Bouwverslag Caldercraft "Imara" 1:32 [Verb]

prutsdag vandaag.
Het kapitein-dagverblijf is in zovere af dat ik de inhoud ervan moet gaan plaatsen.
Allemaal kleine prul dat moet geschuurd-geschilderd worden.

Eerst wou ik de kajuit afwerken met de daarvoor voorziene latjes uit de kit.
Tot ik ontdekte dat de nerf van het hout niet in de langsrichting van de plint loopt maar wel er dwars opstaat. Wie heeft nu ooit een plint gezien waar de nerf dwars staat ??
Resultaat: in de kliko en maar zelf nieuwe latjes gemaakt uit teak 1x 3 mm.
Boven de kit,onderaan mijn brouwsel
IMG_3215.jpg


ik heb geen foto van de kajuit met de onder en bovenplinten, je zal mij moeten geloven dat ze erop staan. Verder maar wat bezig met de “Huisraad”
IMG_3221.jpg


Tafel, stoelen, aanrecht, bank, schap, borstel, olielamp, brood, blok kaas, zak aardappelen, emmer met petatjes, bankje voor de kok, roer, borden, …
allemaal geschilderd of aan het drogen.

Dan al begonnen met de open brug. De zijkant langs BB ben ik op één of ander wijze verloren.
dan rest er mij niets anders dan ook de planken te gaan graveren, zoals het was met de SB zijde.
IMG_3222.jpg


Na het frezen ( groef op 4 mm. afstand) de stukken in de beits gezet.
IMG_3223.jpg


en dan de twee eerste delen ervan in de haakse lijmmal . Goed laten drogen. ik lijm hier maar op de kopse kant van de multiplex van 1 mm.
IMG_3224.jpg





PS ik ga voor de kaart, de verrekijker, de steekpasser, het glas en de fles wiskey
nu nog wat passende versiering vinden voor tegen de achterwand( die is zo kaal bruin.)
 
nog een beetje werk aan de inboedel.
IMG_3227.jpg

de steekpasser , de verrekijker en een sigarendoosje moet ik nog maken.

De poten van de stoelen waren niet allemaal gelijk. dus even snel een malletje gefreesd waarin in de stoel kan inspannen en dan even de poeten tegen de schuurschijf. Nu staan ze niet meer wankel.
IMG_3228.jpg


ondertussen toch telkens wat paneeltjes lijmen voor de open brug.
IMG_3229.jpg


zicht op het kaliber met de juiste dekhelling.
IMG_3230.jpg


en de open brug voorlopig op het model.
IMG_3231.jpg
 
Beagle, Heb je al een scheepsklok en barometer aan de achterwand van het stuurhuis? Gr. Klaas
 
Beagle, Heb je al een scheepsklok en barometer aan de achterwand van het stuurhuis? Gr. Klaas

Goed idee, zal er dan maar een thermometer bijdoen. Moet het een kwikbarometer zijn?
Maar ook een klein doosje dat altijd op slot is en waarvan de kapitein de sleutel aan een touwtje rond zijn hals bewaard
icon_smile.gif
.Misschien weet er iemand wat er inzit, maar de stuurman niet, die was daar zeer nieuwsgierig naar ;)
 
Beagle, Je had vroeger scheepsbarometers gevuld met kwik. Ze waren opgehangen in Cardanusringen. Lijkt me voor grotere schepen niet zo'n probleem, maar op een kleiner schip als een sleepboot, waar nogal eens schokken in de langsrichting optreden, is het moeilijker om zo'n barometer dusdanig op te hangen dat het ondereind nergens tegenaan slaat. Je neemt me niet kwalijk dat ik je nu weer opzadel met een uitdaging? "Wordt wel wat!" zouden ze in Groningen zeggen. Gr. Klaas.
 
nou Kees. zo moeilijk is dat ook niet een scheepsbarometer.
dat wordt wat draaiwerk. en die cardanische ring is best te simuleren op 1:32.
Vraag hoe lang was dat spul feitelijk. anders sta ik daar iets te draaien dat kant noch wal raakt.
barometer.jpg
 
De tafel in het dagverblijf kapitein.
kaart-parallel lineaal- krompasser- verrekijker - etui - fles wiskey- glas, en geheim kistje.. :wink: :lol:
IMG_3233.jpg


Nu nog thermometer- barometer- scheepsklok en een of ander wand versiering.

De kitbaching van de bemanning. Ik vond nergens nog figuren op 1/32 of 1/33… wat geschikt was daarin was uitverkocht. dan maar 1/35 figuren. Uit zowel Duitse veldkeuken- Britse marine en US marine figuren een willekeurig samenstel gedaan. O.a. de Dritse laarzen onder een Duitse kok
en al een begin gemaakt van ze te schilderen.
IMG_3234.jpg
 
Je bent goed onder stoom Beagle! Tempo ligt hoog. Die Duitser weet niet wat hij voelt met die Wellies aan zijn voeten. Moet zelf ook nog aan de slag voor wat "handen aan dek" Ben nooit verder gekomen dan de kapitein aan het roer. Komt ook uit een 1:35 Armee setje. Gr. Klaas.
 
Ik heb daar een uitdaging gekregen van Klaas. Maar ik gooi de handdoek in de ring.
Geen scheepsklok, geen thermometer en geen barometer.
Waarom:
Wel ik was vandaag op de werf en ben eens gaan bladeren in catalogie…
1)De grootste scheepsklok e.e.a. had een diameter van 165 mm. Welliswaar was dat voor yachten.
zet ik nu die 165 mm. om op schaal —> diameter 5.15 mm.
2) een echte kwikbarometer in cardan ( via Antiquariaat) is 850 mm. lang en 40 mm. diamet waar de schaal zit. het lichaam, afgaande op de foto is dan 20 mm.
Zet ik dat op schaal L = 26 mm. Diam voor schaal 1.25. Te klein om daar moeite voor te doen.
3)Dan moet je ook bedenken dat dit nog tegen een wand moet komen in de kajuit. Die al voorzien is van Pexi-glas en volledig wordt afgedekt door het bovendek. Geen kat die ooit die instrumenten gaat ontdekken.

Dan de laatste updates.

In de ramen is ook glas aangebracht= plastic van 1mm. dik en vastgezet in de ramen met pvc lijm.
Dan de kitchinette naast het dagverblijf.
IMG_3235.jpg


De kapitein zijn verblijf
IMG_3236.jpg

en
IMG_3237.jpg


even testen met het valse plafond waarin de ledjes zitten.
IMG_3238.jpg


en dit is het resultaat:
IMG_3240.jpg

en
IMG_3241.jpg


Tot mijn grote tevredenheid. —>Dus gaat het valse plafond er definitief in.
IMG_3242.jpg
 
de kranen.


Niet tevreden zijnde over de kwaliteit van de Pewter kranen uit de kit.
Telkens ik de touwen van de geien of van de tafels aanspan, hangen die de volgende dag weer slap. :angry:
Dan is de Pewter kraan weer wat meer gebogen…

Zit er niets anders op dan dit maar weer uit messing te maken.
Hier zie je de nieuwe kranen, voor ze naar de schilder gaan en de oude uit de kit.
IMG_3246.jpg
 
Nu kan je er wel iets aan ophijsen Beagle!. Heb net nog even de meetlat voor mijn Schatz Royal Mariner klok gehouden. Inderdaad 165 mm. Is voor echte schepen oftewel grotere jachten bestemd. Inderdaad wordt dat in 1:35 maar een iel dingetje en een wijzerplaat kun je vergeten. Maar zoals je al stelde, niemand ziet het en dan wordt het ook niet gemist. al met al raakt je scheepje toch aardig "aangekleed". Knap hoor! Gr. Klaas.
 
morgen nm. eens wat gaan varen i.p.v. te bouwen.
ik wacht nu tot de verf weer droog is om die kranen op het schip te monteren...

Ook ga ik eerst nog wat kleine prullen afwerken die in de loop van de bouw niet voltooid zijn .
niets spectaculair, buiten dat je er veel tijd mee bezig bent
Daarna pas verder met de open brug en de toerusting + de mast
 
wat was het warm gisteren aan het water.
De rookgenerator werkt toch niet zoals ik het zou wensen.
Eesrt was de weerstand van 10 Ohm doorgebrand. Ik had gelukkig een ander ontwerp van lont ook bij. Dat gemonteerd , doch dat was het ook niet. Nu kwam er nu en dan wel rook uit de schouw maar op ander momenten weer helemaal niet.

En daardoor …

Met spijt moet ik jullie melden dat de kok door een onhandige beweging van een hand, overboord geslagen is en onbereikbaar in de diepte is verdwenen. † . Dreggen bracht enkel slijk en garnaaltjes aan het licht.

Maar nog wat verder met het kleine spul.
De nieuwe kranen terug op het schip.
IMG_3247.jpg


en langs de binnen zijde.
IMG_3249.jpg


en hoe ik het opgehangen touw maak.
IMG_3248.jpg
 
Niets op aan te merken Beagle, ziet er schitterend uit! Jammer van de kok, nu moet je zelf weer achter de "kachel". Maar de ingrediënten voor een garnalencocktail heb je voor een deel al. Gr. Klaas.
 
Hoi Beagle , de weerstand die ik gebruik op 12 volt is hoog lastdraad weerstand 5 W 12 OHM (208-8 c 12R 10 % ) besteld bij Conrad.
Jammer van de kok maar het leven op zee is hard.
 
Back
Top