Bouwverslag Caldercraft "Imara" 1:32 [Verb]

. Als je verschillende leds laat branden of een winch laat lopen is die 3 ah niets, zeker niet als ze nog iets moet trekken, dan denk ik aan een anker of zo... de module brand dan door en dan begint het... (ervaring).
Ook met enkel ledverlichting ?
Ze zeggen wel dat het per kanaal max 1,5 A mag wezen
maar dat je in het totaal niet meer dan 3A kan gebruiken...

ik denk dat ik het dan wel zonder die wetronic PCB ga kunnen. Ik gebruikte die om de P100 te sturen= selectie van geluiden en om 4 licht circuits met led's te laten branden...
Voor het licht circuit zou dus de Beier kunnen voldoen ik heb maar nodig:
S1= 40 mA = navigatie verlichting
S2= 20 mA = sleepverlichting
S3 =30 mA= hut verlichting
S4 =60 mA= voor dekverlichting.
en er zijn geen kranen, geen ankerwinch en ook geen brandblus-kanon aan boord.
zelf geen radar antenne. pre-WWII sleepboot hé.

nu nog uitzoeken hoe je geluiden selecteert in die "beier. en dan deze waarschijnlijk gaan bestellen.
komt er binnenkort weer een P100 sndpcb en 15W versterker in de kliko. samen met die wetronic ???

Laatst bewerkt:
Je kan toch prima Windows draaien op een Mac? De Macs van tegenwoordig zijn gewoon PC's maar dan niet met Windows dus de hardware is precies hetzelfde. Wat ik zou doen is een dualboot machine maken waar ik kan kiezen bij het opstarten tussen Mac of Windows maar dat terzijde.
Dus, Windows emuleren op de Mac, software wat je nodig bent gebruiken en je hebt dat gedoe van "het draaid niet op de Mac" ook niet meer

je heb wel ergens gelijk

Doch:
Win 7 is niet meer te koop.
WIN 8 & 8.1 ook al niet meer en over de werking ervan ???? Volgens de commentaren op internet over het Win debacle van WIN-8 ??niet aan te raden
Win-10 mag je dan weer niet gebruiken, zit nog met haken en ogen in elkaar en zit vol met spyware.
Een gratis update zit er voor mij ook niet in en nog eens 150 € erboven op voor enkel een sound card ?? iets te veel van het goede.

PS heb wel de kaart ondertussen besteld. Ze heeft toch meer voordelen dan de P100 en de P101 15W versterker. en die laatsten gaan in "verticaal klassement."

ik ga gewoon ergens een laptop of dergelijk lenen voor een week of twee totdat ik mijn sd kaart heb gemaakt.
Anders kan ik nog "Winebottler" op de mac draaien, die zou zogezegd MS-Win programma's op een Mac doen draaien zonder dat je windows nodig hebt.

Hey Beagle,

Zoals eerder gezegd, als je een simpele parallels draait, en een Xp (deze laatste is nu trouwens licentie vrij) draait het wel hoor alleen met de windows van het internet blijven maar je draait deze gewoon in een window onder osx dus je kan met safari op het net en tegelijk daarnaast windows draaien om te testen... Zo doe ik het ook.
Alles loopt zoals een gewoon mac programma, (leve de mac ;-)
Mocht je het willen zien:

Uhu, dat Wine daar had ik over gelezen en doelde ook op zulk soort emulatie software maar of het betrouwbaar genoeg werkt is een tweede. Meten is weten, het is het proberen waard in ieder geval.

Win 8 was op zich niks mis mee maar veel mensen vielen over de gebruikers-interface.
Win10 gebruik ik zelf al vanaf het begin en vind het de goede dingen van 7 en 8 combineren.

Vroeger had ik een Commodore Amiga, een klasgenoot een Atari en een andere klasgenoot een Apple. Wat ik daar vooral van geleerd heb is dat het handig is om eens wat verder dan mijn eigen toetsenbord te kijken want het logo dat op dat speciale toetsje daar linksonderaan staat op al die drie doen dezelfde andere dingen ;)

Ik snap dat wel hoor, dat merk ding :)

Hopelijk werkt je geluidsmodule snel zoals je graag wilt!

jongens stop maar.

de nieuwe parallel die ik NU kan downloaded werkt WIN 7- WIN8 - WIN 8.1 en WIN 10
en niet meer met XP.!
als je informatie wil geven, toch graag juiste informatie, ben daar 1/2 dag mee bezig om dat uit te knobbelen dat het niet werkt.

en vermits ik enkel een oude XP CD heb liggen .....
mijn enige hoop is dat ik die Wine in gang kan krijgen..... of ...

Wel de info was juist, ik draai de laatste parallels en xp, op een 3 maand oude mac... Idd de andere windows versies werken ook evenals alle andere Os'en, maar ik probeerde enkel te helpen... Excuses voor de verspilde tijd.

ik heb het niet klaar gekregen met de "Parallels-11 Trial en een WIN XP.
Op het laats zegt hij altijd dat ik de nieuwe hardware moet verwijderen.:hammer:

Uiteindelijk heb ik dan maar een WIN7 in DE besteld.
Kortom het is snel gezegd, zet Win op je Mac... je mag het altijd eens komen voordoen ;)

Met die "Winebotler" is het ook niet gelukt. Het bestand op de CD van Sndmod in een "setup.exe" en dat kan ik dus goed op de mac uitvoeren, maar in die setup moet je selecteren dat je USM..exe" wil installeren en daar gaat het de mist in. Doe ik dat laatste bestand open heb ik een "wordpad" en niet de "soundteacher".
Heb het uiteindelijk maar opgegeven ben er al weer bijna twee dagen mee aan het KL*n, dan maar een WIN7 in DE besteld en de licentie voor "parallels"

Kortom het is snel gezegd, zet Win op je Mac... je mag het altijd eens komen voordoen ;)

feitelijk te gek om los te lopen, voor wat geluidjes in je speelbootje...

:offtopic:nog even off-line; heeft nog weinig te maken met modelbouw. alhoewel :weetnie:

Boot Camp ken ik , maar dan moet ik met de huidige versie toch een officieel windows, met key, Win8 8.1 of 10 hebben. (Moet je die prijzen eens zien bij MS.)
Vermits ik die win versies dat al niet bezat , een paar dagen geleden... had ik die Boot Camp uitgesloten.
Maar niet getreurd; binnen een paar dagen hoop ik de CD van win7 uit Duitsland in de post te vinden en de parallel heb ik al de licentie en dan zou het toch moeten lukken.

ondertussen heb ik van een vriend enkel dagen al een win laptop gekregen...
en ik heb nu al wat geluiden.:friends: thanks H.VB

Rest nog dat de multiswitch van Wetronic weer niet werkt met die Beier ...ergens incompabiliteit ???
Is het nu de" futaba FC1Boat & truck" ( heeft al voor meer problemen gezorgd" of de "MS16" van Wetronic of de firmware van Beier...of ik die het nog niet goed kan instellen.

mocht het iemand aanbelangen

heb je een "Futaba FC16 Boat & Truc"
met een multiswitch module" MS16" van "Wetronic"
en met een ontvanger van "Yeti Duplex.
en een sound module van Beier "UMS-RC-2"
en je wil de multiswitch voor je Beier gebruiken.

- Moet je niet, zoals in de handleiding staat je Yeti " op Transmitter" zetten.
- In de USM sound teacher moet je multikanaal Nautiek instellen maar type "Mergen/CP-16K" kiezen. niet de NMS16-R zoals Beier voorstel.
- Niet vergeten de "error correction aan te vinken.

het was een lange weg met ,voor mij, vele valkuilen.
maar de aanhouder wint.
Ik heb stoommachine geluid, toeters en bellen , lichten die werken , kan het geluid met R/C aan/uit zetten, kan het volume regelen..

3udnBg.jpg

Boven op de LS-box zie je de Beier sound module liggen. onderaan zie je wat het vervangt.
n.m.l. multiswitch, soundmodule, versterker. ( Dit is klaar voor de kliko.!!)

Nu de sndmod + de ontvanger in een doosje krijgen en voorzien van aansluit connectoren naar de bedrading die al in de boot ligt.

andere vraag. het enige dat ik nog moet kunnen schakelen is de rookgenerator.
UIT/aan via RC. Neen, het gaat niet met de schakelingen van de Beier. Ik moet 1.5 A kunnen schakelen.
Daarvoor zou ik ook een soort schakelaar moeten hebben.
Op de sound module is de uitgang een open collector daar zou ik dus een transistor moeten tussen zetten die dan de min- van de rookgenerator naar de min batterij schakelt.
mocht je ergens in je schuif een simpel schema vinden???

PS wie geintresseerd is in de "kliko" graag een mailtje...

Laatst bewerkt:
andere vraag. het enige dat ik nog moet kunnen schakelen is de rookgenerator.
UIT/aan via RC. Neen, het gaat niet met de schakelingen van de Beier. Ik moet 2.5 A kunnen schakelen.
Daarvoor zou ik ook een soort schakelaar moeten hebben.
Op de sound module is de uitgang een open collector daar zou ik dus een transistor moeten tussen zetten die dan de min- van de rookgenerator naar de min batterij schakelt.

Waarom niet simpel met een relais als de rookgenerator "aan" of "uit" moet?
Dat kun je toch gewoon via de Beier schakelen?

ja en neen.

de max uitgang van de Beier output is 1,5 A volgens het boekje.
De rookgenerator verbruikt ongeveer 1,2 à 1,3 A. en dat vind ik nogal dicht bij de max.grens
Je moet maar een transistor in rook laten opgaan....dure grap dus...
Ik heb het dan liever aan de veilige kant vandaar een sup. schakeling ertussen.

Een relais, daar hou ik ook niet zo van, een mosfet IRF540N ligt hier zomaar in de lade, een relais moet ik weer via internet gaan bestellen..

voor ik mezelf in de mottenballenvloot moet zetten. :angry:

KdgEpe.jpg

toch weer een beetje gedaan aan de electronica, beter gezegd, aan de bedrading ervan.
Voor de geluidsmodule en de ontvanger een plexi doosje gemaakt.
aan de zijkant komen dan alle aansluitingen. Ik heb gekozen voor verscheidene aansluitingen i.p.v. een grote connector. Zo kan je al eens iets loskoppelen terwijl de rest nog blijft functioneren.
Alle connectoren zijn van "Berg" maar je kan ze niet verkeerd steken.. er zitten lipjes aan. volgens de sec. moeten ze 3A. max aankunnen. Goed genoeg dus voor enkele mA.

Van boven naar onder.
- de 12V aansluiting voor de beier en de verlichting.
- Daaronder de aansluiting voor de mastlichten. +12, nav-, sleeplicht
- Dan de aansluiting voor het ketelhuis. +12, nav-, hut-, deklicht.
- Daaronder de aansluiting voor achterste dekhuis. +12, nav-, sleep-, hut-, deklicht.
- De aansluiting van luidspreker.
- De aansluiting van de ontvanger voor de ESC en de roerservo.

Ook maar al een LS-box gemaakt. en de aansluiting ervan.
De rookgenerator wacht nog op zijn P-channel mosfet.( dan kan ik ook het geheel van de rookgenerator vanaf de zender aan/uit zetten. zonder dat ik het dekhuis moet oplichten en/of ergens een schakelaar overhalen.
4psw07.jpg

morgen neem ik de hoofdbedrading in de boot onder handen -voor de laatste aansluitingen... Dan kan ik ook die bedrading definitief-vastmaken...

Beagle, je krijgt het wel voor elkaar! Hier net z'n Mac gebruiker, alles proberen en windhoos vermijden als de pest. Helaas jammer dat de rc wereld Mac links laat liggen en alle RC meuk gericht is op dat gezoem in de lucht, het is niet anders.

enige dat nu nog niet 100% werkt, windows ziet niet altijd die micro-SD kaart en die heb ik nu juist steeds nodig voor die sound module.

Vandaag nog de grijze haren uitgetrokken.
monteer toch alles in de boot ...... geen druppel geluid wil er uitkomen...
zet alles terug in de testopstelling op de bank ... alles werkt.
dan connector /per connector gaan nazien op slechte contacten.
niets gevonden...
Dan alle contacten nameten... ook niets. terug op werkbank werkt, terug in boot ... geen geluid...

Weet je wat het was.... er stond een vinkje voor spanningsbewaking en als die onder 10.5 volt komt.... valt geluid uit.
De spanning in de boot is 12,46V , met de fluke gemeten, met de ingebouwde voltmeter is het 12,4 maar op de sound module iets van 4,....

Nu zie ik ook mijn fout. Alle 12V leidingen, eindigen in kabeleindhulsen en laat je die los liggen dan kunnen die tegen het balast lood vallen en .... leuke kortsluiting bakenen een zekering doen springen.
Daar moet ik dus iets voor gaan zoeken zodat de stroom aansluitingen steeds eindigen op geïsoleerde bussen en niet op pennen..

Laatst bewerkt:
Ik meen dat er eens gezegd is geweest dat een ontvanger op 2.4Ghz niet onder de waterlijn van het model in de boot mag liggen.
klopt dat? Dus bij de Imara zou hij dan max. 4 cm onder het dek moeten komen, op de plaats die ik er voor voorzien heb.
of mag de ontvanger wel onder de waterlijn liggen maar moet je zorgen dat de antennes b.v. onder het dek komen..?

Antennes zo hoog mogelijk en liefst niet onder de waterlijn. Waar de ontvanger zit maakt niks uit.
2,4 GHz heeft een penetratie van enkele millimeters in water door de hoge frequentie.

In de praktijk maakt het weinig uit hoor... In mijn jongste aanwinst, een PT-boat zit de ontvanger onder de waterlijn en de antenne ook. (Nou ja... Als ik vol gas geef, zit de ontvanger weer boven de waterlijn:rofl:)
In mijn Thamestug was de ontvanger op een gegeven moment losgekomen uitzijn houder. Lag helemaal onder in de piek, toch zeker 6 cm onder de waterlijn. Ik merkte het pas toen de boot alweer op de kant stond. Tijdens het varen nooit iets van gemerkt. Lex Verkuijl vaart ook met 2,4 GHz in hele snelle schepen, die zo'n fontein van water opwerpen. Nooit last. De commando's van de zender komen prima in de boot terecht en de gegevens van de telemetrie komen vanuit de ontvanger keurig bij de zender.
Bij een onderzeeër werkt 2,4 GHz absoluut niet; de rest van de schepen maakt het weinig uit, is mijn ervaring.

Back