm
- motor wordt flink warm; je kan 'm net niet langdurig met kantoorhandjes vasthouden
voorzichtige conclusie: in de lucht zal ik meer koeling hebben en als ik niet continu volgas ga vliegen zal die motor niet te heet worden?

3) Ga jij nog gaten snijden in de fuse om een beetje tocht langs je esc en lipo te creeren?

Dennis

update: de 8 gaten per 2 verbonden; zo ontstaan 4 grote sleuven aan de voorzijde
hexTronik regelaar nu in de niet-geventileerde fuse

alles ingebouwd en proefgedraaid, deels volgas, deels halfgas, een paar minuten:
- accu beetje warm
- motor heet; kwam geen stoom af, maar meeeeer dan handwarm
- regelaar flink warm

conclusie?
ik mag aannemen dat tijdens het vliegen in de buitenlucht alles een stuk(je) koeler blijft, bovendien is dit type motor op 3 cellen wel een van de aanbevolen upgrades, dus eigenlijk moet het wel goed komen zo

verder ga ik nog wel de zelfde test doen met de ELE-regelaar, want ik heb 't idee dat deze iets koeler blijft; moet ik wel even langere draadjes aan solderen, als ik 'm buiten de tube wil plaatsen (en die draadjes heb ik niet in huis)
de ontvanger is 8 x 20 mm in doorsnede, dus stel ik plaats 'm toch in de staart, dan zou ik 'm ook door een klein gaatje in de romp kunnen schuiven; het gaatje dat ik dan ook zou kunnen gebruiken om de warme lucht af te voeren (i.c.m. een kleiner gaatje aan de voorzijde)

'zal ff wat plaatjes toevoegen

ik ga trouwens vliegen met een Schulze Alpha 435 ontvanger en inderdaad: die fan maakt een flinke bak herrie; kan ik eindelijk eens lekker aandacht trekken in Boskoop!

hu5.JPG

de 8 gaten van 4 mm, die ik later heb doorgestoken tot 4 sleuven

hu6.JPG

de fan MkII met aan de bovenzijde de hexTronik regelaar
de draden waren net iets te dik voor het sleufje in het profiel!

hu7.JPG

de gestripte ELE-regelaar, provisorisch gemonteerd
de condensator valt mooi in de outlet en de regelaar blijft heel netjes koel in de flow
wat zou jij doen?
a) regelaar koel, wellicht iets verstoorde straal door de regelaar en wellicht iets hetere motor omdat deze z'n warme lucht iets minder goed kwijt raakt
b) regelaar aardig warm (in de fuse), waardoor je gaten moet gaan maken in de fuse (voor de lipo niet echt nodig denk ik), maar iets betere trust wellicht en iets betere koeling voor de motor

hu8.JPG

ontvangertje, dat ik wel in de staart zou kunnen proppen

hu9.JPG

lipo past perfect!

Erik,

Even een bestaand en een nieuw vraagje:
1) maak jij nog koelgaten (in- & outlet) IN de fuse?
2) als je de EDF monteerd, dan passen de rompdelen net niet strak tegen elkaar aan - hoe heb jij dat opgelost?

gr. Dennis

Erik v. Schaik zei:
De fotos zijn overigens zeer scherp wow!
Canon Ixus 500; resolutie 800x600

Erik v. Schaik zei:
Hoop niet dat ik te kritisch ben hé? een jetje is net effe iets anders als een propkisje.
Ik misbruik jouw kritieken dan ook om er beter van te worden en wil zelf ook de best mogelijke constructie verzinnen binnen mijn mogelijkheden! :D

Verder vind ik het een goed plan om die conus te laten voor wat 't is; scheelt weer een paar gram en levert ook weer wat meer koeling op. De esc gaat uiteraard sowieso in de krimp!
Van de week ff draad halen en dan klussen we weer verder...

groetjes Dennis

Erik, nog vorderingen gemaakt? hier niet; beetje te druk geweest met andere zaken
ga morgen denk ik weer een stapje verder en overweeg ook om de ailerons met twee kleine servo's aan te gaan sturen

ziet er goed uit!

ik heb inmiddels een paar kistjes verkocht die niet meer helemaal bij mij in het plaatje pasten (Showflyer: te veel 3D, te weinig snelheid, te doorzichtig - kleine Tucano: te klein, te goed), dus ik heb lekker veel ruimte in de berging om de Huck af te maken
aileronservo ben ik nog niet helemaal uit; ik heb een mooie, kleine GWS met veel trekkracht, maar ik zou ook een paar hele kleintjes in de vleugels kunnen zetten

heel veel succes met je eerste vlucht (dat woord "maiden" begin ik een beetje zat te worden)

Balen Erik! maar ik vind wel dat je 'm netjes hebt gefixt!

Ik heb gisteren een beetje proefgedraaid met mijn setup; misschien dat ik wel een grondstart zou kunnen maken, maar ik weet niet of dat nou de meest veilige weg is met die omlaag hangende vleugels. Met sneeuw zou je met jouw setup ook wel een grondstart moeten kunnen maken :lol:

Nog even 2 vraagjes:
1) wat zal ik als uitslagen hanteren op de diverse stuurvlakken? ailerons neutraal vlak of met de aanbevolen hoek? zenderinstellingen? ik begrijp je verhaal niet helemaal; juist wel of geen expo?
2) voldoet een hele gewone servo (GWS Naro bijv.; deze trekt 0,8 kg) op het hoogteroer?

Verder heb ik ook een tegenvalllertje: gistermiddag heb ik in het half donker m'n CoPa ( http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=50602 ) rechtstandig fullspeed in het asfalt gezet; pure laksheid en echt jammer want dat ding (eigen ontwerp) vloog werkelijk fantastisch. Ik draaide een bochtje boven m'n hoofd, nam niet de moeite 'm te volgen, wilde 'm visueel weer oppikken door juist de andere kant met m'n hoofd op te draaien, maar toen was het al te laat. Het ding lag dus volledig aan gruzelementen. De apparatuur was gelukkig ok, met uitzondering van de lipo; die was echt als een harmonica gehalveerd en heb ik gelijk in de chemobak gedumpt.
Dit was echter wel de lipo die ik ook voor m'n Huckebein wilde gebruiken; ik zal dus eerst even op zoek moeten naar een geschikte lipo. Zal ik de 1300 nemen van 115 gram of de 1700 van 143 gram?

https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=2095

https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=2096

gr. Dennis

Back