Bouwverslag CATERPILLAR 3516B GENERATOR

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 2 nov 2013.

1. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Willum,

Bedankt voor je compliment.
    SMILEY  DUIM OMHOOG BEDANKT.jpg
    Waarom messing ?

Met messing kan je veel mooiere kleine detail onderdelen maken, omdat je de onderdelen, hoe klein dan ook, deze heel mooi in elkaar kan solderen.
    Helaas gaat dit niet met aluminium.
    Je kan aluminium wel lassen met een MIG lasapparaat, maar niet zo fijn als solderen.
    Aluminium solderen is geen succes, wel eens geprobeerd, maar dit is echt een ramp.
    Aluminium solderen, vindt ik niks, dit lukt mij helaas niet zo goed, volgens mij bij anderen ook niet, want ik zie het bijna nooit dat er aluminium wordt gesoldeerd, zelfs de aluminium koning : Opa Wil soldeert geen aluminium !!
    Aluminium MIG lassen vind ik vrij grof.
    MIG lassen van de deursluitingen gaat echt niet lukken !
    Aluminium lijmen, hier ben ik geen kei in, ik heb altijd het gevoel dat de gelijmde delen weer loslaten, dit zal wel aan mij liggen.
    Dus blijf ik voorlopig nog maar gewoon messing gebruiken.

Ik heb wel een MIG lasapparaat, wat ik gebruik om staal te lassen/hechten en dan af de naden mooi afwerken met tin solderen(zacht solderen), of las het sterk moet zijn met zilver solderen (hard solderen), maar dit heeft één nadeel, je moet het materiaal veel warmer stoken, waardoor het staal heel snel krom trekt en het weer moet richten.
    Tegenwoordig werk ik alle naden af met tin solderen. (zacht solderen)
    Want als je het staal hecht met MIG, dan ik het eigenlijk al sterk genoeg, maar dan zie je wel de naden, dat vind ik niet mooi.
    MIG lassen is veel mooier dan vlamboog lassen met elektroden, vroeger laste ik met elektroden, minder mooi en vaak slak insluiting.

Het nadeel van messing is : Dat het zwaar is, veel zwaarder dan aluminium, maar ook zwaarder dan staal.

Ik werk tegenwoordig veel meer met staal. omdat dit relatief goedkoop is.
    Messing is tegenwoordig nogal duur, alsof het van goud is, hahaha.
    Toen ik met messing begon voor de hobby kostte dit 4 gulden per kg, nu kost messing 41,88 per kg.

Ik gebruik ook wel aluminium hoor, als het bij de 1:1 ook aluminium is, gebruik ik aluminium, zoals, wielnaven en velgen.
    Ik gebruik ook wel ABS kunststof, als bij de 1:1 ook van kunststof is.

Catwoman vindt dit leuk.
  2. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Update : 0024

Hallo allemaal,

Verder gegaan met de deursluitingen voor de zij en achterdeuren.

Begonnen met het maken van alle deursluitingen en in elkaar te monteren/te solderen.
    HPIM8712.jpg
    De draaipunten van de deursluitingen in elkaar gesoldeerd.
    HPIM8714.jpg

HPIM8717.jpg

De draaipunten mooi afgewerkt en de gaatjes geboord om de draaipunten op de deuren te monteren.
    HPIM8719.jpg

De hoekjes mooi afgerond.
    HPIM8718.jpg

Tot zover deze kleine update.

Wordt vervolgd.

Mark300, ozy, Catwoman en 5 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina