Bouwverslag Caldercraft "Imara" 1:32 [Verb]

ok , dan ga ik nu een houder maken voor het geheel. Het zal dan ongeveer op de waterlijn liggen in de boot. Zodra klaar neem ik er weer een foto van...

het is gelukt.....
1) Ik kan nu de geluidsmodule aan/uit schakelen via de zender....
Leuk als je ze aanzet. Krijg je een opstart geluid van een stoom machine.

2) Ik kan nu de rookgenerator aan/uit schakelen via een kanaal van de "Beier-module"
Eerst had ik een mosfet "IRF540" willen gebruiken , doch die kan je niet schakelen met een signaal naar de masten moest ik er weer een transistor tussenplaatsen.
Dus maar even een P-channel mosfet besteld,een "IRF9540" en die in de +12V leiding naar de rookgenerator geplaatst een weerstandje van 10K tussen "Gate" en +12 ....

Als ik op een dag nu nog eens "De H.Geest" wil langskomen en een tip geeft hoe ik de ontvanger/geluidsmodule op een mooie plaats in de boot kan vastmaken...( nu ligt het nog los.)
Daarmee is dus het technische gedeelte van de boot helemaal vaarklaar en kan ik vanaf volgende week ,hopelijk, aan modelbouw gaan beginnen.

Beagle, Als je nog ruimte onder je voordek hebt zou ik ze daar met klittenband ophangen. Gr, Klaas.

Dan horen we gelijk of het een kolen of oliestoker is. Gr. Klaas.

een video met geluid zal er waarschijnlijk nooit komen hoor, daarvoor ben ik een te grote kluns in die zaken.
maar een beschrijving zoals "Beier" zegt.

je hoort eerst een soort compressor en/of ontsnappende lucht. Dan hoor je die mechaniek van de machine heel traag op gang komen.. dan een bel signaal gevolgd door het doorstarten van dat zuigergeluid met die typische slag erin.

Ik heb dat niet uitgevonden staat zo in de geluiden bibli van "Beier"
en ze noemen dat "dampfschiff--abstellgerausch, anfahrgerausch, farhrgerausch, anhaltgeraush"

Laatst bewerkt:
Beagle, Dat belgeluid zal de telegraaf zijn waarmee de brug met de machinekamer communiceerde. Abstellgeräusch = stilzetten en komt dus achteraan in de reeks. De andere 3 staan in de goede volgorde. De "compressor" zal de voedingwaterpomp naar de ketel zijn en de "ontsnappende lucht" stoom naar de machine.
Waarschijnlijk zijn het geluidsfragmenten, die je zelf in de gewenste volgorde zet, of zijn die gekoppeld aan een bepaald voltage uit de motorregelaar waardoor de machinegeluiden met het toerental van de motor "meelopen"? Je zou voor de aardigheid eens bij een werkende stoommachine moeten gaan kijken, luisteren en vooral ruiken. Vergeet je nooit meer! Succes met het stoom maken en varen natuurlijk. Gr. Klaas.

Ha Klaas, zo werkt het ongeveer in die Beier. je kiest "damphfshif" en hij neemt er dan die start, run, stop geluidjes bij . ze spelen afhankelijk van je stick voor sneller trager, vanaf je switch voor opstart en stop (als je dus sound card opzet of afzet)

dan zal ik toch eens naar "Dort in stoom" moeten en hopen dat ik in een mach. kamer mag afdalen..

Beginnende met de voorkant van het schip.
Ik ga eerst het voordek afwerken, in detail om dan langzaam naar het achterdek te gaan. Daarna komen dan de opbouw - kajuiten, schouw masten etc..

Onderste steunen van anker kraan.
De zamac steunen uit de kit gaan gewoon in de kliko, het oogt echt niet.
Dan rest er mij van zelf 4 steunen te maken. ditmaal uit messing.
en na het hardsolderen
HzApjz.jpg

Om de gaten voor de bouten ,waarmede de steun aan het dek zit, te kunnen boren moet ik eerst even een schabloon maken.
IvdXYJ.jpg

Na het boren van de gaten van 1,2mm voor de boutjes…
Even nakijken of het mooi vertikaal staat ( nee ze op het oog, ik heb er geen waterpas bij gebruikt.)
kd1IFx.jpg

Gelukkig dat ik nu een CNC freesmachine heb. Had mij anders afgevraagd hoe ik 18 machinekamer luiken had moeten maken.
TMl4f5.jpg

Hier zijn er al 9 klaar. Nog 9 te gaan en daarna de kantjes breken en bramen verwijderen.

Terwijl de CNC staat te rammelen alvast maar wat onderdelen in de eerste laag “Golden-paint” gespoten.
02eJAG.jpg

EZH1jy.jpg

Na een eerste blik met "dat ziet er leuk uit", keek ik verder naar de dekindeling.
-Die bolder, midden voor tegen de boeïng : ????? hoe beleg je die, plek om te staan is er niet en de bolder staat haast klem.
-Wat staat die lier ver naar achteren?
-Wat zijn dat voor gaten in het dek? Moet daar de ketting door naar het anker?
-Dan zit die stoomleiding wel in de weg.

Ik zou de lier maar tussen die gaten in het dek plaatsen, die bolder daar weghalen, dan heb je ook plek voor de stoomleiding, kan de ketting vanaf de nestenschijf zo recht naar beneden naar het anker.(zoals het hoort)

Nu klopt het echt niet!

-Die bolder, midden voor tegen de boeïng : ????? hoe beleg je die, plek om te staan is er niet en de bolder staat haast klem.
-Wat staat die lier ver naar achteren?
-Wat zijn dat voor gaten in het dek? Moet daar de ketting door naar het anker?
-Dan zit die stoomleiding wel in de weg.

Ik zou de lier maar tussen die gaten in het dek plaatsen, die bolder daar weghalen, dan heb je ook plek voor de stoomleiding, kan de ketting vanaf de nestenschijf zo recht naar beneden naar het anker.(zoals het hoort)

Nu klopt het echt niet!
zo staat het op de tekening enzo plaats ik het .
Zolang niemand de originele tekeningen van dit schip kan tonen, bouw ik het zoals de kitmaker heeft voorzien.
Als het niet klopt, breng jij dan even een nieuwe kit uit.
Ik ga het niet afbreken...

Laatst bewerkt:
zo staat het op de tekening enzo plaats ik het .
Als het niet klopt, breng jij dan even een nieuwe kit uit.
Nou nou, kalmte.
Ik meen me te herinneren dat het je nogal dwars zat dat er delen niet perfect gevormd waren, dat je het maar een uitermate slechte kit vond en je het maar ging veranderen omdat je er niet mee kon leven.
En nu maak je een indeling waaraan je kan zien dat de bouwer nog nooit op een schip is geweest en totaal geen voorstellingsvermogen heeft of de tekening verkeerd gelezen heeft.

Maar gelukkig is er internet en kijk eens hoe mooi het kan worden.

per%20fin%20008%20album%20l.jpg

Precies gemaakt zoals ik voorstelde. (inzake de lier)
Straks niet gaan zagen dat de vooronderingangskap tegen de lier staat hè? :worship:
((Plaatje van marting))
Die davitsteunen staan overigens ook beter in de watergoot.

Succes met de bouw verder.

Ja , sorry
Ik vind het geweldig dat hij zoveel werk steekt in een plastieken opbouw en zelfs nieuwe nagelkopjes gaat zoeken en plaatsen als de originele door het plamuren en schuren verdwenen zijn.
En dan zo'n fout maken met die lier.
Dood zonde van alle werk.

Overigens jammer dat nagenoeg geen foto meer aanwezig is.

Laten we proberen om een beetje plezier in onze eigen manier van bouwen te houden. De één houdt zich vast aan de beschrijving van de bouwdoos en de ander probeert zoveel mogelijk de werkelijkheid te benaderen. De een is een perfectionist op het ene vlak, maar mist aan de andere kant praktijkervaring. Precies andersom zie je ook. Ideaal is om de nestenschijf in het verlengde van het kluisgat te hebben staan. Dat geeft de minste wrijving en voorkomt opspringende kettingen bij het uitlopen. Toevallig bouw ik een scheepje, waarbij de winch ook wat verder van de kluisgaten staat. Vraag me niet waarom, maar het staat zo op de originele bouwtekening. Zie dan ook geen reden om de winch te verzetten. Verder probeer ik de werkelijkheid zo weinig mogelijk geweld aan te doen, maar soms moet je wel eens een beetje schipperen. Sommige dingen zijn op schaal moeilijk na te bootsen. Dan laat je het weg of zoekt een compromis (denk ik dan bij mezelf). Degene die het schip op het laatste plaatje heeft gebouwd had een goed gevoel m.b.t. de klinknagels, maar had naar mijn smaak wat minder knevels op het luik kunnen maken. Ook het dek met de waterloop en de vissingeinden is natuurgetrouw gemaakt. Bij de deur zou ik de scharnieren aan de voorkant hebben gezet. Waarmee ik me niet wil voordoen als expert. Zie me eerder (een beetje) erfelijk belast. Dus Beagle, bouw rustig voort, neem onze opmerkingen ter harte en probeer er je voordeel mee te doen. En vergeet niet je vorderingen te posten. We blijven belangstellend hoe je je uitdagingen te lijf gaat. Gr. Klaas.

Ik vind het geweldig dat hij zoveel werk steekt in een plastieken opbouw en zelfs nieuwe nagelkopjes gaat zoeken en plaatsen als de originele door het plamuren en schuren verdwenen zijn.
En dan zo'n fout maken met die lier.

Harm.. 1) als je ooit goed gevolgd had gelezen) dan wist je dat ik de plastic opbouw zo in de kliko heb gegooid en dat ik nieuwe houten opbouw heb gemaakt, dus niets met weggeschuurde en weg-geplamuurde klinknagels. Enige uit is dat ze er teveel opleggen en ik te lui was om voor ieder klinknagel nog een schuine kant te frezen.

Die lier dat is helemaal geen fout... ik ken nog massa schepen waar de kluisgaten niet rechtstreeks aan de lier liggenen er tussen lier en kluistert een behoorlijke lengte tussen is.
de Winch en de kluisgaten zijn al maanden geleden met epoxy gelijmd en ik ga het niet afbreken, omdat jij nu juist vind dat dit fout is.
Als je echt wil bewijzen dat het fout is en niet strookt met de werkelijkheid, kom dan af met bewijzen, ttz de originele tekeningen en of foto's van de echte Imara of Perseveratie.

Klaas ---> die foto is niet van mijn boot...!!!
de hartafstand tussen de kluisgaten onderling en de schijven van de winch heb ik wel degelijk opgemeten en er ook voor gezorgd dat dit op het model ook gelijk is.
Het dek met de vissingeinden zat zo gemaakt al in de kit... daar heb ik niets aan moeten doen dan beitsen en lijmen..
wat ik er wel ga bijmaken zijn aan ieder ketting een kettingstop naar een oog in het dek.
Maar mijn scharnieren staan wel aan de voorkant van de deuren hoor.

Laatst bewerkt:
Overigens jammer dat nagenoeg geen foto meer aanwezig is.

moet je niet bij mij zijn , maar bij "Imagesnack" die mijn album kwijt zijn geraakt
en om de een of ander reden :stout: ze niet terugplaatsen vanuit hun back-up.

Ik weet niet meer welke foto's waar bij horen, kan ze dus niet meer terugzetten.
(dat had ik ook al een aantal posting geleden verteld.)
Bij imagesnack hebben de foto's een "abcdxz.jpg" naam en ik ken ze enkel als "img_xxx.jpg"... en bezit geen vertaalslag tussen beide.
Ja.!! en ik heb het al tweemaal aan Imagesnack gevraagd, doch ze zwijgen in alle stilte..

Dag Heren Beagle/ baggeraar. Ik volg de bouwverslagen van jullie al vanaf het begin prachtig werk hoor .maar als er vete is tussen jullie vecht dat dan via de PB uit .ik ben denk niet de enigste die zo denkt !!!! Schaam je

Beagle, Ik heb geprobeerd uit te leggen wat me opviel op die laatste foto. En de opmerkingen waren niet bedoeld als kritiek. De een drukt zich wat diplomatischer uit dan de ander. Zelf kom ik ook nogal eens kort door de bocht, maar het is allerminst kwaad bedoeld. En mocht het al storen dan is het met een PB-tje ook opgelost. Eerst maar eens wat bouwen. Gr. Klaas.

Back