Bouwverslag Brian Taylor 83 inch Spitfire

Ik wil niet tegen je winkel schoppen hoor Tom, zeker niet, maar ik had vroeger een Tempest uitgerust met "scale" Oleo's van Unitracts International die betaalbaar zijn en en ook zeer sterk dit naar mijn bescheiden mening. Ik heb hun stand de eerste keer gezien tijdens de Sandownpark Model-exhibition (Engeland) enkele jaren terug. Ze hebben een zeer uitgebreidt gamma voor de schaalfanaat echter het merendeel WO II.

http://www.unitracts.co.uk/full_prices.html

Stevo

Hoi Stevo,

Je schopt absoluut niet tegen mijn winkel, trouwens standaard is de BT spitfire getekend voor de Unitracts retracts.

Ze zijn waarschijnlijk sterk, maar daar is het dan ook mee gezegd.
Schaal zijn ze zeker niet, desalnietemin zijn ze ook goed.

@Tjen:
Proficiat met je vaderschap!!!
Toch leuk zo'n kleine spruit in huis hebben hé. :wink:
Ik ben zeer benieuwd naar je foto van de SM41!!!

@ Jan:
Als ik het geld ervoor had zou ik het misschien wel durven kopen...zo is het ook met de banden van Glennis...prachtig, maar een set kost 250 euro. :?

Hangt er allemaal vanaf wat je wil en hoeveel je eraan wil geven natuurlijk.

Als we straks de lotto winnen kopen we vanalles wat. :wink:

Tot hoors
Tom

Collegae!

Als we straks de lotto winnen . . .

Ik speel nu toch al weer zo'n kleine 20 jaar mee in de staatsloterij en ik moet zeggen: als ik het van tevoren geweten had, had ik die fl. 25 / euro 10 per maand op de bankrekening gezet.

Had ik voor jullie allemaal een kit bij Tom besteld. Met retracts erbij! :yes:

Maar ja hè . . . :wink:

(Misschien is het komende maand zover! :P )

jan

Hoi Jan,

Ben ik blij dat je al 20 jaar mee speelt en hoop dat je volgende maand niet wint!!! :P
Want voor iedereen een Spit maken dat had niet goed gekomen. :?

Je kan misschien het Strega team sponsoren dan en ons allemaal de Strega plans bezorgen. :wink:

Tot hoors
Tom

ron van sommeren zei:
@etienne, off_topic
Je vermaakt je hier beter dan op het andere forum blijkbaar :)

Zeker weten Ron, niet om het andere forum in een slecht daglicht te zetten laat ik dat voorop stellen maar hier "leeft" het veel meer lijkt het. Misschien ben ik te kort op het andere forum geweest om daar een oordeel over te mogen geven maar ik was na één dag "forummen" op deze site al dieper verwikkeld in onderwerpen over zaken die mij genuanceerd bezighouden dan op de andere in een week of meer... :wink:

Tja, ik heb nogal weinig geduld.... dus wordt ik hiet sneller op m'n wenken bediend :P :wink: heheh....

Etienne

Tom, alles nog goed? Hoe gaat het met de blessure (lees: nog vorderingen met de spit)? Lange tijd niets meer van je gehoord.

Hoi Arvid,

Alles is vrij goed ja, sorry voor het lange wachten, maar dat heeft zo zijn redenen. :|

Zoals jullie weten heb ik zeer lang in het gips gelegen, met als gevolg dat ik een zeer lange tijd niks meer kon doen, destijds heb ik dan de beslissing genomen om de vleugel door iemand anders laten maken...Mark Horwood in Engeland, ben deze speciaal in Engeland gaan halen, met de gekende gevolgen, de slechtste vleugel die ik ooit al had gezien, 4 a 5 cm verschil op de tippen. :?

Dus opzoek naar een andere oplossing omdat ik nog steeds niet kon bouwen en in contact gekomen met Werner een mede lid van dit forum...voor hem een Spitfire vleugelset gefreesd en hij had me beloofd half september een vleugel klaar te hebben, met hem heb ik ongeveer een 20 keer afgesproken en hij is nooit komen opdagen of belde telkens weer af, of hij ooit een vleugel gemaakt heeft of niet, je mag er zelf naar raden :?:

Omdat dus de pols aan de betere hand is en ik een maand verlof heb, heb ik besloten opnieuw de draad zelf op te nemen en heb mezelf een nieuwe set gefreesd.
De ruwbouw is klaar en ben momenteel met de beplanking van de vleugel bezig...zal zo snel mogelijk een paar foto's maken.

De vleugel die ik ga maken is bedoeld om af te mallen, zodat ik dus een volledig GFK toestel heb.
Kan wel nog even duren voor alles klaar is, want heb nog wat freeswerk te doen voor enkelen onder jullie. :wink:

Bij deze alvast bedankt voor de interesse!!!

Voor de rest wens ik iedereen hier Het beste voor 2005!!!

Tom

Hoi Tom,

Jammer dat het zou moeizaam loopt met de Spit, had best wel even de vleugel voor je willen bouwen en 4 a 5 cm verschil hoe krijgt tie dat voor elkaar.

Waarom ga je de vleugel eigenlijk niet 3D frezen.

Groet Ton

Vervelend om te horen! Hopelijk gaat het in het nieuwe jaar beter! :thumbsup:

Heren,

Inderdaad 4 a 5 cm onbegrijpelijk, zelfs mijn schoonmoeder zag dat er iets mis was en dat wil natuurlijk al iets zeggen...hahaha.
Volgens plan, ik heb er ook mijn twijfels over...hahaha.
http://www.t-birds.be/vleugel DIT IS KNT Je gaat hier afschuwelijke beelden te zien krijgen!!! :evil:
Als de website nog werkt, want ze hadden de hostingprovider gehackt dan kan je daar foto's van de eerste vleugel vinden, let op deze heb ik dus niet gebouwd!!!!!

De vleugel die ik momenteel aan het maken ben is tot hiertoe perfect!!! Check dan ook alles 35 keer... :wink:
De bovenste beplanking zit erop en de tabs zijn verwijderd, dus nu kunnen we starten met de onderkant.

Waarom ik de vleugel niet in 3D frees, goede vraag, maar tot een paar maanden terug kon ik ook niet tekenen door het gips, dus is er dat ook niet van gekomen.
Heb aan vele mogelijkheden gedacht, ook een tempex vleugel, maar het eenvoudigste leek mij gewoon een freesset te maken, deze kan ik later nog altijd gebruiken voor het binnenwerk, dus dacht ik dan bouw ik hem maar snel zelf.

Maar niet getreurd, in 2005 zal er een Spitfirevleugel klaar zijn en hopelijk ook in GFK. :wink:

Ben vorige week Lithoplaat gaan kopen en hiermee wil ik de vleugel voor het afmallen mee afwerken.
Trouwens als er mensen ooit interesse hebben om lithoplaat te kopen, laat maar horen.

Tot hoors
Tom

Goeiemorgen!!... dat is pure Spitfire misdaad 8O 8O ..... Heeftie de vleugel in een bad grondverf van de Gamma gelegd en laten uitdruppen ofzo?? Echt puur bagger! Zo bouwt een jochie met 2 linkerhanden van 4 jaar :?

Nou ja, weet je voor de volgende keer... alleen zelf bouwen!! Ik weet nog dat de juiste vormgeving van de vleugel van mijn Spit zo'n 3 mnd heeft geduurd om deze perfect te krijgen dus daar zit nogal wat werk in.

Nou, veel succes in het voltooien van de BT Spit na deze 'temporary setback' :?

Laat ons weten hoe het vordert Tom! :)

Nou, om even de stand van zaken hier mee te delen omtrent de DVD waar ik mee bezig ben: Ik ben ik de processie al m'n videobanden de inventariseren (en dat zijn er nogal wat!) op unieke beelden en deze over te tapen op één enkele videoband alvorens deze op DVD wordt gebrand. Let wel dat dat waarschijnlijk in beperkte oplage zal zijn aangezien ik de conversie van videoband naar DVD láát doen.

Je moet erbij voorstellen dat het hoofzakelijk beelden van WWII jachtvliegtuigen betreffen. En dat uit origineel matriaal van 60 jaar oud en nieuw materiaal gefilmd op diversie vliegshows in Nederland en Groot Brittanië.

Mzzltjes,
Tjen

Auw, die foto's doen pijn. Meestal zie je dat soort barsten en kieren alleen op plaatjes in het crashforum. 8O

Ik heb trouwens wel interesse in lithoplaat, als het tenminste de aluminium (offset) variant is; ik heb nog wat nodig voor de motorkap van de Miles. :)

Tom is alive and kicking; goed om te horen.

Ik had de foto's van de vleugel al eerder gezien; doet hier en daar denken aan een paard
dat over het Wad heeft gelopen! :schrik:

Bedekken met lithoplaat: op zich mooi idee, maar weet je zeker dat de vleugel een bolling
in slechts één richting heeft? :?

Als dat niet zo is, heb je een probleem . . . :yes:

jan

oeh.. waar heeft ie in vredesnaam die vleugel mee bewerkt ?
Detaillering is echt verschrikkelijk..

Jan.. lithoplaat is in alle richtingen te verwerken..

Tom.. Ik heb wel interesse in dat litho plaat..
Ik heb nog niet echt tijd gehad om een adresje te zoeken hier in de buurt..
Als er nog mensen zijn die een adres hebben waar je het gewoon bestellen kan..

Peter

Alive and kicking... :wink:

Heren,

@Tjen: Inderdaad pure misdaad waarschijnlijk door een FW190 fan. :wink:
Als je volgens plan bouwt valt het allemaal nogal mee, heb nu geen laser gesneden set gekocht maar zelf eentje gemaakt en dat bouwt veel beter!!
Alles past zoals het moet en dus zonder die Engelse maten. 6.35mm enz...je weet wel hoe dat gaat.
Ben enorm benieuwd of je al info over SM41 hebt gevonden.

@Muxje: haha kan het inderdaad beter op het crashforum plaatsen, ben er zeker van dat je met deze vleugel niet ver komt!!!

@Jan: We're back!!! Wat de lithoplaat betreft deze kan je zonder probleem buigen in beide richtingen zoals Peter al zei...het is mijn bedoeling om er panels mee te maken...met de rivetjes erop...maar zover zijn we nog lang niet.

@Peter: Volgens mij bewerkt met hamer en beitel....naar mijn mening heeft deze geen detaillering, noem het eerder een slagveld. :wink:

Wat de "Lithoplaat" betreft, deze is 0.3mm dik en is inderdaad een offsetvariant. Kan hem ook verkrijgen in 0.5mm.
Als jullie liever zelf opzoek willen gaan geen probleem, nieuwprijs van zo'n platen volgens de persoon waar ik ze van heb is ongeveer 5€ per plaat.
Ik hoef er niks aan te verdienen, maar wil er ook niet op verliezen natuurlijk.

Shol voor de Belgen en Proost voor de Nederlanders
Tom

De nieuwe vleugel

Heren,

Hierbij de beloofde foto's, ik wou er nog mee te wachten, maar kan het weer niet laten, voelt goed om terug te zijn. :wink:
Zoals eerder verteld een nieuwe set gefreesd en gestart met het bouwen van het midden stuk.

DSC03329-klein.jpg

Vervolgens verder gegaan met het bouwen van de beide vleugels.

DSC03333-klein.jpg

DSC03336-klein.jpg

Morgen neem ik nieuwe foto's en plaats ik ze online.

Tot hoors
Tom

Back