Bouwverslag Caldercraft "Imara" 1:32 [Verb]

Als je echt wil bewijzen dat het fout is en niet strookt met de werkelijkheid, kom dan af met bewijzen, ttz de originele tekeningen en of foto's van de echte Imara of Perseveratie.
Excuseer me dat ik daar niet naar ga zoeken, het is tenslotte niet mijn boot.
Wat ik nog wel kwijt wil/kan is het volgende plaatje.

Jouw ketting loopt nu zoals de gele lijn in mijn schets, terwijl het moet zoals in de paarse lijn.
En je stoomleiding zit er maar één keer. Als je het anker laat vallen gaat die pijp ook mee over boord.
GO9rLsa1gnka6f3GzCFyc4LDknlMlTZvX9hB_r8l_I-45F85k0xkXsrLePL4YpNEWqXaBUAygi305pV_-sPPelXkbAkowBQeVoq14wjpqDRpwur_6jK8GmyA7R6X3-yk3rND2BAtvWPoYOY_5mMdaNWJRNLnV-ovgU9rstmhtYW7NGQbwMZkrFsMMo9H0AsV1RlsgwM9pJ5Duo6JoM1pncZxvOJC1tCbmKJV9EYlQNEgwMyiFIzYP-QxtLAU7VayWYB8mOkB0pBO9PoZ6c_jFVTltW__2w_nKPLiuH4NhDvl48sghCXELmvcZTbTJTtJcPL6X-VpQyAOW85QxBfYr7Bq64j64VfWEGwTDi8Kbmk43z4x-aIBCE_9C0UNOO9oqhCqSeOV6El6Eqwnc-4ZoQ-K90UpLH-VR7ackNetN5xz2jpdIfdkGzLI_eOrwXUASYBSiQ_-FRpyqX3cADDy2ON6JF8rHjhz9PdAatEaNa6wKYNtoktk9t2NceUAbDMWD8N8fFNST_Hl6LyNUH0eO6pk_O3p=s512

oKAhqQDjWsIdkfm9oNWlVSbaRhHB7AWn9qSGOCqv2qRkjrf-tbmnBUVJ7arbpXu_122T2SW-KCr8nZ44wfDuiX5jt_dPAyC_q5LyHaerwlyibVN6hKewHTZ2DUZWq-wABw4Z8x6g-WhkaHbGM9R7vbYvp05YavncaDn58f5OcV0aEDViINOLm4fcAXB6F7PI_M-oMK7r0HcemH9V_G7hd-cwRUyFryg_fbyv3z1iJhQ6B4dHp3t-SyYAMBFAmLY66j-1U3BouXUcXxpJjF7TJzTeBhJlLrRhAwRJMUbYkjXPa7rPIxkXTsopla6o0COy7LHhMYt5I2qpl4lZOAdvuu4rOyQrQB41y5Mlv5WVYw8yL1PUi4D9FDa-_CxxGe5GfgrYW4k8EhsY0EZMvBGGMocDuxX_DqHlQ-ecvK9Bgs4JEHqROkbfrjm-4Bc8TV_PXMnkQvZRhf2k7FHgmWbNmtkydPfQ5Lf9VSy-PHzjfA_wkwQGjW0fSLJFreuXmk8FgZjyQSmFqmkObSSzGYd5HByWU7DHEf0MARSRqN69bzuXGbSNOXRpSBFy2aOG5fjICjky=s800-no

In modelschaal gaat dan zeker je anker niet vallen, mocht je dat nog willen.
Oplossing is dan om boven de pijp nog een rol te plaatsen waarover de ketting geleid gaat worden.
In de stoomtijd hadden ze dat niet, dus het blijft een "rommeltje voor de deskundige".

Je mag mijn commentaar (laten) verwijderen als het je niet aanstaat/beter uitkomt dat dit niet te lezen is.:D

edit, door onbekendheid met google foto, was er niets te zien.

Laatst bewerkt:
Vandaag was het nog eens een proefvaartdag.
Nog een beetje bladlood hier en daar, dan wat rondjes varen.
Snelheid lijkt mij nog steeds op schaal, de draaicirkels zijn goed aanvaardbaar. De soundmodule is zelfs vanaf 20m goed hoorbaar.

Enkele beginnersprobleempjes waren er wel, was wel te verwachten..

1) soms gaat ineens wel bepaalde geluiden spontaan aan. zonder dat ik er een schakelaar heb voor gebruikt heb. ??? reden??? storingen.en niet altijd het zelfde geluid. Soms de meeuwen, dan weer de bel nof de hoorn etc..

2) in het begin deed de rookgenerator het wel… op het einde van de dag was er plots geen rook meer. Kan dat dus eens gaan uitzoeken,

Thuis.
Spanning is nu nog, onder belasting 12,1V....en op de werkbank, in de tester werkt de rookgenerator wel….Moet dus gaan zoeken in de opstelling aan boord
Beier module??

D****m :angry: werkt dat toch wel weer in de boot zeker .

Dus begin ik te denken dat het ook verbonden is met dat andere probleem: " nu en dan een geluid dat opgestart word" Zou het dan ook niet kunnen dat de schakeling voor de rookgenerator plots afvalt ..?

Ik zou dus een zeker visueel signaal moeten zoeken, dat op een sleepboot van 1930 nog kan thuishoren, ( bv. zoeklicht- staat wel niet op plan) zodat ik kan zien of de schakeling nog aan is. Soort dubbel check mocht er toch eens geen rook zichtbaar zijn.

Anders kan het ook nog een probleem van die Wetronic MS16 multiswitch in de zender. (in de boot speelt de beier als multiswitch)
Die multiswitch gaf vroeger al problemen met de " Futaba FC16 Boat & Truc”, daar is dan al een verbetering op gekomen…misschien is het nog niet opgelost?

ofwel
Storing in de boot , maar wat ?? Dat het op het water niet gaat en op de werkbank wel.
heeft iemand met een wetronic MS16 en een FC16-B&T ook daar problemen mee?

Beagle, Ook ik heb wel eens dat een CTI schakelmodule spontaan bijspringt en opeens de boordlichten gaan branden of de scheepshoorn bij komt. Heb het nog niet helemaal kunnen detecteren, maar wijt het aan een slecht(ere) ontvangst als de boot wat verder weg is. Dichtbij gebeurt het niet. Maar eens met de antenne aan de gang en zover mogelijk bij de andere draden vandaan. Vaar op 40 Mhz. Een deel van de elektronica zit nu in de coaster. Straks met mooier en vaarbaar weer spit ik dat nog wel eens uit. Gr. Klaas.

bij mij gebeurt het soms vlakbij en soms als de boot ongeveer 30-50m weg is.
Misschien toch eerst dat plankje maken waarop het doosje met ontvanger en SND-module kan liggen en de antennes met plakband onder de voorsteven vastkleven.

wat gevonden op het Beier forum ( in het engels gelukkig)
I suspect it is noise radiating from the speaker/ speaker cable. Move the USM and the speaker as far away from the RX and aerial as possible, and move the RX as far away as possible. You can try wrapping the RX in foil and grounding the foil. Also ask the BEIER team but try disconnecting the +ve from the lead to the USM. (where do the Speed controllers get their power from ?).

Also try and remove any ground loops use 1 wire from each part that has the ground back to a central point.

If you still have trouble try a 100uf capacitor across the USM power terminals.

Laatst bewerkt:
1) soms gaat ineens wel bepaalde geluiden spontaan aan. zonder dat ik er een schakelaar heb voor gebruikt heb. ??? reden??? storingen.en niet altijd het zelfde geluid. Soms de meeuwen, dan weer de bel nof de hoorn etc..

Bij mijn Graupner Soundmodule kan ik geluiden programmeren die willekeurig, zonder dat ik ze schakel, afgespeeld worden. Dat moet je op de computer programmeren, en wellicht heb je dat ook gedaan, maar per ongeluk?

roel die snufjes heb ik nog niet ingebouwd; buiten motor geluid, heb ik maar 4 bijkomende geluiden geprogrammeerd.

en het zijn één van die vier die random plots komen, en dan is het weer een hele tijd goed. zal kwestie worden van te observeren hoe de boot ligt als die geluidjes komen? michien kan dat dan een aanwijzing zijn.

maar geluidjes is leuk maar ik wil eerst de techniek in orde en dan vooral dat schip afbouwen.

Hallo Beagle,
Heb je op die Beier-module een volledig nieuw project samengesteld, of ben je vertrokken van het bestand "Dampfschiff.usm"?
In het laatste geval zitten er mogelijks al randomsounds voorgeprogrammeerd. Die spelen dan af op een willekeurig moment dat programmeerbaar is (tussen 0 en 250 sec?).
Ik heb net even de Sound-teacher opgestart en "Dampfschiff.usm geöpend. Daar zitten geen randomsound op voorgeprogrammeerd.
Ik moet bekennen dat ik op het water ook soms onverwachte geluiden hoor. Ik ga ervan uit dat ik enige vorm van storing heb, want ook mijn roer heeft soms de bibberen. Ik heb nu alle stroomdraden en signaaldraden gescheiden en in een kabelgootje ondergebracht. Bij warmer weer maar eens proberen of dit beter werkt.
Met vriendelijke groeten,

Ik ben wel vertrokken van de Dampshiff.usm ( Niet die van de Furie). Eens dat ik het doorhad hoe het werkt heb ik maar 1 geluid geprogrammeerd voor elke schakelaar van de MS16 en alle andere geluiden verwijderd.
alle stroomleidingen zijn al getwist, liggen in een bundel en aan SB van de boot.
Alle ander signalen zijn ook getwist of verwevenen liggen al aan BB van de boot.
en zoals gezegd het ik die stootgeluiden...
zoek ik wel verder uit hoe en waneer als ik de volgende maal ga varen..

Mijn roer bibberde vroeger ook, maar sinds ik een vaarregelaar uit de robotica wereld heb, is dat euvel ook gedaan. (Vorige ESC was de P94 van Action- die met de twee relais)

nog vergeten te vermelden dat de twee "buhler" motoren ook ontstoord zijn, of toch een ontstoor-setje hebben. Nu ik eraan denk ik dacht dat het meestal was als het schip met de voorsteven naar mij gericht was ,dat ik de stootgeluiden hoor.
maar dat moet latere vaartesten uitwijzen..

vandaag even de airbrush nog eens met een paar druppeltjes verf gevuld…
verschillende onderdelen hebben nu hun tweede laag verf gekregen.
De zwarte sullen.
vlTQIa.jpg

de witte spullen
n3hte6.jpg

het achterste dekhuis
8YmF9H.jpg

verblijven-ketelhuis-machinekamer
j9DBoy.jpg

Even de sleepbogen willen lijmen.

De kitmaker heeft een mooie sjabloon meegegeven in de kit met aanduiding waar je nageltjes , spelden e.d. moet zetten om de bogen te lijmen. Je moet daarvoor 3 latjes multiplex op elkaar lijmen.
tHARxa.jpg

Dus heb ik een stevig vlak stuk hout uitgezocht , Daarop een blad siliconen papier gelegd en even vastgezzet met een paar strookjes kleefband.
Dan daar de sjabloon opgelegd en met een naald de nagelpunten doorgedrukt.

als ik zo bezig was de nageltjes in het hout te drijven, viel mij op dat de nageltjes uit de sjabloon niet symetrisch staan t.o.v. van de middellijn. De Kwaliteit en de fout marge al kennende van de meegeleverde tekeningen,van de kitfabricant, begon ik weeral vraagtekens te plaatsen.
Ben dus de symetrie gaan opmeten aan de linker zijde en dat overgebracht op de rechterkant.
HgaATv.jpg

Op de foto staat de rode kruisjes waar volgens de sjabloon de nagels moeten komen.De blauwe lijnen zijn dan mijn opgerichte loodlijnen op gelijke afstanden t.o.v. de middellijnen de met een steekpasser overgebrachte verticale afstanden.Ik kwam natuurlijk op andere punten uit.

Als ik dan de drie multiplex latjes tijdelijk tegen deze nagels plooide, kwam ik wel tot een mooie kurve en wat blijkt de rode kruisjes vallen in de booglijn. Dus de sjabloon was wel juist, maar het geeft , voor het oog, toch een asymetrie.

Nu staat alles voor 24 uur te drogen.Als lijm heb ik watervaste lijm gebruikt.
ytXYa6.jpg

Leg ik de gemaakte sleepbogen , na droging op de sjabloon dan is dat volgens de tekening. juist.
Maar zet ik deze sleepbogen op de boot ....... ???,
de ene zit veel lager dan de andere.
De eerste boog zou boven het achterste dekhuis moeten komen en volgens de tekening met een speling van 15 mm. tussen bovenkant dekhuis en onderkant sleepboog. Bij mij is dat 25 mm. ???

Nu dacht ik toch dat als je de sleephaak neemt en een rechte lijn kon trekken, de tros voorstellende, dat die rechte lijn de bovenkant van de twee sleepbogen zou moeten raken.
Bij de Imara loopt nu de sleepkabel vanaf de haak dus eerst naar boven over de eerste sleepboog en dan terug zakkend naar de tweede boog. ?

Vraag dus. moeten die sleepbogen allemaal evengoog liggen en best on een orizonrtaal vlak met de sleephaak ???

toch weer wat meer gegevens gevonden in het book “ Britisch steam tugs”

“Tow ropes:
The tow rope is the most important item of a tug’s equipment. Generaly manilla rope has been used but this is after WWII being replaced by nylon ropes or other ropes of man-made fibres.
……
Typical for harbour or river work the tow rope was a 12” manilla rope of about 11 fathoms shackled to 16 to 30 fathoms of 3” to 3 1/2” steel rope . The manilla attached to the hook and the wire to the bollards on the foredeck of the tow. For coastal work the tow-rope would be 14” manilla of 100 Fathoms in lenght”

even vertaald:
Het sleeptouw is het meest belangrijke deel van de uitrusting van een sleepboot. Over het algemeen werd daarvoor manilla gebruikt, doch na W.O.II wordt dit vervangen door nylon touw of gemaakt uit andere kunstvezels.
…..
Voor haven en rivierwerk was een sleeptouw samengesteld uit een 12 duim manilla( omtrek!!) van ongeveer 11 vadem ( 11*1.85m = 20m.) verbonden met een sluiting aan een stalen kabel van 3” van ongeveer 16 tot 30 vadem ( 16*1.85= 24m. tot 30*1.85= 55m. )
Het oog van de manilla lag aan de sleephaak en de staaldraad werd op de voorste bolders belegt van het te slepen ship. Voor kustsleepwerk werd dan een manilla touw van 14” gebruikt met een lengte van 100 vadem.

Voor mijn model word dat dus een touw van ((12*25.4)/π )/32= 3mm. diameter van (11*1.85)/32 = 0,65m. lang en een dun staaldraadje van (3*25.4)/π= 0.8 mm diameter met een lengte tussen 0,9m en 1.75m.

Nu weet ik dus wat voor soort touw er in dat mandje thuis hoort dat achter het dekhuis staat

Wat betreft de sleepbogen..

In hetzelfde boek staan er ook een aantal tekeningen van sleepboten. Bij een 20 tal ervan staat er steeds een horizontale lijn getekend die van de sleephaak naar de achterkant van het schip loopt en de sleepbogen komen tegen deze lijn.

Een paar tekeningen (3 tal) hebben ook een getekende sleeplijn; die vanaf de haak een kleine oplopende helling heeft naar de eerste sleepboog maar dan toch ook weer een horizontale lijn verder naar achter. De tweede sleepboog ligt dan ook evenhoog als de eerste.

Ik ga dus het model veranderen zodat toch bij mij de twee bogen even hoog liggen. Doordat er een dekhuis onder die eerste boog zit , zal deze toch hoger komen dan de sleephaken zal mijn sleeptouw van haak naar eerste boog dus ook omhoog lopen en dan horizontaal naar de tweede sleepboog.

Die boot is , zoals de mijne, gebouwd met de bouwplannen uit de kit.
Ik heb heel sterke twijfels of die tekeningen wel correct zijn, conform de werkelijkheid.

Mocht ik die tekeningen voor 100% betrouwen, zou ik al niet gaan zoeken in andere boeken en bronnen of wat op de tekening staat wel correct is?

Er is al geen enkele overeenkomende schaal of bepaalde onderdelen zijn te groot getekend. Van bepaalde onderdelen heb je enkel een bovenaanzicht maar ontbreken de zijaanzichten. De maten van de tekening komen helemaal niet overeen met wat ze zelf leveren als kit materiaal.

Nadeel is dat er van dit schip maar twee foto's op internet rondzwerven en ik ook nog nergens een bron heb gevonden, niet in Greenwich museum, niet bij de erfgenamen van de werf, van originele foto's en of tekeningen... Dus alles noem ik gewoon gis-werk.

kijk ik naar een van die enige foto's en trek een denkbeeldige lijn van sleephaak over het midden van de sleepbogen, dan heb ik toch sterk de indruk dat ze in het midden beiden even hoog zijn en zoals ook de andere schepen in het boek met een bijna horizontale lijn.
9qA2HA.jpg

Laatst bewerkt:
en wat prentjes uit het boek. ---> "British Steam Tugs from 1840 - 1940" P.N.Thomas
©
0w8CSy.jpg

en
©
TwZksE.jpg

en
©
6Smo3D.jpg

en
©
TPsjL1.jpg

je ziet constructief, lijken alle bogen toch ongeveer even hoog te zijn en niet zoals het weer in deze KL* kit is met eveneens KL*tekeningen.

er zijn dus echt wel een paar zaken die mij storen in deze kit.
ik hoef maar even daar ‘Tscheld te gaan en daar kan ik een hoop havenslepers zien liggen….
en dan kijk ik naar dat kit materiaal….

1) de sleephaak.
zijn enige zijaanzicht op tekening.
y1nmCx.jpg

en als ik datzelfde dan samenstel met die Pewter uit de kit.
en leg ik de snel-slip haak op de sleephaak.
zGSahP.jpg

ziet er echt niet uit zoals je zou denken dat het moet.
dat wordt dus ook twee sleephaken samenstel maken uit messing.

ga ik dat met wat houtafval ondersteunen totdat de haak min of meer ligt zoals het zou moeten.
DYUlwH.jpg

dan kan ik toch de afstand meten tussen dek ( tafel) naar midden van de sleephaak, daar waar normaal de kous zou zitten van de sleepkabel. Die afstand is 28 mm.
daar maak ik ook uit afval een blokje van en leg dit op het ketelhuis.
zgHzQM.jpg

Ga ik met een waterpas na hoe de waterlijn van het schip ligt op de werktafel, en merk met viltstift een kant aan van de luchtbel.
Ga ik een latje leggen op die imitatie sleephaak en met de waterpas ga ik het meetlatje ook zo leggen met de waterpas.en meet dan aan het achterdek de afstand tussen dek en onderkant latje.
= 75 mm. maak ik daarvan dan een steuntje. en leg weer de controle lat tussen steun en sleephaak.
d4rOBu.jpg

kijk dan even naar het achterste dekhuis.
q6hmew.jpg

die sleepkabel neemt zo het heklicht en zijn lantaarn mee.
vraag die je kan stellen : Is dan het achterste dekhuis, van de kit veel te hoog gemaakt ???
als je naar deze foto kijkt wel .
9qA2HA.jpg

plaats ik de sleepbogen op het model en vergelijk de hoogte met mijn controle latje… dan is de achterste boog 8 mm. te hoog en de eerste ongeveer 28 mm.
wil ik dus de sleepbogen even hoog hebben en liggende in het horizonrtaal vlak van de sleepkabel
dan moet het achterste dekhuis 22 mm. lager worden…of de lamphouder en steun uit de kit van het heklicht is ook buiten proporties.

wat wordt het … de kliko met heel die rommel.
verder bouwen met wat er is... dan zie ik die fouten ook telkens ik naar de boot kijk.( slechte optie dus)
of toch maar een nieuw dekhuis maken en met aangepaste licht armaturen en sleepbogen ???

Laatst bewerkt:
Back