Bouwverslag eerste speedboot (cat)

Weer iets verder ondertussen.

Laatste keer schuren en plamuren, resultaat een mooi lappendeken:

Onderkant:
catpaint01.jpg

Bovenkant:
catpaint02.jpg

Vervolgens m'n werkhoekje klaarmaken om te schilderen (spuiten) zonder dat hopelijk al m'n gereedschap dezelfde kleur krijgt als de boot:
catpaint03.jpg

Boot in de definitieve laag primer zetten:
catpaint04.jpg

catpaint05.jpg

Mooi grijs is ook niet lelijk :lol:

Zonder dat mooi en strak grijs ook geen mooi en strak kleurtje ;), welke primer heb je gebruikt ?

Als je goed kijkt op de 2de foto zien je het rechts staan op de tafel...

Motip dus... :);)

Maar ziet er mooi straks uit daarom Dazzler.... Zou bijna zeggen de blanke lak erop en varen maar....

Grtz Vincent.

Thx Vincent, nog wel een hele colectie :D ga deze in de toekomst ook gebruiken Dazz heeft daar een goed resultaat mee :thumbsup:

Ziet er goed uit!

Zelf ga ik trouwens altijd varen met de romp in de grondverf of 1e lak. Mocht er dan iets aangepast moeten worden, dan hoef je niet je mooie paintjob te slopen.. Het blijft zelfbouw, dus niks is vanzelf sprekend :)

Moet zelf ook nodig weer bezig..

grt Jurriaan

Pffff dik balen, men hele paint job is naar de kl***n

Wat is er gebeurd?

De romp komt namelijk in een kleurenschema bestaande uit 4 kleuren. Deze 4 kleuren had ik netjes gekocht in spuitbus van Dupli-color - kwestie van alle kleuren van hetzelfde merk en type te hebben om onderlinge reacties te vermijden.

Netjes de eerste kleur gespoten, volgens de aanwijzing op de bus is de verf na 24 uur helemaal uitgehard, dus een dag laten met kwalitatieve masking tape (gele masking tape van Tamiya + gele masking tape "Supertape Gold" Supertape Nederland - Tape. It's in our DNA - Speciale masking tape)
alles afgeplakt wat in de eerste kleur moest blijven, netje de 2° kleur gespoten, wederom 24 uurtjes wachten, afplakken, spuiten, 24 wachten.... tot de 4 kleuren er helemaal opzaten.

Vervolgens begin ik de tape los te halen.... wat merk ik... de tape komt niet zuiver los, maar laat een enorm lijm-spoor na.

OK denk ik, geen probleem, dat lossen we even op met wasbenzine, dat lost de lijm wel op maar niet de lak (is ook echt zo) dus inderdaad de lijm eraf.... helaas merk ik dan dat de lijm van de tape eveneens een reactie met de lak heeft gehad, waardoor de lak zelf beschadigd is (soort fijn sinaas-huid-effect)

Dus nu zit ik met een romp die in essentie perfect prima gelakt is, alleen zitten er dus overal waar er kleur-overgangen zijn en tape gehangen heeft enorme strepen met sinaas-huis effect over m'n romp.

Echt dik balen, kan weer vanaf nul beginnen.... ergste van al is nog dat ik niet echt weet waarom het mis gegaan is, dus heb schrik om opnieuw te beginnen....

Heb ik niet lang genoeg gewacht tussen elke laag? volgens de fabricant 24u, kan toch geen week wachten tussen elke laag, ben ik nog een maand bezig!!!

Tape zelf is van goede kwaliteit, een laat normaal nooit sporen na, ook niet als je hem maanden laat hangen (gebruik dezelfde tape ook om karton tegen mijn PVC ramen te kleven als verduistering - na maanden komt deze perfect los zonder sporen)

Enige wat ik zojuist opmerk - op de website die ik hierboven meegeef, dat de lijm van de tape (en vermoedelijk ook de tamiya tape dan...) op "acrylaatbasis" is.

De dupli color waarmee ik spuit is ook acrylverf.... zouden deze dan toch chemisch op elkaar reageren?

Zou ik dat kunnen vermijden daar in plaats van met acrylverf te spuiten, met alkydlak te werken? Ik heb ook al gedacht om ipv spuitbussen, Levis lak te gebruiken met het rolletje (heb hier goede resultaten mee gehad op m'n zeilboten) enige probleem hiermee is dat het slecht in een beperkt aantal kleuren te krijgen is en ik 1 kleur nodig heb die ze niet hebben, deze kan ik ook niet met de spuitbus dus want ik weet uit ervaring dat de motip/duplicolor spuitbussen de levis lak doen blazen/rimpelen....

Ik vermoed dat ik een verkeerde combinatie van producten gebruik, maar ik weet dus niet wat/hoe en durf niet meer opnieuw beginnen....

Hey Dazz,

Denk dat je de fout in bent gegaan met je wasbenzine, lak mag wel uitgehard zijn naar 24u maar das enkel de top laag, voordat lak echt goed is uitgehard praat je over enkele dagen (3 a 4), Als je nu opnieuw begint zou ik je willen aanraden om remreiniger te pakken (gewoon van de action),laat geen strepen achter en is veilig voor net gespoten lak, Ik doe dat zelf ook altijd zo en heb nog nooit problemen ondervonden, ik tape ook niet met schilders tape af maar met 3m tape speciaal voor autolak (blauwe kunststof tape),

Grtz Vincent,

PS: Dupli color is ook van motip alleen een iets goedkopere variant, Zit wel licht kwaliteits verschil in....

Het probleem zit zeker niet in de wasbenzine - deze kan ik probleemloos gebruiken en laat geen sporen na (het is ook geen echte wasbenzine maar huishoud-ontvetter, heeft wel ongeveer de samenstelling van wasbenzine)

De verf is echt enkel beschadigd op de plaatsen waar de tape heeft gehangen, onder de achtergebleven lijmlaag. Voor de grote stukken heb ik papier gebruikt om af te kleven, hieronder is de lak onbeschadigd en daar veranderd de wasbenzine ook niets aan..

Tja, het kwaad is ondertussen geschied.... ben alvast begonnen met de romp opnieuw af te schuren :mad::mad:

Ik zal alvast eens uitkijken voor die blauwe schilderstape, ben trouwens een plankje aan het maken dat ik met verschillende soorten verf en verschillende tape ga "behandelen" om zo te kijken welke combinaties problemen geven en welke goed gaan...

Dazzler, het probleem komt mij bekend voor.

Bij het schilderen van mijn kapje heb ik ook de Tamiya tape langdurig op het kapje gelaten. Hier bleven er ook lijmresten achter en met schoonmaken bleef het een zootje. Of het dezelfde reactie was kan ik moeilijk inschatten, ik het het niet volledig schoongemaakt.

Bij het spuiten van mijn romp heb ik met dezelfde tape een pinstripe gespoten. Hier heb ik de tape er niet meer dan een uur op laten zitten. Het resultaat was een perfecte streep, de lak bleef er hard onder.

De enige oplossing met deze tape is denk ik elke keer opnieuw intapen. Het eindresultaat wordt helaas dan wel minder strak...mogelijk is een ander soort tape de betere oplossing.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Dazz,

Die tape die ik bedoel kan je bij de meeste autozaken halen,
Bedoel deze ermee,
img_4_blue_tapes.jpg

Is zeer flexibel en je kan er mooie bochtjes mee maken zonder dat het "opvouwt" aan de randen.,

Grtz Vincent,

hallo ,
wat Vincent schrijft klopt hoor , je verf zal wel droog zijn na 24 u maar is niet voldoende uitgehard om er op te beginnen tapen en dergelijke

zou hiervoor wel degelijk enkele dagen wachten

die spuitbussen zijn 1 componentsverfen terwijl in de industrie 2(of meerdere) componenten gemengd worden
hierdoor is het uithardingsproces te manipuleren , je verf is dan eigenlijk een kunstofcoating met een kleurtje welke nog eens gebakken wordt in ovens
totaal niet te vergelijken met zo'n spuitbusje dus

er is mooi resultaat te bekomen met die spuitbussen maar je mag niet te snel willen gaan

eventueel je gespoten model licht afschuren ( met een 1200-tje en water ) en daarna een vernis erover zou ook kunnen helpen om het resultaat te verbeteren

mvg

Haha ik vrees dat een fijn schuurpapiertje en wat transparante lak niet meer gaan helpen... ik wou de lijmresten verwijderen en heb per ongeluk een bus aceton over de romp gegooid, dus de laklaag is nu wel definitief naar de haaien...

Wordt weer enkele avondjes schuren tot hij weer mooi strak staat, en dan beginnen we opnieuw.... ben daarstraks nog 8 verschillende soorten afplak tape gaan kopen, heb nu op een test stukje verf gespoten, de 8 verschillende tapes aangebracht, morgen maar weer eens kijken welke tape sporen nalaat en welke niet...

Plakband zo snel mogelijk verwijderen, heb je ook minder naad tussen je 2 kleuren verf heeft dan de kans om te vloeien. Dus terug afplakken als je een 2 de laag plaatst

soorten hout

Hoi allemaal,

hier ga ik een bouwverslag bijhouden van mijn allereerste speedboot. Ik bouw erg graag, sommigen onder jullie kennen mijn bouwverlagen hier wel van mijn 2 zeilboten, en nu heb ik dus eens gekozen om een speedcat zelf te bouwen (houtbouw) vanaf plannen.

Na 2 zeilboten wou ik eens iets anders ;)

Het zijn plannen van op de website Hobby- Home Page van een zekere "Shockerman"

Ik gebruik de plannen van het 36" model, dat op de plannen origineel 28 cm breed is maar die ik 2 cm breder heb gemaakt voor extra stabliteit. Afmetingen worden dus 91,5 x 30 cm

De start van een nieuw model: wat hout van de modelbouwzaak en de plannen van internet afgedrukt op ware grootte:
cat_01.jpg

De plannen:
cat_02.jpg

De nodige plannen aangebracht op het hout (ik kleef het papier altijd met pritt non-permanent roller op het hout):
cat_03.jpg

Eerste deel is uitgesneden (spanten):
cat_04.jpg

De lange stukken uitgesneden:
cat_05.jpg

Eveneens bij alle schotten kleine uitsparingen aangebracht in de hoeken, waar straks de steunbalkjes zullen invallen (de originele plannen maken hier geen gebruik van maar het lijkt mij persoonlijk een goed idee om het te doen)
cat_06.jpg

Begin van de romp:
cat_07.jpg

Goed controleren of de schotten wel mooi haaks gemonteerd worden:
cat_08.jpg

Nog wat extra hulpjes om alles mooi haaks te plaatsen:
cat_09.jpg

Romp grotendeels gemonteerd:
cat_10.jpg

Ook de balkjes langs de zijkanten zijn aangebracht in de hoekjes die ik hier voorzien had:
cat_11.jpg

Nu ga ik eens een nachtje slapen en nadenken wat best de volgende stappen zijn ;)

Wat voor soorten hout gebruik ja als "frame" en wat als "schild".
Zelf denk ik voor t frame iets van triplex ofzo en als schild balsa.
Klopt dat?
Ps en welke diktes?

Wat voor soorten hout gebruik ja als "frame" en wat als "schild".
Zelf denk ik voor t frame iets van triplex ofzo en als schild balsa.
Klopt dat?
Ps en welke diktes?

Frame = spanten ;) zijn van 3mm balsa, alsook de dwarse liggers langs de randen zijn 6x6mm balsa

Schild = bekleding ;) = vliegtuigtriplex 1,5mm + achteraf glasmatje 160grams

Juist andersom dan wat je dacht ;)

kun je closeups maken van de punten van de boot... ben benieuwd hoe je dat gedaan hebt...

De foto's hierboven zijn een "quote" van m'n allereerste post... ondertussen staat de boot al véél verder (schilderfase) dus foto's kan ik niet meer trekken hoe dat juist zit... en echte closeups heb ik hier niet van...

Ik heb eens een vergelijkende test gedaan, plakband in combinatie met Motip spray ;)

Test opstelling:

- 1 stukje resthout, behandeld met 1 laag grondverf + 1 dekkende laag motip spray verf (zwart).
- 24 uur laten drogen
- afplakken met 7 verschillende soorten tape & overspuiten met motip sray verf (rood)
- 24 uur laten drogen (met tape erop)
- na 24 uur de tape verwijderen

Resultaat:

vergelijk_tape.jpg

Van de 7 gesteste afplaktapes, zijn er 4 die duidelijk sporen nalaten (de matte stukken - dit is de lijm die achterblijft) en 3 die wel mooi loskomen (blinkende lak duidelijk te zien)

Merkwaardig genoeg, zijn 2 van de tapes die het beste resultaat geven, gelijk ook de goedkoopste: met voorsprong de HPX standaard afplaktape, die geen 2,5€/rol kost. Deze heeft echter (niet te zien op de foto) wel een heel klein beetje last van verf die onder de randjes kruipt, zodat het resultaat niet 100% strak is.

2° goedkoopste tape is de Pro-Mask blauwe schilderstape, die geen sporen nalaat en een erg strakke aflijning laat optekenen.

Tot slotte is er nog de Tesa blauwe schilderstape (als enige niet papier maar plastic bovenaan) die ook opvallend mooie resultaten geeft (net zoals de Pro-Mask) maar wel iets duurder is, en minder makkelijk te verwerken (plastic tape kan je niet scheuren zoals papiertape)

Ik weet welke tape ik ga gebruiken bij m'n herkansing ;)

q: misschien ook interessant om een test te doen waarbij je meteen na het spuiten de tape er af haalt? (zoals het zou moeten) zodat de tape zich ook niet kan hechten.

Back