bouwverslag apogee mini-DLG compleet balsa

@ appie, hoeveel weegt zo'n vleugelhelft van je?
mijn vleugel weegt met werpstift, en een glasvezel matje langs boven en onder in de vouw van de 2 vleugelhelften 80 gram en mijn vleugel is volledig van balsa :) (spanwijdte 1 meter)

grtz

Appie

Strak hoor!! Wat is het gewicht wat je bespaard hebt door gaten aan te brengen?
Ik heb het bij de OFA2 vleugel ook eens gedaan. Achteraf bleek dat het bespaarde gewicht evenveel was als de het gewicht van de oralight waarmee hij bespannen werd.
Oracover geeft natuurlijk wel een heel mooi glad oppervlak.:yes:

@Dennis,

De vleugel zit nu op zo'n 85gr, compleet bespannen etc hopelijk net onder de 100gr. Niet de lichtste uitvoering, maar ik peil een vliegklaargewicht tussen de 150 en 160gr aan. Ik bouw het bijvoorkeur wat robuster dan te licht en te kwestbaar. :-)

@Theo,

Ik heb het niet gemeten, maar ik denk dat de oracover het bespaarde gewicht weer opheft. Een ander voordeel van oracover is dat het balsa goed beschermd wordt voor weersinvloeden (lees vocht) en de transparante folie ziet er super uit (vind ik) :-)

Grts,

Albert

ik vind mijn vleugelhelt wel degelijk heel zwaar (ca 130 gram), ik bouw hiervoor nog een nieuwe vleugel.

@materiaalvezamelaar
circelboor neem ik aan,

@appie:
ziet er strak uit :wink:

Albert,

Hoe heb je die mooie ronde gaten in je vleugel gemaakt ?
Cheers

circelboor neem ik aan

Bart,

Met een gatenzaag & boorkolom, eerst voorzichtig vanaf één kant halverwege de vleugel inzagen/boren en dan de vleugel omdraaien en vanaf de andere zijde het resterende stuk er uit zagen/boren.

ik vind mijn vleugelhelt wel degelijk heel zwaar (ca 130 gram), ik bouw hiervoor nog een nieuwe vleugel.

Een goede lichte vleugel bouwen is het lastigste deel van dit project, volgens mij zijn er diverse personen die al verschillende vleugels gebouwd hebben omdat ze niet tevreden waren over het resultaat !?!?! :-)

Grts,

Albert

Kleine update,

Na een uurtje strijken,

apogee09il6.jpg

Nog een paar kleine bouwstapjes en dan is ie vliegklaar! :-)

Grts,

Albert

Laatst bewerkt:
Goh, 100 gram. Ik had lichter verwacht. Zal ongetwijfeld best goed vliegen. Dat extra gewicht gooit in ieder geval wel lekkerder :cool:
Als ik de berichten van Marcel mag geloven hebben de eerste mini's al gevlogen en zijn velen met de bouw in de afrondende fase.
Vrijdagavond maar even een datum plannen voor de Clinic met clubwedstrijd.

Heb ff een sticker gemaakt met de naam erop, lijkt altijd leuk :-)

apogee11zx8.jpg

apogee10zr7.jpg

Theo, klopt het dat de instelhoek 0 (nul) graden is??

Vrijdag is de mijne nog niet klaar! :-) !

Grts,

Albert

Net mijn beide Apogeevleugeltjes gewogen. 59,5 gram en 66 gram.
Instelhoek. Even een lineaal onder tegen de vleugel houden tot onder het stabilo. Stabilo moet dan evenwijdig lopen.

Handig dat stickermateriaal.
Vraagje, is de sticker watervast?

Frans,

Stickermateriaal werkt super, ik maak het water- & brandstofvast d.m.v. een laagje blanke spuitlak. Heeft in de afgelopen 5 jaar nog geen problemen gegeven met loslaten of oplossen/vervagen van de letters.

Ik gebruik een normale inktjetprinter om de stickers te printen, ik maak de tekst meestal op in Coreldraw,

Grts,

Albert

Back